Hoppa på tåget/11 / Automat

Lokförare Åke har startat upp tåget idag igen, för att ta oss som hoppar på tåget, till ordet Automat.

När jag gick till min språkkurs igår var min tanke den att jag skulle ta kameran med mig och ta en sväng ut på stan för att fånga några automater, men tji blev det. Tanken blev aldrig till en handling, kameran låg hemma och när jag kom hem ville jag inte gå ut på stan igen utan då var det bara en mugg kaffe som gällde...

Men se där, här hemma stod det ju redan en automat.
Kaffeautomaten, den nödvändiga.
Ibland går man nästan över ån för att hämta vatten 
som det heter

Sen kom jag på att jag nog har en hel drös med vackra
parkeringsautomater i mina arkivgömmor men 
kära nån, så många foton jag hittade som jag inte ens 
kom ihåg att jag hade, 
så det där med parkeringsautomaterna
i Funchal glömdes nästan bort så där, per (medveten) automatik.
Uppriktigt sagt så orkade jag inte leta längre...
Huvudet var redan ömt av alla språkliga krumbukter


Det blev mera kaffe som gällde istället.





Ett varv gjorde jag via Lissabon dock och där hittade jag två parkeringsautomater som kan vara med i dagens tema.



Det medges att parkeringsautomaterna har kommit med på kuppen... 
I högra hörnet där spårvagnen syns ser man en gul apparat. Till höger i bild var det trottoaren som förevigades men den blå parkeringsautomaten kom med . Stadsdelen heter Alfama


Sen måste jag medge att jag försökte få 
en av tomaterna här hemma att rulla 
för att bli en au-tomat.

De rullar nog bra de madeirensiska tomaterna 
men inte på vårt golv. 
Det måste nog till en riktigt
hög och brant backe istället.
Jodå, jag vet, jag har erfarenhet, 
för jag tappade några tomater på gatan 
när vi var till vårt hål i väggen högre upp på 
rua Conde Carvalhal. 
Tomatpåsen gick sönder så där bara när jag steg ut från mini-mercadon och några tomater behagade rymma längs rua Conde Carvalhal.

Jag fick tag på dem alla förutom en som tog till schappen under en bil. 
Det kunde ha blivit rena rama ketchupeffekten men den klarade biffen, (bifftomat som den var) och sen tog den till vänster i snabba ryck
där den mötte en kvinna med stora ögon och öppen mun. 
Så rullade den vidare som bara den nerför en lång hög backe
som vi brukar kalla till mördarbacken när vi går uppför den, nämligen rua de Bartolomeu Dias. 
Au-tomaten hade nog tagit sikte på rua Dr. Juvenal.
 
Självklart sprang jag efter rymlingen, trots att Uffe tyckte att jag kunde låta den rymma. 
"Åh nej, jag ska ha tomaten med mig hem! Här rymmer ingen! "
Kvinnan tittade stort på mig eller om det var på tomaten? Kanske på oss båda? 
Jag fick slutligen tag på au-tomaten när den fastnade i ett hushörn där någon
hade lagt ut sina sopor för hämtning. 

Där låg dyrgripen och flämtade när jag greppade tag om den. 
Vad gör man inte för en äkta hemodlad tomat? 
Man (jag) springer minst 150 meter rakt ner efter den. Givetvis. 
Jag skulle ha sprungit lika mycket till om så hade behövts. 
Hela långa mördarbacken ner efter den och så upp igen till Conde Carvalhal.
Uppe i backen stod Uffe dubbelvikt tillsammans med ett par förbigående karlar och skrattade åt mig. 
😂🤣😁 

Skrattar först som skrattar sist, tänkte jag som åt upp den godaste
av alla goda au-tomater man kan tänka sig när vi kom hem igen. 
Dyrgrip just därför. Smaken är ljuvlig när den är hemodlad och lite ful. 
De där genomskinliga glasliknande bollarna som annars säljs i affärerna kan andra äta upp.
Jag kan gå flera kilometer för att få goda tomater på vårt matbord. 
Sen att de hemodlade portugis-tomaterna är rymningsbenägna är en annan sak men desto mera spännande blir det. De kan hitta på precis vad som helst har jag märkt.😉
Au-tomaterna alltså. Jag får god kondition på kuppen. 

De andra som brukar hänga med ombord på tåget har jag länkat till här nedan: 



Följande ord :

 För mars                   23   Spegling
                                    30    Ingen rök utan eld

........................................................................

För april    6                Barn
                  13               Blommor
                  20               Husdjur
                  27               Picknick
.........................................................................



                                            En trevlig lördag önskas er alla!💗

                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Trevligt att du kliver ombord från din varma del av världen. Glömma kameran hemma det är ju som att gå ut neken ;) Du fick ju till det bra likaväl :) Det här med ta gå över ån känns liksom igen :) Vacker kaffeautomat ja. Mycket läcker design. Parkeringsautomater är ju verkligen ett nödvändigt ont. Är så glad att här i stan och så på plåsterkåken går det bra att betala via en APP på telefonen. Tack för länken också fortsätter vi med en trevlig helg :)
Åke,

tack för det!
Ja, ungefär så är det, man går ut naken, absolut. 😁
Tack, ja, mitt i allt så har man automaten därhemma, mitt framför ögonen.
Här finns så fina parkeringsautomater så jag kan inte glömma kameran alla gånger jag går ut på stan. De måste förevigas och visas för omvärlden.
En APP som betalar räkningen till Plåsterkåken är ju ypperligt.
Tack detsamma och god fortsättning!
christian sa…
Parkeringsautomater är för mig ett hatobjekt, det är en invasion av olika företag å appar som ska laddas ner å f.. å hans moster å faster, nä usch..... :(
Tack för att du bjuder på dig själv, jag älskar sånt, men förstår samtidigt de som vek sig dubbelt av skratt, skulle nog jag gjort med. Sen var det fiffigt att ens komma på den "automatiska tomaten"...

Ha en fin helg!
Znogge sa…
Vilken härlig och bra tolkning du fick till! Jag inser att jag gjorde det svårare än nödvändigt för mig. Glömde i hastigheten bort att vi faktiskt har en kaffeautomat av samma märke som jag har framför näsan varje dag. P-automater tänkte jag också på men hade inga bilder i lager. Sedan tänkte jag också på livsmedelsautomaterna som fanns förr. Kondommautomater var ju vanligt förr också men inga bilder på sådana heller ;-)

Önskar en fin lördag nu!
LillaSyster sa…
Helt rätt att jaga ifatt den goda tomaten. Precis de fula tomaterna är de sötaste och godaste. Läcker trottoar där. Ha nu en fin lördag, rätt som det regnar så kommer det en skur här..... Men det är bara vatten och jag är inte gjord av sockervadd så jag har varit ute på en promenad. Kram
christian,

haha, jag ska nog ändå lägga ut några hatobjekt med tiden, de är åtminstone väldigt speciella i den här stan. Men då ska jag komma ihåg att ta kameran med mig, förstås.

Tack! Ja, jag är förstås glad för att jag bidrar till att förlänga livet hos andra. Livet behöver mycket mera skratt.
Fiffigheten måste jag nog helt ärligt säga att är Uffes. Han är en fena på att tänka utanför boxen. Idén är hans och jag nappade.

Ha en fin dag!
Znogge,

tack! 😊

Jag gjorde mina tappra försök att krångla till det för min del också men kameran ville inte vara med på den saken.
Så kul, nu tänker jag på dig när jag tar kaffe.
Ja, dem tänkte jag också på, livsmedelsapparaterna som fanns en gång. Kondomautomaterna kom jag inte ens ihåg men visst de var ju också med ett tag.

Önskar dig detsamma! 🤗
LillaSyster,

ja, jag antar att du hade gjort detsamma. Det goda ska inte få rymma ur livet så där bara.
Trottoaren är urläcker. Strålande som stjärnor😊
Våren är i antågande igen förstår jag. Skönt att du håller ihop .
Kram
Jossu sa…
Helt rätt att stanna hemma. Du hade ju en automat på plats som bidrog både med det välbehövliga kaffet och var fotomotiv.
Bra att rymlingen smakade bra. Den var du värd efter jakten.
Tony sa…
Haha... kul text. Den viktigaste av alla automater... den som serverar kaffe.
Lollo sa…
Hihi ... det här var rolig läsning. Påhittigt :)
Anonym sa…
De godaste automaterna är de som man har odlat själv. Tycker jag, alltså. De skulle jag också springa ifatt. Men knappast de hårda, smaklösa köpta. Eller kanske ändå... så dyra som tomaterna nu har blivit i affären så springer jag nog också ifatt dem. Anna-Lena / mammselen
BP sa…
Dagens fyndigaste au-tomatinlägg. Helt otroligt vilken fantasi och uppfinningsrikedom du har. WOW! Applåd:-)
Hag missuppfattade temat idag och läste "apparat". När jag kom på det orkade jag inte lägga upp nytt, utan bytte bara "apparat" mot "automat".

PS. Har ätit sluta tomater under hösten och vintern. De importerade tomaterna här är tredjevalstomater ofta från Spanien, alltså tomater som en spanjor aldrig själv skulle äta. Detsamma gäller för gurkor också. DS.
Jossu,

ja, jag hade ju det! 😊
Det var det som var kruxet med rymlingen, jag visste att den var god och då så var det bara att kuta efter och fånga au-tomaten.
KulTur i Natur - Tony,

tack! Utan minsta tvivel är kaffeautomaten den allra viktigaste.
mammselen,Anna-Lena

absolut så är de de allra godaste. Jag har till all lycka hittat ett ställe där jag får nästan lika goda tomater som om jag hade odlat dem själv.
De smaklösa vattniga får stanna i affären för min del, jag lägger inte en cent på dem utan är hellre utan.

Här är tomaterna inte så dyra som hos er kan jag tänka mig. Har dock ingen större koll rent prismässigt men i jämförelse med Åland så är de jättebilliga här.
BP,

tack! 😊
Men apparat är ju också en slags automat ibland. Vi kan väl säga så i alla fall..Au-tomat och Au-apparat, ingen större skillnad alls.
Vi gjorde så vi också när vi bodde på Åland. När våra egna tomater tog slut så köpte vi inte tomater...vi åt annat istället. Man får tänka efter före ibland. Det finns ju så mycket annat att ta till.


Underbart! Kan riktigt se dig jaga den rymningsbenägna au-tomaten! Vilken tur att den inte blev överkörd. Förstår att den smakade extra gott.
Anita,

tack! 😁
Den smakade mera än någon annan au-tomat, absolut!
Paula sa…
Har hört att man kan slänga ruttna tomater på artister som uppträder som inte håller måttet? Kanske på talträngda politiker också? Jag tycker det är lugnast att hålla sig till en kaffe-automat ändå, en sådan har jag aldrig ägt. En vanlig bryggare är min melodi, kaffedrycker av mer avancerad sort inmundigas inte i pörtet. När tjejerna kommer på besök har de med sig pulverkaffe och en tetra med kaffemjölk, en ny uppfinning som Arla tjänar pengar på...ja jag säger då det.
Omväxlande och trevligt bidrag, applåderar hon i pörtet
Paula,

men det är förstås en smaksak detta med ruttna tomater och artister😊.Artister må få vara ifred, Det en tycker, tycker inte en annan..Politiker, korrumperade kan gott få smaka på ruttna tomater tycker. Det finns tyvärr rätt gott om de korrumperade överallt i världen fastän det finns bra politiker också, inte att förglömma.

Det är rätt lugnt att ha en kaffeautomat också, nästan lugnare än en bryggare. Jag har prövat på allt..kaffepanna med kokkaffe, bryggare, perculator, pulverkaffe och olika kaffeautomater. Vi hade tre kaffeautomater i vårt café, en kom hit tillsammans med oss men inte den som jag visar på bild. Vi hade plötsligt två och då gav vi bort Saecon. Man kan ju inte dricka ihjäl sig.
Tack för applåderna!
Kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio