Skyltsöndag / 419

Bloggvännen BP förvaltar temat Skyltsöndag och vi som deltar får ta ut svängarna på ett personligt och fint sätt, vilket jag är väldigt glad för.  Tack för det BP! 

Idag har jag svängt till det så här:



RIM har en liten charmig grävmaskin som rör på sig här på andra sidan gränden varje dag. Ibland flyger den också. Ibland får den åka bil till något annat RIMbygge men så kommer den hem hit igen och jag blir smålycklig..den är ju så gullig. 


   Idag är sista dagen för Blomsterfestivalen för i år...stan blommar mera än någonsin. 


   Till och med blomstermattor har man lagt ut..


                   Med jämna mellanrum byts blommorna ut så mattorna håller sig fräscha


    Hela månaden har präglats av den här sköna, glada, vackra skyltningen...
    Festa da Flor bjuder till och många många är de som deltar i sina vackra klänningar 
    och dansar in sommaren i Funchal. En månad har de hållit på ungefär, men lika glada och upprymda 
    ser man att de är de vackra blomsterflickorna när de ska uppträda, Ingen trött min bara glädje..


    Mycket folk har besökt Funchal och Blomsterfestivalen. Så mycket så att vi har hållit oss i utkanten...

   

   eller så har vi varit hemma. Vi har ju en viss fördel av det också med tanke på att skyltarna plägar 
   besöka vår gränd med jämna mellanrum...

   De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här :



                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

   

Kommentarer

Gunnel sa…
En flygande grävmaskin! Du kan visst få syn på allting. Blomstermattorna är bland det vackraste jag sett. Blommor blir man alltid glad av. Kram
Den är jättesöt den där grävmaskinen, det är nu den andra som jag ser flyger på Madeira. Det är onekligen något i vattnet, bäst ni ser till att vara ordentligt fastsatta så inte du och Ulf också börjar flyga. Fast det kanske hade varit en häftig upplevelse när jag tänker efter!

Söndagskram!
Veiken sa…
En flygande start på det här inlägget vill jag lova.
En blomsterfestival som pågår i en månad. Underbart, men för mycket folk kanske. Tänk vilket jobb med blomstermattan, dels att göra den dels att förnya hela tiden med fräscha blommor! Snyggt!
LillaSyster sa…
BP kommer att bli glad över den orangefärgade grävmaskinen♡ Praktfull blomstercermoni - tack för att du delar med dig =) En helt perfekt skyltsöndag!
Gunnel,

här på den här ön får nästan allting "vingar". Åtminstone i byggbranschen.
Det händer mycket på andra sidan gränden här hos oss.
Blomstermattorna är en stor upplevelse varje år, de ser olika ut från år till år från gång till gång.
Kram
Anna i Portugal,

jag minns att ni också såg en liten svävande grävmaskin när ni bodde i Sao Goncales. Antagligen har det med vulkanismen att göra, allt blir lite stålmannen på något sätt ;) Vi skulle gärna flyga vi också, så vi dricker lite mera vatten varje dag nu så få se om vi plötsligt landar i Ourique? ;) Häftigt skulle det vara även om det är en önskedröm just nu.

Söndagskramar!
Veiken

så blev det idag, en flygande start :)
Ja, här firar de och hela tiden någonting. Festival på festival. Vi som bor här börjar bli hemmablinda men allt festivalande behövs för turismens skull. Folk har jobb och folk blir nöjda. Nu sätter veteranbilarna i gång..idag. 200 stycken men det ser lite regnsjukt ut nu ..hoppas att de klarar sig utan regn.
Det är mycket folk i rörelse, nu mest hotellgäster, kryssningsfartygen har dragit till Medelhavet, bara något enstaka kommer in.
De underhåller blomstermattorna minst två gånger i veckan för att de ska se fräscha ut. Blomsterfestivalen är fin. Vi gillar den .
LillaSyster,

ja, jag kan tro att den passar BP perfekt. :)
Tack själv för titten in ! Tack!
christian sa…
Hahaha, flygande grävmaskin, underbart, hoppas chaffören hoppar ut innan flytten :)
Så underbart vackert med blomsterfestival, måste vara enormt att skåda alla kreationer. Tänk så fint med mattor av riktig blommor, undrar hur länge de finge vara ifred härikring . . .
Ni verkar bo med en fantastisk och omväxlande utsikt!

Ha en underbar söndag!
christian,

ja, så kan det gå här. Den här gången åkte inte chauffören med men det händer att det som flyger förbi oss också har en eller ett par "gubbar" med samtidigt. Här är man praktiskt lagda :) Allt eller intet.
Det är enormt med alla vackra kreationer som minglar, vimlar runt på stan. Till helgerna när skolorna är lediga så blir det ännu flera då de unga flickorna och ibland också pojkarna är uppklädda och är med på olika begivenheter, dansar och visar upp sig, sjunger etc. Folkfest!
Här får det mesta vara i fred av den typen av dekorationer. Ibland kan man se att det försvinner någon kruka här eller där i olika installationer men de fyller bara på med mera dagen efter.
Vi har det bra här. Vi trivs!

Ha det lika underbart du med!
Så roligt med en flygande grävmaskin. Blomfestivalen är väldigt vacker måste jag säga med alla blommor och trevliga "uppklädningar".
Hannas krypin,

ibland blir det roligt mitt i vardagen, så där bara. Det är inte alla dagar som en liten grävmaskin "flyger " förbi ens fönster.
Blomsterfestivalen är en höjdare :)
Anonym sa…
Finfin tolkning denna söndag och BP lär ju gilla den flygande grävmaskinen 😃 nu vet vi ju hur Du ska få en vintunna till mig 😜 Du dricker mer av vattnet och sen tar Du tunnan i famnen och flyger hit den 😅
Blomstermattan 😍
Blomsterflickorna 😍
Ni far det himla bra där på Er ö /åsa
åsa,

haha, där fick du sannerligen till det! Precis så ska det ju gå till. Jag dricker mera vatten, flyger iväg med tunnan till dig. Perfekt!
Råkar jag ramla på vägen så är det ju mycket vatten under mig..tunnan blir min livväst. Det här blir bra det!
Vi har det himla bra här,absolut och vi är glada för att vi tog steget rakt ut..
Åke sa…
Sätt en etikett raka vägen hem till mig!!! En fortsatt trevlig söndag :)
wiper sa…
Bilden på grävmaskinen var verkligen hisnande, så häftigt.

Blomsterfestivalen ser fantastisk ut så färgstark och vackert. Det syns att den är populär

Ha nu en fortsatt fin söndag
Kramar!
Guldkryckan sa…
Grävmaskin har jag kört en gång, till och med grävt lite fast jag var inge bra på det, men kul att se andra gräva, sådana som kan. ;)

Sådana festivaler har vi väl inte här antar jag, frugan skulle vilja ha lite inspiration för vår säsong på balkongen.

Ha nu en fin kväll.

Åke,

ja, det ska jag göra, här blir det tunn-leveranser norrut så småningom, haha...
Tack detsamma!
Wiper,

den är ju för gullig den eller hur? Lilla Doosan, som den heter.
Blomsterfestivalen är ljus och glad, full av blommor, den är populär.

Ha detsamma!
Kram

Guldkryckan

den där lilla Doosan skulle jag gärna lära mig att gräva med jag också. Så där lagom stor är den .
Det är kul att se på, vi har skådespelet framför våra ögon dagligen, rena cirkusuppvisningen ibland.

För er gäller kanske en trädgårdsmässa? På sådana fick jag mycket inspiration när vi bodde på Åland. Vi drog iväg till Stockholm då, till Älvsjö.

Ha detsamma! Imorgon jobb igen men snart har du sommarlov?
Å så härligt med blomsterfestival! Den skulle jga gärna besöka!
Klimakteriehäxan,

det ÄR fint och när den börjar är den som allra bäst med stora paraden.
Jossu sa…
Vackra blommor förtjänar verkligen en festival. Den hade jag velat besöka.
Jossu,

mitt i allt så är du här nästa vår, försommar och deltar i blomsterparaden/festivalen. :)
Susjos sa…
Sedär, en flygande grävmaskin, BP kommer att bli förtjust!
Härligt med blomsterfestival...ljuva ljuva blommor, så vackert!
Ha en fin söndagkväll!
Kram
Susjos,

förmodligen;)
Ha detsamma!
Kram
BP sa…
Tusen tack för att du skyltar, länkar och delar med dig av dessa härliga bilder från Blomsterveckan. Helt fantastiskt fina kreationer där på trottoaren. Jag menar Madeira är ju vida känt för sina underbara blommor, och en sådan vecka är ju perfekt för att visa upp hela blomsterutbudet. Så jag är verkligen tacksam att du delar med dig, passande nog som bidrag till Skyltsöndag:-)
Och den flygande minigrävmaskinen är en väldigt uppskattad bonus:-)
BP,

det handlar om en blomsterfestival som pågår en hel månad, inte en vecka men annars är det helt rätt.
Lilla Doosan är som en extra liten blomma :)
Tack själv BP !
Paula sa…
Så himla festligt med en blomsterkarneval, som dessutom inte nöjer sig med äkta vara utan även plockar pappersblommor till buketten. Dessutom har du gränden som alltid levererar skyltar utan tillsägelse! Kram
Paula,

ja, det är festligt, en mångårig tradition. Äkta vara finns det gott om men de förstärker med pappersblommor, säkert med tanke på att de inte behöver bytas ut två gånger per vecka.
Ja, gränden är skylt-tillvänd verkar det som.
Kram
Znogge sa…
Vilken minst sagt spännande och ovanlig grävmaskin!
Så vackert sedan vid blomsterfestivalen och jättehärliga bilder som du bjuder på.

Önskar en glad måndag nu!
Karin sa…
Oj, vilken överdådig blomsterprakt!

Och oj vilken behändig liten grävare. Jag önskar att den kunde flyga hit också en liten vända, för inför vårbruket händer det att jag suckar Ack om jag hade en liten grävmaskin!
Znogge,

den är speciell den där lilla sötnosen, för söt är den, den lilla Doosan. Den har bara en husse som kör den och han är väldigt väldigt noga om den också...
Tack! :)

Önskar dig detsamma!
Karin,

det är överdådigt här, så till den milda grad att man knappt ser det längre. Hemmablind blir man här också, konstigt nog. Uffe brukar påminna mig om att så där var du inte förr när vi var turister, nu ser du knappt alls vad som finns runtomkring dig. Men visst ser jag..är lika hänförd som tidigare men mera lågmäld.
Ja, den där lilla Doosan kunde gått flyga till dig i Dalarna och gräva lite grann men du får nog ta karln med på köpet då Karin, för han lämnar inte sin ögonsten. Stenkoll har han !
KajsaLisa sa…
Vilket bra uppslag till en sagobok, Rim den flygande grävmaskinen. Kul bild
KajsaLisa,

du har rätt! En härlig sagobokstitel har du också!
Tack!
byblixtra sa…
Läcker inledning med en hängande liten grävmaskin. Det har jag inte sett tidigare.
Trevligt och färgglatt med blomsterfestival. Gillar blomsterbollarna och tygremsorna som hänger i trädet.
Det är ju praktiskt när skyltarna rullar in gränden. :-)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio