Sakta vi gå genom stan...

 sjöng Monica Zetterlund för längesen och jag brukade sjunga med. Jag tycker om Sakta vi gå genom stan och sjunger den nu och då för mig själv än i denna dag. 

Så gjorde vi senaste söndag vi också, gick sakta genom stan då vi tog beslut om att ta en jakarandavandring när det var tomt på kryssningsfartyg i hamnen

Det är stor skillnad på mängden folk i stan när kryssningsfartygen är borta härifrån så vi passar ofta på när de är på böljan den blå någon annanstans. Folktomt är det aldrig, det kommer massor av turister med flyg hit, men utan fartygen är det ca 10.000 personer mindre i stan. 

Det märks bra och då passar vi på. Det är skönt med mera svängrum emellanåt.

Tro nu inte att vi inte tycker om att det kommer turister  hit. Madeira lever på turismen men likväl kan det bli för mycket ibland för oss som bor här permanent, så för det mesta söker vi andra gator att vandra längs för att känna oss mera hemma och då undviker vi strandpromenaden och de vanliga turiststråken. Men i söndags tog vi turistutstyrseln på oss, solhattar, vattenflaska i ryggsäcken, solglasögon och kameran med runt min hals. Då pratar alla engelska med mig och då får jag en helt annan service. Jag känner att jag luras lite men ibland är det till fördel att vara turist. Haha..jag har lärt mig att plocka smultronen på vägen. 

Uppriktigt sagt så tror jag inte att jag någonsin blir sedd som en portuguesa fastän jag kämpar för att bli det. 


Apropå turister, så läste jag i Funchal Noticias, om att de köper mängder av mediciner när de kommer hit. De lagrar upp och tar med sig hem till sina länder där  medicinerna är betydligt dyrare. Det vet vi också, de mediciner som Uffe dagligen behöver äta, betalade vi mycket mera för hemma på Åland än vad vi gör här. Skillnaden i pris är stor, så jag förstår turisterna mycket bra. Dessutom kan man handla många mediciner receptfritt här mot vad man kan göra i Norden. Själv hör jag till den lyckliga skaran som tillsvidare klarar mig helt utan mediciner. Peppar, peppar...ta i trä. Jag är glad för varje dag jag klarar mig utan vare sig piller eller kost-tillskott som vitaminer och mineraler.  


Rakt nedanför oss, vid stranden i gamla stan/stadsdelen Santa Maria finns ett rätt så välbesökt ute-gym. Alltid är det några personer där som tränar på olika sätt. Bra så tycker jag. Ett trevligt inslag är det också. Jodå, givetvis har den här kvinnan också prövat på att hänga där, men hennes händer är inte lika starka som de var en gång, armarna ja, men inte händerna, så hon hängde inte såå länge där innan det sa plopp, kanske mera poff och hon landade på marken. Lite snopen...


 Vi stod en stund och tittade på männen som metade. Egentligen vill jag också köpa fiskekort och stå
 där tillsammans med dem. Det är rofyllt att meta, att bara vara, titta på flötet, sånt gillar jag. 
 Som agn använder de bröd. Vi har rätt så mycket mask i vår lilla täppa så..kanske? 
 Neej, de, maskarna ska vara i täppan. 
 Vi köper fisk har kocken i vårt hushåll bestämt helt på egen hand utan att rådfråga maken. 
 Ibland förstår jag mig inte alls på mig själv ..jag vill så mycket..

  

          Gästerna på katthotellet var ute på stan. Det såg i alla fall väldigt tomt ut. En ny avdelning har 
          kommit till, den längst ner med vita stjärnor på grått, under de fyra rummen. 
         Tydligen är hotellet populärt eftersom det har byggts ut.

          
Ja, en skylt skymtar fram i det blåa...Madeira Gru


Så en liten svit med jakaranda igen...det är NU den är som vackrast vår stad. Ett blått tak finns i centrum.


    Som sagt många gånger tidigare; det byggs hur mycket som helst på Madeira och i Funchal....


                          Korvträdet bär frukt för tillfället...



   Ett ständigt blått "regn" faller ner från höjderna...


    I ett skyltfönster på vägen hem såg jag det här paret...på kollissionskurs


samt en guldtax! Månne det är samma tax som jag tog foto av tidigare? Den har inte funnits där i fönstret förrän nu. Jag undrar vad den kostar? På Uffes blickar förstod jag att det nog inte ska komma en guldtax med hem till oss.😉 O meu batismo betyder "mitt dop" . Uppriktigt sagt förstår jag inte riktigt dop i det här sammanhanget men å andra sidan vet jag inte vad man ger nydöpta för presenter här ...

Nå, mitt i allt så faller polletten ner. 
Idag var det dags för oss att skattedeklarera och nu är det snart gjort med M.S:s goda hjälp.

Så fick jag svar på gårdagens fråga om Portugals bidrag i Eurovisionsschlager-sammanhang år 1974. 
 Vi har flyttat till Kroatien kände till titeln E depois do adeus. (efter avskedet) . Bloggosfären är otrolig, man kastar ut en fråga och så får man svar nästan per omgående. Tusen tack för hjälpen! 


Jag avslutar söndagens promenad, denna onsdag, genom stan och tackar för mig !


                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Ja, det gäller att ta ut russinen ur kakan. Så tokigt att turister behandlas annorlunda.
Förstår att det är stor skillnad på +-tiotusen pers i stan. Kommer inte ihåg Funchal som särskilt stor. Kommer ihåg att man kunde ta en promenad och komma ut "på landet".
Smart att köpa billigare mediciner. Och lyckliga du som inte behöver några. Jag tar två sorters blodtrycksmedicin. Kostar 150 kr för tre månader. Så jag har ingen anledning att klaga på medicinpriset. Kram
femfemman,

ja, när jag kan så gör jag det ibland. Plockar russinen ur kakan, fånigt nog egentligen men...
Funchal är den sjätte stora staden i Portugal, men på grund av topografin, de olika höjderna så upplever man att man kommer ut på landet..ganska snart, fastän det fortfarande är stad. Jag vet inte när du var här Anna-Lena men mycket har ändrat under de senaste åren. Men även vi gör så, tar en promenad och upplever att vi kommer ut på landet även om det fortfarande är staden Funchal.
Ja, jag är lycklig som klarar mig utan mediciner. Tacksam.
Dina mediciner är inte dyra, grattis!
Kram
BP sa…
Ja du, minns också att di köpte hem mediciner från flera länder. Och det gällde uteslutande receptbelagda läkemedel i Sverige som var receptfria på apoteken utomlands. Klart man passar på.
Speciellt Funchal men hela Madeira lever ju på turism. Så det är klart att man är mån om sina gäster. Men du skriver ju att du inte ser ut som en portugisisk kvinna, och då borde du ju få "särbehandling" i resten av ditt liv.
Medan Kungsträdgården snart kommer drunkna i körsbärsblommor gör ni samma sak med jakarandaträd. De är väl i klass med körsbärsträden tycker jag.

Sedan har jag googlat guldtaxen som ju måste betyda någonting, men kammat noll. Ska fortsätta, Jag menar i Asien är det ju en gyllene katt som vinkar som betyder välstånd och lycka, så en guldtax måste ju ha nåt symboliskt värde tycker jag...
BP,
det är självklart att folk passar på när medicinerna är billigare på andra ställen än här.
Turismen är en av de viktigaste näringarna här.
Jag kan aldrig se portugisisk ut, eftersom jag inte är det och du har en poäng..men jag vill ju helst smälta in, få en status av att höra till lokalbefolkningen.
Ja, exakt, jag tänkte på det tidigare redan, ni har körsbärsblom, vi har jakaranda den här tiden på året. Absolut i samma klass.
Du är för kul som försöker ta reda på detta med guldtaxen..nu blir ju jag lite likadan, vill veta mera. Mitt i allt så kommer vi på det BP! 😊
LillaSyster sa…
Taxen tror jag att jag såg i en inredningsbutik på GC. Den skulle säkert passa bra hos dig nu när R&R ligger på
sommarvila. Du får överlista din "gubbe" Skönt att klara sig utan mediciner. Ha det gott!
LillaSyster,

se där, då är guldtaxarna populära då. Nu har jag sett två rakt av på kort tid och på nära håll. Jag får nog göra det, överlista gubben...
Ja, det är skönt att inte behöva ta mediciner. Är väldigt glad för det. Ha det gott du med!
Susjos sa…
Vackert med det lila jakaranda-träden! Apropå turist, jag har bott i Stockholm i 45 år i år, men räknas fortfarande som en lantis för "infödingarna", haha!
Guldtaxen är så fin!
Ha det gott!
Kram
Susjos,

ja, det är väldigt vackra jakarandaträden.
Jag tror att det är precis likadant överallt i världen. Man blir aldrig något annat än det man är född till och på vilken plats man är född. Uffe bodde längre tid på Åland än i Helsingfors där han är född. Ändå blev han alltid helsingforsaren...Haha...
Ha det gott du med!
Kram
Annorlunda promenad i mina ögon. Turist eller inte, i England är jag det, en hatt på huvudet när jag promenerar i alla vackra trädgårdar 🌻
Hanneles bokparadis,

Låter fint detta med en hatt på huvudet där du promenerar i alla vackra trädgårdar, då du är i England.
Znogge sa…
Jag kan förstå att turister passar på. Dels är läkemedel billigare, dels är inte lika mycket receptbelagt som i andra länder så varför inte.
Kan tänka mig att det är skönt att välja lugnare vägar när det är mycket turister. Dock känns det lite galet att turister ska få en annan service.
Vår lillhåla är ju en ort som verkligen lever upp under sommaren då det är knökfullt här. Speciellt under perioden när Falsterbo horseshow pågår är här massor med folk vilket märks överallt. Sedan lockar så klart våra stränder hela sommaren. Det ger goda intäkter till många butiker och restauranger.

Kram och god torsdag!
Znogge,

ja, det kan jag också förstå väldigt bra.
Ja, vi tar ofta helt andra "om"vägar för att slippa den värsta trängseln. Jag var nog lite otydlig, det är nere i turistkvarteren som man får bättre service som turist, där blir bättre mottagen..lite längre/högre upp är det ingen som helst skillnad. De är helt enkelt mera service-minded i turistkvarteren. De ska ju leva på dem, är ofta utbildade inom sina respektive områden.Lokalbefolkningen äter högre upp i stan på sina inneställen, vilket vi också gärna gör. Är mera hemtrevligt så. Men ibland ändrar vi skepnad 😊
Falsterbo kan man ju inte ha missat, tack vare hästarna och stränderna.

God torsdag även till dig och kram på det!
Paula sa…
Tack själv bästa vän-iska! Mycket trevliga vyer och ännu trevligare sällskap! I Annas blogg har jag läst att även sjukvård som läkarbesök är mycket billigare där än i Sverige. Just nu höjs priserna på allt vi i samhället behöver, både i Sverige och i Finland, samma slags regering, värderingar och prioriteringar. Mest nedprioriteringar förstås.
Nå, jag äter en hel drös med mediciner, 6 olika piller slinker ner. Nu finns ju högkostnadsskydd gudskelov så jag klagar inte alltför mycket. Glad att inte bo i USA...
Nä hörru, nu har klockan slagit elva och ögonlocken känns lite tunga. Vi syns kanske färgsprakande imorgon?
Kram från pörtet
Paula,

Tack! Ja, sjukvården är också billigare här om man kan använda den som inte är privat. Här är köerna jättelånga..ca 18 000 personer står i operationskö. Det är annorlunda på fastlandet än här. Vi går privat och då kostar det mera förstås. Bara Uffes ögonoperation för två år sen gick på dryga 4000 euro plus allt annat till, men om vi inte hade gjort den privat hade han inte fått det gjort ännu och med all säkerhet varit blind. Så det gäller att spara ihop en liten extra buffert för ev. sjukdomsfall.
Vi syns imorgon igen!
Kram från gränden
Anonym sa…
Intressant 👍 mycket läsvärt och informativt både i Ditt inlägg och kommentarerna 😄
Hund tax och blommande träd, fiskande gubbar och turister i en salig blandning.
Medicin och sjukvård är två dyra poster.
/åsa

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio