Skaparglädje, matglädje...

Jag är ju som jag är, jag går all in för det jag gör, när jag väl kommer igång. Nu är jag "inne i "en portugisisk bok, Bolos da Avó och givetvis så måste en av kakorna till, nu till påsken, plus lite annat smått och gott som jag känner för att göra. 

Bolos da Avó betyder mormors/farmors kakor

Jag kan ju bara inte låta bli. Jag trivs som fisken i vattnet när jag får terapeuta mig själv på det här sättet. I boken finns det 117 recept på olika kakor, alltså sådana som man bakar i form, bara mjuka kakor rakt av som på pärmbilden. Samtidigt får jag en portugisisk språklektion och den saken känns väldigt angelägen nu när jag har kommit igång med pratet mera än tidigare. 



Bola da minha avó, min mormors kaka...
Den som känner för att baka på portugisiska kan följa receptet som jag har lagt ut här till höger i bild.
Det är inte svårt alls..

Ja, och ägg och citroner har vi ju, som jag har visat tidigare. Det första receptet i boken är testat, att jag sen fixar till det lite grann på mitt eget sätt, hör till. Jag brukar ta ut svängarna när det känns så


            Receptet har jag följt till punkt och pricka men sen ville jag påskdekorera kakan lite grann 
            innan den fick vandra vidare till en glad mottagare. Det blev lite mandelkrokant på glasyr
            med påskägg i mitten. En flaska apelsinlikör kom liksom med på köpet..

            Påskharen är mitt eget verk, nu på rymmen till en liten flicka någonstans här på ön. 
            Allt har jag gjort själv förutom den belgiska chokladen och påskäggen. 
            Jag mår bra när jag får göra sånt här, så då gör jag det. 

            **************************

En Carne-vinho-alho puttrade sakta på spisen under söndagen. Ibland ser man att rätten kallas porco-vinho-alho/gris, vin och vitlök. Jättegott i min mun men den måste få ta sin tid för att bli riktigt god. 

I tre dygn lät jag köttet ligga i en marinad av vitt vin, vinäger, vitlök, lagerblad, svartpeppar och örter, etc. Jag skjuter från höften emellanåt, tar lite av vad jag har. Sen ska köttet få koka, eller stekas tills det är mört som bara den.

Efter att vi hade ätit vår söndagsmiddag kom jag på att jag inte hade tagit bild på den för att visa er hur den här carne-vinho-alhon såg ut på bild. Det finns flera olika, men ändå liknande recept, på samma väldigt typiska madeiranska maträtt. Jag prövar mig fram från gång till gång. Den här varianten fick med beröm godkänt, även av Uffe. 

Igår blev maträtten en väldigt enkel men mycket god variant. När jag lagar mat så ser jag till att den ska räcka till minst två middagar så det blev en bild i alla fall av resterna innan jag lade dem i kylskåpet. Gårdagens sats räcker till tre gånger. Sex portioner till ett värde av mindre än tio euro. Det går bra att leva gott på liten fot så att säga. Jodå, jag räknar ofta vad maten kostar per person och måltid. En yrkesskada tror jag...eller egentligen så har jag alltid räknat, jag är nog sån helt enkelt.😊Antagligen för att jag är van att dra slantarna hur långa som helst så de ska räcka länge. 

*********************************

Vi fick ju en hel del pepinela (chu chu) tidigare i veckan. Chilipeppar, paprika och tomater, samt lök finns det alltid hemma. Det blev en rejäl sats med salsa gjord också. Jag mixar den och lägger på burk. Mycket gott som pimenta, smaksättning. Som redan sagt många gånger om, jag är en tillvaratagare..



    En burk  salsa blev en påsk-gåva till  någon som förtjänar den.  Madeiramärket fanns på burken
    när vi köpte honung. Jag lät det vara kvar innan jag fyllde på den tomma rena burken med salsa.
    Alla produkter är härifrån...så varför inte? 
    T.om tillverkaren är härifrån. 
    Inte född här men hon bor och lever här. 

    Ja, det blev en hel del maträtter tillagade igår. Det blev en riktig matlagardag .
    Pannbiffar åt oss, pannbiffar åt grannen som gav oss frukt och grönsaker
    Köttsoppa, vinterns sista sats, blev också tillredd när jag ändå höll på..
    

    Frysen är mätt och nöjd. Det är bara att ta fram mat när behovet finns. 
    Så kan det gå när jag kommer igång, jag bakar, jag lagar mat och jag lär mig portugisiska
    på en och samma gång. En promenad hanns det också med ...

    Det är skönt att ha sånt gjort när vardagen är här igen och rusar på. På tisdag är det språkkurs, 
    sen får vi påsklov ända fram till den 5 april, då kursandet tar fullt fart framåt igen.  

    

    Jag hoppade över Filip och hans fruar den här måndagen. Jag har inte givit mig tid att "bläddra"
    igenom bildarkivet på det sätt som jag vill bläddra igenom det;
    alltså syna fotona noggrant innan jag tar vara på ett fåtal av dem som jag tänker visa här.    
    Sen raderar jag resten, (skoningslöst) 

    Nu önskar jag er alla en skön måndag!



                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira


  

Kommentarer

wiper sa…
Kakan på bokomslaget såg jättegod ut. Kul att testa nya bakverk. Verkligen toppen att du får en språklektion också. Tack för recepttips

Det ser fantastiskt ut på bilden med kakan och alla tillbehör. Så fin hare du skapat, så kreativ och proffsig du är. Maten såg också supergod ut

Det andra med salsa såg också frestande ut. Synd att jag inte klara chili inte ens lite.

Vad fina presenter du gjorde gällande burkarna

Jag har en bild på en sån fågel också men inte lika fin som din

Ha nu en skön början på veckan
Kram från Malin



femfemman sa…
Kul sig läsa om mat och bakhsntverk!
En sådan fin påskhare.Du har deg i händerna du! Vi är många som är bättre på att få till god smak än läckert utseende.

En fin sedvana att dela med sig av det man framställee. Är det så på landsbygden också. Där bor man väl lite längre ifrån varann.

Ha en fin dag! Kram

wiper,

ja, bokomslagskakan ser jättegod ut, den ska jag givetvis testa någon gång också.

Salsan innehåller, enligt det recept jag har gjort själv, rätt mycket chili men man kan ju göra salsa utan chili också. Synd att du inte klarar chili alls. Det är ju gott men så är livet. Ibland kan man inte..
Tack Malin!

Ha en fin och skön början du med på veckan!
Karin-kram!

femfemman,

härligt! Jag gillar ju att pyssla med det här och delar gärna med mig av det.
Tack, jag har livnärt mig som konsthantverkare till en viss del, så ja, det finns där i händerna, en viss vana helt enkelt. Det är ett litet måste och samtidigt använder jag sådant som finns, som börjar tappa livet som det det är och så blir det något annat, den här gången en hare. Återbruk, helt enkelt.

Jag känner inte till hur det är på landsbygden men jag kan tro att det är rätt vanligt där också trots avstånd. Det beror säkert på hur grannsämjan är.
Men vad jag har märkt så är portugiserna generösa människor i grund och botten, varma, vänliga.
De som har delar nog med sig skulle jag tro, det är en känsla jag har. Sen beror mycket på en själv också förstås när det gäller att ta emot och att ge.
När det är otvunget känns det bäst, måsten gillar jag inte. Mellan grannarna ovanpå oss så är det en otvungen känsla, vi ger varandra för att vi vill göra det.
Ha en fin dag du med!
Kram!

Karin sa…
Härligt att "ha det i händerna", så som du har. När lusten att skapa finns tillsammans med förmågan, då kan man ju aldrig ha tråkigt!

Mormorskakan ser god ut! Det verkar vara samma ord för farmor och mormor på portugisiska. Jag har bara hört "avó", men det kan bero på att jag bara träffat mormorar och ingen farmor på portugisiska. I mina barnbarns internationella kompisgäng heter mormödrarna avó, oma eller abuela. Mig kallar dom mormor, eller murmur. Känns som ett hedersutnämnande!
Karin,

ja, det där vet ju du om någon med att "ha det i händerna". Tråkigt vad är det?😉

Det är samma ord för mormor och farmor här. Avó. Morfar och farfar heter Avô...en liten annan krumelur på oet. Också ett litet annorlunda uttal, en touch av en strimma nyans ungefär, men där går jag bet än så länge.
Oma i Tyskland eller hur? Jag kallas morrmorr...av barnbarnen, haha..känner mig som Morran ungefär men det är sagt med kärlek och värme i ögonen så det går an. Hedersutnämnande är det absolut, murmur Karin, säger morrmorr Karin.
Fantastiskt! Roger har fått en kaka av portugisiska grannen som han älskar! Smak av apelsin och som en saftig och fyllig sockerkaka. Jag dreglar.. Kram
LillaSyster sa…
Vilka fina saker du gjort och bakat. Mottagaren kommer att bli så glad och nöjd. Perfekt att lära sig språket hemma i köket =) Ha en fortsatt bra måndag! Kram
Znogge sa…
Alldeles perfekt att träna språket genom en bak- eller kokbok. Kul dessutom att bli mer bekant med landets kök. Det hade passat mig perfekt också kan jag säga. Kul för er granne att smaka pannbiffar men det lagas kanske liknande hos den inhemska befolkningen...

Kram och god måndagskväll!
BP sa…
Ja, du har å otroligt många olika talanger som du använder hela tiden. Du verkar gilla det mesta som livet har att erbjuda. Du är mycket lik min spanska granne. Hon älskar laga spansk mat, hennes man gillar baka och hon älskar dela med sig. Då jag har varken talang eller lust så består mina "tackgåvor" till hundra procent av vin köpt på Systembolaget.
Har aldrig upplevt att man delar med sig av mat till sina grannar här i Sverige, men det kanske man gör utan att jag märkt det;-)
Susjos sa…
Imponerande som du lagar mat och bakar, helt fantastiskt...och så lär du dej lite portugisiska på köpet!
Önskar att jag var lika aktiv i köket...
Smart är du också att laga många portioner och frysa in.
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Anna i Portugal,

haha, jag förstår att det är kakan han älskar och inte den portugisiska grannen. Lät kul det där.
Apelsin i kaka är himla gott. Du får fixa till en glutenfri sådan!
Kram
LillaSyster,

tack! Jag hoppas förstås på det! 😊 Det är fint att kunna återgälda ibland.
Ja, språket finns ju överallt här, bara att hugga tag i det.
Ha detsamma du med!
Kram!
Znogge,

ja, det finns ju överallt språket, inte bara i en lärobok som så utan överallt. Jag kan tänka mig att du också skulle ha trivts med det.
Grannen hade inte smakat sådana innan, inte i den tappning som jag tillredde dem på. Hon var lyrisk...

Kram till dig med och en fin kväll!
BP,

ja, uppriktigt sagt så gillar jag det mesta eller så har livet lärt mig att gilla läget som är för stunden.
Jag kanske är lite portugisisk i min läggning, vete gudarna? Kanske jag ska ta och kolla mitt DNA...ADN på portugisiska. Man vet ju aldrig vad förfäderna har haft för sig😉
Vin sitter väl alltid bra!? Tycker jag i alla fall även om jag är jättedålig på att dricka vin själv. Men man kan ju alltid dela med sig åt andra.

Jag skulle tro att man delar med sig på landsbygden i Sverige men annars tror jag att det är rätt ovanligt. Hör bara vad mina svenskar vänner säger och hur de diskuterar om förfarandet att dela med sig åt andra. Jag är uppvuxen med den traditionen, Uffe detsamma.
Vårt givande och tagande med grannarna ovanpå, är kanske lite ovanligt...men det känns otvunget och helt ok för oss alla fyra.
Susjos,

tack!
Jag har nog alltid hållit på så här, även nu fastän vi bara är två i hushållet. Ränderna går inte ur verkar det som. Jag mår bra av att laga mat och fixa saker. Ja, portugisiskan kommer per automatik, jag använder portugisiska recept. Bara för att lära mig...

Du är ju aktiv på annat sätt, var och en på sitt sätt som det heter. Det är skönt att ha middagsportioner i frysen, bara att ta fram..enkelt.
Ha detsamma du med!
Kram
jag är inte lika matglad längre, blivit många födelsedagstårtor, hockeybullar, fotbollskakor... Nästan i undantagsfall bakar jag scoutbullar med barnbarn 🥨
Hanneles bokparadis,
du har haft fullt upp märker jag😊 . Förstår mycket väl att det blir scoutbullar någon gång och inte mera än så. Allt har sin tid.
wiper sa…
Vad bra att man kan göra salsan utan chili men jag kanske klarar extra lite så man får testa sig fram. Sen kan man ju variera med annat

Ha en skön påsk
kram från Malin
Wiper,

ja, salsa är något man kan göra av det mesta, ta vara på vad man haroch testa sig fram. Så är det med mitt recept också, det förändras för varje gång jag gör ny salsa. Lite lite..än hit, än dit.

Ha detsamma Malin!
Kram,kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio