Hoppa på tåget / 43/ Grillminne 24


Lokförare Åke är på farten med sitt tåg idag igen och kom hit via Funchal där jag stod och väntade på att få hoppa på. Undan gick det! Idag ska vi skriva om ett grillminne från i år. 



Mitt grillminne är riktigt färskt men uppätet sedan en vecka tillbaka då jag åt espetada. Jag gillar espetada och passar gärna på att äta den rätten som är känd för Madeira, när vi går ut på restaurang. Vi har ingen utegrill och då blir det ute på restaurang vi äter grillat istället. Förr, på Åland hade vi en bamsestor grill och en klotgrill men det var då det. 


Här grillar folk väldigt mycket och man ser många gånger rök stiga upp från grillar i folks trädgårdar under helgerna. Röken är blandad med doft av kött, vitlök och lagerblad. 
Ursprunget till espetadan var herdarnas och böndernas metod att på enklaste möjliga sätt tillreda sitt kött, oftast lammkött, när de arbetade med sina odlingar en bit hemifrån eller vaktade sin boskap uppe i bergen. 



Olika typer av spett. Jag åt kalvköttsespetada från ett järnspett men har också ätit espetada grillat på lagerträd.
Jag har för mig att det är förbjudet att använda lagerträd till grillspett nu för tiden, (jag kan ha fel) . Bilden till höger här ovan vill jag minnas att är från Santana. Lagerträdsspett lutar mot bilen med kött i.

Lagerträdsspettet ger en aromatisk smak åt köttet. Jag har ätit kycklingspett också, fiskspett någon enstaka gång, ibland bland-spett och allt kallar man espetada. Espetadan är marinerad innan den grillas. Innan man lägger spettet på grillen har jag sett att man gnider in köttet med olivolja och saltar med grovt salt. 
  

   Kommer ni till Madeira, så tveka inte om ni tycker om kött...Espetada är gott, riktigt gott. 
   Den godaste espetadan har jag ätit i restaurang Santo Antonio i Estreito de Câmara de Lobos. 
   Fem stjärnor!



Fem stora goda grillade vitlöksmarinerade köttbitar fick jag på mitt spett. Till det serverades potatis/ris och grönsaker. Jag åt nästan bara grönsaker+ köttet.
Det var mycket kött för en person.


Till förrätt åt jag vitlökssauterade räkor och till efterrätt mangomousse...
Jag var mätt ett helt dygn efteråt. Tur är att vi höll på med maten i flera timmar och att vi hade mycket trevligt sällskap som jag skrev om tidigare här


    Stället kan varmt rekommenderas..Real Canoa, Brunós restaurant. Fyra stjärnor! 

                                                         ***************
    
Vi som brukar vara med ombord, både regelbundet och mindre regelbundet har jag länkat till här 


Fortsättningen ser ut så här: 

1 november: Vilt djur, 9 november: President, 16 november: Tändsticka, 23 november: Marilyn Monroe ,30 november: Ljus, 7 december: Julbak, 14 december: Lucia, 21 december: Julbock. 28 december: Tomte


   En fin lördag önskas!                                                  

Kommentarer

Åke sa…
Åhh vad trevligt ni ser ut att ha det. Kalvköttsespetada på ett järnspett måste ha varit perfekt, espetada grillat på lagerträd måste ha varit oh la la :) Tack för den lektionen! Och räkor till efterrätt mangomousse... du måste ha varit mätt självklart :) Trevligt att du var med ombord och spred från ditt Funchal! Bugar för länken ;) En fortsatt trevlig lördag. - 2 grader nu...

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande