En färgsprakande fredag; en rosenbombning

Jag fortsätter med rosen-"bombandet" idag på fredag.  I måndags skrev jag om Rosenträdgården i Sao Jorge, i tisdags började bombandet...

Det passar bra att låta LillaSysters färgsprakande fredag bjuda på en hel del färgsprakande rosor från trädgården i Sao Jorge och så lite annat till mot slutet. 

Det blir ett inlägg med många foton och lite text.



   Inte så mycket färg men vilken färg

  
          Ibland ser rosor inte ut som rosor fastän de är rosor


    Spännande...



    Ett tvärt kast från gula nyanser till lila


    Ljuvlig

    Underbar..."villhöver" som man brukar säga i bloggvärlden nu och då


              Den färgen vill jag ha på min nya klänning...som jag själv ska sy


      Ett litet regnstänk "pudrar" kronbladen

    

    Här pratade jag bort mig, glömde gå runt för att ta foto...😉


   
    En hälsande ros i fint regn..hej hej, du åländska tjej. 😉😉

Tio rosor för idag och på det  avslutar jag med lite fyrverkeri. 
Vi är inne i fyrverkeriernas  månad juni. Varje lördag kl. 22.30 visas ett vackert fyrverkeri mitt framför ögonen på oss där vi står på vår terrass. I tjugo minuter står vi andäktigt där och ser på...

  

En färgsprakande fredag önskas er alla! 

                                                                       
                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Jossu sa…
Glad färgsprakande fredag till dig. Vilka fina foton. Blommor likt den på tredje bilden med sina olika färger tycker jag är extra vackra
femfemman sa…
Många vackra rosor!
Sådana som kommer i våra rosenträdgårdar om någon månad. Alltid roligt och intressant att besöka en sådan.
Fyrverkerier... vackert för ögonblicket... men, enligt mej, bortkastade pengar... Fast fabrikerna ger förstås arbetstillfällen.
Ha det fint! Kram
Jossu,

Tack detsamma ! 😊
Tack!
Javisst är en spännande och väldigt vacker.
Anki sa…
Verkligen färgsprakande ... både i rosenrabatterna och på kvällshimlen! Snyggt fångat med kameran Karin!
Ha en fin fredag!
femfemman,

ja, många vackra att vila ögonen på!
Härligt, du har allt det vackra framför dig. I min forna trädgård hade vi en stor vacker gul Tivoliros. Hoppas den fortfarande mår bra där den stod då, står nu.

Här är fyrverkerier nästan vardagsmat. De älskar fyrverkerier på den här ön och "folkvandrar" med bilar från när och fjärran, med småbarn och stora barn, gamla människor..bara för att få vara med om de tjugo minuter som fyrverkeriet varar. Turister med förstås. Vi får det ju gratis som kan se det från terrassen och njuter fullt ut så länge det varar. Själv skulle jag inte sätta en cent på det. En spraksticka duger gott för min del.
Man kan se det på olika sätt detta med bortkastade pengar. Hit kommer mängder av turister till jul och nyår, många för att få vara med om det bamsestora fyrverkeriet. Här lönar det sig att "fyrverkeria". Inget bortkastat här, stor vinst blir det för samhället istället. Men jag förstår hur du tänker.
Ha detsamma du med!
Kram!
Anki,

Tack! 😊

Ha en färgsprakande fredag du med Anki och förstås lilla Muffin också!
Fina blombilder! Fyrverkerier i juni, ja varför inte. Här norrut skulle de väl knappt kunna ses mot den ljusa sommarhimlen.
en vanlig man,

tack!😊
Här syns fyrverkerierna närmare midnatt. Vi har också ljusare tider nu men ändå blir det mörkt vid tiotiden på kvällarna.
Nu har ni den finaste tiden på året, ljust dygnet runt, eller nästan i alla fall.
Tack för ljuvliga färger och dofter, jajajmen nu känner jag dem! De röda är ljuvligt vackra, men den gula är favoriten. Önskar er en färgsprakande fredag, kattungar-på-verandan-kram :)
LillaSyster sa…
Wow vilka rosor!
Kul att du hakar på och tack för länken =)
Jo villhöver sätter ju in rätt vad det är....
Ha nu en riktigt fin fredag och du kommer att bli så fin i klänningen då du sytt den=)
Anonym sa…
Fyrverkeri av färger hela vägen, både rosor och de ”himmelska”. Jag räknar fyrverkerier till ett av mina ”guilty pleasures” numera. Helt miljövänligt är det ju inte, men alldeles underbart!
Anna i Portugal,

ja, jag kan tänka mig att de kommer ångandes över havet till dig, alla dofter.
Oj, sötaste nån, kattungar på verandan.
Avundsjukmengladförerdel-kram
LillaSyster,
ja, de är så vackra.
Jodå, jag hakar på.
Ja, nu ska jag ut på klänningstygsjakt. Lite kul det också👗
Anonym,
ja, så blev det idag, både rosor och himmelskt.
Visst är det så man ska räkna fyrverkerier till. Jag säger bara Krig..så bleknar fyrverkerierna vad gäller det icke miljövänliga.
Det är underbart, jag gillar att se på fyrverkerier jag också.
znogge sa…
"Rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor" för att citera Gustaf Fröding.
Var och en av rosorna är väldigt vackra på sitt sätt.
Någon vän av fyrverkerier är jag däremot inte...

Önskar en sen men god fredagsksväll nu!
Znogge,

ja, det citatet använder jag också emellanåt.
Rosor är alltid rosor.

Här fyrar de på hela tiden i tid och i otid.

Tack detsamma!
Susjos sa…
Underbara rosor, wow vilka färger! Häftigt med fyrverkerier,men varför just i juni månad?
Tack för fina grattishälsningar vad gäller min hörsel, jag är överlycklig!
Ha det gott!
Kram
BP sa…
Kul att du också hänger på LillaSysters färgsprakande fredag. Å vilka makron på rosorna. Jag som är urusel vad gäller blommor hade inte ens kunnat gissa att dessa skönheter är rosor. Men det är dom. Fantastiskt fina bilder och rosor:-)
Så Madeira är också fyrverkerigalen. Minns att Malta hade fyrverkerier varje dag under juni av någon anledning som jag inte lyckades klura ut...
Och Madeira verkar hänga på, fast "bara" på lördagar. Vet du anledningen? Jag älskar fyrverkerier:-) Och dy har lyckats med att fota dom också, nåt jag hittills har totalt misslyckats med... på nyårsafton;-)
Susjos,

ja, de är underbart vackra rosorna. Varje lördag i juni håller man fyrverkerier i hamnen, i fjol var det tävling mellan olika länder, i år är jag osäker på varför men senast var det Mexico som fyrade av sina pjäser. Jag ska ta reda på..
Annars så är det fyrverkerier här året om. Värst vid nyår förstås, kryssningsfartygen har sina egna, folket gillar fyrverkerier helt enkelt.
Jag förstår verkligen att du är överlycklig! Så skönt att du äntligen kan höra igen.
Ha det gott du med!
Kram!
BP,
ja, andra gången nu sedan jag upptäckte att det var ett Färgsprakande Fredagstema på gång.
Jag har inget makroobjektiv men en kamera som förstorar upp till 24 ggr om jag behöver och vill.
Vi som gick där var själva förundrade att vissa rosor verkligen var rosor, de liknande många andra sorters blommor. Tack BP!
Kul att du också hänger på LillaSysters färgsprakande fredag. Å vilka makron på rosorna. Jag som är urusel vad gäller blommor hade inte ens kunnat gissa att dessa skönheter är rosor. Men det är dom. Fantastiskt fina bilder och rosor:-)
Madeira har fyrverkerier året om, mycket på grund av turisterna men också för att folket tycks vara överförtjusta i dem. I juni är det lördagar som gäller p.g.a någon tävling mellan länder. Senaste lördag var det Mexico som stod för skådespelet.
Det är knepigt att ta foton av fyrverkerier men av många foton som jag tog så var det de här tre som blev kvar efter två kvällars ( tillsammans 40 minuter) fyrverkerier, så du förstår, jag är inte någon höjdare jag heller på att få allt glitter att fastna. Men tack BP!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio