Veteranbilar nr sju och åtta


Måndag betyder veteranbilar här på bloggen, åtminstone så länge jag har några av dem kvar i mitt bildarkiv att visa.  Idag visar  jag sjuan och åttan av de drygt trettio veteranbilarna som var med på utställningen i Jardim da Quinta Magnôlia här i Funchal i slutet av juli. 
Tidigare har jag visat veteraner här, där jag också har länkat till tidigare inlägg.

Nummer sju: 



Den läckert röda MG Ta från 1937 drog förstås mina ögon till sig. 
Bara färgen i sig utgjorde ett blickfång men skapelsen i sig var grädden på moset. 
Suffletten var ordentligt nedfälld, så säten och instrumentbräda, pedaler osv 
fick man ingen möjlighet att se, förmodligen för att allt är under uppsnyggning/renovering. 
De gör det väldigt pietetsfullt och så nära ursprunget som bara är möjligt när de fixar upp sina bilar.
All heder åt dem som kan och vill göra det. 
De här pärlorna måste ju bara skötas om på bästa sätt. 

Nummer 8: 


    Denna Adler 9/24 Torpedo var uppställd på ett piedestal.



    Adler- Torpedo 9/24 är den äldsta registrerade bilen på Madeira och som fortfarande är i användning.
    År 1921 blev den importerad till Madeira av en lokal agent och registernumret blev M- 194,
    vilket fortfarande gäller. 
    Den har haft ett annat registernummer ett tag men nu är det registrerad
    på samma sätt som från allra första början.
    Det första året användes bilen för att skjutsa kejsaren Karl 1 av Österrike,(Charles 1 of Austria)
    och hans familj, runt omkring på ön, då de levde i exil här på Madeira. 
    Karl 1 lämnade aldrig Madeira.
    Han dog här den 1 april 1922 i Monte, efter en bronkit-attack som utvecklades till lunginflammation.      Han ligger begravd på kyrkogården vid kyrkan i Monte. 

    Efter det användes bilen som taxi och för att köra turister av och an här på ön. 
    Det finns väldigt mycket att skriva om den här bilen, som har en lång och intressant "livshistoria". 


Lite spännande är det alltid när det finns lite historia bakom, en historia som berörde hela Europa på den tiden det begav sig under första världskrigets dagar. 
Där har kejsaren Karl 1 och hans kejsarinna Zita, allmänt kallad Sissi, suttit med övriga familjen. Men mera om det en annan gång. 

De har väldigt långa män på Madeira, som synes i bakgrunden...😉


    Mina blickar drog iväg förbi alla vackra bilar för en stund. Där kunde man ju sätta sig ner eller? 
    

Men se där är hon ju! Hon hade sällskap av en väninna som inte såg lika glad ut just då när jag tog fotot, troligen omedveten om det. Annars hade hon säkert lagt upp ett filmstjärneleende hon också. 


   Nej, jag satte mig aldrig ner, trots en viss önskan om att få göra det men jag är helt enkelt från fel
   århundrade just nu, dock född i det rätta men åren har gått. 
   Lite malplacerad kände jag mig i mina shorts och mitt linne. 
   Hade jag haft liknande kläder som de yngre kvinnorna hade så hade jag absolut
   satt mig ner och känt mig bekväm med det. 
   Men jag älskar den här typen av  möbler och  har själv haft sådana för ett antal år sedan.  

   Hoppas vi ses nästa måndag här igen! 

   Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Jag som älskar veteranbilar njuter verkligen nu. Det är verkligen hedrande till dom som fixar till gamla bilar så dom ser ut som orginalet. Gillar också röda bilar som lyser upp.

Adlern var läcker också. Jag skall kolla dina länkar på andra bilar för jag har missat rätt mycket här. Alltid intressant att få lite bakgrundshistoria som du bjuder på

Det är ju som att förflyttas tillbaka i tiden då man ser dom tidsenligt klädda kvinnorna på stolarna från samma tid.

Härligt inlägg som vanligt

Ha en skön början på veckan
Kramar från Malin

Wiper-Malin,

ja, det är något alldeles visst med veteranbilar av äldre modell. De har lite mera själ än de yngre bilarna.
Det var meningen att förflyttas bakåt i tiden under den utställningen som var. Alla bilar som fanns där var från 1910-1939 talet.
Tack snälla!
Kram och tack detsamma!
BP sa…
Adler bilen var helt ny för mig. Aldrig hört talas om. Kul att få veta bilens "historia".
Skoj också att man går all in på denna utställning, inklusive kläder på tjejerna, servis och inte minst stolar. Autentiskt helt enkelt.

Men MG är ändå min favo, gärna i "british racing green", men rött går bra det med:-)
BP,

Adler är ett tyskt företag som grundades 1880 och började med att tillverka cyklar och skrivmaskiner, senare kom bilarna in.
Desto mera vet jag inte heller om märket Adler.
Det är fint när de försöker göra det så autentiskt som möjligt. T.om stämningen blir annorlunda.
MG-n är min favo också :)
Ditte sa…
Jättefina bilar båda två. Och färgmässigt skulle jag välja den röda. När jag gick i gymnasiet hade jag en pojkvän som hade en MG , dock ingen veteranbil, men en "cab" och den var också jättefin.
Tack för fin info och fina bilder och jag hade gärna vandrat runt här med er.
Kram
Ditte sa…
Det stod att mi kommentar inte kunde lämnas...
Men jag har både läst och kommenterat.
Kram
Underbart med Adler-bilen och att den fortfarande rullar på ön! Blir så glad av att se när gamla saker är välbehållna och används. Tack för ett trevlig inlägg! Igen :)
Ditte,

ja, de är läckra bilar båda två
Det var fint att vandra runt där bland alla bilarna.
Tack Ditte!
Kram
Ditte,

ibland är blogger hopplös, vet inte vad som händer men så fungerar det ändå.
kram
Anna i Portugal,

de är rätt så stolta här över Adler-bilen. Det finns så mycket historia bakom den och stor glädje över att den fortfarande är i gång.
Tack själv!
Susjos sa…
Det blänker fint av de gamla veteranbilarna. Kul med en spännande historia bakom dem också.
Så fina damerna är i sina klänningar, och möblerna är ju tidsenliga de också.
Ha det gott!
Kram
Susjos,

ja, de är väldigt välskötta, pietetsfullt.
Allt hör till det tidiga nittonhundratalet, en fin helhet.
Ha detsamma du med!
Kram
LillaSyster sa…
♡ underbart inlägg =)
Guldkryckan sa…
Fina bilar det där, de hade stil på fordonen förr helt enkelt.
Känner många som sysslar med sådant, helt klart en heltidssyssla för man träffar dem nästan aldrig. ;)

Ha det bäst nu.
Guldkryckan,

det var lite stil på den tiden :)
Det är givetvis ett pyssel med att hålla dessa bilar i bra skick. Måste nog till att vara lite nörd i det här sammanhanget. Men hatten av för dem!

Ha detsamma du med!
Bloggblad sa…
Jag gillar 20-talskläder! Säker lättsydda … som en säck med hål för huvudet och så några halsband, ett skärp och pannband!
Bloggblad,

me too. Precis och så lite paljetter och glitter, någon fjäder osv så är saken biff! :)
Åke sa…
Så mycket fint dokumenterat. Den röda MG:n blev min favvo. Man ser bara pedistalen är byggd. Den sköts om av sin ägare.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio