Skyltsöndag 465

Bloggvännen BP är förvaltare av Skyltsöndagen och jag är med och visar några skyltar idag igen. 


                           Igår var det Barnens sångfestival här i Funchal. Jag hade annat för mig....


                            På lördag håller Filarmónica konsert i Santana. Jag har annat för mig...


                                               Vill ni adoptera en hund eller en katt? Möjlighet finns...
                                               Djurskyddsföreningen tar hand om hemlösa hundar och katter, 
                                               sköter om dem och ser till att de blir i bra skick igen. 
                                               De får mat, de blir tvättade, det har ett temporärt hem, 
                                               det finns veterinärer som ser till att de 
                                               är friska, får sina vaccinationer etc... sen adopteras de ut...
                                               Funchal hjälper till med att stå för affischkostnaderna.
                                               All heder för denna organisation som jag har förstått att jobbar
                                               helt och hållet på frivillig basis med bistånd av bidragsgivare


   Adoptera mig...

    Det finns många att välja på...


    Riktigt många...ja, bilderna överlappar varandra lite...


    Ett fantastiskt fint initiativ är det...


Det finns några katter också som behöver ett hem


    Ponchas finns det hur många sorter som helst att välja på i Peter´s Poncha
.   


    Just det, man kan testa vin också...helt gratis. 


    Jag var med mina kurskamrater till D´Oliveiras när vi avslutade Nivå ett    ( 90 timmar) 
    i portugisiskan i slutet av januari 
    och fick det första certifikatet undertecknat som godkända för att kunna gå vidare 
    Då bar det iväg ut på stan för att prata portugisiska. Vår lärare Melissa drog iväg med oss till
    D´Oliveiras , Vinho Madeira. Kanske hon tänkte att det drickbara skulle få våra tungor att lossna...😉


    Jag visade de tre olika  Madeiravinerna i ett tidigare inlägg redan...
    Tre olika sorter fick vi testa i sådana glas som syns på bilden. De var inte blygsamma precis...
    Exakt, er bloggvän här i Funchal, klarar inte av att dricka sådana mängder, 
    så hon bara smuttade/smakade lite, lite grann på varje sort  (4) ...och gav resten åt de andra som ville
    och klarade av att ta botten upp. 
    Ponchan avstod jag helt. Jag gillar  inte den på flaska, den är för söt. Den ska vara nygjord för att 
    den här kinkblåsan ska gilla den, vilket hon gör också.
    Det är mitt överblivna glas som står där så ensamt för sig självt



Vi var sex personer + vår lärare som inte drack någonting alls. Här är det första glaset på väg ut ur bild. Till all lycka fanns det glada gökar i sällskapet som inte hade det minsta lilla besvär att dricka upp innehållet i mina fyra glas. Slurp och skål! 

         
           Vi skojade till det förstås. A i kursen fick de flesta tomma glasen framför sig..14 av 24
           
           

           De andra som också brukar vara med i Skyltsöndag har jag länkat till här: 
                                                 

            Konst  el. konstigt, LillaSyster,  Paula, Susjos ,Stefan , Åke , Åsa


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

           

Kommentarer

LillaSyster sa…
Festival! Här har det varit karneval, fast den var vi inte på- men hon vi lämnar kvar lite saker hos hon hade varit. Tror att vi kom ner sista karnevalsdagen. Jag hade absolut adopterat en katt om jag varit du=) Tjusigt skyltat. Ha en fin söndag. Kram
wiper sa…
Fina häftiga skyltar och så mycket som händer där. Sånt behövs verkligen för själen. Hade jag kunnat ta hand om ett djur så hade jag gjort det. Härligt att djuren blir så väl omhändertagna. Har sett klipp på youtube där dom räddat hundar som legat döende på gatan, så hemskt

bilden gällande Rock Stratus har dom verkligen fått till snyggt

Vad gott det ser ut med Ponchas, och färgstarkt karnevalstånd.

Jag skulle inte heller kunna dricka såna mängder ;). Fast det såg gott ut. Väldigt fina glas.

Ha en härlig söndag
Hälsning från Malin

Karin sa…
Härliga skyltar och lite sorgligt med alla hundar och katter som vill bli adopterade.

Madeira gillar jag som du i måttliga mängder. För ett tag sedan slank det ur mig: "Visst är Madeira lite förtalat. Det sägs ju att det bara uppskattas av äldre damer, men jag tycker att det är jättegott!" Mina vuxna barn tittade lite fundersamt på mig, men sa bara "Hmmm..."
Åke sa…
Åh vad glad man blir av djurvännerna :) En kompis till mig tog hem en sådan gatuhund för 4-5 år sedan. Nu minns jag inte landet. Fri sprit jo jag tackar :) Inget som kommer att ske i Svedala. Facit berättade en gång hur flera hängde på på låset (som alltid) då en man rusar in till vodkan och korkar av och de var två stycken män ur personalen som hängde på hans arm för att få ur flaskan från munnen. Men det var glada och lockande skyltar :) Festivalen såg mycket lockande ut :) Önskar dig en trevlig söndag.
christian sa…
Synd att du missade de sjungande barnen, sånt brukar alltid vara "tårframkallande" ljuvligt!
Bra initiativ med djuren, tror det finns liknande initiativ här också, synd bara att det ska behövas :(
Gratis smakprov är alltid välkomna, fast gratis vin i Sverige är nog utopi... ;)
Sista delen av bilderna har jag svårt att referera till, ty jag känner inte till dryckerna, men heder åt dig att lämna glas!

Ha en underbar söndag!
byblixtra sa…
En härligt färgglad affisch för Barnens sångfestival.
Bra jobbat av djurskyddsföreningen och fina skyltar har de gjort med presentationerna av djuren. Det var något nytt. Jag hoppas att djuren hittar ett bra för-alltid-hem. Vår Flisa är en hittekatt från Kattakuten i Norrbotten.
Färgglatt vid Peter´s Poncha.
Det hade kunnat bli snurrigt värre efter fyra glas men det brukar ju alltid finnas de som gladeligen tar över ens dryck. :-)

LillaSyster,

Ja, här var det karneval tidigare, nu avlöser festivalerna varandra stup i kvarten
Så skulle vi ha gjort vi också, vad gäller katt men inte här där vi bor. Alltför mycket tung trafik...katt ska bo närmare naturen. Ja, tjusigt skyltat, jag tror nog att det finns folk som adopterar mera än gärna.
Ha en fin fortsättning på kvällen, natten och morgondagen. Har inte hunnit in här förrän nu. Hektiskt detta pensionärsliv, haha... Kram
Wiper,

tack! Här händer något hela tiden som jag antar att det gör även hos dig.😊
Djurskyddsföreningen gör ett bra jobb här, så gott de kan med tanke på resurser av både pengar och medarbetare.
Ponchas är gott men starkt...

Tack, söndagen blev bra.
Ha det gott du med Malin.
Kram
Karin,

ja, skyltarna är fina.
Det finns många hemlösa hundar och katter här, lite mindre nu när resurser sätts in för att eliminera det men det krävs oerhört mycket mera än så. Det är sorgligt, absolut.
Haha,,ja, vi är ju äldre damer i och för sig men madeira vet jag att man hade till nattvardsvin på Åland ett tag och för alla åldrar.
Underbart att du ser på dig själv som en yngre dam och visst finns det ju äldre damer än vad vi är också. Må ungarna titta...😉

Åke,

javisst blir man det, jätteglad till och med.
Ja, fritt vin i alla fall och inte lite heller. I och för sig så köpte alla med sig flaskor hem, inte vin för min del, men jag köpte rom åt maken..som jag också smakar på i fingerborgsformsstorlek. Vilket ord jag fick till nu, hahaha...
Vilken berättelse Facit har givit dig. Jag ser mycket humor i den. Vi människor, vi kan vi..även om det på ett sätt är tragiskt men lite galghumor får man ha...
Tack! Jag är senkommen in idag men önskar dig allt gott i min tur!

Christian,

ja, det brukar vara jättefint när barn sjunger. Jag får ta tag i det nästa gång istället.
Ja, det är synd att det ska behövas djurskyddsföreningar men de behövs här och jag vet att de behövdes också på Åland. Överallt finns det djur som behöver få hjälp och tas om hand.
Jag blev förvånad över mängderna som bjöds gratis, men så gjordes. De ser annorlunda på allt vad alkoholkultur, politik gör här än i Norden. På ett är synen på sprit mera sund i mina ögon. De flesta dricker inte särskilt mycket och under ordnade former...men givetvis finns det undantag även här som bekräftar regeln. För mycket skämmer allt, som alltid.
Madeiravinet är speciellt för Madeira, jag får göra ett eget inlägg om det och om ponchan, gjord på rom härifrån.
Tack! 😊
Söndagen har nästan försvunnit redan...men bra blev den. Hoppas din fortsättning på veckan som kommer blir bra på alla sätt!
byblixtra,
Ja, det är bra jobbat av djurskyddsföreningen, jag kan bara hålla med om det. Troligen får de flera av djuren adopterade, jag skulle tro det.
Så fint med er Flisa! 😊
Om jag hade druckit ur de fyra glasen hade de fått sätta mig i en taxi för att få hem mig. Ja, det är bra att det finns andra som gladeligen tar över. Glada var de och blev de.
BP sa…
Du verkar inte heller ha varit kulturellt lagd den gångna veckan - hahaha:-)
Vad gäller hundarna så gör man likadant i bland annat Irland. Min granne "adopterade" en ja... hund från Irland. Vet att det är en han och Heter Jonna, men fråga mig inte vad den är för ras. Han är dock lika söt som de flesta av hundarna som du visar. Måste dock säga att jag hade velat se jyckarna irl, inte som skyltar - om jag hade velat köpa en alltså.
Ponchas fick jag googla. Förstår dig helt och hållet - alldeles för sliskigt och sött. Det gäller förresten även Madeira vinet. Ge mig ett glas torrt vittvin istället, tack:-)

Tusen tack för ytterligare ett roligt inlägg om vad som finns i Funchal:-) Så kul att du skyltar och länkar till alla som är med i Skyltsöndag:-)
BP,

nej, ingen kulturell-Karin den här veckan alls..ja, lite kanske men det handlar om mat och det kan man läsa mera om i morgon. Hundarna får den intresserade träffa i verkliga livet, givetvis. Djurskyddsföreningen låter nog inte någon köpa ett djur utan att de själva har synat en ny ägare i sömmarna..det här är bara ett reklamtillfälle för att visa vad som finns för och som behöver få ett hem.
Ett första steg, en ny inriktning på hur man kan få adoptera ett djur. Nästa steg är att den som är intresserad själv tar kontakt med djurskyddsföreningen.

En färskgjord poncha är inte sliskig och söt på det sätt som den i flaska är. En poncha kan vara väldigt god .Det finns många olika sorter men själv brukar jag hålla mig till den traditionella. Nu är det över ett år sedan jag smakade ...
Jag tar gärna ett glas rött i min tur. Men skål på dig BP!😊
Paula sa…
Vad är Ponchas? Det verkade som att det var självklart men jag kunde inte lista ut det mer än att man förmodligen lät det rinna ner i strupen??
Gissa om jag smälte inför alla fina vovvar! Jag läste just idag att Hundstallet här i landet som är den största organisationen för hundar som behöver nya hem inte längre kan ta emot alla hundar, det finns helt enkelt inte plats för alla. Många har nu sämre ekonomi som gör att de måste avstå från sin bästa vän, förfärligt tråkigt. Det har varit stor debatt om veterinärpriserna, de kan eskalera till astronomiska summor. I Expressen stod om en hundägare som när hunden avlidit på operationsbordet stod med en faktura på 170.000 att betala...
Nu kom jag lite ur kurs här, gillar affischerna för musikkonserten och även infantila festivalen. Låter så kul att säga så.,,,fattar nog att det är barn . Tack för finfina skyltar, kram från pörtet
Paula,

poncha är en dryck, stark alkoholhaltig dryck, som är typisk för Madeira. Jag får lov att skriva mera om ponchan någon gång längre fram.
Jag kan tänka mig att du smälte inför alla vovvar. Jag vet just nu, alltför lite om organisationen som så i dagsläget men de kämpar med ekonomin, det har jag förstått. Tack och lov så har staden nu gått i möte med att betala för kostnaderna vad gäller informationen och vad skyltarna kostar i det här sammanhanget. Förr såg man flera hemlösa hundar här på gatorna så på något sätt har det förändrats till det bättre. Det låter horribelt detta med 170 000 kronor i veterinäravgift. Fy bubblan.
Visst låter det kul med infantila...jag reagerade som du..
Kram från gränden!
Vilka härliga skyltar och inte nog med detta det är färgglada med! :)

Ja tänk om det kunde stå glas på borden med Topp fyllda glas som dessutom var helt gratis! Jo jag tackar jag! ;)

Vissa är godare än andra, medans vissa som absolut inte går att dricka.

Underbart att så många frivilliga jobbar för djurens rätt och mående :) Det gillar jag verkligen! :)

Hunden jag hade fram till Oktober 2023 var just en gatuhund men från Irland som adopterades hit till Sverige av en vän till min son. Men som sedan hamnade hos mig. Detta via Hundar utan hem..

Önskar dig en härlig vecka! :)
Kram
Angelgirl,

Oliveiras bjuder på gratis smakprov...en fin gest.
Ja, det är jättefint att det finns frivilliga som gör gott för djuren. Jag gillar det jag också på alla sätt.

Önskar dig detsamma Åsa!
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio