Veteranbilar nr 15 o 16

Tillsvidare har jag vikt måndagen för veteranbilar. Bilar som vi, Uffe och jag, såg när vi besökte Jardim Quinta da Magnolia den sista helgen i juli, då veteranbilsföreningen här på Madeira ställde ut sina välskötta "pärlor".

Idag visar jag nummer 15 och 16 av skönheterna. 

   De hade ganska trångt om saligheten så dessa två fick vara tillsammans på fotot.  

Den röda är en Austin Six Tourer från 1928 men inköpt här på Madeira 1932. Klicka på länken om du vill veta mera om just den här bilen; det finns hur mycket som helst att läsa om den, historien och ägare.



    Detaljer är ju alltid roligt att titta på.


Bagage-korgen är förmodligen ett hantverk från Camacha, där korgfabriken fanns och snart finns igen efter det att renoveringen är klar. 


Den gröna skönheten är en A-Ford från år 1928


Färgen gillar jag mycket och om du vill veta mera om bilen så klicka på länken, ta en kopp kaffe, lägg upp fötterna någonstans och bara läs allt som finns berättat om denna bil. 



    Givetvis så måste det ju vara lite rekvisita med i det här sammanhanget även idag. 😊

   


Den vackra och vackert klädda rekvisitan vandrade omkring lite här och lite där och lite överallt. Den tränade att dansa charleston en stund och att gunga var också populärt. 
Så klok gunga, inget skarpt där som smiter in i händerna och rumpan. 

Det finns några veteranbilar kvar i mitt arkiv, vill ni, så ses vi här igen om en vecka! 
Ha det bra tills dess!


Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Jag har ju en förkärlek till röda bilar, men den gröna färgen är så läcker. Jag ska lägga upp fötterna och hälla upp mycket kaffe vid ett senare tillfälle och förkovra mig. Korgen ♡♡♡!
Ha en bra måndag!
Sitter och kollar på detaljen på ratten. Vad är det för nåt som i metall går tvärsöver, med hakar i ändarna? Gillar lacken på båda bilarna. I korgen bak på den röda får en plats med en stooor matsäck!
Elsa på komandobryggan sa…
Godmorgon, den gröna bilen skulle vara fint att åka till Madeira Shopping med. Eller hur Karin och Uffe? ❤
Anna i Portugal,

jag frågade Uffe om den detaljen och han gissar att det har med tändningen att göra. Det var ju inte automatiskt på den tiden utan man ställde tändningen.
Jodå, i den fina handgjorda korgen får man plats med en stoooor matsäck! :)

Elsa på kommandobryggan,

godmorgon! Ja, det skulle verkligen sitta fint att åka till Madeira Shopping i den. Kan René tänka sig att vara allas vår privatchaufför månne? :) Vi kan ju dra iväg på lite andra äventyr samtidigt.
<3
Anki sa…
De här gamla bilarna är verkligen fina ... så långt ifrån dagens massproducerade märken!
Fint fångat med kameran och som alltid med en trevlig text!
Ha en fin fortsättning på måndagen!
Guldkryckan sa…
Måndagar blir ju alltid lite lättare för undertecknad när sådana här läckra bilar kommer på din blogg.
Jag tackar ödmjukast.

Ha det bäst.
BP sa…
Hade den gröna Forden varit från England hade jag "klassat" färgen som "British racing green", men nu är bilen ju från USA, så...
Vad som förvånar mig att det finns så många riktigt gamla, underbara veteranbilar på Madeira. Jag menar ön är ju inte såååååå stor. Det måste ju finnas en anledning till att man "samlat på sig" alla dessa ögonstenar.
Märtha sa…
A-Forden ändrades mycket på två-tre år! Min avlidne man hade restaurerat en A-Ford, minns inte om det var årsmodell 31-32 eller 30-31. Den hette Mofa och det var roligt att åka i den, mycket bekväm i baksätet! Det blev några brudparskuskningar och veteranbilsrallyn, sen såldes den till Vasa och när den staden firade jubileum var det Mofa som skjutsade Tarja Halonen med make. Den var också med på Lurens sommarteater en sommar. Där passade den bra, eftersom någon i trakten ursprungligen köpte den för pengar han förtjänat på spritsmuggling... Hälsar gulkrikonkokaren.
Ditte sa…
Röda bilar fastnar jag ofta för men även den här gröna föll jag för. DEn röda bilens korg tittade jag extra på. Vet att mn morfar hade en svart A- Ford och på den fanns en liknande korg. DEt var ju dåtidens bagaelucka där man lastade in sina väskor.
Tyvärr försvann både bilen och morfar innan jag fick provåka. Men har sett bilder.
Tack för länkarna där man kan läsa mer om bilarna. Har gjort det med stort intresse.
Och visst är jag med nästa vecka.
kram
Åke sa…
Så mycket vackert och då menar jag rekvisitan också. Men mina favoriter kom i slutet av 60 talet och fanns en 1970. Men det kanske är för att motorerna var som störst då ;)
Anki,

ja, det är så vackra! Unika på sitt sätt.
Tack!
Ha detsamma, nu snart midnatt så jag önskar dig en fin natt och en bra tisdag!
Guldkryckan,

tack, det borde kanske vara måndag alla dagar ända fram till lördagen? ;)
Jag har ett ganska stort lager i bildgaraget ännu!
Ha det bäst du med!
BP

USA ville kanske ha lite british racing green på sina bilar 1928? Trendfärgen kanske?;)

Egentligen är det inte särskilt förvånande. Här har det funnits och finns engelsmän med pengar, de har tagit hit sina bilar, intresset har vaknat, veteranbilsföreningen är väldigt aktiv. Allt har byggts upp under åren. Det är ju de mera förmögna som kunde köpa bilar eller ta hit sina bilar i början av 1900-talet. Även madeiraner har köpt, andra nationaliteter också. Ön är väldigt mångkulturell, men engelsmän och holländare har satt sin stämpel på sitt sätt här på ön.
Många kom hit för hälsans skull, köpte quintor/herrgårdar(sommarstugor) och så vidare. En ganska enkel förklaring, men jag känner förstås inte till allt .
Märtha,

ja, jag minns att du har berättat om Mofa :)
Se där Mofa blev presidentskjutsare också. Rolig med historia.
Cirkeln blev nästan sluten då med tanke på spritsmugglingen.
Ha det bra bästa gulkrikonkokaren!

Ditte,

så är det för min del också, rött går nästan alltid först men grönt av det här slaget tar priset.
Kanske din morfars korg kom härifrån mitt i allt? Man vet ju aldrig hur korgar har sina vägar ;)
Tack för det, då syns vi i Jardim Quinta da Magnolia på nästa vicka på månda, som man säger på Åland.
kram
Åke,

ja, de är väldigt vackra och rekvisitan inte att förglömma.
Jag har en del yngre bilar i lagret också, så mitt i allt lite längre fram så kommer det 60-talister på bloggen
Susjos sa…
Den gröna bilen är verkligen supersnygg!
Kul med den där bagage- korgen på den andra bilen.
Vilken häftig gunga hon sitter i, en mjuk och fin sak.
Ha det gott!
Kram
Susjos,

den är supersnygg, den snyggaste
Korgarbeten är vanliga här på ön, nu just lite nedlagt i väntan på nya korgtillverkningslokaliteter men snart så...
En bra idé att ta efter, att göra en gunga av långa tygstycken, gunga för att bara vara i och njuta livet i.
Ha detsamma!
Kram
wiper sa…
Jättesnygga bilder på dessa gamla fina bilar. Dessutom så tjusigt med tidsenliga kläder på kvinnorna.

Ha en jättefin tisdag
kram
Wiper-Malin,

tack!
Ja, det är verkligen tjusiga kvinnorna.

Ha detsamma-kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio