På vår grind

hänger det en påse nu och då.

Efter min morgonrodd, som jag nu har utökat till två hundra drag, brukar jag ta ett litet "svalkande" varv på terrassen, titta ut över världshavet och ge bygget på andra sidan gränden några ögonkast innan jag går in igen och lagar frukost åt oss. Just innan jag svängde mig om i måndags för att gå in så såg jag att det hängde en trind plastkasse på vår grind. Så tripp, tripp, ner och tripp, trapp upp. 

Ja, den var verkligen trind, kassen. Otroligt trind...Sprickfärdig och rågad med måtte.

Grannarna ovanför oss hade delat med sig av sitt överflöd. Ja, vad säger man? Muito obrigada naturligtvis fastän jag blev snudd på helt stum. Givetvis så blir det säkert något hemlagat från vårt håll till dem under veckan. Jag vet att Z. sätter stort värde på att ha en färdig middag när hon kommer hem från sin långa arbetsdag. Jag gör det så gärna, jag ska bara tänka till lite vad vi ska bjuda på. Något annat än köttfärspaj eller en bamsepizza ska det bli den här gången.  Det är roligt med variation både för dem och för vår egen del.  

Ägg, citroner, pepinela, tangeriner, avokados och lagerblad. Himmel och hav, jag blir snudd på andäktig och undrar vad jag/vi har gjort, som förtjänar allt detta fina, goda. 


I början av vår grannliga samverkan, för det är att både ge och ta emot här hela tiden, så visade Z mig med kroppsspråk att det var frigående höns som hade värpt de goda äggen. Hon var obeskrivbar, när hon visade att hönsen inte fick några injektioner av något slag och att de sprättade runt som höns ska göra. Tala om gäster med gester....vem behöver teater? 😊 Jag älskar människor som bjuder på sig själva..

Jag storskrattade. Vi har roligt som bara den när vi förklarar för varandra vad vi delar med oss av åt varandra. När deras son hade fiskat och vi fick fisk som jag visade Här, så försökte hon förklara vad det var i kassen. Jag fattade inte ett jota vad hon sade när hon sade fish. Fish, vi har inte läst ordet fish på portugisiska, jag visste inte ens att det fanns ett sådant ord på portugisiska. Sen gick det upp för mig att hon försökte prata engelska med mig. När  jag svarade på portugisiska och frågade om det var peixe så brast vi båda ut i skratt och stod där och höll om varandra...

           När du pratar portugisiska och de lokala svarar på portugisiska🤣

Vi har under drygt två års tid pratat kroppsspråk, skrivit lappar etc. åt varandra och plötsligt så klarar jag av att säga lite mera på portugisiska, ibland lite längre meningar till och med och då tittar Z på mig och ser förundrad ut. Ungefär som att "men herreguuud, vad händer det nu då?". Stora likheter med katten här ovan finns, det medges. Vi har ju klarat av att prata med varandra hela tiden ändå utan att kunna prata egentligen. Nu förstår hon mig plötsligt (tror vi båda två🙄) Hon ser konfunderad och smått tvivlande ut emellanåt och så skrattar vi igen. Behöver jag tala om att språk är roligt och spännande? Milda makter vilka grodor jag har bjudit på .Tur att det finns förståelse, varma och glada leenden. Portugiserna är ett förstående folk enligt mitt förmenande. Ojojoj, ni skulle bara veta men det är lika bra att ni inte vet😉


   Nu har vi lagerblad för en lång tid framöver. Jag blir rörd av den här typen av gåvor. Det är inte 
   enbart lagerblad vi har fått;  vi har fått persilja, mynta, timjan och liknande örter och kryddor både
   från grannarna ovanpå oss men också från annat håll.
   För min del känns det som att de delar med sig av sin kultur, sitt sätt att leva på och av naturen. 
   Det går rakt in i mitt hjärta allt detta och jag känner stor tacksamhet för omtanken
   de delar med sig av till oss. Självklart så smakar maten bättre med råvaror som ges med omtanke.


Nu har jag hängt lagerbladen på tråd för att se om de torkar. Jag vill tro det för vi har ju en avfuktare som går nästan ständigt och jämnt under dagtid. Varje dag bär jag ut 6 liter vatten. Vatten som har svävat runt här i vår lägenhet. Rätt otroligt egentligen men det är sanningen. 42 liter i veckan. Vattnet blir tvättvatten för terrassen men också bevattningsvatten, samt vatten till ångstrykjärnet. Allt blir använt och inne hos oss möglar det inte. Varken i garderober eller på väggar, något som är vanligt här i detta subtropiska klimat. Vår elräkning går på ca 70-80 euro per månad. I jämförelse med vad vi betalade när vi bodde på Åland så är det som en fjärt i rymden. 


          I går köpte jag en inhame. Jag har tänkt göra det länge redan men först igår blev det gjort. 
          Jag försöker lära mig det madeiranska köket, det portugisiska också. 
          De är inte helt synonyma. Det finns skillnader. 
          Jams eller taro som inhame också kallas är en släkting till sötpotatisen har jag förstått men den
          är inte ens i närheten av den smaken enligt mitt tyckande. Nå, jag läste på, sökte recept men 
          insåg att jag måste lära mig mera innan jag gör något större projekt av rotsaken, så jag 
          gjorde det enkelt för mig denna första gång. 
          Jag skalade och tärnade inhame-n, kokade den med lagerblad, salt och 
          peppar tills den var mjuk, mosade den och lade till lite salt o peppar igen och en liten klick smör. 
          Jag smakade mig fram.

        

    Jag hade slut på persiljan hemma så jag hackade lite purjolök för att piffa upp den lite grå rätten.
   
           Sen pusslade jag ihop lite rester med bacon, vitlök, bönor och tomat; det var en sån dag igår.
           En ta tillvara-dag. Kylskåpsstädning. 
           Jaha, ja, vad ska jag säga? Jag är i alla fall glad att jag är berikad med en god självkänsla.😊

           Man brukar säga att maten går via mannens hjärta men jag vet inte riktigt om det gällde Uffe 
           den här gången. 
            Han pratade någonting om Crocodile Dundee och vad den film-killen har sagt:
           "It´s tasted like shit, but you can live on it". 
            Sen log Uffe stort och glatt medan han åt upp allt han hade på tallriken??? 
            Det är Uffe-humor det! 🤣

            Jag skrattade mitt magskinn ömt och var glad för hans uppriktighet.
            Här är vi rakt på rödbetan så att säga. 
            Han tror att det inte ska bli inhame här hos oss flera gånger,
            men ack vad han bedrar sig den gode Crocodile-Uffe 
            😏 Sen kan jag ju kontra med att säga: shit happens. 😁
             
           
Inhame

 Själv tyckte jag att det var ganska så gott, faktiskt,
 men nästa gång så ska jag göra det "ordentligt" med kött och liknande till.
 Jag ger mig inte i första taget. Nu kan jag inhame lite mera, nu ska jag visa 
 rotsaken att jag t.om. behärskar den nästa gång.  
 Det här var bara en första början och ett steg in i en ny kulinarisk värld. 
 Det var ett sätt för mig att lära mig att bli bekant med en rotsak som jag aldrig har testat förr.      
 Ett sätt att få en känsla av hur den reagerar, egenskaperna, smaken.  
 Den säljs överallt i affärerna här, så folk tycks ju gilla den.

 Jag borde nog gå en kurs i matlagning här, där det pratas enbart 
 portugisiska och lagas mat enbart härifrån och från fastlandet. 
 Jag har förstått att det finns sådana kurser. 
 Men det får bli längre fram, först ska jag lära mig mera av språket.

Jag måste tillstå att jag tänkte på barndomens tvättstuga när mamma använde Surf som tvättmedel, då jag kokade inhame-n. En knappt kännbar men ändå likhet i doften frammanade detta minne 
Rotsaken är väldigt stärkelserik. Inhame lär för övrigt vara väldigt nyttig..

Vem har sagt att livet är tråkigt? 

Vad jag ska göra med alla ägg, citroner etc..? Jag berättar senare...😊
Jag är ju mycket för att dela med mig av gracerna. Delad glädje är dubbel glädje som det heter
och snart är det påsk.  
          
          

                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Fantastisk skörd ni fick! Har den en markplätt någonstans för inte odlar de väl allt på taket? Kanske det blir lemoncurd och goda bakverk? Jag bjöd grannarna på rulltårta med lemoncurd av deras ägg och det blev succé. Jag använder äggvita till mina glutenfria frallor och då blir det äggulor över, så det blir en del lemoncurd eller glass här av det. Tzatziki blir det väl av chu-chu? Avokado, mums! 1-armskram!
Anna i Portugal,

ja, en otrolig skörd.
de odlar bara blommor här i stan men båda är de från en landsbygdsstad och härstammar från olika ställen här på ön, där det finns syskon som delar med sig av till dem, sonen har ett ställe med bananodling etc...Z får mängder av sina kolleger och hon delar med sig i sin tur när det blir för mycket. Det är mycket vanligt här bland lokalbefolkningen. Stora löner har de inte men de har tillgång till så mycket annat i natura. Det känns bra att det är av överflödet de delar med sig och som vi i vår tur kan återgälda med någonting annat som vi har mycket av.
Lemoncurd, tack för tipset! Ja, tzatziki blir det alltid, har alltid en sats på gång men också salsa, för smaksättning. Jag äter pepinela/chu-chu rakt av också, tycker att den är god på sitt sätt, lägger den i grytor etc. Avokado är mums. Oj, en 1-armskram? Här kommer en 2-armskram, tittar in..🥰
Anki sa…
Oj! Såå mycket olika godsaker! Vilken fantastiskt givmild granne ni har! Jag antar att hon uppskattar dig och Uffe som grannar och då är det bara att tacka och ta emot!
Skrattade gott åt din beskrivning av Uffes mottagande av din nyskapade rätt :)
En matlagningskurs låter spännande!
Ha en fin dag!
Jag har tittat flera gånger och njutit av bilden på alla godsaker ni fick av grannen. Så generöst! Så härligt med sådana grannar. Och så skrattade jag gott åt Uffes beskrivning av din maträtt. Minns den repliken från filmen. Och vilken fin girland med lagerblad.
Ja där har ni verkligen rätta grannsämjan. Vad finns bättre än nyss skördade grönsaker o frukt. Det ger säkert positiv känsla med både godsaker o goda grannar. Du är duktig du som både lär dig språket o även tänker i mat. Tycker själv att jag blir bara mer o mer obekväm ned att hitta på något nytt i matväg trots att jag själv alltid är öppen med att få njuta av något nytt. Ha det skönt i solen där borta. Här har vi ju sol nu också några dagar.
Anki,

ja, här är det julafton med jämna mellanrum. Goda klappar ramlar ner...
Vi har väldigt generösa grannar, vi får och vi ger.
Ja, Uffe har ordet i sin makt, han får till det ibland så jag ligger dubbelvikt av skratt. Tonfallet gör sitt, ögonen sitt...
Jag ska absolut ta mig an en matlagningskurs här senare, men jag vill kunna lite mera portugisiska innan dess. Annars vet man ju aldrig vad det kan bli för maträtter jag skapar.
Tack detsamma Anki!
Anita,

tack! Ja, vi har generösa grannar, varma och fina, som vill gott.
Ja, Uffe han har en förmåga att komma ihåg vissa saker vid rätt tillfälle. Girlanden torkar ordentligt redan så snart kan jag ta ner den och lägga den på burk.
Hantverkarglädje,

ja, vi har det, en riktigt fin grannsämja.
Det är det bästa ting med nyss skördade grönsaker och frukter.
Som jag själv ser det så hänger språket ihop med kulturen, matkulturen och all typ av kultur. Det är en självklarhet för min del att ta reda på så mycket jag kan och förmår. -Samtidigt får jag ännu mera språket till mig. Allt hänger ihop och jag tycker ju om att laga mat, att experimentera, skapa...
Tack detsamma, många soldagar önskas!
femfemman sa…
Vilka gåvor! Så generöst! Skrattade åt dina beskrivningar av hönor, fisk och inhame. Skulle gärna smaka den sistnämnda Tror inte att den är SÅ vedervärdig. Kram
Anonym sa…
God grannsämja i dubbel bemärkelse 😋 inte dumt att ha goda grannar 😄
Lite avundsjuk på klimatet samtidigt som jag vet att jag trivs bäst här i mitt Norrland❣️ speciellt femte årstiden är ju min favorit 🤩
Lagerblad använder jag väldigt sällan… vad gör Du med dem?
Ha en fin fortsättning på denna onsdag 👋 åsa
femfemman,

Ja, verkligen generöst!

Ihamen är inte alls vedervärdig, det är bara jag som måste lära mig att använda den på rätt sätt. I sig är den smaklös men nyttig som bara den. Nu gäller det för mig att få den smaklig i olika anrättningar. Det gäller att lära sig så att säga.
Kram
Åsa,

ja, i dubbel bemärkelse, vi är måna om varandra, vet att god grannsämja inte är någon självklarhet, sådan måste man jobba på.
Vi flyttade hit för att Uffe inte klarar av vinterklimatet längre utan att få kramper. Men Madeira är där jag hör hemma, det är jag säker på. Så jag är på rätt plats nu men gillar alla årstider i Norden också. Men som sagt, man kan inte vara på flera ställen samtidigt.
Just nu använder jag lagerblad i köttsoppan jag kokar men jag använder den till mycket annat som krydda också. I fiskinläggningar t.ex. 🤍
Ha detsamma du med Åsa!
Znogge sa…
Det var verkligen ingen dålig gåva från era generösa grannar så jag förstår att gåvan blev uppskattad. Då känns det trevligt att kunna bjuda på något i retur tänker jag. Du får fundera ut något gott som de aldrig har smakat.

Man kan inte tycka om allt men visst måste det bara roligt att testa landets produkter också. Lära sig lite om det nya köket.

Kram
LillaSyster sa…
Vilken givmild granne =)
Karin sa…
Visst är det kul att utforska ett språk tillsammans med hjälpsamma människor! Dotter bodde ju i Brasilien i några år och när jag var där på besök försökte jag stilla hennes längtan efter diverse hemtama rätter. Mycket gick bra att hitta ingredienser till, som kalops och sockerkaka men när jag skulle baka sirapslimpa blev det lite knepigare. Tack vare en hjälpsam expedit hittade jag något som liknade sirap. Det krävdes en hel del teckenspråk, latin och hittepå-portugisiska innan han fattade vad jag menade med flytande socker. Resultatet blev helt OK.

Jag hann just aldrig lära mig portugisiska, men jag ser i alla fall att du har en borboleta på din vägg med lagerblad!
Susjos sa…
Jösses vilken fantastisk påse med godsaker som ni fick, fantastiskt! Blir avundsjuk på äggen ( ja det andra också) ...som är så dyra numera att köpa här hemma!
Fint att de delar med sig på detta vis, och det blir säkert väldigt glada för dina goda maträtter!
Underbart inlägg att läsa!
KRAM
BP sa…
Den första bilden kunde du ha sparat till "färgsprakande fredag". Helt underbart att titta på, och jag känner nästan doften av alla frukter. Så kul att ni har en väl så väl fungerande "byteshandel". Gult värt för dig som gillar laga mat. Och pinfärska varor är ju en helt annan sak än vad man får i affären, åtminstone i Sverige.
Inhame har jag aldrig hört talas om, men jag googlade och frukten(?) heter jams på engelska. De åt Robinson deltagarna på en öde ö i Malaysia för många, många år sedan.
Utseendemässigt ser rätten rätt blek ut, men det gör ju pölsa också;-)
Znogge,

absolut ingen dålig gåva. Vi som älskar frukt och grönsaker blir jätteglada.
Jag tror att jag vet vad det ska bli till middag hemma hos grannarna imorgon..😊, samtidigt hos oss också.
Jag tycker om att lära mig, att ta reda på och även om den första inhame-måltiden inte kanske blev den mest smakliga så gick den bra att äta...men nästa gång ska det bli en höjdare har jag tänkt mig😊Bäst att sikta högt nu.

Kram
LillaSyster,

ja, det kan man lugnt säga. Givmild är nog bara förnamnet..
Karin,

ja, det är ju det och vi bor ju bland portugiser i första hand, så det blir portugisiska allra mest för vår del.
Spännande med sirapen i Brasilien. Här har vi sockerrörssirap, mel de cana, så här finns och den är god.
Oj, det skulle ha varit roligt att vara med och lyssna på diskussionen mellan dig och expediten. Även jag har fått anpassa mina recept till det här landets råvaror. Det är lite grann som att födas på nytt.
Sim, aqui temos muitas borboletas nas paredes. 😊 Jag täckte skönhetsfläckar med portugisiska fjärilar. Lagerblad: louros..

Susjos,

ja, fantastisk är ordet.
Äggen är så vackra dessutom, inte bara goda.
Jag hoppas att de blir glada imorgon för middagen de får
Tack!🥰
KRAM
BP,

ja, den är färgsprakande, vårlig.
Vi har en väl fungerande byteshandel. Jag tycker ju verkligen om att laga mat så det passar bra att fixa till en middag för grannarna som tack.
Ja, rotfrukten heter jams eller taro, förutom inhame. Den är blek, nästan gråaktig, men det lär finnas flera olika sorter av den också. En spännande utmaning är den onekligen.
Ditte sa…
Vilken fröjd att ta hem denna kasse med godsakerfrån fina grannar och inte minst att packa upp den. Och en bra grannsämja innebär ju och ger så mycket. Känner igen detta med fin generositet från våra spanska grannar i Torrevieja. Och visst lämnade vi också en del ätbart till dem ifråga om bröd, marmelad , kakor och lite svensk mat. Laxen som jag ugnsbakade var extra uppskattad.
Jag tyckte också det var fint att tala spanska med grannarna och den dagliga dosen under tiden vi var på plats gav ju så mycket. Just att tillämpa ett nytt språk i vardagen berikar ju väldigt mycket.
Önskar nu en fortsatt fin vecka.
Kram
PS Vi ska i morgon ta en tur med nya Birka Gotland till Mariehamn . Ska bli spännande att se hur hon nu ser ut med sitt nya namn och nya ägare.
Ditte,

ja, den kom ju hem verkligen, vi gillar allt i den. Grannsämja är A och O, därmed inte sagt att det behöver ges varken hit eller dit men så här har vi det med grannarna ovanpå oss.
Det berikar, självklart, med ett nytt språk.
Jag tänkte faktiskt på er för någon timme sedan då jag läste om Birka Gotland. Härligt att hon fick ett nytt liv och mera eller mindre i hemmavattnen.
Önskar er en skön kryssning och pussa Mariehamn från mig när ni kommer dit.
Kram!
Paula sa…
Hej på dig, nu var det många dagar sen jag tittade in, har lite att ta igen, som detta med rotsaken. Jag hoppas och tror att den nte smakade Surf tvättmedel, milde himmel! Vacker var den inte men det ska man inte fästa uppmärksamhet vid. jag tycker din provsmakare klarade sig galant som tömde tallriken! När jag bodde i byn i Fredriksberg funkade grannsamverkan som hos er, man delade med sig av det man hade. Som i den bästa av världar.Jag odlade ju inget själv men svamp och bär delade jag gärna med mig. Har du planer på att ro från Madeira till Åland? Jag börjar misstänka det nämligen som du tränar! Du vet att det finns pirater på havet och säkert pirayor också! Skämt åsido, du är otroligt duktig och företagsam. Jag har inte en tiondel av din energi,. vilket kan bero på att jag inte riktigt kommer igång. För man blir ju faktiskt piggare av att träna oavsett vad man gör.
Eloge till dig och en kram också förstås
Paula,

du är välkommen när du än känner för att läsa/ kommentera. Vi har alla våra stunder, vår tid, så ...
Jag gillade inhamen, men vet att jag måste få till det på ett litet annat sätt, mera som en egen rätt och inte bara som ett tillägg. Så här kommer inhame att finnas på bordet igen, utan minsta tvekan. Mitt första steg är taget, men det blir flera.
Det är i all synnerhet med grannarna ovanför oss som vi har den här väldigt speciella samverkan. En oskriven "lag". Vi delar med oss av till varandra. De har varit änglar sen vi damp ner här, visat oss att vi är välkomna, att de vill ha oss som grannar. Men alla våra grannfamiljer i vårt lägenhetshus är härliga, på olika sätt. Vi inser att vi är lyckligt lottade.
Jag tränar förstås för min hälsas skull. Jag är ingen ungdom längre även om jag känner mig ung. Exakt, man blir piggare av att träna, röra på sig. Men du rör ju på dig Paula! Är ju jätteduktig på det men jag förstår att du har det kämpigt på annat sätt när Daniel inte finns längre. Stegen känns tunga, givetvis. Sorg tar sitt..
Tack och kram från en regnig gränd! 💗

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio