Veteranbil nr. nio och tio

Måndag betyder Veteranbilar här på min blogg, så länge lagret varar och det varar ett bra tag ännu.  Fotona tog jag under den utställning som veteransbilsföreningen på Madeira arrangerade i Jardim de Magnôlia de sista dagarna i juli i år. 

______________

Veteranbil nr 9


Vi vandrade in i 1920 talet mot den röda läckra läderbeklädda ...
Jag drogs ditåt som ett bi som söker en blomma. 


Så irriterad jag blev på mig själv när jag insåg att jag hade tagit så dåliga bilder att jag inte visste vilket märke den vackra läderbeklädda bilen hade. Då när det begav sig så surrade jag bara runt den och njöt av skönheten, vem bryr sig om märken då? Inte jag i alla fall. Jag gissade på Peugeot men var inte alls säker och hur jag än försökte så lyckades jag inte med säkerhet säga vilket märke det handlade om . Men så kom jag ihåg att jag var på Veteranbilsutställning i slutet av maj också och Heureka!, 😊 jag hittade bilen i mitt bildarkiv. 

                   
                    Då hade den till och med veven där framme. 
                    Peugeot årsmodell 1929 modell 190 S 

                    

   I maj tog jag bild även på den här sidan av bilen, så den får också hänga med i det här inlägget 


Så där ja, nu har jag varvat den vackra bilen. Den var nog bara en finväders-bil, tror jag. Givetvis så håller läder rätt så bra men inte i längden om det regnar skulle jag tro.

__________________

Veteranbil nr 10

När jag nu en gång var bakom Peugeoten så gick jag direkt till nästa bil och var bakom den också . Jag gillar att se på detaljerna. T.om fastsättningen av reservdäcket/hjulet var speciell eller hur?

   Fotstödet skvallrade om vilket märke den svarta pärlan hade....nej nej, inte Ronald Reagan, utan...



    Nu kom jag av mig lite...Varför hängde de sådana där i båda fönster i baksätet? 
    Titta hur man öppnade vindrutan! Inget problem med ventilationen där inte.

    Utställningens enda Rolls Royce var det förstås, född år 1927

Uffe dreglade helt plötsligt. Jag tyckte att Peugeoten var mycket snyggare, röd och grann men visst, ok då. Den kunde väl duga den här också 😉.


Det tyckte nog damerna som plötsligt steg in i det här seklet från förra seklet men de gick förbi RR?  De såg en man från det här seklet som de var mera intresserade av än Rolls Roycen. Snygga kläder hade de på sig. 


Hups! Avslöjad! Det var en fotograf de hade hittat och han talade om att det fanns en till bakom dem. Jag vet att jag blev fotad av honom nu och då. Han satt där med ett roat leende på munnen. " Du vet, en liten tant som far på som ett bi runt alla bilar, ler fånigt och ropar halleluja och wow!", sa Uffe, själv med ett förflutet som pressfotograf en gång i tiden, som en självklar förklaring. "Det kan jag bjuda på", svarade jag i min tur. Synd att jag inte hade ett så elegant paraply med mig, för då kunde ju jag också....


"Hmmm, undrar om jag kanske skulle ? Men det finns ju inget vin/champagne där", sade jag högt, "bara plymer och pärlor". Snyggt var det i alla fall. 

   Den där vattenflaskan var nog mera för mig fast den stack ut lite grann i det här sammanhanget 😉

Snart är det måndag igen och om ni vill så häng gärna med när jag visar flera fina veteranbilar från 1920-talet om en vecka.

Tidigare har jag visat veteranbilar i följande inlägg : 

Ettan

Tvåan, trean

Fyran, femman, sexan

Sjuan o åttan


Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Vilken fantastiskt tjusig bil och så välskött. Flaskan stack verkligen ut bland det andra som var från ett annat årtionde. Det såg rätt kul ut ;)

Både ett vackert bord och annat snyggt ovanpå.

Kul att kvinnorna var klädda i tidsenliga kläder, så passande till bilen.

Härliga bilder där man får sig en titt på nära håll också

Ha en skön början på veckan
kram
Wiper-Malin,

jag antar att du menar den röda? Den svarta är ju inte precis oäven den heller. Plastflaskan var lite malplacerad, glömd antagligen. Vatten måste man dricka.
Ha detsamma !
Kram
LillaSyster sa…
Så fina och välbevarade =)
Ha en bra måndag!
LillaSyster,

ja, de är fina, jättefina!
Ha detsamma du också!
Susjos sa…
Tjusiga bilar och tjusiga damer! Tror att de där guldtofsarna som hänger där i RR är till för att hålla i när det går lite "fort" på vägarna, eller?
Ha en fortsatt fin måndag!
Kram
Susjos,

aha, den tidens säkerhetsbälten! Tack! En bra tanke. Där hängde de och slängde de ;) när farten kom upp i fyrtio eller så.
Ha detsamma!
kram
Idag har du prickat in mina favoritfärger. Rött och matt svart! RR vinner i hästlängder framför Peugeott för mig. Fina bilder, tack!
Anna i Portugal,

härligt! Rött är min färg idag.
Måste ju erkänna att RR är snygg som bara den.:)
Tack!
Geddfish ♥ sa…
Älskar veteranbilar. Vilka guldklimpar1 Sånt vill jag se!
Måndagskram!
BP sa…
På den utställningen fick man verkligen en all inclusive-upplevelse. Så himla roligt.
Rollsen kände jag igen direkt, på grund av den speciella motorhuven, men Peugeot kände jag inte igen. Har nog aldrig sett en Peugeot som är såååååå gammal. Läckert! Idag kör jag faktiskt en Peugeot, men den är inte hälften så charmig och läcker som din modell. Men den är i alla fall också röd;-)
Geddfish,

me too! :) Det kommer mera...lita på det!
Måndagskram!
BP,

jag var verkligen euforisk när vi var dit.
Rollsen kände jag också igen, den är så kännspak men som jag skrev jag tog otydliga bilder på peugeoten så jag var väldigt osäker innan jag blev säker. Det var i all synnerhet lädret som jag gick igång på, rött dessutom.
Jag tror att jag aldrig har sett en läderbeklädd bil tidigare, kan inte minnas det i alla fall.
Grattis till dina röda peugeot av lite yngre modell, rött är snyggt. :)
Ditte sa…
Läckra bilar! Och nog är R.R min favorit.
Intressant med en läderklädd bil- Det har jag aldrig tidigare sett.
Tack för dagens skörd!
Härliga bilder och bilar.
Kram
Ditte,

ja, det är verkligen läckra. R.R är finfin!
Samma sak för min del, läderbeklädd bil har jag aldrig varit med om tidigare. Tror att RR kom i skymundan lite på grund av det.
Tack!
Kram
Guldkryckan sa…
Fantastiska bilar, de visste verkligen hur man byggde med stil en gång i tiden.
Det äldsta jag haft i min ägo var en volvo 140 från 67...om jag minns rätt....rostig och fin...den gick till skroten sen. ;)

Ha en jättefin dag.
Guldkryckan,

ja, visst är de fantastiska. De är ju så väl underhållna också, pärlorna.
Den första jag hade i min ägo var en Renault, gammal och skruttig, blev nog skrot av den också kan jag tro, dock inte min ägo då längre.

Ha detsamma du med!
Gunnel sa…
De där veteranbilarna är tjusigare än vilken splitterny bil som helst....och så välputsade. Det får mig att tänka på att min bil behöver en rejäl rengöring nu. Tack för hälsningen under min bloggpaus. Kram, Gunnel
Gunnel,

ja, de är verkligen tjusiga!
Ta det lugnt med rengöringen, putsa lite lite alla dagar!

Kram
Paula sa…
De här pärlorna är ståndsmässiga och skitsnygga.! Tidsenlig klädsel och så ut och cruisa, ja tack!
Paula,

där skulle vi må du och jag, i baksätet på t.ex Rolls Roycen, hängandes i var sin säkerhetstamp. :)
Tove sa…
Sent om sider skaffade min kära lastbilsägande- och körande far en personbil. Han tog ut svängarna lika mycket som på lastbilen med släp. Hans nyanskaffande var en Peugeot 404 kombi. Han pratade om den där fina som du visar som kom till samma år som han föddes. 1929.
Minns en bild han visade mig; en sliten veckad sak ur en biltidning förmodligen, svag färgåtergivning, men visst var den röd och svart.
Jag lade grunden för mitt bilkörande i 404:an, långt innan körkortstagningen.
Bilden på plymerna och glasen där på bordet är så läcker så!!!
Ta med dig champagne nästa gång vet jag :-)
Tove,

Ett härligt minne du berättar om. Tack för det, så levandegjort. Jag kan se hur din far tog ut bilsvängarna på samma sätt som han tog ut lastbilssvängarna. Underbar syn.
Jadå, nästa gång tar jag med mig champagne, ska notera det inför nästa års veteranutställning i parken. Tack för tipset! <3
Scott Lord sa…
Thank you. I write about SIlent Film and these were the cars used when SIlent films were made.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande