Utsikt från vårt fönster ......


Nu är RIM-gänget tillbaka igen och det rör sakta mak på sig på andra sidan gränden. Rulle och Rulte är som fastklistrade vid fönstret. När jag steg upp i tisdags kl. 06.00 stod de som vanligt där och pratade med Lamp-tomten. Jag gick och lade mig igen och vaknade när klockan var jättemycket, nästan 08.30. Då hade de två kompisarna vänt på sig och det var stört omöjligt att få en syl med i vädret. Rulle var på ett riktigt pratarhumör. Äntligen hände något och han hade massor att berätta för Rulte som inte visste vad RIM och allt som rör på sig där är för något. 


"Den där Grua-killen tror jag att är ny här," berättade han för Rulte. 

För den som inte förstår Rulle-pratet så är det krankillen han pratade om. 

"Det går lite långsamt ", tyckte Rulle. -"Men Rulle då!" Jag måste blanda mig i den lilla besserwisserns utsagor..."det kanske inte är så bråttom, det kanske ska ta tid? Sen är det förståeligt om Gruakillen kanske är lite trött efter allt nyårsfirande?" "Ha!" hördes. "Men någon ska ta emot alla murstenar...han väntar säkert på en sådan person?" "Ha!" hördes igen. 

Så kaxig han har blivit så där bara...(Snart får jag ta fram kappsäcken )


"Han där är lat", berättade han för Rulte. -"Men nu får du ge dig Rulle! Han är inte lat alls. Det tar bara sin tid när man är lastbilschaufför att vänta på att få flaket fyllt av stenar". "Han är lat " , fortsatte Rulle. "Han bara sitter där och gör ingenting alls."."Jaha, vad tänkte du att han skulle göra då?"

Då hade Rulle redan tittat åt andra hållet och visade Rulte hur det dammade i stora huset. 


"Han där är inte lat i alla fall," tyckte Rulte. "Det dammar om honom" sade Rulle, "och han har en slips." 
 "Vadå en slips Rulle?" nu blandade jag mig i. "Ja en slips som gör att det dammar och låter. ""Nej, nej det är en vinkelslip." Slipsvinkel?" Nej, vinkelslips, förlåt vinkelslip "

"Karin påstår att det inte är champinjoner som växer på andra sidan gränden. Idag såg jag minst fyra på en och samma gång, men Karin ville inte ta foto av dem, inte ens plocka dem." Herreminje, nu har han börjat skvallra om mig också den där killen . Rulle var djupt involverad i sitt samtal med Rulte. Han såg inte ens på mig, den där skvallerbyttan. 


                                   "Men titta, titta, där är det en champinjon igen och en som helt har tappat hatten.."
                                  " Rulle, det är ingen champinjon.".
                                   "Nej visst ja, det är en chefinjon, så sade du  ju. "
                                    Jag skulle inte ens komma på tanken att säga så.😉
                                    Apropå de vita hjälmarna! 
                                    Nu finns de till försäljning på Ikea här i stan
                                    Det såg jag med egna ögon igår
                                   "Oj, säljer de champinjoner på Ikea?" Rulle gjorde stora ögon.  

                                   Jag ger upp och tar fram kappsäcken vilken dag som helst; 
                                   fast jag vet egentligen inte. Han är ju rolig den där pricken och hans brorsa, som 
                                   ska bli hans Rulta. Kanske jag gör en kontramanöver och smyger mig ut på stan
                                   och försöker hitta en Rulta åt Rulle i alla fall. Rulte är ju också rolig 

                                   Det blir nog ruligt det här, mitt i allt så vill Rulte ha en egen Rulta. ....
                                   Hörde jag en suck? Både Rulle och Rulte tittade samtidigt på Uffe. 
                                   Var det Uffe som suckade? Nää, så kan det väl inte vara...?

                                   Nu har jag börjat fundera på den här Rulle igen och hans Rulte, samt Rulta 
                                   och Rultana
                            
                                   De är ju rätt så bra på det här med RIM-rapportering de där killarna vid fönstret.
                                   Jag hinner ju inte själv på samma sätt som tidigare. 
                                   Jag har ju portugisiskan att bita tänderna i...
                                   Vad tycker ni ute i stora världen? 
           

                                   Nu gick Uffe förbi här mitt i allt med en röd kappsäck. 
                                   Vart ska han ta vägen? Nu måste jag rusa...
                                    
                                   Vete gudarna hur det här slutar..
                                 

                                                    ( Sagotanten)  Karin Eklund, Funchal, Madeira
                               

Kommentarer

femfemman sa…
Ett så spännande samtal. Inte lätt när man inte är riktigt insatt i vad som händer i stora världen... eller den lilla.
Och så påpassligt sv dej att lyssna på konversationen.Kram
LillaSyster sa…
Gissar att det inte blir rullsylta.... utan att det istället kommer att bli en storfamilj med Rulta,Rulle och fler inköp av Rullina x2 på rean =)
Anki sa…
Underbart Karin! Sitter med ett stort leende - tack, tack!
femfemman,

Rulle är en liten kaxig ren han..tar sig ton mitt i allt.
Jag tjuvlyssnar, jag vill ju veta vad de pratar om.
Kram
LillaSyster,

rullsylta blir det absolut inte...lutar nog mot storfamiljhållet detta men jag måste få Uffe med på noterna och det är han inte. Ännu😉
Anki,

tack, tack själv! 😁🥰
Guldkryckan sa…
Underbart samtal det där emellan de två, helt underbart. :)

Ha det så underbart alla.
Guldkryckan,

Tack ! 😊 Jag tackar för oss alla!
Ha detsamma du med och ni med både tvåbentingar och fyrbentingar.
LillaSyster sa…
Det där med Uffe löser du ju lätt som en plätt. Du handlar ju storfamilen påväg hem fr skolan och stoppar dem i skolväskan. Sen lägger du över alla i sommarförvaringen och Simsalabim bim i december så har de ju bara förökat sig då Uffe plockar fram väskan. Annars får du väl köpa och slå in dem i födelsedagspresent till honom. Det finns inga problem- bara smarta lösningar =)
Tack sagotant Karin för detta sagolika inlägg. Säger som Anki! Sitter med ett stort leende.
LillaSyster,

ja, jag har varit inne på den tanken själv. Lite smuggelaffär så att säga, jag har ju sysslat med sånt tidigare också, cigarettsmuggling Så stor skillnad är det ju inte...Simsalabim, i december fyller Uffe år, det passar perfekt. Exakt, problemet är löst redan, Tack för ditt smarta råd. Jag ska följa det!
Anita, de fyra blomsterhaven,

Tack för att du gillar sagor. Jag kan ju bara inte låta bli...😀
Susjos sa…
Jösses så de pratar, haha!
Ha det gott!
Kram!
Susjos,

de är riktiga pratmakare de där två...
Ha det gott-kram!
Det är full rulle hos dig eller full Rulte kanske? Gillar inte Uffe sagotanten, eller har det blivit för mkt av det goda? :D Kram
Anna i Portugal,

ja, det är full Rullning här...
Uffe har inget emot sagotanten, tvärtom och tack och lov, han är ju gift med henne och van med att det kan bli en sagostund nu och då här på bloggen. Men om det blir för många Rullar så...det gäller att hålla balansen. Det är ju sist och slutligen bara en saga det här och pengarna kan behövas till annat än Rulle-ar.
Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio