Skyltsöndag/ 464

Bloggvännen BP:s skyltsöndag fortsätter oförtrutet. Idag är det påskdagen så jag tar fasta på den och försöker få till det lite "påsk-fint " i mån av påskfoton i arkivet.

Det är väl lite, lite sökt men idag är det ju en sån dag då vad som helst kan hända. Små söta påskkärringar kan vara på farten om inte annat. Vilken dag som helst hände det när vi bodde i Geta i alla fall. (Här har jag inte sett till någon ännu men man vet ju aldrig med portugiserna vad de hittar på.) 


Småhäxorna "kom" på getabocken till oss och på Getabocken finns en liten liten skylt där det står att det är Juha Pykäläinen som har gjort den. 



Unik är bocken och unika är de små häxorna med anor från Mellangårds i byn Finnö i Geta på Åland. Jodå, småhäxornas mormödrar har givit lov redan tidigare att de små får synas på bloggen. 

 
Fazers karameller i ett par gamla plåtburkar måste förstås vara med och förgylla påskdagen/skyltsöndagen.



Påskgodis måste förstås till...


   Många ägg har det blivit under åren hemma i dotterns familj. 
   Pojk-barnbarnens gemensamma samling. Äggen i sig är som skyltar för påsken eller hur? 

   

Mannerheim i sig är förstås ingen påsksak men böckerna han står på handlar om honom själv, det skyltar boktitlarna med. Lite påsk-dille har han nog fått som har tagit sommarhatten på, men sånt händer även den bäste. 


Den här riktigt gamla påsk-prydnaden i papper från sekelskiftet 18-1900 talet är också en skylt enligt mitt förmenande. Den berättar ju så tydligt om att det är påsk och används endast när det är påsk. 


    Kycklingar hör påsken till...

   

                      Julius kom på besök under en påsk för några år sedan...


Jag har för mig att penningträdet/paradisträdet med äggskal på har en helt annan betydelse än att det är påsk. Skylten ser ni till vänster i bild på locket...Krukan såg jag i El Palo, en förstad till Malaga, en dag i januari- 18.  Önskan om rikedom tror jag att betydelsen är. Kanske jag också ska göra likadant? Jag har fått ett litet paradis/penningträd av min goda vän C och äggskal fixar jag varje vecka. Är det någon av er som läser det här som vet vad man menar med den här prydnaden? 


Själv fixade jag till några påskägg i ett knippe till höger i bild och gav det till min dotter. Naturfärgade ägg är de vackraste äggen i mitt tycke. Det stora ägget är ett strutsägg. Ägg-skyltning...


Ja, jag vet, tuppen är ju ingen skyltdocka som så men i påsktider är han det nog hur än han försöker springa ifrån sitt uppdrag. 

    Hönorna hjälper till med att skylta att nu är det påsk..


                            Behöver jag tala om vilken av dem som blev min absoluta favorit?😊😉
                            Hon är ju bara för härlig den lilla hönan längst ner och till höger i bild. 
                            Hon ser nästan ut som en liten utomjording i jämförelse med de andra hönorna.

                            Alla skyltar och bilder i inlägget tog jag innan pandemin, då vi fortfarande bodde 
                            på Åland. Nu kommer ni inte att se dem längre annat än här i inlägget. 
                            Nästa påsk är det påsk-skyltar här på Madeira som gäller. 
                            Påsken  i bildarkivet är tomt, tomt, tomt, tomt... så tomt att det ekar😉

                             De övriga som brukar delta i Skyltsöndag har jag länkat till här nedan:
                             

                                                    Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisaKlimakteriehäxan, 

                                                   Konst  el. konstigt, LillaSyster,  Paula, Susjos ,Stefan , Åke , Åsa-Nalta


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

znogge sa…
Så fin och påskinspirerad skyltning samt härliga bilder. Burkarna från Fazer är ju bara så fina.

Önskar en god påskdag!

Kram
Anki sa…
En härlig mix med påskinspirerade bilder och en fin samling påskägg ... och jag gillar verkligen Fazers gula karamellburkar!
Ha en fin påskdag!
Znogge,

tack!
Det blev ett litet påsk-städande i skyltarkivet.
Fazers burkarna är ljuvliga, och unika vid det här laget.

Önskar dig detsamma!
Kram!
Anki,

tack!
Fazers gula karamellburkarna är jättefina.

Ha detsamma du med!
Märtha sa…
Här i huset finns ingenting som säger att det är påsk, om man inte räknar blåbärsris med svällande knoppar till den kategorin. Ägg äter vi året om, målat ägg har jag sällan gjort, och pyntande är inte min grej. Borde kanske gå med i någon "serie" här på bloggen, det känns så, men vet inte vilken som kunde locka bäst. Tror jag snurrar ihop en kaka. Med två ägg. Ha det gott!
Märtha,

här i huset finns inte mycket som säger att det är påsk heller annat än en liten påskhäxa, Pettas logo, ett par ljus, några chokladägg..och en liten äggig krans på dörren. Ungefär så. Men när barnen var barn så fanns det mycket påskpynt i knutarna.
Snurr-kaka, låter gott det! Här ska vi äta gåvan vi fick av grannen, en morotskaka med valnötter i. Åtminstone en liten del av den i alla fall.
Ha det gott du med!
LillaSyster sa…
Fazer burkarna villhöver.....söta påskkärringar och hönan är verkligen unik. Snyggt skyltat! Jo det blåser bra här, men solen skiner så, jag klagar inte gissar på 22gr i altanen. Allt är bättre än de +3,5 som var den morgonen vi lämnade Sverige. Fortsatt trevlig påskhelg! Kram
byblixtra sa…
Fina påskkärringar på getabocken.
Åh, gillar plåtburkarna från Fazer, så läckra.
Det blir lätt en påskäggssamling. :-)
Jättefina påskprydnader i papp.
Julius är en snygging.
Det blev ju läckert med äggskalen i paradisträdet men vet inte vad det betyder.
Helt klart hör tuppen och hönorna till påsken.
Jo, förstod direkt vilken höna som var din favorit och kan bara hålla med dig. Så fin hon är, och ja, de andra är också fina. :-)
LillaSyster,

ja, de är verkligen villhöverburkar.
Tack! Ja, jag kan tänka mig att ni känner av blåsten ni också. Bra med + 22. Förstår att det är skönt efter så kallt som det är i Sverige just nu.
Tack detsamma och kram!



Byblixtra,
Tack!
ja, så blir det när det finns många vuxna runtomkring som delar med sig..
Julius är snygg. Stilig kille.
Visst är hon fin den lilla rufsingen.

Fortsatt glad påsk!


Vilka fina påskiga bilder! 🥚🐣🐥🐓
BP sa…
Hahaha! Vilken rolig Påsk-Skyltsöndag:-) Du har alltid så himla bra och många bidrag "på lager". Det spelar liksom ingen roll vad temat är. Hos dig är det alltid varierat och proffsigt:-)
Här kommer småhäxorna tillika påskkärringarna på skärtorsdagen. Eller jag ska nog säga "kom". Varken mina kompisar eller jag har sett en enda i år.
Fazers burkar är kult och Lasse Åberg-ägget det finaste jag någonsin sett. Så mycket finare än dessa "vanliga" kitschiga ägg som troligen är mycket billigare, men ändå;-)
Den gamla "påskparaden" är ju ett konstverk och kycklingar/höns hör absolut påsken till:-)
Äggträdet är en höjdare och även det ett konstverk:-)
Tuppen på språng ser välmående och välnärd ut:-)
Som sagt, du skyltar alltid så himla bra! Tusen tack för det och länken:-)
BP sa…
Me again: Jag menar såklart "tusen tack för alla länkar":-)
Hanneles bokparadis,

tack!🐇🐇
BP,
tack!
Där, måste jag ju säga nu, för här syns det inte häxor till alls men på Åland kom de på påsklördagen för det mesta men det hände att de kom även andra dagar. Inte så stor skillnad där men däremot så flög häxorna till Blåkulla på Skärtorsdagskvällen....
Så blev det mot slutet av vår tid på Åland också, häxorna glesnade liksom av...blev färre och färre för varje år. Tror att det ska till annat nu för tiden för att få ungar att klä ut sig och gå runt och begära godis. De får det ju alla dagar ändå.
Plåtägg och burkar håller år ut och år in. Kostar förstås till en början men sen står de ju pall hur länge som helst.
Tack själv BP! 🐓🐥
BP,

jag förstod nog! 😊
Christian Lehmann Gisler sa…
Här v ar det påskigt värre...bra jobbat att finna skyltar i anknytning till helgen!
Framförallt de gML motiven (burkar/pappersprydnaderna) gillar jag skarpt.
Penningträd var kul, skulle inte ha det minsta emot att ha ett par stycken sådana i trädgården....men inte med ägg då..... ;)
Christian,

ja, så blev det, påskstädat samtidigt. Nu är det tomt på allt vad som heter påsk...

Penningträd är vanliga här, både i krukor och i trädgårdsland. Tror däremot inte de klarar den svenska vintern alls. Tyvärr, för de är fina.
Paula sa…
Men alltså, vilken stilig tupp, jag blir ju alldeles förälskad! Och visst är lilla svartnoshönan den sötaste jag sett! Och däremellan är det äggträd och allt möjligt som jag tycker bara hör hemma i Karins värld, hihi och nej, aldrig sett något liknande!Sen gillar jag de fina pappersprydnaderna man viker upp på fönsterkarmar. Likaså gillar jag pappersbonader av olika slag att hänga på väggen. Så mycket mer stämningsfulla än alla nymodigheter som jag mest fnyser åt.Julius ser ut att vara en stolt och alert vaktvovve, vilken hållning! Stor variation på dina skyltar, as usual! Kram
Paula,

ja, nog är han stilig, se vilken kam han har...jag förstår att du blir förälskad . Svartnoshönan är ljuvlig.
Äggträd i Karins värld, haha...de hör nog hemma lite överallt, åtminstone i Spanien men också här har jag sett någonting liknande när jag gick förbi. Antagligen ska man bli rik om man har äggskal i ett penningträd. Jag måste testa, jag har ju ett litet träd och så har jag ägg att knäcka. Mitt i allt så blir jag rik som ett troll i min värld.
Det gamla har själ, nymodigheter är så perfekta att de blir tråkiga.
Tack as usual!
Kram as usual!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio