Veteran nr 13 o 14

   Måndag betyder veteranbilar här på min blogg ett tag framöver ännu. 
   Jag fotade nästan alla veteranbilar när vi besökte den fina utställningen
   som veteranbilsföreningen höll i Jardim da Quinta Magnolia den sista helgen i juli i år. 

   Veteran nr 13 


En Ford A Sedan från år 1929, fångade givetvis mitt intresse, Uffes med förstås, vi är båda lika nördiga. Uffe dock med mycket större kunskap än vad jag har; jag bara gillar de gamla bilarna för att de är så himla vackra.
Jag tycker det är häftigt att fälgarna är gulmålade, så snyggt mot den ljusgrå karossen med svarta detaljer.  
 


                   Baksidan. Tydligen kan  man fälla ner "pakethållaren/bagagehållaren" 


   Denna Ford A Sedan från 1929 köptes år 1992 av José Goncalves här på Madeira.
   Han var tvungen att göra en totalrestaurering av Forden och har också lyckats med det över
   förväntan. Många applåder ! Bra gjort! Så snygg hela bilen blev. 
  
  ________________

   Veteran nr 14


                    Nästa skönhet är också en Ford A . Född år 1927.


   Även den har vackert målade fälgar, lite grannare än brorsan/syrran till höger om den har.


Den här Forden kör med öppen ridå, eller så stod den där och visade upp sitt innersta för omgivningen. Säkert fint för den som förstår sig på...


                   Den här damen förstod sig i alla fall på att klä sig vackert.


   Åter ett åskådningsbord med äldre attiraljer, så fint att se.


Det saknades dock stenkakor att välja musik bland. Skulle det ha funnits så kunde vi ha vevat igång och spelat upp skön ev. lite raspig musik.


Ett långt och läckert munstycke fanns till den rökande damen som hade lämnat det på bordet tillsammans med den vackra solfjädern.


                   Jag avslutar idag igen med att följa den långe mannen i spåren....
                   I början upplevde jag honom som en stalker ända tills jag kom på att jag
                   var lika mycket stalker. 
                   Jag höll ögonen på honom nu och då och nu förföljer jag honom dessutom.

                   Om en vecka tittar jag in här igen och delar med mig av
                   ett par tre veteranbilar och lite annat smått och gott.
                   Välkommen med då också!

                   En trevlig måndag önskas!

                   Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira 

Kommentarer

Den ljusblåa Forden är otroligt fin! Den tycker jag vann fighten idag :) Idag kommer regnet hit, sägs det. Har ni fått något än? Eller klarar ni er från Danielle?
Geddfish ♥ sa…
Vilka härliga bilar! Wow! Älskar sådana. Skönheter.
Glad måndagskram!
Anna i Portugal,

ja, den är verkligen fin. Också för min del vann den fighten idag.

Vi har haft regn i ett dygn redan, inte hela tiden men med jämna mellanrum har det regnat riktigt bra. Nu har vi nog en svans av Danielle på gång här, det blåser vitor på havet. Vi har gul varning just nu fram till imorgon bitti. Höstlig stämning mitt i allt detta sommarvarma, fuktiga. Regnet är välkommet, behövs verkligen.
Geddfish,

ja, de är härliga, kan bara hålla med om det.
Glad måndagskram till dig med!
Guldkryckan sa…
Skriver som jag skrivit några ggr tidigare vid detta laget, bilar VAR stiligare förr. :)

Ha en fin afton.
Guldkryckan,

och jag säger som jag också har sagt några gånger tidigare jag också. De VAR det, absolut! :)

Tack detsamma!
Ditte sa…
Båda dessa Fordar var väldigt fina men färgmässigt fastnade jag för den med ljusgrå kaross. Så läcker. Vet att min morfar hade en liknande i Norge som han köpte där 1927 men den var bara svart vad jag sett på bilder. Men så modern.
Den gula Forden är också väldigt fin och matchar med sina gula fälgar.
Väldigt roligt också att se alla "tillbehör" som visas upp. De hör ju till den här tiden.
Tack för dagens besök.
Kram
Ditte,

den med ljusgrå kaross är jättefin, min favorit bland de här två också.
Den var helt säkert väldigt modern 1927 när din morfar köpte en Ford A Sedan.
Tack själv för din titt in här!
Kram
Underbart med dessa härliga veteraner, välbevarade dessutom. Blir det där lilla extra med besökare som klär sig tidsenligt och attiraljer från tiden det begav sig.

Något liknande har vi tyvärr inte i Nyköping. Onsdagsträffarna finns under sommaren, men det är inte riktigt som på dina fina bilder.
https://automobilsallskapet.se/
Stefan Karlsson,

så roligt att du också gillar de fina veteranerna. De bevarar dem som guldägg allra minst.
Varje år ett par tre gånger har de någonting på gång i veteranbilsföreningen här.

Tack för länken, jag ska genast titta in där!
Paula sa…
Jag som just tänkte säga att dessa fantastiska vackra bilar är ingenting om man inte har rekvisitan också! Och så dyker det upp en skönhet i bästa cancanstil och även övrigt material från den gamla goda tiden. Då blir det ju förstås en fullträff!
Paula,

de har tänkt till här! :) Här finns rekvisitan också.
En fullträff är ordet!
Men nog är de, bilarna, någonting även om det inte skulle finnas rekvisita
eller hur? ;)
LillaSyster sa…
Så läckra. Gillar när det sitter ett dekorativt reservhjul där bak.
LillaSyster,

ja, de är mycket läckra. Och jag gillar också att de "pyntar" reservhjul och navkapslar så vackert.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio