Veteranbilar nr 17, 18 o 19

Måndag på min blogg betyder veteranbilar och det gäller just nu och ett litet tag till.
Uffe och jag, var den sista helgen i juli till Jardim Quinta da Magnôlia här i Funchal. Där hade Veteranbilsföreningen ställt ut ett trettiotal sköna pärlor.
Jag har redan visat rätt många av pärlorna och om ni är intresserade så finns länkar till inläggen längst ner i inlägget av idag. 

--------------------------

Idag börjar jag med en  Citroën Torpedo från år 1923

                    En glänsande röd fransos ( bakom bilen hölls ett möte av något slag) 

Den uppmärksamme ser att bilen saknar portugisisk registrering. Den köptes av Cesário Rodríguez år 2006 i Frankrike då han bodde där just då. Där påbörjades restaureringsarbeten för att återställa bilen i sitt ursprungliga skick. Han fortsatte med det jobbet när han kom hem till Madeira igen med bilen i bagaget i januari 2017.

Här märkte han att han behövde göra om allt från början, så bilen demonterades ned skruv för skruv (tala om entusiaster). Nu i år är bilens återuppbyggnad ett faktum med all detaljrikedom. Jag säger igen, det finns entusiaster och det finns entusiaster, jag blir matt bara av att veta om hur det gick till. Tack och lov för att det finns människor som är nitiska och noggranna. Nu jobbar han på att få den registrerad här på Madeira, vilket han säkert får. Man kan väl inte annat än att breda ut hela famnen för en sådan bedrift som han har genomfört, säkert påhejad och pushad av andra i föreningen?  

Citroen Tipo C Torpedo var en lätt bil, tillverkad av det franska märket Citroën, mellan åren 1922- 26 då nästan 83 000 bilar tillverkades. Bilen är designad och marknadsförd av André Citroën. Den första färgen som den tillverkades i var gul och då fick den sitt första smeknamn "liten citron". Men den fick också andra smeknamn som kycklingända, båtakter och citroënbåt och då med hänvisning till den koniska baksidan av karossen. Av alla de ca 83000 citroëner som tillverkades under år 1922-26 finns det ca 3000 kvar. Många av de andra byggdes om till bland annat nyttofordon och traktorer.


Så ser Citroën Torpedo av 1923 års modell ut bakifrån. 
Det är lätt att förstå varför den fick smeknamnen jag nämnde här ovan i texten. 
    

    Så ett foto till lite snett bakifrån och då ser man följande bil som kommer upp på agendan idag
   __________________________

      
   Jag närmade mig den bakifrån, så tro inte att det är jag som står där och håller mig för pannan. 😉
   

Den här gula skönheten pratade italienska. Jag hörde tydligt att den sade "ciao".  Så gör bilar när de heter Fiat 509 A Spider och är födda år 1926.


    De håller fortfarande "låda" bakom Citroënen ser jag...
    Jag tänker hålla "låda" om Fiat 509 A Spider istället, en stund framöver

Den här gula vackra Fiat "Spindeln" köptes till ön år 2008 av Gonçalo Pereira, från en samlare i Famalicão.
Bilen hade stått stilla länge fram till dess. Under 60-talet kördes den av en dam på Estoril Circuil.
Den är ett unikt exemplar, inte bara på Madeira utan också på det portugisiska fastlandet, efter som bilen har två sittplatser. Men i bagageutrymmet kan ytterligare två personer sitta. Av samma märke finns också en 4-sitsig version.  



Gonçalo Pereira,  behövde ge bilen en del uppmärksamhet efter inköpet av bilen. Det var inte nödvändigt att måla om den, vilket lämnade originalpatinan kvar som ett extra värde. Sportbilen har ett 12-volts batteri. Den har inte synkroniserade hastigheter, ingen vindrutetorkare, bromsarna är av typen sväng bucklar, precis som på gamla cyklar, stommen är av trä, med plåt på utsidan etc. 


    När vi precis hade lämnat den gula Fiaten så dök den långe mannen upp. Där stod han och gestikulerade....
    

    ___________________

    De vackra damerna från början av 1900-talet tränade att dansa charleston....
   

   ______
   
   Idag visar jag ytterligare en bil 


   En Citroën B14, född år 1927...




Den kom till Madeira år 2007 när Silvano Teixeira köpte den från Frankrike. 
Han har låtit restaurera den helt och hållet. 
Chassit blev betydligt lättare och motorn gjordes om.
Toppfarten ökade till 49 mph
Den är unik här på Madeira, den är en cabriolet som kan rymma 5 passagerare.
År 2019 deltog den i Madeira Classic Car Revival och blev vinnare i gästmärkesavdelningen
eftersom det var en Citroën. 

______________

Tack för idag, slut för idag! 
Vi ses här igen nästa måndag om ni vill, kan och vågar 😉


    Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira


De tidigare inläggen om Veteranbilar 
hittar ni här: 

Kommentarer

Geddfish ♥ sa…
Jag har beskådat alla rariteter nu i detta inlägg. SÅ tjusiga! Texten har jag skumläst då det inte fastnar allt i min teflonhjärna ändå 🥰
Tittar gärna på sådana här pärlor ändå.
Kram!
Geddfish,

tack för det! Var och en gör som den själv vill, så gör jag också :)
Tro inte att så mycket fastnar i den här hjärnan heller, det stannar oftast bara en stund och så...
Pärlorna stannar längre.
Kram
LillaSyster sa…
Ljuvliga!
Ha en riktigt bra kväll!
Och ja, jag vill vågar och kan=)
Men troligen tittar jag in tidigare än måndag!
Ditte sa…
Tack för ytterligare vackra exemplar av veteranbilar Och de röda gillar jag lite extra. Så även dessa idag. Den första fransosen var extra tilltalande för mig men även den sista.
Men visst är den gula också en skönhet.
Hade gärna varit på plats här med er.
Kram
BP sa…
Cittro har vi ägt två stycken faktiskt. Ingen av dom var lika läcker som dom du visar. Om man har lite fantasi ser man att den kan vara en bak- och framvänd båt på hjul. Älskar sådana entusiaster som år efter år lägger ned en massa tid och inte minst pengar på dessa ögonstenar.
Sedan blev jag aningen överraskad att även Fiat hade en modell som hette Spider. Trodde att just Spider var "tagen" av Alfa Romeo.
Ett himla läckert inlägg:-)
Bloggblad sa…
Fina gamla bilar, men för mig är en bil bara något man använder för att förflytta sig längre sträckor. Röda, blå, vita - i olika storlekar.
LillaSyster,
ja, inte sant, riktigt ljuva pärlor är de.
Ha detsamma och jag är glad att du vill, vågar och kan!
Välkommen!

Ditte,

de är så vackra och så välskötta så jag kan tänka mig vilken som helst egentligen men bäst är ändå att inte äga utan att bara titta och dregla lite.
Veteranbilsföreningen ställer ut med jämna mellanrum så mitt i allt så får du en chans beroende på om du/ni landar här en dag. Hoppas på det!
Kram
BP,
citroën åkte jag i min barndom. Grannen hade en som såg ut som en groda och gungade häftigt när man åkte i den. Jag är djupt imponerad av dessa entusiaster som håller det gamla vid liv på ett så bra sätt. Om inte de fanns så skulle de gamla pärlorna försvinna som skrot någonstans på en uppsamling.
Jag tänkte i samma banor som du vad gäller Spider. Men Fiat kunde de också.
Italienare kan de!
Tack!
Bloggblad,

så är det säkert för de flesta av oss. Huvudsaken är att bilen startar och kan ta en dit man vill men det ena behöver ju inte förta det andra. Det finns mycket vackra bilar att titta på också och det är jag glad för.
Susjos sa…
Tjusiga gamla bilar att lägga ögonen på!
Ha en fin vecka.
Kram
Susjos,

ja, de är tjusiga!
Ha detsamma!
Kram
Gunnel sa…
Jag blir lika imponerad varje gång över hur utsirade och vackra de här gamla skönheterna är. Håller md om att det är en lite annorlunda bakända på första bilen. Att få en repa på en sådan bil måste vara rena katastrofen. Ha det bra.
Gunnel,

ja, man kan inte annat än att bli imponerad över hur välskötta de är de här antika bilarna. All heder åt entusiasterna som håller dem i så bra skick.
Ha det bra du med!
Paula sa…
Undrar om de moderna elbilar någon gång i framtiden syns på utställningar av gamla rariteter? Och bär på en historia? Det tror ju inte jag. Men jag hoppas jag har fel. Entusiaster bör alltid finnas, i olika genrer, de som älskar att grotta ner sig. Jag har ännu inte hittat mitt grotta-ner-mig-i-ämne...
Tack för vackra bil(d)-bevis!
Paula,

vi får tro på att vi har fel i våra pessimistiska tankar om framtidens bilar. Jag tror nämligen som du tror.
Vete gudarna om jag har hittat något grotta ner mig i ämne jag heller...
Tack själv Paula!
Så många fina bilar! Den med spetsig bakdel sticker ut, (bokstavligt talat).
Anna i Portugal,

den sticker ut :)
tack för titten in!
Bosse Lidén sa…
Mycket fint hårt ögongodis. Intressant kategori.
Kram, Bosse
Bosse Lidén,

ja, de är fina i den intressanta kategorin.
Kram till dig med, ska snart läsa fatt allt jag har missat hos dig och Solveig !:) Vill ha ordentligt med tid till det!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio