En färgsprakande fredag / 29

 Jag hänger med på LillaSysters tema idag igen . Jag gillar färger.  Färger behövs

 Idag har jag plockat foton i NUET, men också i det som var en gång.


Nej, jag ska inte alls ut och resa. Kappsäcken används till julsaker och det börjar bli dags att plocka fram en del ..


Rudolf ville ut, Han har ju missat  RIM och vad de har gjort under de snart 11 månader som han har sovit i kappsäcken. Undra på att han gjorde stora ögon när han äntligen fick se vad som har hänt sedan i januari i år. 

Jadå, vi är bananrika. Ibland regnar det manna från himlen så där bara. Vi känner oss välsignade, bananvälsignade.


Ibland kan jag bara inte låta bli. Visst ser det ut som om killen har ett finger ihop med de högre makterna. Ett himmelskt sken sprider sig ner över honom. Grävskopan är grann som alltid. 


"Bönsyrsan", betongspumpsbilen har varit på besök igen. Jag visste ju det. Grann är den. Det börjar kännas aningen vemodigt. Snart har de nått toppen, förändringens vind känns redan. Men så ska det vara, sånt är livet. Allt har sin tid.

    

Jag tror att det var på Kreta ( 2017) 


Den här dubbla julstjärnan pratar madeirensk-portugisiska. Ovanlig minst sagt. Hittade den i Estreito Camara de Lobos.


          Blomflugan och den gula skönheten pratade åländska i vår trädgård på den tiden vi hade trädgård.

        

En av de sista vintrarna vi var på Åland. Domherrarna hörde till varje dag, både med snö och utan snö under sig.

   

 Ja, ni tror nog snart att jag inte är som jag ska vara med tanke på allt jag har gjort men faktum är att   vårt företag arrangerade julmarknader, ibland också någon påskmarknad. 
 Bilden ovan är från den julmarknad som hölls i det anrika gamla Post- och Tullhuset på Åland. 
 Så här roligt kunde det vara ibland. 
 Det var kallt, flera minusgrader och då får man se till att hålla värmen mellan varven.


Tessa Nordlund heter kvinnan, mannen har jag glömt namnet på. Vi är mitt i förberedelserna innan marknaden öppnade. De vackra draperierna hade vi fått av min svärmor Birgit. De var egentligen en ridå från Svenska Teatern i Helsingfors där hon jobbade i många år. Ridån fick respass och svärmor tog hand om den. Nu är det Tessa Nordlund som äger den, hon fick den av oss. Ylletyg, med ryskt mönster, jättevackert. Undra på att Tessa är glad och dansar..Minnen igen, hela tiden. 
Så går det när man julstädar i bildarkivet.  


Ha en trevlig fredag, här är det ledig dag idag för de flesta! 
Vi är bjudna på middag. Så härligt att slippa laga mat själv ibland
även om jag tycker om att laga mat.

              

                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Vilken härlig utstrålning av Rudolf :) Praktiskt att ha en rön kappsäck till julsaker :) Du vinner första pris på den färggladaste cykel denna fredag :) Önskar dig ett trevligt middagskalas.
LillaSyster sa…
Tack för länken och tack för att du är med och sprakar även denna fredagen.
Energi och Flower Power i dina fina bilder. Trevlig första advent, nu ska jag ut och skotta.
Bananerna på er ö är supergoda, härligt att de regnar över er ibland :) Vet du, alla dina härliga minnen, de finns ju där för de val du gjort. Att du upplevt och njutit av ditt liv. Varit aktiv och hittat på. Älskart!

Önskar er en supergod middag och trevlig kväll, att äta borta är gott. Särskilt hemma hos dig:) Kram
Åke,

Rudolf föll vi pladask för, för ett drygt år sedan, så där bara. Han bara måste bli vår och komma med hem till oss. Nu håller han koll på RIM-gänget och bygget drygt en månad framöver.
Tack för första priset! :)
Tack och ha en fin dag själv!
LillaSyster,

Exakt, det är lite Flower Power över mitt inlägg idag den första december. Så kan det gå. Tack detsamma!
Önskar jag kunde vara med och skotta snö med dig. Hjälpa till! Skön är känslan när det är gjort.
Anna i Portugal,

de är verkligen supergoda.
Regnet är behövligt, det har varit sommar länge. Så det är välkommet!
Tack för den fina påminnelsen om mina härliga minnen, så ska jag förstås tänka själv. Tack Anna!
Tack igen, Kram!

Gunnel sa…
Jag älskar bananer så jag är lite avundsjuk på Rudolf. Bönsyrsan är en favorit. Man blir ju glad bara man ser den. Vilka härliga bilder du visar! Cykeln är ju helt underbar. Ha en fin fredag.
Lena i Wales sa…
Jag älskar färger och blandar hej vilt.
Dian bananer ser ut som spanska plátanos, från Kanarieöarna. Kanske har ni samma typ av bananer hos er.
Fina Rudolf! Alltid kul att återse en gammal bekant.
Häftig cykel!
Fin och annorlunda julstjärna.
Trevlig första advent!
Gunnel,

ja, så gör jag också och bara för bananerna här kan man flytta hit. Rudolf har ätit upp så gott som alla redan..jag tror jag lägger honom i kappsäcken igen 😉. Tack Gunnel, ha detsamma du med!
Lena i Wales,
ja, jag vet att du är en färgälskande person, härligt!
Plátanos finns det här också men de i skålen är vanliga bananer.
Ja, tänk att man känner igen varandras julprydnader, haha..
Tack detsamma Lena!
Annika sa…
Karin! Bananregn, inte det sämsta. Säkert världens godaste bananer också, kan jag tro. Lylligt med sådana regn. I wish, haha.

Alla fina färger i ditt inlägg!
JAA, det ser faktiskt ut som om byggkillen är Jesus på bilden, haha. Kan nog vara smart att ha lite tumme med högre makter på en byggarbetsplats. Inga olyckor, tack!

Awww, domherrarna på Åland ... såååååå gulliga och fina.

Röd kappsäck för julsaker och pynt. Perfekt!!

Och Rudolf, han är ju en kär gammal vän nu. Ungefär som SÖT! fastän inte riktigt då, haha. Rudolf vinner skönhetstävlingen denna gång :-D

Karin, trevlig helg nu och ha det jättefint!
Stora julkramar från mig!! :-)
Annika,

Bananregn av det bättre slaget. Det finns en sorts bananer som är ännu godare än dessa goda. Prata tror jag att de heter. Himlen öppnar sig varje gång jag lägger tänderna i en sådan🍌men det tycks inte vara säsong för dem just nu.Men alla bananer här är oerhört goda.
Ja, kan du tänka dig, vad som finns på andra sidan gränden, så där mitt i allt. Ja, absolut, inga olyckor, tack!
Rudolf och Söt, haha..det rara paret. Jodå, Rudolf vinner skönhetstävlingen men SÖT ska ju inte vara söt alls med tanke på Halloween.

Tack Annika, ha det innerligen bra själv på andra sidan Atlant-pölen!
Stora julkramar härifrån också!
Vilken härlig blandning.
Ditte sa…
Färg är härligt och sprider glädje och går att hitta lite varstans.
Läckra bilder!
Fint med den röda väskan med julsaker i. Färgen rött anses ju lite varstans i världen vara en julfärg.
Dessa bananer är så goda, har testat. Och snart ser vi fram emot att på Teneriffa både plocka bananer och äta dem. Är nog liknande som de bananer som finns på er ö.
Log när jag såg bilder från Post och Tullhuset. Här har vi varit.
Passar på att önska dig och Uffe en fin helg och hoppas det blir en god och trevlig middag.
Kram

BP sa…
Din Rudolf är "mitt" nya favvo gosedjur. Han är såååå söt och påminner om Amas Rolle, fast den hade inte en så fin hemstickad kappa. Antar att Rudolf är ditt verk. Du är ju så himla duktig med att tillverka änglar också om jag minns rätt.
Självklart får dina andra färgsprakande bilder också MVG av mig, speciellt byggmaskinerna (såklart).
Och dina julstjärnor har inte mycket gemensamt med de svenska kusinerna. Jag rättar till mig - de har ingenting alls gemensamt med dom. De är såååååå mycket vackrare - och håller troligen längre också;-)
Paula sa…
Men oh, hade ju hoppats att det var du som svängde runt där i dansens virvlar! Det får bli en annan gång kanske...
Jag säger bara....cykeln! Hur mycket kan man styla en cykel? Svaret är på bilden, ohyggligt snygg och vilket jobb någon lagt ner! Nu önskar jag er en färgsprakande första advent med en varm kram från ett kallt vackert vinter-Dalarna
Hanneles bokparadis,

tack!
Ditte,

vi behöver färgsätta världen så gott det går. Tack!
Det är så lätt att ta fram den röda kappsäcken, jag vet vad som finns i den.
Se där, ni ska fara till Teneriffa och äta bananer, Så fint, så härligt.
Jag förstår att du känner igen Post och Tullhuset, det kan man ju inte missa när man är i Eckerö.
Tack detsamma till er båda också! Middagen var jättegod och kvällen blev fin, riktigt trevlig.
Kram
BP,
Rudolf är vår favorit också...Jamen visst, Ama hade ju Rolle! Så kul att bli påmind om Rolle och om Ama. Nej Rudolf är inte mitt verk alls, han kommer från Kina om jag minns rätt.
Tack, jag fick förstås en idé nu. Kanske jag måste göra en egen Rudolfa, ge Rudolf lite sällskap?
Du och jag BP och byggmaskiner, haha..
Julstjärnorna här är stora buskar, håller väldigt länge men det brukar ju köpe-julstjärnorna göra hemma i Norden också om jag minns rätt. Så länge att man ledsnar på dem.
Paula,

ja, det hade ju jag också hoppats på, jag som tycker om att dansa .
Cykeln är outstanding. Absolut.
Tack detsamma Paula!

Kram från en gränd i Funchal, där solen skiner.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio