Rostig skönhet

Det här rostiga kärrhjulet stod i Borgboda på Åland för många år sen..

  Det är lite speciellt detta med rost. Vi vill inte att någonting ska rosta men likväl så är rost så omtyckt 
  i många olika sammanhang. I trädgårdssammanhang är rost mycket omtyckt. Det lärde jag mig då vi 
  sålde bort allt rostigt vi hade i vår trädgård innan vi flyttade hit. 
  Milda Matilda...jag hade aldrig förstått att vi satt på en mindre förmögenhet vad gällde rostiga saker..
  Jag sålde det mesta via Internetauktionen "hemma" på Åland. (nu är hemma här 
  och här vill jag inte alls ha rost. Här motarbetar jag rosten så mycket jag orkar och kan.😊) 
  De rostiga sakerna gick åt som smör på heta stenar, ibland till förundrat höga priser..
  Vilket jag förstås inte var missnöjd med alls men ändå undrade jag..
   

    Den här påbörjade "rostningen", syns inte längre. Nu "cementerad" i betong på andra sidan gränden.

    
Uffes föräldrar var samlare och vi fick en del av samlingarna för att använda som rekvisita i vårt café och vår hantverksbutik. 
Nej, ingenting finns kvar hos oss längre, vissa saker såldes, vissa stannade kvar i huset vi sålde och en del gavs bort. 
 

Den här grytan, var tvättgryta i det gamla skolhuset, som var vårt hem, där vi hade vårt företag. Troligen är grytan kvar där ännu. Den stod på en handdriven stenkvarn som svärfar Hakon gav oss ...


    Ibland såg den ut så här...

        
       Någon annan gång så här. Wilhelm, ett av barnbarnen, tyckte att det var ett jättebra ställe 
       att ha ballongerna på. Glasflötena syns knappt

Vid besök vid ett rombränneri här på Madeira såg jag de här mojängerna

Det här KAN vara en gammal ångpanna, men jag vet inte. Den stod rätt länge på Praia Formosa men nu tror jag inte att den finns kvar där längre. Jag har i alla fall inte sett den...


   Frostnupen rost är vacker eller hur? En röd ros skulle sitta bra där på bilden...

Så där ja, nu lägger jag haspen på för den här gången. Det finns mera rost i mina arkivgömmor och jag städar med jämna mellanrum i avkopplande syfte, så det kommer helt säkert mera ...

 Ha en skön onsdag alla!

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande