"Flickorna Keramik"

Jag lovade redan förra veckan att jag skulle visa keramikföremål i början av den här veckan. På vår egen lilla konstrunda som började HÄR när vi gick till Art Center Careval för att se på Marcos Milewskis konst fortsatte vi senare ett kvarter högre upp i Gamla stan till Lonny och Jenny, till "flickorna" som vi säger. Flickorna är mogna kvinnor vid det här laget men för oss är det flickorna och för många fler som har med dem att göra. Flickorna är systrar och har haft keramikverkstad här i Funchal i många år redan. 

Vi viker in till dem lite nu och då för att hälsa på då vi har vägarna förbi , men också för att njuta av deras hantverk. Det händer nu och då att vi också köper någonting av dem, oftast gåvor till andra personer, vi har det mesta vi själva behöver redan. Det vi har gemensamt med dem är att vi är ålänningar allihopa. Vi är sex ålänningar som bor på Madeira året om. Så givetvis det är helt naturligt att ta en sväng via "flickorna" när vi ändå är i deras närhet. 

Nu ska jag inte orda så mycket utan bli mera bildlig av mig istället. Jag visar delar av allt det fina som man kan köpa på Lillies Ceramics. Klicka på  länken till deras hemsida så får ni veta mera. 

Alla bilder i inlägget går att klicka till större storlek. 

Varsågoda gott folk, häng med på en kavalkad av vackert konsthantverk, "flickorna"  är skickliga, från en lerklump till allt detta vackra sköna och framför allt praktiska säger väl en hel del eller hur? 










Jag har ett favorithalsband och ett par örhängen jag är sugen på, men jag är känslig som attan, klarar bara kirurgiskt stål och vitt guld i örhängen, så jag måste avstå
Men jag kanske kommer på en lösning ...tankarna mal.


Jag gillar ödlor och kunde gott och väl ha både fat och mugg men först måste jag "förolycka" en viss del av det vi redan har innan det blir påfyllning 😏



   Det blåa fatet är  magnifikt, wow..( reserverat ) 


   Ja, allt är wow..precis allt!


    Här är mera på gång och på väg till ugnen


    Upphovskvinnorna själva. Lonny till vänster, Jenny till höger


                                och deras maskot, som jag visade redan igår på Skyltsöndagen. 

                               
                                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Alltså wow så vackert porslin de gör. Hoppas att de får sälja mycket av sina vackra keramikskapelser.
Hannas krypin,

ja, det gör väldigt vackra och välgjorda saker.
De får sälja bra, så pass bra att de måste stänga vissa perioder för att hinna tillverka mera. Deras keramik är omtyckt.
LillaSyster sa…
Mmmm WOW var ordet =)
Du får ha kalas med kras!
Ha en skön kväll!
Susjos sa…
Oj så fina grejer! Förstår att du blir sugen att köpa, men man kan inte ha hur mycket som helst i sina skåp...jag vet!
Ha en fin kväll!
Kram
Fina, köper inte så mycket längre.
LillaSyster,

ja, wow är ordet.
Får nog ha det, kalasa och krasa ;)
Ha detsamma!
Susjos,

ja, de är fina! Men exakt så är det, skåpet är redan fullt.
Ha detsamma du med!
Kram
Hanneles bokparadis,

De är fina men man kan ju inte köpa allt som är fint, när man redan har...
BP sa…
Flickorna må vara ålänningar, men motiven på bruksföremålen är helt klart typiska för Madeira. Oerhört vackra blommor och så karakteristiska för just Madeira.
Själv gillar jag koppen och tallriken med ödlorna:-)
BP,

ja, de bor ju här, så givetvis är motiven madeirensiska. Ja, allt är vackert som de skapar. Jag är själv förtjust i koppen och tallriken med ödlorna.
Ditte sa…
Stort tack för besöket! Så roligt att komma med hit. Och återkommer vi till Madeira så blir det givet med ett besök här. Absolut! Så mycket fint. Väldigt roligt att dessa åländska tjejer också anammat en hel del från Madeira i sin keramik.
Kram
Ditte,

tack själv för att du kom med!
Det ska ni absolut göra om ni kommer hit igen.:)
Till tjejerna kommer många turister så det är viktigt att ha någonting typiskt för Madeira att sälja. Det mesta har anknytning till Madeira på något sätt.
Kram
Karin sa…
Så läcker keramik – på något sätt självklart att det är en åländsk-madeiransk mix!

Hur går det med porslinskrossandet därhemma? Jag förstår mycket väl (och det gör nog Uffe också) om du råkar tappa en eller annan mugg eller fat, så att det blir plats för flickornas keramik!
Karin,

ja, keramiken är läcker :)
Njaa, inte såå bra för vi har redan så bra keramik från Judys keramik på Åland och så finsk bra keramik också. Vi har i och för sig klinkersgolv i köket så om det skulle falla något i golvet så springer jag genast ner till tjejerna...
Jättefina grejer de gjort! Ödleälskaren här på fastlandet skulle gärna också ha en sån där mugg eller fat. Men precis som ni så vill jag ju inte köpa bara för att, något behöver gå sönder först. Kul att ni ändå är "så många" ålänningar på den varmare ön. Morgonkram
Anna i Portugal,

ja, de gör jättefina grejer! Ödlorna ligger nära till ...men vi har inte behov just nu. Var sak har sin tid.
Ja, vi är många :) Den familjen på fyra personer och så vår familj på två!
Morgonkram! Bom dia!
Oj, det var verkligen ett hantverk som tilltalade mig. Så fint med faten med papegojblommorna och muggarna med citronerna ... ja allt är väldigt fint. Smycken också. Fin bild på flickorna också.
Anita, de fyra blomsterhaven,

de gör ett väldigt vackert och utmärkt väljgjort hantverk Lonny och Jenny.
Allt är fint, allt!
Tack Anita!
znogge sa…
Åh, så mycket fint det finns hos "flickorna". Jag kan förstå att ni gärna tittar in om där och att det blir ett köp då och då. Perfekta saker att ge som gåvor. Det blåa fatet är så vackert och helt i min smak.

Önskar en god tisdag nu!
Annika sa…
Men ååå så mycket fint hos flickorna. Älskar allt, men särskilt de muggar med citroner på!
men faten är fantastiska också. Jag skulle kunna köpa på mig hela affären, flämt!! HOPPAS att det går bra för dem!
Tycker också det är en fin blanding mellan nordiskt och madeirianskt (ummm så kan man kanske inte säga ...)
Ärligt talat, ju mer jag tittar på bilderna ju svårare blir det att välja. ALLT SÅ FINT!!!
Kramar till dig Karin!!!
Znogge,

ja, det finns väldigt mycket fint hos dem. Det blir med jämna mellanrum som vi tittar in där när vi har vägarna förbi.
Det blå fatet är alldeles speciellt, specialtillverkat för Reeds, det stora hotellet i stan. Tydligen har de även gjort fat till försäljning av samma klass och åtminstone liknande mönster. Det är ett bamsejobb att göra just dem, bränningen är superkänslig. Priset är därefter...fatet kostar över 300 euro men det är det absolut värt.

önskar dig detsamma!
Annika,

det är en fin blandning mellan åländskt och madeiranskt, absolut med betoning på Madeira.
Det går bra för dem..de hinner inte med att tillverka i samma takt som det går åt, så vissa perioder har de stängt och bara tillverkar.

Kramar Till dig med ! :)
Paula sa…
Nu inträffade något högst ovanligt i min värld, jag fick ett enormt ha-begär! Vilka fantastiskt vackra keramikalster! Och vilka söta systrar! Ingen av dem har bildat familj? Ja de har kanske inte tid att dejta direkt...Jag kan absolut inte välja favorit, men min dotter skulle nog gilla ödlan...
Tusen tack för fina foton och jag hoppas alla som besöker Madeira och läst din blogg hittar till flickorna keramik och handlar! Kram
Paula,

nej men ojdå, så härligt att du fick ett enormt ha-begär! :)
De är otroligt skickliga de två söta systrarna. Jodå, det finns familj...
Ödlan är vi många om just nu, tack och lov att de fixar till flere utifall att de skulle ta slut ;)
Det hoppas jag också Paula. Många hittar dit men det är ju ännu bättre om många fler gör det också. Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio