Veteranbilar nr 20,21 o 22

När måndagen är här är det också dags för veteranbilar inne på min blogg. Åtminstone ett tag till eller så länge "lagret" räcker. Det blev rätt många sköna pärlor "fångade" då Uffe och jag var till Jardim Quinta da Magnôlia den sista helgen i juli i år och tittade på veteranbilsföreningens utställning. 

Längst ner i inlägget har jag länkat till de tidigare inläggen. Titta in där om det finns intresse att läsa mera om bilarna som är tillverkade under de första trettio åren på nittonhundratalet. 

____________


Veteranbil nr 20 

 
För min del var det första gången jag fick se en Amilcar- CGSS i "levande livet" och inte bara på film Den lyste verkligen upp i sin blåturkosa färg bland de andra bilarna. 
Bilen är från år 1927. Den franska samlaren Jean-Claude Caillon sålde den till sin madeiranske vän Ricardo Veloza under Pedras Dél Rei-rallyt i Algarve år 1999, där bilen deltog i rallyt. 
   

Veloza fick hit sin bil och påbörjade genast restaureringen i sitt garage. Karossarbetet var redan väl förberett av en specialist från Boulogne Sur Seine, men allt slutfördes i ägarens garage här på Madeira. Undantaget var målningen men den var en enkel process att få till och dessutom billig i jämförelse med övrig restauration. Någonstans här på vägen blev det lite strul för Veloza höll sig inte till den "rätta" färgen men hur som helst så lyser bilen sannerligen upp. 


Racerbilen är en sportbil tillverkad av företaget Amilcar. Det andra S-et betyder "surbaisse" (sänker)  och bilen är således en sänkt version av CGS. Amilcar grundades i juli 1921 av Joseph Lamy och Emile Akar. Namnet Amilcar är ett ofullständigt anagram av partnernas namn. 

Bland de historier som berättas runt Amilcar så finns den om Isadora Duncan, den amerikanska dansösen som dog i en CGSS, när hennes sidenscarf fastnade i hjulens öppna ekrar. 

Lite kul är det att få lite kuriosa berättelser om bilmärken. Jag som har livlig fantasi såg förstås hur Isadora satt i den snabbgående bilen när scarfen fastnade och hon drog sin sista suck. Om hon ens hann sucka. Ena stunden röd, den andra död. Ursäkta, jag vet att jag kan vara lite väl mycket galghumoristisk ibland. Men sånt är livet....

En trevlig anekdot kan noteras, en Amilcar, dock inte denna, vann Monte Carlo Rallyt 1927, samma år som den här bilen "föddes". 


___________


Veteranbil nr 21


Vi kom fram till en T-Ford från 1912 som är den äldsta bilen på Madeira. Ägare är Ramiro Jorges från Porto Novo. Han köpte den från Sydafrika, när känner jag inte till. Den var då redan i utmärkt skick så det är bara vanligt underhåll som behövs för den gamla T-Forden. 
                   


   Detaljer, detaljer, sköna detaljer


Bilen har 4 cylindrar och 14 hästkrafter. Man har lyckats ta upp den till en hastighet på 75 km/timmen. De kör hårt här på Madeira men att även den äldste i bilförsamlingen är så snabb förvånar.
 

Kanske ett säkerhetsbälte behöver installeras? Med tanke på att den når upp till 75 km /timme. Föraren behöver ha långa ben också ser det ut som. 


________________________

  

Veteranbil nr 22

Denna T-Ford tillhör Artur Jorge Abreu Batista. Den är av årgång 1925 så snart fyller den 100 år.
Den är den enda T-Forden med färgen svart här på ön. Faktum är att alla T-Fordar målades svarta mellan år 1915- 1926. Henry Ford lär ha sagt att en Ford är tillgänglig i vilken färg som helst, så länge den är svart. 
 


    En bild från baksidan också förstås. 

    Så långt den här gången, nu återstår ca 10 antika skönheter. 
    Vill vågar och kan du så titta gärna in här igen nästa måndag! 
    Tack för idag, slut för idag! 
 

Kommentarer

wiper sa…
Vad härligt att få se dessa pärlor till bilar som är som konstverk. Intressant att få lite historia bakom dessa också.

Visste inte att man fick åka så fort med dessa bilar. Isadora Duncan känner jag till men inte detta du berättar. Jag gillar din galghumor ;)

Ha nu en jätteskön början på den nya veckan

Kramar!
Wiper-Malin,

tack! Det kände inte jag till heller men det finns vissa av dem som klarar av det. Vet inte om man får åka så fort med dem men ....
Ha detsamma du med!
Kramar!
Guldkryckan sa…
Bilar hade mera stil förr i tiden, helt ljuvliga fyrhjulingar här.
Tackar för detta, vill absolut inte missa nästa måndag.

Ha en fin kväll.
Guldkryckan,

det var stil på bilarna förr, jag håller med dig till hundra procent.
Så kul, då ses vi nästa måndag om inte förr, fastän jag vet att jag kommer att titta in till dig innan dess.

Ha en fin kväll du med!
Anki sa…
Många sköna bilar, riktiga Pärlor! Roligt att du fotat så mycket detaljer också ... tänk vilket hantverk det var förr :)
Ha en fin måndag!
LillaSyster sa…
Så många bilar det var på utställningen =) Kul att det bara fortsätter och fortsätter med fina välpolerade pärlor varje måndag! Ha en bra kväll=)
Tove sa…
Glider snyggt ner på förarsätet i den turkosblåa Amilcar och jag kommer klara av instrumentbrädan galant för det piper inte alls. Möjligen drabbades jag av lite hybris här när jag såg skönheten - men fantasin tar en långt :-)
Många skönheter bland veteranerna dessutom. Stil och elegans! Bilismen jaa - den förändrade världen!! och gör än.
Allt väl hälsning från mig som ju sedan länge är cykelrullande. Modellen Svalan Shopping fyller nästa år 20 år. Barnsitsen efter barnbarnen har jag kvar. Just i dagarna transporteras röjda artiklar fördelade på mindre packningar till återvinningen. 20 minuter dit med last och 16 hem! Pedaltramp ger motion därtill :-)
Må så gott. Läser inte allt hos dig, men förstår att ni mår bra och du landat väl i Blogglandia igen <3 Tror jag skrev nångång att du har sjön att ösa ur ;)
BP sa…
Jämfört med T-Ford från 1912 ser Amilcar rätt så minimalistisk ut måste jag säga. Har aldrig hört talas om Amilcar, men tycker att bilen liknar en Bugatti inklusive den karakteristiska turkosa färgen. Håller förresten helt med dig - den röda "interiören" är gräslig och passar inte alls till bilen. Så det så;-)
Älskar din veteranbilserie:-)
Susjos sa…
Jösses så många veteranbilar du har fotograferat, imponerande!
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Ditte sa…
Fantastiska veteranbilar även denna vecka. Och som vanligt har jag svårt att välja en favorit. Men det får bli den blå varianten Nr 20.
Väldigt roligt att också läsa om bilarnas historia.

Kram
Anki,

ja, det finns många sköna Pärlor här på ön. Hantverket är vackert och det vill jag gärna förmedla vidare. Ägarna har jobbat med sina ögonstenar. Hatten av för dem!
Ha detsamma, även om dagen nästan är slut men en god natt till på det och så vidare! :)
LillaSyster,

jag har för mig att det var 33 st bilar allt som allt. Få se när jag når slutet, tror att jag missade en bil.
Tack, vi ses här nästa måndag igen! Om inte före också förstås!
Allt gott!
Tove,

Jag ser dig när du snyggt glider ner i den turkosblåa Amilcar-en. Inget pip där inte.
Bilismen förändrade världen. Minns att min mamma berättade om när de fick se den första A-Forden komma körandes på landsbygden på Åland. De kastade sig i diket, så fort körde den, hahaha...

Pedaltramp är mycket bra motion. Nästa år får du jubilera hela året om, hitta på det ena och det andra med sin Svalan Shopping. Det kan bli hur roligt som helst.

Må så gott och lev väl själv Tove, allt är bra här. Sjön är stor och djup att ösa ur, så sem problemas som det heter här.
<3
BP,

du har helt rätt, Amilcar ser liten ut i jämförelse med T-Forden. För min del så var det samma sak, trodde först att det var ett påhittat märke men ack det hade hängt med ett bra tag redan. Den röda interiören drar ögonen till sig, absolut Det skär sig en aning i mitt tycke också men ägaren tycker förmodligen inte det.

Tack BP!
Susjos,

jag tror att det bor en liten fotografisk streber i mig ;) Jag kan inte låta bli men jag har för mig att jag hoppade över en bil. Få se när jag närmar mig slutet i den här serien.

ha det gott-Kram!
Ditte,

ja, de är fantastiska, jag kan bara hålla med om det.
Tack snälla!
Kram
Makalösa bilar! Den röda är min favorit idag :) Amilcar har jag aldrig hört talas om. Roger pratar ofta om bilar och kan massor, men de är lite nyare än veteranbilarna ni tittade på
Anna i Portugal,

ja, de är fina, jättefina. Den röda är urläcker med alla sina glänsande mässingsdetaljer. Amilcar var något helt nytt för min del också, trodde nästan att det var ett skämt, ett påhitt, men påhittet visade sig vara nästan 100 år gammalt :)
De som visades i Jardim Quinta da Magnolia var tillverkade de trettio första åren under 1900 talet. Men det finns en hel del yngre veteraner här också. Veteranbilsföreningen är en aktiv inspirerande förening som får entusiasterna igång

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio