En rosenbukett i midsommartid


Jag "plockade" dem när vi var till Rosenträdgården i Sao Jorge för ett tag sedan. Där finns många olika sorter, runt 1500 stycken, totalt ca 15 000 rosor, så det är förstås bara ett axplock som syns i dagens rosenbukett. Men vilket axplock, eller hur? 🌹


    Här firar man inte midsommar på samma sätt som i Norden, där man också i och för sig firar 
    den på olika sätt från land till land


       Man lär fira sommarsolståndet även här i Portugal, på olika sätt på olika orter under olika 
       tidpunkter.
       Ursprunget är hedniskt, precis som i Norden, men sen har det religiösa smugit sig in på olika sätt.
       

       Jag tänker inte gå in på hur man firar och varför man gör det. 
       Till det behöver jag ta reda på mera; jag vet alldeles för lite om traditionerna ännu.


    Här samlas en del nordbor tillsammans i Catarinaparken på midsommardagen för att äta gott och 
    vara tillsammans runt en liten midsommarstång. En del med blomsterkransar i håret
    

    Vi kommer tillsammans med vänner göra annat under midsommarafton, 
    inte för att det är midsommarafton utan för att det råkar vara det. Ungefär.
    Midsommardagen är vi ute i naturen och vandrar om vädret vill
    På kvällen avslutas, utan tanke på midsommar, allt med ett 20 minuter långt fyrverkeri här i hamnen
    

Madeira avslutar Festival do Atlantico med ett fyrverkeri som Portugal står för. De tidigare lördagarna nu i juni, har Frankrike, Mexico och Schweiz stått för allt vackert uppskjutande. De tre länderna tävlar om Atlantic Trophy. Portugals fyrverkeri går under titeln Rituals. Senare får vi veta vilket av de tre länderna som deltog i tävlingen har vunnit troféen.


    Vi har som sagt inte någon större tanke på midsommar för egen del, vi vet att midsommaren
    firas bland våra nära och kära i Sverige och kommer att höra av oss till varandra på något sätt. 
    

    Här hemma hos oss är allt som vanligt annat än att det blir gravad lax med nypotatis till middag
    på midsommardagen. Sillen vi hade har vi redan ätit upp.
     

                          Det är egentligen inte heller särskilt mycket med tanke på midsommar som 
                          vi har valt att äta gravad lax på midsommardagen.  Vi äter det nu och då för 
                          att vi tycker om det. Men det passar bra att göra det en midsommarhelg.


                          Om och hur ni än firar midsommar så önskar jag er alla en 
                       skön sommarsolståndshelg! 

                          På lördag hoppar jag på tåget mot Annas i Portugals destination HAV! 
                          Hoppas vi ses då! 

                                                                      Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Vi firar inte heller midsommar, gjorde det faktiskt inte alltid när vi bodde i Sverige heller. Så fina rosor, förstår bildarkivet är överfullt! Ros-kram, vi ses på lördag!
femfemman sa…
Tack för den vackra rosenbuketten. Riktigt njutbart! Ha en fin midsommar!
Anna i Portugal,

för oss är midsommar inte alls särskilt viktigt, har nog aldrig varit det. Vi har ofta jobbat de helgerna dessutom. Men vi drog oss gärna ut på en klippa i havet om vädret så tillät det. Men midsommarfirandet som så, nää, i ungdomen då någon gång.
Ja, jag kan ju inte visa alla rosor, får nog spara en del inför framtiden.
Vi ses på lördag, sitter här och tänker på hav, faktiskt.
Ros-kram !
femfemman,

Tack och ha en fin midsommar du med!
LillaSyster sa…
Önskar dig en fin helg!
Ljuvliga rosor, fina färgsprakande och doftar säkert underbart! Tack för att du delar med dig av blomsterprakten♡
LillaSyster,

tack och tack detsamma!
Ha en färgsprakande helg, nu kom jag plötsligt på att det nog blir ett inlägg imorgon också😊🤍
Den rosenbuketten kan jag njuta av hur länge som helst. Har bläddrat upp och ner och stannar alltid till lite extra vid den översta. Den är så vacker med sitt gula inre och rosa ytterblad.
Det låter som ni planerar en skön midsommarhelg även om det inte blir ett traditionellt midsommarfirande. Men gravad lax på midsommardagen låter gott.
Ha nu en fin torsdag!
wiper sa…
Vilka snygga bilder på rosorna och andra blommor. Tack även för lite historik

Jag har nog aldrig firat midsommar som andra utan bara ätit gott och kollat runt vad som händer. När mina föräldrar levde så kunde det bli lite mer firande och även ibland under uppväxten

Ha nu en jättefin midsommarhelg

Varma kramar från Malin
Annika sa…
Ja som du läste hos mig så firar jag inte midsommar alls. Har aldrig tyckt om den helgen, men du vet ju ad jag skrev så ...
Däremot älskar jag dina rosor! Eller dem du fotat i rosenträdgården, ååå så fina de ÄR!!!
En rosa ros er ut som den har strösslas med rosa glitter eller strössel, sååå fin. Älskar champagnefärgade rosor också.
Den första bildens rosor är ju FANTASTISK!!!
Ha en jättefin ickefirande, men ändå lite på ert sätt firande, midsommarhelg.
KRAMAR i massor från mig!!
Anita,

så härligt, jag njuter jag också!
Den första tar priset även för min del, även om det är svårt att ha en favorit.
Något traditionellt firande blir det inte men skönt tänker vi ha det. Gravad lax sitter alltid bra och passar förstås väldigt bra på midsommardagen!
Tack detsamma!
Wiper,

tack! De är rosor allihopa, så vackra.
Det är ju bäst att fira som man själv vill göra det. Inget säger att man måste dansa runt midsommarstången, ta nubben och sillen etc...
Bra går det ändå eller hur?

Ha detsamma du med!
Rosig kram!
Annika,

exakt, så är det här också. Gravad lax äter vi ändå nu och då men just nu kändes det rätt att göra det på midsommardagen. Joao-dagen här. Ska ta reda på mera om madeirensernas firande.
Rosorna är magnifika, ljuvliga.
Ha detsamma ni också på alla sätt. Vi hörs när vi har kommit in en vecka i juli, ha det jättebra!

KRAMAR i massor härifrån också!
BP sa…
Är så glad och tacksam att du har fotat rosorna i närbild. Minns ju att jag skrev att jag inte tyckte så värst mycket om den "allmänna" bilden du la upp. Det står jag för, men dessa makron är helt fantastiska. Än en gång - många av dessa blommor hade jag aldrig räknat som rosor.
Önskar dig en riktigt trevlig portugisisk Midsommar:-)
BP,

tack! allmänna bilden av trädgården gav även mig ett slarvigt intryck och de har fått kritik för den biten men de behöver bli flera som ska sköta om den än vad de är. På hemsidan sades att de var två, Märtha Ordodlaren säger att de är fyra. Oberoende så är det alltför få och pengar måste till för att få fix på trädgården så klagomålen försvinner. Men så här är rosorna urvackra...
Önskar dig en skön svensk midsommar, här blir det som det blir, vi tar det som det kommer, gör inte stort väsen av sommarsolståndet alls. Nästa vecka ska vi få hettan hit...vi får se hur det går.
Ha det gott på alla sätt. Syns nog i bloggvärlden likväl alla dagar. Tror jag.
Susjos sa…
Vilka ljuvliga rosor! Gravad lax och potatis kan man alltid äta!
Ha en fin midsommar på Madeira!
Kram!
Lisbet sa…
Nu har jag kanske falit av tåget…. VAD gör du i Portugal? Ska ta och läsa bakåt i morgon då jag åker iväg ut till min ö! Kramisar!
Tove sa…
Rosig tjusning! tack så mycket!
Bild 4, 8 och 9 blir mina favoriter - i 9:an fann jag rosfisken 🤗
Susjos,

ja, rosorna är ljuvligt vackra. Gravad lax är ljuvligt gott, om jag får grava den själv, inte alltför söt.
Ha detsamma hos dig!
Kram!
Lisbet,

ja, kom fort upp på tåget. Jag bor i Portugal, på Madeira, den självstyrda ön, sådana bor jag på, antingen i Ålands hav eller också så mitt i Atlanten.
Ha det skönt på din ö! Kramisar till dig med!
Tove,

nu måste jag syna nian lite extra! 😊
Ditte sa…
Ljuvliga rosor att njuta av.
I år är vi hemma denna midsommar men i många år var var vi antingen på Åland eller seglade i Stockholms skärgård. Så var gäller firande var det nog mest när döttrarna och barnbarnen var små.
I Spanien firar man San Juan, ofta midsommardagen , med stora festligheter på stränderna. Har varit med några gånger och alltid väldigt trevligt och gott.
Ha det fint på alla sätt.
Varm kram
Ditte,

ja, de är underbara, vackra som dagen.
Ni har så fint på er balkong, ovanför alla båtar på inkommande och utkommande så jag kan tänka mig att ni har det riktigt midsommaraktigt likväl. Så är det nog, skulle jag tro. När barnen är små, så firar man på ett annat sätt. Så är det i vår familj också.
Här firar man Joao på midsommardagen, jag ska ta reda på mera om den saken imorgon, Ikväll går vi ut och äter med goda vänner.
Ha detsamma ni också båda två!
Varm, verkligen varm 34 grader plus-kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio