Skyltsöndag/ 462

 Bloggvännen BP är förvaltare av Skyltsöndag och jag hänger med idag igen . 

De andra som brukar göra det har jag länkat till längre ner i inlägget. 

Jag utlovade lite Festival da Canção (sångfestival)  senaste fredag även under denna dag. 


Det var direktsändning/ direto förstås och killen som sjöng som nummer ett heter Silk Nobre. Låten hette Change och sjöngs på engelska. 
Silk Nobre är en sångare och skådespelare, portugisisk född i Moçambique av kapverdiska föräldrar. Han tog examen från konservatoriet i teater och film, bodde i London tre år och bor för närvarande i Portugal. 
Silk Nobre kom fyra i tävlingen. 


     Gruppen No Maka  FT. Ana Maria med Aceitar kom elva. Otroligt nog inte högre än så...

    "No Maka" är ett projekt av musikerna och producenterna Emanuel Oliveira och Duarte Carvalho. 
     Efter flera år som DJ:s uppträder No Maka nu i ett oväntat format: ett liveband bestående av keyboards,
     elgitarr, trummor och sång. 

     Ana Maria är 17 år gammal, född i Leiria. Hon är mera eller mindre ett underbarn. 
     Vid 10 års ålder började hon på Orfeão (musikkonservatoriet i Leiria), med goda betyg i inträdesproven i
     gitarr och sång, efter att ha valt den klassiska gitarren där hon stannade till 5: e klass. 
     Vid 13 års ålder, under pandemin, började hon spela ukelele, skriva original, sjunga och presentera
     några versioner på sina sociala nätverk.
     Vid 14 års ålder började hon på Rockschool Leiria, där hon tog sång- och elgitarrlektioner.
     Just nu är Ana Maria på musikkonservatoriet i Coimbra och deltar i Jazz Instrumentalist Course,
     sångaspekten. Artisten har haft en del solomusikaliska erfarenheter och har även sjungit i två band.

     Aceitar betyder acceptera. Sången handlar om att acceptera längtan. 

   

För Rita Onofre, en 27-årig konstnär och kompositör från Oeiras, 
                                     var ett liv som musikskapare en självklarhet från tidig ålder. 
                                     Hon plockade upp gitarren vid 10 års ålder under inflytande av sin far,
                                     som avkodade gitarren intuitivt. 
            
                                    Vid 12 års ålder började hon skriva sina första låtar och hade en bakgrund
                                    inom gitarr. Hon gick med i den professionella kursen i musikproduktion
                                    och teknik vid Professional School of Image of ETIC.  
                                    Sången hon sjöng hette Criatura. ( Varelse) .  Hon kom åtta i tävlingen. 


Diogo, Rúben och Xavier träffades på en musikskola i Gafanha da Nazaré Ílhavo, där de började var och ens musikaliska resa, samt en vänskap som skulle bli det frö ur vilket Perpétua /(att föreviga)  skulle gro. Diogo träffar Beatriz i gymnasiet, det sista kronbladet på denna blomma. Gruppen heter alltså Perpétua och låten de representerade Bem Longo Daqui. ( långt bort härifrån) De blev nummer nio i tävlingen.

Jaha, ja, då har vi kommit till vinnaren av festivalen år 2024. 


Iolanda är en lovande nationell sångerska och låtskrivare och släppte sin debut-EP "Cura" i mars 2023. Hon föddes i São Pedro de Cova Gala, i Figueira da Foz, och flyttade till Lissabon vid 17 års ålder, men redan vid 14 års ålder tog hon sina första steg inom skrivandet. Hon försökte sig på barframträdanden och nationella talangtävlingar, flyttade till London, där hon studerade låtskrivande vid BIMM, University of Sussex. Publikationen Rimas e Batidas förutspår att hon kommer att bli "en av de nästa stora musikdivorna som görs i Portugal under det kommande decenniet". I hennes musik lyssnar vi på pop, R&B, utan att glömma de traditionella portugisiska och iberiska rötterna. 

Låten hon framförde och som hon blev etta med heter Grito...( gråt, rop, skrik) ...

Så typiskt för min del  är att den låt jag tyckte sämst om blev etta. Jag är helt klart inget orakel vad gäller sångfestival. Det är så säkert som det bara kan vara.


Effektfullt var det hur som helst...


Underhållningsprogrammet som så, var väldigt underhållande. Programvärdarna var suveräna. Personligen tycker jag att Portugal skulle sända allihopa till Malmö för att tävla. När de  alla sjöng tillsammans lät det allra bäst. 



Medan folket röstade så det stod härliga till då det sjöngs Abba hur mycket som helst för att hedra Malmö och Sverige. Det lät jättejättebra! De gjorde det med bravur. Vilka de var som gjorde det vet jag dessvärre inte, då var jag mera eller mindre på Fjäderholmarna redan, trött så in i vassen...jadå, jag höll ut till slutet, jag ville ju vara med när jag för en gångs skull var med. Jag är det så gott som aldrig i Melodifestivalsammanhang, annat än när stora finalen går av stapeln. 
Det var roligt att lyssna på programvärdarna när de skulle säga Malmö eller säga något på svenska. Å, ä och ö finns inte i det portugisiska alfabetet. Här slutar man när man kommer till Z. 
Det gick bra  för dem att prata på svenska, flera roliga kommentarer  fick de till med lite knorr på.  Humor har de, portugiserna. Boa, boa! 


    När alla röster hade kommit in så såg listan ut så här...

   

Så denn ja, som dansken sa´, då var sångfestivalen över för denna gång. Få se om jag hänger med igen nästa år? Den som lever får se. 

De övriga som brukar vara med i BP:s skyltsöndag har jag länkat till här: 




                                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Den sångaren måste jag kolla upp på google och youtube. Det verkar vara en härlig sångfestival. Tråkigt att gruppen inte kom högre upp. Verkligen ett underbarn som började så tidigt och kan spela på så många instrument. Acceptera längtan var en härlig ingrediens i sången. Härligt att få reda på lite historik över dessa musikaliska personer. Kul att få se vinnarna av festivalen. Ja du i bland vinner låtar som man inte gillar alls

Vad härligt med ett ABBA medley, så häftigt. Önskade att jag kunde vara med i skyltsöndag men orken finns inte till allt. Jag får njuta av det jag ser hos er och jag lär mig massor av nytt.

Tack för ännu ett härligt inlägg

Ha en skön söndag
Hälsning från Malin
wiper,

så roligt att du ger dig tid att läsa mina inlägg Malin.
Tack för reflektionen och inlevelsen. Jag har varit dålig på att komma över till många bloggvänner för att läsa den senaste tiden, portugisiskan kräver nästan hela mig just nu, men jag tittar in nu och då.
Man kan ju inte vara med överallt, du gör ju ändå så många fina inlägg, som tar sitt.
Tack själv och jag önskar dig en lika skön söndag!
Kram
christian sa…
Ojojoj....hade du uppdrag från nån lokaltidning?!? Mer utförligt än de flesta inlägg i svensk press kring svenska festivalen kan jag tänka mig.....blev även lite förvånad att du var en så hängiven tittare, men vad gör man inte för att passa in... ;)
Mig veterligen har det nog endast hänt i undantagsfall att min favvo vunnit, typ 1974 med ABBA.

He en skön söndag!
christian,

haha, nej absolut ingen men jag är sån här, går all in när jag går in. Min man frågade ungefär samma sak för normalt ser jag inte på melodifestivalen alls. Men nu ville jag för att lära mig mera portugisiska och mera om Portugal. Jag är ju snudd på analfabet ännu. Jag var själv förvånad, kan du tänka dig.
ABBA är en absolut favorit för min del också.

Ha detsamma även du!
När jag tänker på Portugal och musik (det blir väl inte så värst ofta i ärlighetens namn) tänker jag först på fado, den portugisiska kusinen till Argentinas tango. Sen tänker jag på den otroliga Cesaria Evora från Kap Verde, men hon lever inte längre. Och även om hade gjort det hade nog aldrig tagit sig in i nån mello-variant oavsett språk!
byblixtra sa…
Kul att få information om uttagningen till Eurovision. Se där, det var den låt du minst gillade som vann, så kan det vara. Härligt att det sjöngs ABBA-låtar under röstningen.
Klimakteriehäxan,

jag är ett stort fan av fado, var det redan innan jag flyttade hit till Portugal. Ana Moura är min absoluta favorit bland flera favoriter.
Cesária Èvora, ja, hon sjöng ju något som var rätt entonigt minns jag, morna? Kap Verdes nationalmusik tror jag att det är och så finns den kapverdiska kreolen, coladeiro..Nu måste jag nog googla, det är längesen jag lyssnade. Ja, hon dog för kanske tio år sen, denna kvinna.
Hon hade inte platsat, helt säkert.😊 Tack för att du påminde mig om Cizé..tror att det var så hon kallades också.
byblixtra,

tack, det bara blev så. Först färgerna på fredagen och så lite till idag där det finns text med.
De sjöng ABBA väldigt bra!
Åke sa…
Jag är inte så impad av denna sorts musik, men vad trevligt att du tog upp de stora ABBA :) Härligt att det sjöngs ABBA för att hedra Malmö och Sverige. Skrev du att det sjöngs hur mycket som helst? Du har gjort det bra som översatt det mesta gör oss :) ABBA fan club är rätt stor idag. En fortsatt trevlig söndag :)
Åke,

inte är jag särskilt imponerad heller, det var två låtar som fastnade lite mera än de andra. Det mesta glömdes bort redan under "resans gång" så att säga och det är ju det som inte är kul alls. Förr kunde man ju gå omkring och sjunga melodifestivallåtar länge efteråt. Men aldrig nu för tiden.
Nu är det mera showen som gäller.
ABBA är alltid bra och de var verkligt skickliga på att framföra många olika ABBA-låtar.
Tack detsamma! 😊
Susjos sa…
Härligt med musik, så kul att de hedrade ABBA. Nu måste jag ju lyssna på Portugals bidrag...fast inte ikväll...en till natt på jobbet väntar först!
Kram!
Susjos,

ja, det var fint att Sverige lyftes flera gånger om och det var verkligt roligt att höra dem försöka säga ö..Malmöööö.
Jag ska också ge Portugals bidrag en chans till, mitt i allt så låter den bättre än hur jag upplevde den.
Kram!
BP sa…
Visste väl att Susjos skulle tända på ditt inlägg:-)
Precis som du har jag också en helt annan smak än resten av världen när det kommer till musik. Men det roliga är ju att man då har ett ämne man kan diskutera - som vädret eller fotboll till exempel.
Sedan är det extra roligt att lära känna de olika portugisiska artisterna med din bakgrundsinfo. Bra research där:-)
Kan inte minnas ett enda portugisiskt bidrag i ESC. Okej, jag har nog bara tittat på max fem finaler, mest för att Susjos var på plats och för att min bästis "kan" musik, vilket jag inte kan påstå att jag gör;-)
En annorlunda skyltning som jag gillar skarpt:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)

PS. I år ska jag extra mycket kolla efter Portugals bidrag, jag lovar:-) DS.
Geddfish ♥ sa…
Det är sällan som jag röstat eller tyckt till på utländska bidrag i ESC. Det blir svårare och svårare med åren, för att inte tala om den svenska varianten som jag tycker blir mer och mer urkass.
Jag älskar musik och får mitt lystmäte tillgodosett i min lilla kör i kyrkan, In Chorus. Där är det underbart.
Kramar!
BP,
Så kan det gå, mitt i allt så är även jag engagerad så där rakt av. Otippat.
Ja, det där med musik är speciellt. Den ska ju tag sig raka vägen in i hjärtat, i själen...
Det är precis så det är, är vi olika har vi saker att diskutera.
Tack BP, jag ville själv lära mig mera om de portugisiska artisterna så då kunde jag ju lika gärna dela med mig av det jag hittade.
Bara vagt minns jag de portugisiska bidragen i ESC. Jag brukar se på finalen men minns inte så mycket av de tävlande i alla fall. Nu för tiden tycker jag att det mesta handlar om showen..inte så mycket musiken som så.
Tack BP! 😊

Geddfish,

så är det för min del också. Jag har aldrig engagerat mig särskilt mycket i ESC, åtminstone under de senaste åren. Jag har inte ens lyssnat på den svenska versionen, än mindre på andra länders bidrag, bara på Portugals tillsvidare. Finalen ser jag troligen, det hör till.
Ja, du är ju körsångerska så givetvis gillar du det du är med och framför. Även jag har varit körsångerska i två olika körer men det är längesen nu. Jag gillar många olika slags musik men har givetvis mina favoriter i alla fall.

Kramar!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio