Cinco minutos....

Fem minuter som tog minst tre timmar.😐 Tja, det är så det kan bli nu och då...

   ( en liten Rim-rapport blir det här samtidigt med mitt smågnällande. Några bilder visar jag) 

Jag gick till vår lilla täppa för att vattna den igår. En knappt märkbar stråle kom ur vattenslangen för att försvinna helt och hållet. Vad nu då? Jag gick till grannen under oss, senhor L. och frågade hur det var hos dem, har ni vatten? Han såg snopen ut men så kom hans senhora ut och frågade mig om vi hade vatten. Não...Sen kom senhor L på att det nog var någonting på gång hos bygget på andra sidan gränden, han hade sett män från vattenbolaget gå in där

 
 Skuggspelstiden är här                          Såå snyggt ...så bra gjort.👏applåder!

"Vattnet kommer, det är bara att gå in och vänta", tänkte jag. Inget vatten kom och det var som det var, men jag blir irriterad över att man inte kommunicerar med andra som bor längs gränden så vi alla kan planera lite mera, så vi kan tappa upp vatten, se till att man har vatten till toaletten, till disken och att veta att NU ska det inte duschas. Tänk att stå där intvålad och så kommer inget vatten ur duschen! Det hör till vanligt folkvett att upplysa grannarna på gränden om att nu måste vi reparera, nu måste vi stänga av vattnet men nej,nej och det är den attityden som jag blir inritterrad över, den där nonchalansen, likgiltigheten. Jag gillar det inte...Jag är en snäll flicka men jag kan blir frustrerad över så här små saker som egentligen är stora och kan vara viktiga, beroende på vad som är på gång i de berörda hemmen.  

Min hängpelargon

Ibland behövs det inte mycket för att jag ska gå i tak! De andra i huset tog det mera med ro än vad jag gjorde, det medges, men som sagt, de har längre vana med denna ovana. Inte med byggfirman förstås, utan med att så här är det med de stora gentemot de små. Hukarmentalitet kallas det också.  


De gjöt betongväggar och planterade igår...

Ibland blir man utan något för att man måste bli det, men meddela innan! Por favor!  Det kostar inte på. Vi äger våra lägenheter, vi bor här, vi betalar våra räkningar, vi finns vi också . Ett par tre steg från byggchefens sida och så skulle det liksom vara biff, puss och kram! Visad respekt för medmänniskor sitter alltid bra! 

Det här har inget med att göra att vi är utlänningar i grunden, det är så här det fungerar eller rättare sagt inte fungerar.  Det handlar inte enbart om oss, utan om oss alla som bor här på gränden. Nå, senhor L gick över till bygget och frågade. Cinco minutos fick han veta att det skulle ta. De där cinco minutos var avklarade så där lagom till lunchtid ca tre timmar senare. "E´ Madeira", sade senhor L. och skakade på axlarna lite lojt.  Det är en dålig ursäkt tycker jag. Madeira kan bättre! Upp till bevis! 

En av grannarna tvättade sin matta, men innan vattnet försvann. En plastsandal är bra att ha istället för en borste

Visst kände jag av det där temperamentet jag har, kände att det började koka som bara den inom mig och jag höll redan på att lära mig att vara arg på portugisiska ( vardagsspråk är också en bra lärdom

Jag tog fram alla info-uppgifter jag har till vattenbolaget och stod i beråd att ringa dem och fråga att vad handlar det här om? Jag var på G, med stort G; jag såg mig själv stega över gränden och ruska om "the big boss" precis som om han var en liten kattunge och jag var stora lejonet. 🦁🐯

Tydligen kände de alla av mina vibbar, för tjugo sekunder senare så rann vattnet som om det inte hade gjort något annat. Jag kanske borde bli arg oftare? 😉Nu var jag riktigt arg ungefär i fem sekunder men fem sekunder här är ungefär som 21,6 minuter i jämförelse med de där fem minuterna som blev tre timmar  ( min huvudräkning tja...men rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar)🛴 

Uffe , filbunken, påstod att han mera än gärna hade sett mig ruska om "the big boss"bara för att få vara med om det..så skrattade han retfullt och gick ut på långpromenad utan mig som satt där jag satt med mitt nya hemspråk. Inte utan att jag också kunde ha väntat ut vattnet lite till bara för att få ut min frustration. Jag var verkligen på hugget...😊Men då skrattade jag redan. Det är det som är så förargligt med mig, jag blir glad innan jag har hunnit vara arg ordentligt, skrattet bubblar upp. Jag är som en spraksticka...Helst vill jag vara ett stor fyrverkeri i minst tjugo minuter. (12 timmar omräknat i Madeiramått) 


Det finns mycket vatten i Atlanten..

Så lite det skulle behövas för de ansvariga att meddela oss som berörs.  Det finns rädslor för språkliga förvecklingar, jag vet, så den biten kan jag förstå men prata på bara, jag förstår ganska mycket redan och grannarna förstår allt;  de är portugiser.

Japp, så där nu öste jag ur mig allt som inritterrar, innerligt irriterar,  det forsade fram som ett stort vattenfall. Här var inget avstängt alls...här flödade det som bara den medan det varade...

Och jag återgår till mina portugisiska studier igen, nu inkluderade med fula, arga ord också...😉🤣Portugisiska är roligt. Japp! 




Lill-Ronaldo blev också irriterad igår, så pass att när han ingen fotboll hade så sparkade han keps istället.😅.Vi var nog båda som chilipeppar en kort sekund. Min chilipeppar är för övrigt otrolig, den levererar hur mycket som helst. Varje dag äter vi av den, jag delar med mig av den till andra och den bara delar med sig ännu mera.

Frid, sade den Fridsamma och allt är som vanligt, ingenting kommer att hända. Nästa gång någonting stängs av så sjungs samma visa igen, eller rättare sagt, det blir tyst som i graven. Det här är som att spotta i motvind. Jag lovar. Men jag vänjer mig aldrig med den där attityden. Aldrig...rebellen vaknar och ställer sig på barrikaderna. Porra! 🤭



                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Gunnel sa…
Haha! Synd du inte fick chansen att ruska om the big Boss. Han hade antgligen blivit så chockad att han meddelat dig först av alla i fortsättningen om det blev några avbrott. Räkna till 10 på portugisiska, så blodtrycket sjunker. Visst känner jag igen mig i frustrationen. Hoppas det blir en lugnare dag idag.
Guldkryckan sa…
Man blir ju frustrerad, här stängs det av oftast efter att man meddelats men många ggr har det tydligen varit akut, har sedan dess alltid en dunk vatten stående för kaffet iallafall.

Ha det bäst nu. :)
Gunnel,

ja, fast egentligen är det bra att humöret svänger snabbt.
Men tack för rådet, jag ska räkna till tjugo på portugisiska så är jag som filbunke sedan.
Jadå, här är hur lugnt som helst, haha..
Guldkryckan,

det är lätt gjort, alldeles för lätt för min del.
Vi har alltid vattenflaskor, flera stycken i kylskåpet men likväl tycker jag att det kunde sägas till innan...
Ha det bäst du med!
Den där nonchalansen gillar inte jag heller. Det är svårt att vänja sig vid när en är uppvuxen med "ordning och reda" :) kram
Annika sa…
Jag förstår att sådant där är svårt at vänja sig vid. Förmodligen kommer du aldrig att anta den attituden heller.
Klart de måste säga till alla som bor på gatan.
SUCK: DET var bra att du tände till. Det gav resultat, yay!
Kramar
femfemman sa…
Synd att du inte fick tillfälle att säga sanningens ord till Bossen. Det kunde säkert skakat om honom... även om han inte visat det.
Du får ge lillkillen en boll. Inget kul att sparka keps.
Ha det fint! Kram
Ditte sa…
Visst är det så att det är knepigt att inte bli irriterad när det handlar om nonchalans och brist på info. Minns i Torrevieja där både el och vatten direkt meddelade via lappar att något var på g och oftast minst en dag innan. Här fanns ofta tidpunkterna också angivna så att det gick att planera. Men säkert tyckte bygget inte att de behövde meddela...Grrrr. Skönt att vattnet i alla fall kom tillbaka.
Kram!
Anonym sa…
Information är viktigt och speciellt när det gäller viktiga saker som vatten och ström.
Vi har haft väldiga problem med vattnet under våren, vi är min kommun 😅 typ hela samhället blev vattenlösa, nu klagar inte vi 🤫 eftersom vi (jag & min man) har eget vatten så vi klarade oss men för de som bor inne på samhället var det tufft.
Så bra Du nu kan prata, förstår och gör Dig förstådd.
Ett sprakbloss låter fint. Bra Du inte tillhör hukarmentaliteten.
Stå på Dig‼️ Annars står nån annan på Dig‼️
/åsa
Anna i Portugal,

det behövs så lite för att allt ska fungera som det ska. Jag tror inte att de menar så galet som det blir men...de är vana att inte tänka på andra i den meningen. Arrogant stil tycker jag.
Kram!
Annika,

jag vänjer mig inte och jag blir inte ilsken bara för vår skull utan för alla andras också som bara finner sig i det och har gjort det långa tider. Stor är inte störst, stor ska tänka stort och på alla och med respekt!
Alla förstår att vattnet måste stängas av ibland, men jag förstår i alla fall inte varför man inte säger till åt alla berörda innan.
Tände till gjorde jag men det var nog inte därför vattnet kom, det råkade sig vara just då det skulle komma. Men man vet inte nästa gång hur jag tänder till och då räknar jag med att kunna prata lite mera och bättre portugisiska.😉

Kramar
femfemman,

uppriktigt sagt så hade det nog inte haft någon verkan om jag överhuvudtaget hade fått tag i honom. Tyvärr...Äh, de är inte särskilt lättskakade här, bossarna.
Å andra sidan så gillar jag utmaningar😉
Men man vet aldrig vad som händer...jag kan bli explosiv, haha..J
Ja, får Lill-Ronaldo ingen boll snart så vete gudarna, men jag tror nog att de har råd med en ny åt honom. Vi får se.

Ha det fint du med!
Kram
Ditte,
Det är ju så det ska vara och i och för sig så kan man läsa det i Funchal Noticias om tillfälliga stängningar av både el och vatten någon dag innan.
Det här som hände här, hände akut, jag hörde att det var upprörda stämmor på området redan vid öppningsdags. Sånt förstår jag att rör till det men bara ett par steg över gränden för att berätta mera är inte för mycket begärt i mitt tycke. Det var inget de kunde ha berättat om i förväg, dagen innan.

Kram!
Åsa,
exakt. Det här var en akut sak, men likväl kan man informera de berörda så gott som genast. Men ...
El och vatten är så viktigt för oss alla
Jag kan prata mera nu och lite bättre men inte såå bra men blir jag arg så, haha...
Hukarmentalitet är ett ord som inte existerar i den här familjen, jag lovar.😊
Exakt, man ska stå på sig, så ingen annan kan göra det.
Ha det fint Åsa!
LillaSyster sa…
En liten lapp i brevlådan eller ringt hade ju varit på din plats. Men de kanske upptäckte ett större problem så att de där fem blev till 3h??? Inte vet jag. Himla tur att du inte stod med schampo i håret=)
Ha en bra kväll!
LillaSyster,

det hade räckt med att bara ta sig över gränden och säga till åt senhor L....sen hade han förmedlat det vidare. Oberoende om felet var större än beräknat så säga till ska man i all synnerhet då, skulle jag tycka.
Om jag hade stått där med schampo i håret och i duschen så kanske det hade hänt något på direkten, haha...handduk runt kroppen en jag som rusar in på bygget. Det du, det kunde ha blivit något det. Nå, jag blev glad på direkten, det går som sagt fort över här...
Ha detsamma du med bland alla fina fina pioner!
Znogge sa…
Det borde vara en självklarhet att informera om man behöver stänga av vattnet och hur länge det kommer att vara så. Hade jag stått där med schampo i håret hade jag gott i taket misstänker jag. Vet man bara om det så kan man undvika vissa saker och förbereda sig. Vanligt hyfs och vett!
Önskar en god kväll!
Kram
Znogge,

exakt, vanligt hyfs och vett gäller eller inte här då förstås men kanske kanske...
Önskar dig detsamma!
Kram
Susjos sa…
Oj, snacka om att du kan spraka ;-D, med all rätt kan jag tycka, såklart ska man få veta om vattnet stängs av!

Vet du, alldeles precis nyss så visade de på svt en inslag från Madeira och såklart om Ronaldo, det är ju alldeles strax dags för EM-fotboll och Portugal möter Tjeckien. Madeira såg fantastiskt ut, och fotbollsarenan, wow så fint den ligger på höjden såg det ut, och en massa grönska runt om! Ronaldos tränare i laget på Madeira pratade portugisiska, är imponerad att du just nu lär dej det nya språket!
Ha det gott!
Kram
Susjos,

ja, spraka kan jag fastän jag försöker att inte spraka hela tiden, men när det händer så..ja, då sprakar jag! Haha..
Madeira är fantastiskt och fotbollsarenan ligger högt, högt..jag ska ta foto här nerifrån någon gång så kan jag visa..
Tack Susjos!
Ha detsamma du med!
Kram
BP sa…
Vid sådana tillfällen är jag alltid så glad att bo i en lägenhet i ett HSB flerfamiljshus, där man skickar ett sms och/eller ett mejl vid planerade avbrott som rör vatten och värme.
Men som du skriver det handlar om ett respektlöst beteende, vilket är rätt så vanligt i Sydeuropa. Och du som har som ambition att blir en portuguêsa - hahaha;-)
BP,

jag måste tillstå att sånt här kunde hända hemma på Åland också. En skitattityd är det och visst har jag ambitionen att bli en portuguêsa, ingen tvekan om det. OM 10 procent är dåligt så betyder det att 90 procent är bra. Vet du vad jag gör nu BP? Jag ser på fotbollsmatchen mellan POR och CZE..ska jag bli en portuguêsa så..😁

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio