Tolv en tisdag + ett citat.

 
              Jag tycks ha dille på lyktor. Jag insåg det när jag letade någonting annat i bildarkivet och 
              hittade tolv olika lyktor på raken. Så där bara....
             

    När jag ser lyktorna nu lite i efterhand så minns jag också var jag har tagit fotot av dem...
    


                           Jag är förvånad att det finns så många olika typer av lyktor i en del av 
                           stadsdelen där jag brukar ta mina promenader...
                          
 
   Den här lyktan är stor och väldigt vacker


                        På en grindstolpe


    I "rabatten" 


    Längs rua da Carreira. Balkongerna är förstås det jag lade märke till när jag tog fotot men 
    lyktan, lampan hängde med...


           Någonstans längs vägen ....


    Jag byter inte land men jag var i Alfama, Lissabon när  jag såg den här lyktan


   Även den här lyktan hänger i den gamla stadsdelen Alfama


           Så tillbaka hit till Madeira igen och på väg ner till Paul da Mar...

                   
                   Högre upp i Santa Maria Maior...jag fick lust att tvätta och rengöra...

                    

    Det bästa sättet att muntra upp sig själv är att försöka muntra upp någon annan. Så sant så.

    Trevlig tisdag!  

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Vilka fina lyktor!=) Allihopa hade gärna fått flytta in hos mig. Ha en bra kväll!
BP sa…
Just Portugal är ju känt för sina lamp-/lyktakonstruktioner De är ju ofta smidda från hand och det finns inte två av samma sort. Älskar dessa läckra konstverk. Hoppas att de får leva vidare, även om det inte längre är "vanliga" glödlampor inne i lyktan utan troligen LEDar.
Tredje från slutet - den lampan är WOW!!!
LillaSyster,

ja, de är fina. OM de flyttar in till dig kan du nog kalla dig upplyst sen.
Ha detsamma du med!
BP,

ja, så är det. Många av de äldre är handsmidda...så vackra.
Det är LED-are nu, för det mesta.
Den tredje från slutet hör till ett Krigsmuseum i Alfama, Lissabon. Ursnygg är den.
Eller de, för de är många på rad.

Fantastiska lyktor! Jag har också börjat lägga märke till lyktor. Kul är det och ögonen blir glada. Ett bra citat, kram
Anna i Portugal,

ja, de är fantastiska. Det går inte att gå förbi så där bara...
Tack Anna, kram till dig med!
femfemman sa…
Trodde att deg var ett nytt tema på uång. Tolv av något. Vore ju lite kul egentligen....
Kul iakttagelse du gjort ! Många olika stilar ju! Ha det gott!
femfemman,

jag kan förstå att du trodde så. Rubriken låter ju lite som en temarubrik.
Tack och ja, många stilar finns det onekligen. Ha det gott du med!
znogge sa…
Vilka vackra lyktor var och en på sitt sätt. Visst är det något speciellt just med lyktor.

Ha det gott!
Znogge,

ja, lyktor är det något speciellt med. Ha det gott du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio