Rosenträdgården i Sao Jorge

 

    Redan i december var vi på väg dit med Ordodlaren och hennes B.
    men vi fick förhinder på grund av en ombokad läkartid för Uffes del.
    Sen försökte vi få till en utflykt till rosenträdgården i april men även då blev det ändringar
    Som blev hur bra som helst.😍

    Nu har vi  varit dit till Arco Sao Jorge och rosenträdgården tillsammans 
     med våra grannar Elsiebritth och René. 
    Tredje gången gillt blev det alltså för vår del.
    Vi drog iväg den 4 juni, vädret såg rätt bra ut men lite regn fick vi när vi kom fram, 
    men inte mera än att vi klarade av det. 
    Vi smälte inte bort..😉


    Jag hade läst på om trädgården och också recensionerna från turister som hade varit på besök. 
    Antingen var de på topp eller så var de nästan i botten. 
    De flesta tummar pekade neråt i recensionerna. Tyvärr
    Många hade hakat upp sig på att det var så mycket ogräs och att priset
    för att få gå in var för högt med tanke på den biten. 
    Ryktet var inte det bästa med andra ord. 
    Men jag vill se saker med egna ögon innan jag skriver under saker som sägs. 
    Både vad gäller positivt och negativt och jag fick Uffe, Elsiebritth och René med mig. 

    Det lär finnas ca 1500 olika arter av rosor i trädgården. 
    Hur många rosorna tillsammans är vet jag inte men jag har hört om ca 15000 .
    Otroliga mängder och det fanns rosor där så långt ögat nådde
    Ett otroligt ställe i sig, helt fantastiskt på sitt sätt. 
    Jadå, det finns ogräs där, jag har också läst att man använder ogräset som marktäckare, att man tar 
    bort det till sommaren. OM det stämmer känner jag inte till. 
    Jag hoppas så. Personligen funderar jag på varför man inte använder en annan mera
    lättskött marktäckning än vanligt ogräs. 
    Det finns möjligheter att göra stället skönare och mera lättskött.
    Men om man ser över den här ogräsbiten och ser på 
    rosorna istället så är det utan minsta tvivel värt att göra ett besök där. 
    Jag gör det mera än gärna igen.


    Trädgården har varit öppen för publik sedan år 2005 och  det är familjen Albuquerque som har byggt
    byggt upp den och också äger den.  Vår president Miguel A. hör till familjen har jag fått veta. 
    Nu har de överlämnat skötseln av trädgården till Pestana (hotellkedjan) som har en hotellanordning i 
    direkt anknytning och det är via den receptionen man går in till trädgården. 

På väg in till hotellet

När vi kom fram och parkerade bilen gick vi först till den port som vi såg först och vi stannade till där när vi såg skylten. Den porten var stängd, ingenting stod det om öppethållningstider eller liknande. 
Nu hade jag läst om öppethållningstiderna på nätet och hade fått veta att det var öppet mellan 10-18 varje dag under månaderna april t.om. december, så visst blev vi besvikna att mötas av en stängd port.

Till all lycka kom en madeiransk kvinna gåendes förbi oss med sin hund i samma stund som vi besvikna tänkte sätta oss i bilen och köra därifrån. Hon berättade för oss att vi skulle gå längre fram och till hotellet, där slipper ni in,  sade hon. 
 
Där kunde hotellet själv som har ansvaret över att marknadsföra och sköta om stället ha varit mycket tydligare med informationen. Men det är väl som på  många andra ställen i världen, folk blir hemmablinda. 
Personligen kommer jag att ge hotellet en vink om hur  man ser på det hela som besökare. De borde kanske också läsa recensionerna på nätet och göra åtgärder. 
Stället är verkligen värt att besöka


En vänlig receptionist tog emot oss, gav oss en liten karta över rosenträdgården, tog betalt och erbjöd oss också ett glas madeiravin var om vi ville betala 12,50 € per person. Ville vi inte ta vinet så var inträdet 8,50 € /person.  Vi var nöjda med att gå in utan att dricka vinet. 
På fotot ser ni skyltar men dessvärre har solen gjort sitt, så att hitta namn till de skönheter som jag under veckan som kommer, tänker visa er, var snudd på en omöjlighet. Snabbt gav jag upp den tanken att också presentera ett namn till de rosor som är på gång här i bloggen de närmaste dagarna.
Jag har bespetsat mig på att visa skönheterna istället. Rakt av


   Som jag redan skrev så höjer man blicken och bestämmer sig för att se det vackra, 
   så ser man det vackra,
   man glömmer ogräset och skyltar som inte berättar vad rosorna heter. 
   När vi var där så var det märkligt nog rätt så torrt, många av rosorna hade redan blommat ut men
   många var fulla av knoppar, vilket förstås bådar gott och riklig blomning snart igen.
   Rosor finns det med all säkerhet hur många som helst t.om. december. De blommar i omgångar
   Vi var där i rättan tid som det heter, ett dygn senare drog Oscar in över ön med allt vatten...
   Över 600 mm fick Madeira på ett drygt dygn. Rekord. Aldrig någonsin har man fått så mycket regn 
   på Madeira tidigare. 

   

   Det är vackert som bara den där i trädgården. 

   Redan idag börjar jag att visa några rosor. Som sagt, jag har inte namn på dem men för att få 
   någonslags ordning på de nästan hundra olika rosor jag tog  foton på så blir det nästan nödvändigt
   att plocka in några blommande skönheter redan idag. 

   Fotona går att klicka större: 

   









De rosor som jag har visat här ovanför har vad jag själv tycker en gemensam nämnare, de klättrar, de är ymniga i sina blomstring, de är som buketter i sig själva. Det finns säkert ett namn för den här typen av rosor, helt säkert, men jag är ingen expert, jag är bara glad i rosor. 


   En glad måndag önskar jag er alla!

   Hela veckan ut ända fram till fredag/lördag kommer jag att visa rosor...
   bara så  att ni vet att det är rosenbombning på gång. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

                                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Det rosariet besökte jag i november 2015. Reagerade också på allt ogräs. Vid den tiden var det mest röda rosor som blommade vill jag dra mig till minnes. Det var bra som du skrev, att det gäller att lyfta blicken och inte haka upp sig på ogräset i rabatterna. Gjorde man det och tittade på blomsterprakten med bergen i bakgrunden blev upplevelsen annorlunda. Dock tror jag nog att det är finare nu än i november när jag tittar på dina bilder. Mer som blommar nu.
Mycket roligt att återuppleva via dina fina bilder!
Anita,
Jag fick en känsla av att jag ville jobba där, ägna någon dag i veckan åt att få ordning...
Men det är långt till Sao jorge från Funchal.
Jag bestämde mig för att " se över och förbi" ogräset. Rosorna förtjänar det.
Så roligt att du också har varit där!😊
Znogge sa…
Både ris och ros i ditt omdöme alltså ;-)
Rosor är fantastiskt vackra så det är en plats som jag gärna hade besökt. Dock förstår jag inte alls vitsen med ogräs som marktäckare. Borde finnas andra material som bättre lyfter fram rosorna. Av bilderna att döma så förstår jag att det ändå fanns väldigt många vackra rosor att se. Det där vinet hade jag klart valt bort också. Tur att ni fick hjälp med var ni skulle gå in. Det borde framgå tydligare kan man tycka.

Önskar en glad måndag nu!
Znogge,

helt rätt, mycket ros på grund av rosorna men också ris på grund av ogräs, dåligt skyltat...
Jag brukar hellre rosa än risa men den här gången måste det till lite ris också. Så tycker jag också, att det borde finnas bättre marktäckningsväxter eller annat än att låta ogräset växa och sprida sig.

Tack detsamma !
wiper sa…
Så underbart vackert det är där och vilka fina bilder du tagit. Man blir ju lyrisk. Skönt att ni äntligen kom dig och med goda vänner

Kul att få reda på lite om detta vackra ställe.

Ha en härlig början på nya veckan

kramar från Malin
wiper,

ja, det är väldigt vackert där, omgivningen runt trädgården är också enastående.
Nu har vi varit dit och dit ska vi igen...utan minsta tvekan. En annan årstid, kanske mot hösten till.

Ha detsamma du med Malin,
kram!
Älskar rosor, men har aldrig lyckats sköta dem rätt, så de gillar inte mig :) När jag går förbi rosor så luktar jag, alltid. Och skulle jag gå i den trädgården hade jag nog brutit ryggen. Så fint, skicka lite doft via bloggen med tack. Hoppas solen återvänt till er nu! Kram
Anna i Portugal,

jag älskar dem jag också men där stannar det även för min del. Jag lyckas aldrig riktigt...även om jag har haft ett par som har gillat mig ganska bra. Och jag dem. Hoppas de lever och har det gott kvar där på vårt gamla ställe.
Jodå, jag ska göra det, skicka lite doft...och tacka. Ja, solen kom ganska så där per omgående men leker lite kurragömma med oss fortfarande.
Kram
Guldkryckan sa…
Fin recension, en grundlig sådan, det är man ju inte bortskämd med.
Inte min grej kanske men ändå så kan man ju inte undgå att tycka det är fantastiskt.

Ha en superb afton nu. :)
Guldkryckan,

tack! 😊 Så roligt att läsa, själv känner jag att jag inte har gjort full rättvisa åt inlägget.
Visst är saker fantastiska även om det inte är det som kanske intresserar en själv.

Ha detsamma du med!
Karin sa…
Härlig utflykt bland rosorna och dina bilder bidrar säkert till marknadsföringen av rosenträdgården – så fina! Knappt en hundring för att beundra prakten, det tycker jag inte är dyrt, med tanke på hur nyckfulla och ibland svårskötta rosor kan vara.

Och heja på, berätta för hotellet hur man gör en plats trivsam och välkomnande, det är ju ju van vid och bra på!
BP sa…
Säg som så - inlägger började i moll men slutade definitiv i dur. Närbilderna på rosorna var otroligt vackra, däremot var det aningen glest i första bilden tycker jag.

Tycker att inträdet är aningen saftigt med tanke på vad man fick se. Tycker att Rosendals trädgård på Djurgården slår Arco Sao Jorge med hästlängder.
Karin,

ja, det blev en härlig utflykt, som smakar efter mera. Jag far gärna dit igen...Man kan ju stanna där i trädgården mycket längre tid än vad vi gjorde, ändå tog vi god tid på oss men det började ju regna lite mera...så vi drog. Men är vädret fint kan man ha liten picknick där om man vill.
Ja, jag ska berätta för Pestana, hoppas de lyssnar lite grann i alla fall. Tack Karin!
BP,

ja, jag tog tag i tjurens horn med en gång så hade jag det gjort. Ungefär.
Det finns ju årstider här också och som jag skrev så var det märkligt nog torrt där, många rosor var på upphällningen men mycket knoppar var på gång. Man kan inte jämföra med nordiska trädgårdar och en trädgård på norra sidan av Madeira, subtropiskt klimat som det är här. Men lite extra omvårdnad behövs absolut. Rosendals trädgård är jättefin, jag brukade åka över till den med jämna mellanrum. Där finns det arbetsfolk hur mycket som helst, här finns det på sin höjd 2 personer som sköter trädgården. Och det är där det behövs ändring. Sen är jag inte så benägen att jämföra det ena med det andra, utan tycker istället om att uppleva det som finns för vad det är. Men en förbättring behövs..Jag ska absolut besöka trädgården igen. ca 15000 rosor finns där, 1500 olika sorter. Inte illa alls.
Susjos sa…
Fint att ni fick hjälp att hitta in till denna oas med rosor, de är ju så vackra, kan nästan känna doften ända hit!
Ha det gott!
Kram
Susjos,
ja, förmodligen hade vi hittat själva, kom jag på. För när vi åkte därifrån skulle vi ha åkt förbi hotellöppningen men vete gudarna om vi hade förstått att det var där vi skulle gå in.
Ha det gott du med!
Kram
Annika sa…
Ummm ja ... Ogräs är faktiskt inte kul att se i en sådan trädgård.
Det förtar ju faktiskt en hel del av upplevelsen.
MEN ja, som du klokt skriver får man höja blicken och se det man är där för att se, rosorna. Dina närbilder på dem är ljuvliga, lika ljuvliga som i dagens inlägg.
Ser ju hortensior som mår supergott i ditt inlägg likaså , hihi!!
Kramar från mig som faktiskt ser ut över blommande syrener och präriegräs och gran och asp!
Annika,

ja, tyvärr så förtar ogräset en del av den fina upplevelsen. Men det har kommit en hel del kritik och jag ska fylla på den burken..tycker det är viktigt att de inser att det skadar deras rykte, även om rosenträdgården i sig är jättefin. Den femte största rosenträdgården i världen till och med. Några extra i personalen skulle göra susen, nu finns enbart två personer där och "sköter" om ...
Hortensior finns det hur mycket som helst på den sidan av ön och lite högre upp i bergen kantar de vägarna. Så vackra, så vackra.
Härligt Annika, du har det toppenbra!
Fortsätt så och här kommer kramar över hav och land till dig! 🤍
Liknande parker önskar jag att de styrande i Nyköping kunde uppskatta istället för otroligt sterila och tråkiga bostadsområden.
Vackra bilder.
Stefan Karlsson,

Ja, jag kan hålla med dig om det, hellre lite mera liv än strerilt. Den här trädgården lär vara den femte största rosträdgården i världen, inte illa för en liten ö som Madeira.
Tack!
Märtha sa…
Intressant det här med "ogräs". Varför är det så farligt? Och av det jag såg är det inte så mycket ogräs som gräs. Väl rensade rabatter blir också alltför sterila... Fyra personer jobbade där vid vårt besök, de sa att de utgjorde hela personalstyrkan, och suckade. De sköter dessutom också allt annat i trädgårdsväg på området. Pestana är en megahotellkedja, och jag är inte så säker på att de ledande bryr sig så mycket om en rosenträdgård utanför turiststråken. Tyvärr. Även om presidenten har planterat den och hans förra hustru har planerat...
Märtha,

farligt är det väl knappast, något sådant har jag inte ens sagt att det är, men faktum är att det ser slarvigt ut och det är ju onödigt. En annan marktäckning skulle vara trevligare. Sterila land gillar inte jag heller men likväl så såg det inte ok ut. Folk hakar upp sig på det som stör ögat, alla ser inte över ogräsnivån utan stannar kvar där, ser inte skönheten helt enkelt. De får negativ kritik från alltför många håll, tyvärr. Mycket av den går att läsa på Internet och det sprids..
Recensionerna kryper neråt poängmässigt och det är synd. Du var där i december, nu är det juni, jag vet inte om det gör någon skillnad ogräsmässigt.
Du lägger fingret på själva "problemet", ledningen i megahotellkedjan bryr sig inte. Om de gjorde det så skulle de inte godta att recensionerna är dåliga.
Att personalen är fyra är ju bra, jag läste på deras hemsida att de var två och att de lät ogräset växa för att jorden inte skulle erodera alltför mycket. Vilket jag kan förstå men likväl en annan marktäckning skulle vara att föredra rent utseendemässigt. Men det kanske inte finns pengar? Tror dock att det saknas rätta intresset från ledningen.
Jag ska fara dit igen, så snart jag kan. Jag vill se hur rosenträdgården ser ut nu efter Oscar och när allt har stabiliserat sig, se när alla knoppar som fanns har slagit ut.
Paula sa…
Känner rosendoften ända in i pörtets datavrå! Tusen tack! Här blommar vita rosor utanför vår livsmedelsbutik, det är buskrosor o nu har jag kikat på nätet och tror att det är Finlands vita ros! Aldrig sett såna mängder som nu. Någon rosenfantast har jag aldrig varit, men självklart har jag uppskattat att få rosor på 'alla hjärtans dag till exempel.
Jag tycker du är klok om du delger hotellet förbättringspotentialerna, bara det att många gör som ni, går till en ingång som är stängd ovh vet inte att det finns andra möjligheter!Spontanbesöken lär minska..
Ser fram emot flera rosor även om jag får låtsasdofta...
Kram
Paula,

du har utvecklat ett enormt luktsinne! Härligt att du kan förnimma dofterna.
Midsommarrosen/bondrosen har fått namnet Finlands vita ros, ja, jag vet.😊 Själv säger jag alltid bondrosen, vi hade ett stort buskage av den när vi bodde i Geta. För mig är Finlands Vita ros någonting helt annat, en utmärkelse som man delar ut bl.a. på morsdag åt finländska mödrar av olika orsaker. Men kärt barn har många namn som det heter. Tror att det är svenskarna som har hittat på namnet..vet inte säkert. Men den är fin.
Förbättringspotential, bra ord i det här sammanhanget. Det behövs inte mycket för att förbättra, att förhöja det som redan är vackert. Absolut, jag håller på att sätta ihop några rader...jag vet själv att konstruktiv kritik är bra att få för att man ska förbättra sig.
Jodå, du får vara med om flera låtsasdoftningar, jag lovar.
Kram
Anni sa…
Jag väljer att enbart se rosorna - så vackra! Just nu låter jag också ogräset vara kvar, vi har inte fått regn sedan 17 maj så den marktäckningen får vara kvar. 600 mm låter i mesta laget, men en tiondel vore onekligen bra.
Anni,

ja, jag valde också att se över den nivån, såg rosorna.
Jag har förstått att ni har det väldigt torrt nu. Ovanligt för den här årstiden också. Så skulle jag göra också om jag inte hade fått regn sedan 17 maj. Min barn bor i Sverige båda två, sonen har till all lycka en bra brunn sm håller måttet ännu med tanke på bevattning, dottern täcker sina täppor med allt papper hon kan uppbåda, väter det först...
609,8 mm på ett dygn är rekord här. Aldrig någonsin har de fått så mycket vatten här tidigare. Klimatet är inte vad det ska vara...

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio