Corvina

Istället för de två robalo-fiskarna som Uffe ville att jag skulle köpa så kom jag hem med en stor corvina. Vi hade bjudit in G. som fyllde 65 år och hennes syster U. på födelsedagslunch senaste lördag och innan dess hade vi spikat menyn. Det var tänkt som så att två stycken robalo skulle läggas in i röktunnan. Robalo är en mycket god fisk som både rökt och gravad. Helt säkert jättegod som grillad, stekt och kokt men nu skulle det blir rökt fisk.

Men så går det som det går. Robalo fanns inte i fiskdisken, den skulle komma först följande dag. Nå, då blev det en stor Corvina istället, en totalt "ny" fisk för vår del men vi har ju bestämt oss för att äta oss igenom alla olika fisksorter som vi hittar här och som allra helst är fiskade i havet runt Madeira och i Portugal, så då var det bara att hugga in så att säga.

Vi är så envisa att vi inte köper fisk som kommer från andra länder förutom lax och sill som får stå för undantagen. Sill vill vi gärna ha till jul, påsk och midsommar. Den flygs in med släkt, vänner och bekanta men helst ska fisken prata portugisiska..ja, sillen gör det inte då förstås och laxen pratar norska

Uffe som är den som "röker på " som vår vän U. skämtsamt brukar säga fick en ny utmaning att ta till sig, något han klarade med många beröm godkänt. Han borde få en Michelingubbe allra minst. Jisses så god fisken var. Nu är vi nyfrälsta. Halleluja och knäckebröd!

Jag bidrog med ett par olika potatissallader, en stor grönsallad och nybakat bröd. U. hade bakat hårdbröd från Jämtland.

Vi åt så vi blev fyrkantiga och det är ju snudd på irriterande (inritterande) att bli mätt alltför lätt. Men vi njöt så länge vi klarade av det utan att spricka. Jag var den som gav upp först..inte andan dock😉

Till efterrätt lite senare blev det pitangakräm med en liten glasskula till och tro det eller ej, vi fyra delade på två massaladas med mel de cana till kaffet också. Fyllde G år så gjorde hon det! Är det fest så är det fest.

Pitanga                                           Malassadas com mel de cana (malassadas med sockerrörssirap)

Malassadas heter helt enkelt bara malassadas. Ett förslag fick jag av DeepL om att malassadas betyder misshandlad och visst ser de ju lite misshandlade ut så kanske kanske? Haha...
De lagas i vanliga fall i karnevalstid men grannen Z. fick ett il över sig och plötsligt så ramlade malassadas-manna ner från våningen ovanför oss. Mel de cana hade jag hemma...Men som sagt, vi åt en halva var, resten fick frysen ta hand om och några fick vandra vidare härifrån tillsammans med våra vänner.

Corvina

Jag är som jag är, jag måste förstås veta vad Corvina betyder på svenska, vilket ju är fånigt för en corvina är en corvina men i ett översättningsprogram stod det att corvina betyder olyckskorp!? Ja, givetvis så är fisken en olyckskorp för sig själv, den blir ju uppäten men det lät ju lite märkligt. Jag fortsatte att leta och hittade en rätt rolig sak om corvinan.

Den lär ha så högt ljud när den parar sig och är parningsbenägen att den t.om. kan få delfiner att bli döva. De är oerhört många i corvinastimmet när de sätter igång med parningen och då låter de som bara den. Inga tysta kärleksakter där inte utan precis tvärtom. Den mexikanska corvinan lär vara i klass med en fotbollsmatch, där alla skriker MÅÅÅL samtidigt. Tack och lov att den håller sig i Mexico. Det går hett till under vattenytan.

Här i Portugal så låter det mera som att den snarkar högt när den parar sig, så våra delfiner klarar sig utan ont i öronen. Lite ordning och reda på portugisfiskarna således.

Tja, det var det det och här blir det absolut Corvina på matbordet igen, då stendöd och utan det minsta lilla ljud. På latin heter den goda fisken Argyrosomus regius. Regius betyder kunglig och kunglig är den i smaken. Havsgös benämns den som och den är släkt med abborren..

Som vanligt så hann vi äta upp allting innan jag tänkte på att ta foton men Internet är bra att ta till i sådana fall. Jag har inte tagit en enda liten bild i dagens inlägg.

Karin Eklund, Funchal; Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Gillar att beställa okänd fisk då man är utomlands. Vid Medelhavet betyder det oftast att man har röda ögon dom stirrar på en från tallriken. Men gott är det!
Susjos sa…
Vilken spännande middag, och en ny fisk fick man lära sig hos dej också, och god var den! Mums med rökt fisk!
Ha det gott!
femfemman,
jag är nog lite likadan, men rödögd ska den nog inte vara men du har rätt...
Här i Atlanten händer samma sak nu och då men dem ratar jag
Det är gott med fisk!
Susjos,

ja, det blev en spännande fin middag. Det är alltid roligt att pröva på något nytt, undersöka sig fram.
Rökt fisk gillar vi verkligen och Uffe är en hejare på att "röka på" .
Ha det gott du med!
znogge sa…
Vilken delikat middag ni bjöd på och ett gott jobb både av dig och han som "rökte på". Jag förstår att ni gärna testar fisk som fångas i era trakter. Det känns som det mest naturliga och det är ju kul att testa nytt. Även om jag själv inte gillar sill så vet jag att många tycker det hör till vid våra storhelger :D

Önskar en god kväll!
Znogge,

ja, det blev väldigt gott. Och det blir nog flera gånger som Uffe får röka på. Visst är det det mest naturliga..
Jag lägger in sillen själv, köper den i fileer via vännerna.

Önskar dig detsamma och en god natt!
BP sa…
Googlade jag med och fick det till att corvina är en havsgös. Och om havsgösen är lika god som en "vanlig" gös som man kan köpa här så kan jag bara gratta till smakupplevelsen.
Personligen skulle jag dock äta den antingen stekt eller ungsbakat nästa gång.

PS. Sista bilden med alla färgglada fiskar är en absolut höjdare:-) DS.
BP,

exakt, den kallas havsgös på svenska, skrev det i slutet på inlägget också, fastän den faktiskt hör till abborrsläktet. God är den onekligen. Vi gillar rökt men det blir säkert både stekt och ugnsbakat här också, fisksoppa osv...
Vi gillar fisk i alla dess former och nu ska vi testa..
Ja, den är fin den sista bilden.
Den har jag inte smakat, men då vet jag vad det är för firre nästa gång jag läser menyn på en fiskrestaurang. Kram!
Anna i Portugal,

det var samma sak för oss och den var en riktig höjdare.
Guldkryckan sa…
Rökte ju mycket fisk när vi bodde på ön en gång i tiden, inte fullt så ofta idag men ibland så får man ju offra sig...gott gott got. :)

Fisk är gott på de flesta vis tycker jag men rökt är ändå bäst.

Ha nu en fin eftermiddag.
Annika sa…
Fattar att ni vill äta fiskar som fiskats i det stora havet omkring er. Corvina, eller havsgös, låter som en riktigt riktigt god fisk.
Det är nog första gången jag hör om den. KUL att Uffe är en sådan FENA på att laga till fisk så gott. MUMS!!
Gillar rökt fisk mkt.
Vilken god måltid ni fick till. Blir hungrig.
kramar!!
wiper sa…
Det är fiskar jag aldrig hört talas och så bra att din man är så bra på att tillaga fisk. En gång var jag på en restaurang och beställde fisk och dom kom in med en hel fisk på tallriken med ögon som stirrade. Jag klarade inte att äta den ;) vi hade betalt i förväg så vi smög därifrån ;) ;)

Du bidrog med godsaker också sånt som jag verkligen gillar. Ja du när det är så gott så vill man inte sluta äta

Vilken annorlunda efterrätt, det vattnades i munnen på mig, så gott lät det

Så bra berättat om fisken och man får verkligen lära sig mycket på ett kul vis

Tack för att du har så intressanta och lärorika inlägg.

Ha en skön kväll
Kram från Malin
Guldkryckan,

se där, du har också varit en som har rökt på😉
Mycket gott är det med rökt fisk.

Ha en fin kväll!

Annika,

ja, helst vill vi äta fisk som är fiskad här men det är inte helt enkelt att få tag på Madeira eller portugisisk fisk längre. Utfiskat är ordet och mycket flygs in från andra länder, flygfisk!
Vi blev väldigt förtjusta i corvinan. Idag fanns den i fiskdisken igen men den talade turkiska så den fick bli kvar där åt någon annan mindre kinkig.
Uffe är en FENA😉 på att röka fisk!😊 Kramar!
wiper,

Uffe har varit en mästerlig kock, men nu för tiden p.g.a handikappet blir det allra mest att röka fisk för hans del. De här fiskarna simmar inte i de nordiska sjöarna/haven.
Jag vet Malin, jag var med om samma sak för ett tag sedan. Jag fick in fisk med ögon men mina väninnor höll på att dö för att mina fiskar låg där och stirrade på dem. Mig gör det ingenting men jag vet att många andra har problem med mat som stirrar på en.
Exakt, man vill äta men det går ju inte när magskinnet nästan spricker.

Tack Malin!

Ha en skön kväll du med!
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året