Tolv en tisdag / 2 / + ett citat

Det här är inget egentligt tema även om det kan upplevas så för andra, men jag låter det heta så här så länge mitt lager räcker av olika saker med samma ändamål. För två tisdagar sedan handlade det om lyktor som jag hade i mitt bildarkiv, idag handlar det om stolar som man sätter ner sin ända på (med tanke på ändamål😉)  som jag vill visa innan jag tar bort dem helt och hållet ur arkivet.

                                
                                        En vacker stol med en vacker docka ( Múseu familia Teixeira) 
                                        Dockan kan man kalla Guldlock eller hur? 
                                        Hon har säkert ett annat namn

                        

De här två korgstolarna är helt säkert gjorda i Camacha. Madeira är världsberömt för sina korghantverk. 
De står tillsammans med många flera likadana korgstolar i ett lusthus i Múseu Familia Teixeira 


    Så befinner jag mig plötsligt på min födelseö, Åland
    En vackert tillverkad stolsrygg och en liten bit av en vacker trasmatta tog jag med mig därifrån i
    minneskortet. 
    Jag tänker alltid på min morfar Frans när jag ser hantverk av det här slaget. 
    Han sysslade också med en hel del sådant, men kanske inte i  en sådan här tappning, som ovan,
    utan av en lite enklare version. 

    Vi hade en (vit) gungstol som han också tillverkade. Jag gungade 
    rätt häftigt i den eftersom den slog runt och en bred bit av sitsen längst fram lossnade...
    Jodå, jag minns än i denna dag hur det kändes att flyga runt i och med gungstolen
    och hur det lät när den brakade i golv. 
    Jag minns att det var dagtid och att ljuset var väldigt ljust, kanske det var vår? 
    Gissa vem man var arg på i familjen.😉 Själv fick jag ingen som helst blessyr
    men i och med det så var det slut på det häftiga gungandet om jag överhuvudtaget
    skulle få sitta i den igen. 
 

   

                           En enklare variant av stol men vacker och stilren, mycket vanlig på Åland

                           

                           En annan variant.

                          

                              Mycket välanvänd, men vacker trots det. Tänk så många som har 
                              suttit på den stolen

                              

                              Den här kallas pinnstol om jag inte har helt fel.

                               

                             Troligen var det A som skulle sitta på den här pallen

                             
                                        
                                      En fin stol bredvid en liten soffa för två. 

          

   Ok, lite sökt är det förstås men förarplatsen är en slags stol den också...

   

Stolar i vårt inne-café på den tiden det begav sig. De till höger i bild finns här med oss i Funchal nu. Vi tog det möblemanget med oss när vi flyttade hit.


   Jag tyckte mycket om vårt möblemang av gummiträd...

   

Tisdag är inte så illa. Det är ett tecken på att du har överlevt måndagen! 


                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Du har ordning på dina foton. Inger stor respekt. De övre trästolarna känns väl igen. Slitna och omålade.
Döttrarna har sådsns i sina bostäder. Väl tänkt att återanvända.
Vi har några gamla stolar, men tokigt nog så står de, oanvända, källaren.
Kul tema. Krdm
Du säger du inte har någon struktur, jag tycker du har mycket av det. Åtminstone när det gäller dina bilder.
Älskar korgstolarna!
Nu överlever, nä lever, vi tisdagen också. Kram
Anki sa…
Många fina stolar i ditt arkiv ... jag gillar de enkla mest ... och allra mest den röda slitna stolen!
Japp, nu är det tisdag! En onödigt kall tisdag med -20 utanför köksfönstret! Ser ändå ut att bli en bra dag med solsken :)
Ha det gott!

femfemman,

Tack, själv tycker jag att jag har oordning för det mesta men ...
De är ju vackra de gamla, slitna, välanvända.
Lite grann som vi är Anna-Lena😂...nu kunde jag inte låta bli att skoja lite. Jag vet att du har gott om humor.
Ta upp dem ur källaren, använd eller låt någon annan göra det.
Tack snälla!
Kram!
Anna i Portugal,

nå, lite struktur jag, jag medger det men mycket vill alltid ha mera.😊 Jag städar i arkiven och försöker få bättre ordning på fotona.
Korgstolarna är något jag mycket gärna skulle ha också men vad jag har förstått så ligger fabrikationen nere just nu, annars hade vi nog investerat i ett par.
Nu lever vi, framför allt LEVER vi. Här levde Irene om i natt så det stod härliga till och svansen efter hennes härjande känns fortfarande av.
Kram
Anki,

tack, ja stolarna är fina.
Även jag gillar det enkla bäst och den röda slitna skulle jag gärna ha. Ni har verkligen fått känna av vintern detta år. Hoppas att det snart vänder och snön smälter, värmen kommer.
Ha en fin dag i solskenet.
Ha det du med!
Annika sa…
Korgstolarna... såååå fina!
Men det är även stolarna från Åland. Känner igen flera av dem också, återfinns även hos somliga i Österbotten :-)
Dockan, den är lite halvläskig sådär, skulle inte vilja ha henne, hehe.
Tycker också du har stor struktur på dina bilder. Har du en mapp som heter "stolar"? Bra där Karin, snacka om ordning på torpet.
Jag delar upp mina foton i månader och sen har jag flikar under månadsmapparna. Du är bra på rensa ut foton också, borde jag också göra. Jag behöver liksom inte 7 bilder tagna på samma plats på samma gång. ..
Kramar från ett snöigt Reston!
Znogge sa…
Jag tycker det är något visst med äldre och slitna trästolar. Trots att de är slitna så har den ändå en skönhet och något vackert som i alla fall tilltalar mig. Jag tänker på alla som har suttit på dem...

Önskar en god eftermiddag!
åsa sa…
Har ju tagit efter Dig 😅 jo yes jag städar arkivet varje söndag (och lördag ifall det passar med Hoppa på tåget 🚂)
Men Du verkar ha rejält mer ordning i Ditt arkiv 😜
Ibland behövs fler stolar och vi har några stående på altan, men det behövs komma ihåg att ta in de i tid ifall nån ska klara av att sitta på dem nu under vintern 😅
Korgstolar är fina och gungstol är till för att gunga - gillar Din historia, tur Du inte slog Dig halvt fördärvad ☺️
/åsa
Annika,

ja, jag skulle mera än gärna ha några korgstolar härifrån. Hantverk när det är som allra bäst.
Jag håller med, dockan är inte en docka jag heller skulle vilja ha. Är säker på att hon börjar leva på nätterna där i muséet. Tror du inte? Hahaha..
Jadå, jag har en mapp som heter stolar, en som heter tak, en som heter skorstenar, en som heter fönster etc. Så kanske jag har lite struktur ? Men mitt i allt kan jag hitta saker i mapparna som inte ska vara där. Strukturen falerar.
Jag rensar ut men de är ett måste, jag har alltför mycket foton..längtar efter en helt annan ordning.
Kramar till ditt snöiga Reston, nu är du lycklig eller hur?
Här regnar det, vilket är jättebra!
Znogge,

jag är som du, tycker om möbler med patina, de berättar föremålets historia på sitt sätt. Det är vackert.

Önskar dig detsamma!
Åsa,
Kul, visst är det skönt med lite lättare bagage, lite glesare i arkiven? Redigare..
Njaaa, jag är nog rädd att det är långt kvar innan jag kan prata om ordning.
Tack Åsa, jag var rätt livlig av mig har jag förstått. Tyckte om att få fart på det mesta..🪑
Ha det gott! 😊
LillaSyster sa…
Så många vackra stolar =)
Vilken busunge du var som liten. Själv har jag också gjort en luftfärd som liten, men det berodde på att repen i gungan var slitna och plötsligt satt jag på backen och gungan hängde snett i ett rep. Men farfar var snabb och skaffade fram nya rep, sen kunde jag gunga igen.
BP sa…
Att fota brunnslock har man ju gjort. Det var inne ett tag. Men att ta bilder på stolar - det var nåt helt nytt. Å du har verkligen en diger samling. Vissa är ju fantastiskt fina, som "hantverket" från Åland - WOW säger jag bara. Här gillar jag även trasmattan med de fina färgerna.

Sedan gillar jag dockan i första bilden. Hennes ansikte är väldigt naturtrogen. Sedan gillar jag de vita stolarna av gummiträd(???)
LillaSyster,

ja, de är vackra.
Jag var nog det, har jag fått veta..😊. Företagsam..
Oj, det där känns igen, detta med gungan och repen som blev slitna. Tänk vad man gungade..gör barn det nu för tiden också?
Förmodligen. Jag passar alltid på att gunga när jag ser en gunga..
BP,

här i stan finns väldigt vackra brunnslock, kanske jag måste fota dem också?
Jag "samlar " på rätt mycket har jag märkt.
Gummiträd är ett lönnträd, trädet till vårt möblemang kom från Sydamerika vill jag minnas. Ett miljövänligt asiatiskt trädslag, som innehåller naturlig latex. Efter att trädet har blivit 30 år så slutar latex"tillverkningen" av sig själv och träden tas ner och blir till virke och möbler. Hårt och bra trädslag trots att det heter gummiträd. Hevea Wood är ett annat namn.

Paula sa…
Du har ett väldigt välsorterat bildarkiv. Jag min slarver slänger bara in bilderna i datumordning, och gör separatat mappar endast om jag är på någon utflykt eller resa. Det innebär förstås att jag inte skulle kunna hitta t.ex en enda stol! Hittar inget annat heller, så jag är rätt imponerad över ditt ordningssinne. Tack för alla sittvänliga bilder!
Paula,

oj, så roligt att du tycker det för det tycker jag ju inte själv...
Tack Paula, ha det sittvänligt!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio