Skyltsöndag / 426

Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagen, det populära temat som vi som är med i , följer troget söndag efter söndag.  

De andra som brukar vara med i temat har jag länkat till här nedan. Titta gärna in hos dem också.

  AnkiByblixtraCarita ChristianGerd, KajsaLisaKlimakteriehäxan 

Alla finns förstås länkade hos BP som förvaltar temat, men jag är en praktisk och bekväm flicka, jag vill ha länkarna nära mig😉

Skyltarna kommer att handla om Sagres, segelfartyget som vi besökte under midsommardagen och som jag gjorde inlägg om HÄR senaste vecka. 


Sagres, 75 år på havet mellan 1937-2012, varav 50 år i Portugals tjänst. Hon införlivades till Portugal, så jag antar att hon egentligen är ett slags krigsbyte, betalning. Hennes systerfartyg från USA , Eagle, var här några dagar hon också men dit hann jag inte. Ni vet, pensionärer har mycket att göra och hinna med. 😊

Utrymme (espaco) tomt (vazio) Y...undrar varför det är tomt? Har jag missat någonting i översättningen?



Motobomba=motorpump nr 1 
Tracphone  hjälper till att hålla kontakten med omvärlden när man är ombord



Hon byggdes av Blohm & Voss i Hamburg 1937. Surviva liferaft. I sjönöd är det bra att ha en uppblåsbar livräddningsbåt att ta till.


Mitt i allt lite tyska. De där skruvarna ställer till språket lite men jag tror att det är Bra för alla, Fine für alle , det står. 



En mycket vacker kompassros. Pyroteknik finns i en låda i dess närhet



   Här syns ingen skylt till men uttrycket som kompasstativet till vänster har är underbart i mitt tycke.
   " Håll i hatten, här går det undan!" Eller "nej, nu blir jag sjösjuk igen"😉

Givetvis så måste det finnas en skeppsklocka ombord. Faktum är att när de drog iväg härifrån så lät det om dem ordentligt. Vanligtvis så brukar fartygen tuta tre gånger när de lämnar hamnen, men Sagres höll på och höll på och höll på.långt ut på havet. De kanske tutade sig ända fram till Lissabon? Den tutingen kom dock inte från skeppsklockan utan någonting betydligt modernare. Kanske en matros hade varit i land och tutade åt en nyfunnen kärlek som han lämnade kvar här i Funchal? Kärlekstut? Ja, ja, jag vet. Jag spårar ur men så gör jag det då. Lite sjömansromantik tål ni väl? 

Så såg jag en gullig filur på skottet med  "Estado de alerta" skrivet i pannan."Var beredd "översätter jag det själv sommen det finns säkert bättre, t.ex " håll dig alert, beredskap vid larmläge".etc etc. Munnen och näsan är röd och grann🤗 Skulle jag få lappsjuka om jag ombord så skulle jag nog hitta kompisar på mitt sätt.  De finns ju överallt 😉


                       På varje segel finns det Kristi Ordens tecken 


I den stora byssan, egentligen kabyssen, byssan är slang, har man använt olivolja, som står framme och skyltar. Vän av ordning ville gå in och hänga upp knivarna så att de inte skulle bli ovassa. Men hon lät bli, hon är ju inte i tjänst längre denna pensionär. "Bli ovassa ni !", tänkte hon och gick vidare när hon såg vad klockan var. Nu är jag inte i byss-tjänst längre, bara hemma i eget kök.


   Just det, cozinha heter kök på portugisiska



Tur att det är lock på kanonmynningen. Ett riktigt snyggt lock också. Håll det på! 



                                  En väldigt snygg "förteckning" över manskapet


   En utsatt planch för vind och väder när hon ligger i hamn, 
   välkomnande för andra att få göra ett besök ombord.
   Alla nödvändiga data finns noterade för den som är intresserad.


Vi hade gått vår runda ombord, tackade för oss och gick iland. Glada och lyckliga för att vi hade fått vara med om Sagres. 

En skön söndag önskar jag er alla som tittar in här!

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira
 

Kommentarer

Znogge sa…
Vilket spännande och fint fartyg att besöka. Visst betyder det ett tomt utrymme. Det enda jag kan tänka mig är att det har med säkerheten att göra. Att det finns ett tomrum som skydd vid en grundstötning. Om det är så kan jag inte bekräfta.

Önskar en god söndag nu!
Znogge,

ja, det var verkligen fint att få göra ett besök ombord.
Jag blev så osäker, vet att orden översätt så men likväl. Tack !
Själv skulle jag aldrig någonsin hoppa in i ett tomt utrymme om jag var med om en grundstötning. Då skulle jag nog titta efter andra utvägar.😊 En uppblåsbar sådan eller så
Kommer Sagres hit igen, vilket är mycket troligt, får jag nog ta mig ombord igen och fråga besättningen.

Önskar dig detsamma!
Znogge sa…
Jag tror inte att man ska hoppa i där utan ett tomrum om något annat kan skydda det som finns där. Om det stämmer är jag inte säker på.
Åke sa…
Vilken fin rundvandring med fakta. Här hade jag velat deltagit :) Skepp o hoj finns i mina ådror :) En fortsatt trevlig söndag.
Znogge,

jag antar att du är på rätt väg i dina funderingar. 😊
Jag ska försöka ta reda på vad det är till för, bara för att det är kul att veta.
Åke,

tack! Jag gissar att du hade trivts som fisken i vattnet, utan minsta tvekan. Har man havsvatten i blodet så har man. Ha detsamma!
Guldkryckan sa…
Härligt att få läsa om fartyget på detta viset, en fantastisk promenad runt skeppet.
Älskar sådana fartyg efter en veckas segling med ett liknande när jag gick på högstadiet.
Sen har man ju sett "onedinlinjen" en gång i tiden. ;)

Ha en fin kväll nu.



Guldkryckan,

tack! 😊

Ur en annan synvinkel blir det när man tar till allt skyltande ombord.
Jag hör också till de segelfartygsfrälsta! Jag har jobbat ombord på ett segelfartyg, egentligen två...
Onedinlinjen sitter, så är det!

Tack detsamma!
LillaSyster sa…
Tack för rundvandringen och mycket fina detaljer. Jag tror som du att det tutades av kärleksdimma, för någon annan dimma var det väl inte den dagen? Ha en bra kväll!
LillaSyster,

tack för att du kom med! Så intressant uttryck detta med kärleksdimma.
Ha detsamma!
Susjos sa…
Verkligen spännande bilder från detta fartyg! Kul att se!
Kram från en som måste cykla till jobbet nu....
BP sa…
Så kul att du delar med dig av besöket på Sagres. Helt underbara bilder. Å språklektionerna - ja, de sitter. Måste dock säga att spanska är lättare;-)
Gillade den lilla filuren som "kniper käft". Han är sååå söt:-)
Tyska texten på ratten tror jag betyder "en för alla" (https://en.wiktionary.org/wiki/one_for_all,_all_for_one) Ett motto som är väldigt passande på ett segelfartyg.
Sedan lärde jag mig nåt nytt igen - Kristi Orden visste jag inte vad det var. Nu har jag lärt mig det också.
Tusen tack för alla länkar och ditt fina bidrag till Skyltsöndag:-)

Paula sa…
Det var ett skyltbidrag som heter duga! Och bland alla snygga saker och finesser så hittade jag också en egen liten sol, precis som du! Munnen log kanske inte så mycket men ögonen glittrade.
Tack för alla fina skyltar
Paula,

tack!
De finns där man minst anar!
Tack själv Paula!
Geddfish ♥ sa…
Jättekul att hänga med på rundvandringen! Jag kan inget om båtar men är väldigt intresserad ändå. Har varit inne på Briggen Tre Kronor. Jag älskar att åka båt, trots att jag har drunkningsskräck.
Fint skyltinlägg! Kram!
Geddfish,

Så kul att du är så intresserad av båtar Gerd. Härligt att läsa om att du älskar att åka båt men har drunkningsskräck. Bra att du gör det, tuffa puckar! Tack!
Kram!
byblixtra sa…
Trevligt att få följa med ombord på Sagres.
Joo, kompasstativet ser kul ut. :-)
Visst ser jag filuren på skottet. :-)
Håller med om att locket på kanonmynningen är snyggt och att det ska sitta på även fortsättningsvis.
Susjos,

tack! Hoppas din natt blir lite mindre livlig än den senaste!

Kram!
BP,
Tack, Lite lite mera lär jag mig för varje dag. Dock inte i kurs ännu utan bland folket. Samt läser mycket, skriver också...Språket är svårt.
Visst är han söt den där som kniper käft, haha
Mycket logiskt, så ska det förstås vara! Tack BP, som sagt skruvarna gjorde min egen skruv ännu lösare;)
Tack själv!
Byblixtra,

ja, det ser onekligen lite ansträngt ut att vara en upphöjare av kompassen. Kanonmynninslocket är nog det allra vackraste som fanns ombord. Hoppeligen så sitter det där det ska sitta.
christian sa…
Imponerande uppbåd av foton, fanns väl inget som du inte fotade där på fartyget... ;) :)
"Einer für alle" betyder "en för alla"

Ha en fin vecka!
wiper sa…
Det var jättespännande att få se så många detaljer och skyltar på det ina fartyget. Sen får man ju lära sig så mycket också hos dig. Tack för turen

Ha en härlig dag i dag också

Kramar!
Bloggblad sa…
Vilket fint fartyg! Tänk att få segla med ett sånt!
Jag tror också på det tyska Einer für Alle. En för alla (och outsagt: alla för en)
Annika sa…
Skepp, fartyg, båtar ... JA tack!
Jag älskar dem!!
Det fartyget du visar är ju en dröm. Kan man inte få hänga med det ut då det drar ut på seglats?
ÅÅÅ vilken dröm!
Kramar!
christian,

tack, njaaa, jag missade nog lite lite grann! 😉
Tack, Znogge kom på det redan tidigare, jag blev lite nojig på grund av skruvarna, såg inte att det stod einer. Givetvis så ska det vara så när man är ombord. En för alla.

Tack detsamma!
wiper,

tack Malin! 😊

Detsamma!

Kramar!
Bloggblad,

ja, det skulle vara roligt att få vara med ombord. Jag kunde ta bysstjänst om inte annat🙂
Ja, du är på rätt du också, jag fick inte till einer men visst ska det vara så som de tre musketörernas ordspråk var!
Annika,

ja, fartyg, segelfartyg är ju mitt gebit så att säga. Tror inte att man får åka med, men om man frågar snällt så kanske kanske. Jag kan ju ta bysstjänst och laga mat åt hela gänget om inte annat😁

Kramar över havet!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio