En färgsprakande fredag/ 42

LillaSysters färggranna tema har nästan blivit ett måste. 

Jag fyller på med färger denna dag igen men då på ett lite annorlunda sätt. 

Jag anmälde mig till en akvarellkurs i hur man målar blommor steg för steg. Glad i hågen stegade jag iväg till den, senaste tisdag. Den skulle hållas i Jardim da Quinta Magnólia  som ligger i andra änden av stan. En fin promenad med snabba steg togs, mindre än en halvtimme senare hade jag lagt ca 4 km bakom mig och var ute i god tid så som det var rekommenderat. Kl. 11.07 gick jag in genom grinden. Kl. 11.30 började kursen. Vi var fyra anmälda...

Enligt medföljande karta så var jag på rätt plats just då och där satte jag mig ner på en låg mur och väntade, desto mera uppgifter hade jag inte fått. 

Jag väntade och väntade. Klockan blev nästan 11.30 och inget hade hänt, annat än att jag hade gått runt och tittat mig omkring, hela tiden med blicken mot ingången, när jag letade efter de andra som var ute i samma ärende. Jag frågade personer, lite här och där,som hörde till quintan. Ingen kände till någonting. Jag skrev ett meddelande till konstnären som höll i tråden för kursen och fick ett automatsvar på polska om att hon inte kunde svara, hon var inte tillgänglig. 

Jag sökte nya vägar att nå henne, skrev ett långt brev på engelska var jag befann mig och undrade vart jag skulle gå. Inget svar. Kl. blev 11.45, den "akademiska kvarten" hade gått. Jag gick in till utställningslokalen och pratade med kvinnorna där, de hade också börjat leta, men men...killen i buren vid grinden engagerade sig också. De var verkligen hjälpsamma alla.  

Nå, då blev det väl inget då, tänkte jag och så gick jag på utställning och det är den jag delar med mig av idag. Exakt, jag stressar inte upp mig längre, portugiserna har lärt mig att ta stunden som den kommer. Jag har anpassat mig, världen går inte under, inte av den här orsaken i alla fall.


Utställningen heter A prata de Casa II, A Sala da Senhora. Det passade mig som hand i handske, jag är ju en senhora. A Sala da Senhora betyder kort och gott Damernas rum...The Lady´s Room. Konstnärens namn är Filipa Venãncio, född år 1965 här i Funchal, där hon också bor och verkar. Hon är lärare i konst och hon praktiserar konst, ställer ut..Det finns en hel del intressant att skriva om denna kvinna men idag ska det handla om färger och nu har det snudd på bara blivit bokstäver. Mitt dilemma...












Jag tog inte foton på allt, bara det jag själv tyckte att var intressant.
Som vanligt ligger allt i betraktarens ögon.

Sen tog jag ett varv ut på trappan igen, tittade mig omkring, tittade in i min telefon, inget meddelande...
Jag svängde om och gick en trappa upp...





 

På den våningen fanns det endast två intressanta saker för min del. Det finns en hel del annat till att förlusta sig eller inte förlusta sig med, beroende på smak och tycke. Så här blev det för min del och mitt tycke, min smak.

Ja, hur gick det då med kursen? Åt pipsvängen rent ut sagt! 
När jag inte hade hört någonting från konstläraren kl. 12.10 lämnade jag
Jardim da Quinta Magnólia och gick hemåt igen...
Det pep till i telefonen kl.12.20. 
Nästan en timme efter påbörjad kurs med bara en timme kvar av kurstillfället.
Då var jag redan långt därifrån, på väg mot hamnen.
 
Då bad hon om ursäkt för att hon inte hade sett mig varken vid grinden
där vi alla skulle träffas eller mitt meddelande. Hon pratade tydligen om en helt annan grind? 
För jag hade ju varit där. De enda jag hade sett gick till restaurangen. Jag höll koll..😉
Hon nämnde var de andra tre och hon satt och målade. 
Det var så dags det, tänkte jag och gick vidare utan att ens svara henne.
Inom mig lade jag upp ett välriktat långfinger och gick vidare.
Helt olikt mig men det kändes bra! 

Om jag hade varit lärare så hade jag förstås tagit kontakt med den fjärde eleven som saknades
och frågat var den var innan kursen tog fart. Berättat var de var, trädgården är stor och har många byggnader.
Hon hade ju mina kontaktuppgifter, mitt telefonnummer.


Hur som helst, jag fick en riktigt trevlig stund med de två kvinnorna som skötte om utställningen. 
De gjorde min dag! 
Jag fick prata portugisiska och de hjälpte mig på traven, den ena med engelska kunskaper i bagaget, den andra inte. När jag berättade att jag vill lära mig prata deras/numera mitt också/- språk så var de oerhört tjänstvilliga. 
Jag fick till och med beröm för mitt uttal, kan ni tänka er ?😊 Jag slickade i mig som en katt som gillar grädde, väl medveten om att de var väldigt snälla med mig.  

Måla blommor kan jag lära mig på annat sätt.
Nu blir det ändå portugisiskan som får ta kommandot över mitt liv igen. 
Slut på semestern. 
Idag sätter nästa kurs fart igen

Om ni mot förmodan har överlevt alla mina ord så önskar jag er en trevlig fredag! 😉
(På något sätt så skulle frustrationen ändå ut tror jag, haha...)


                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Jodå en har överlevt alla ord :) Men fy så tråkigt. Jo nog skulle man engagerat sig efter den fjärde medlemmen, det saknas ju 25% liksom. Din färgglada fredag fick du ju till :) Liten tröst i all besvikelse. Hoppas hon kände fingret i atmosfären. Trevligt fredag på dig! Du kanske fångade "din egen skugga" ;)
LillaSyster sa…
Vilken dålig kursledare, 4 deltagare borde man ju kunna kontakta och tala om var man håller till lite mer ordentligt än bara vi ses vid grinden.....suck!
Men som sagt du fick ju ihop bilder till ett fin sprakande inlägg och även öva på ditt nya språk. Ha nu en fin fredag och tack för att du vill vara med. kram
femfemman sa…
Märkligt, absolut.
Men du fick se en fin utställning.
Tänkte fått lite målningarna av dej, men det kanske blir någon annan gång. Akvarell är svårt!
God första mars.
Så konstigt, kan absolut tycka att om det är fyra elever så märks det ju när en saknas. Ett sms, en pin eller ett telefonsamtal. Enkel lösning. Nåja, du fick prata med ett par andra och du fick en skön promenad. Perfekt att pysa ut på bloggen, då slipper du en riktig punktering :) Ha en fin fredag! Kram
Åke,

tack för det! 😁
Ja, det kändes inte bra..25% betydde också 25% mindre intäkt för hennes del. Svårt är det att förstå men så där blev det.
Jag fick till en färgglad fredag istället och en skön promenad, trevliga portugiser. Sämre kan man ha det.
Haha, det där fingret brände så hon har nog ett brännmärke någonstans nu. Absolut, det var min skugga som kändes av.😊
Trevligt fredag på dig med!
LillaSyster,

ja, så tycker jag också, man borde vara mån om att samla ihop alla innan man kör igång. Synd är det att det blev så där, för hon lär vara en bra lärare, har goda ord om sig men nu lägger jag energin på portugisiskan istället.

Jag fick färger och jag fick goda samtal, en skön promenad och en urladdning. Bra så, haha...

Givetvis, det här färggranna temat är berikande.

Kram
femfemman,

ja, utan vidare. De måste ha gått in genom en annan grind men kartan visade den stora paradingången.
Jag fick se en fin utställning och måla kan jag göra någon annan gång, ville lära mig lite mera teknik om blommålandet bara. Akvarell är svårt, jag har mest målat vått i vått och vill lite annorlunda nu men nu tar jag portugisiskan till mig igen ett tag framöver.
Ja, kan du tänka dig. 1 mars!
Ha en fin dag du med!
Anna i Portugal,

ja, det kändes märkligt men så där blev det. Ett sms skulle ha räckt.
Jag hade det bra, utan vidare, det gick ingen nöd på mig och en liten inre urladdning blev det. Jag slapp punktering, haha...
Ha detsamma du med!
Kram
Znogge sa…
Visst överlevde jag alla dina ord! Hade jag varit läraren, vilket jag i och för sig är, hade jag haft stenkoll på att alla adepterna dök upp. Skickat ett meddelande direkt om någon saknades. Ett sms tar noll tid att skriva. Riktigt dåligt. Nåja, vad är väl en bal på slottet... Du fick i alla fall se en intressant utställning som vi fick ta del av en färgsprakande fredag och du fick tränat portugisiska men dåligt ändå.

Önskar en bra fredag nu!
Znogge,

tack för det, känns fint!
Ja, så tycker ju jag också, att man ska ha stenkoll på sina adepter. Nu var vi bara fyra dessutom. Dåligt är ordet men jag hade det bra i alla fall, exakt vad är en bal på slottet?
Jag fick så mycket annat fint på vägen att ta till mig och att dela med mig av.

Önskar dig detsamma!
Hanneles bokparadis,

exakt, snopet är ordet !
Annika sa…
Dåligt och snopet.
DET hade ju varit så lätt med ett textmeddelande.
Pfft ...uselt.
Men ja, du ser det från den ljusa sidan och det är toppen. Du fick iallafall material till temat :-)
Kramar från ett soligt Restonland där våren spirar.
VI hörs igen i april, fina Karin.
Ha det riktigt bra.
KRAM IGEN!!
Anonym sa…
Märkligt på min ära… skumt att hon inte hörde av sig på nått vis.
Men Du fick ändå en fin eftermiddag.
Skoj att Du får använda Dina språkkunskaper.
Ha en fortsatt fin fredag 👋 åsa
Tove sa…
Överleva? Inte minsta problem vare sig med orden eller utställningen👍🫶
Trist med dålig ordning på kursledaren!!
Annika,

ja, det var det, absolut.
Så enkelt med ett litet sms...
Ja, jag fick en trevlig stund i alla fall och blommor kan jag lära mig måla bit för bit någon annanstans.

KRAMAR till dig med Annika, kramar som varar ända tills vi ses här igen i april. Ha det bra tills dess!
Åsa,

ja, lite nonchalant var det i alla fall. När jag fick veta var de var så insåg jag att jag nästan var där i alla fall, bara hundra meter bort. Nå, shit happens, livet går vidare.
Ja, jag hade det bra ändå och språket vill jag lära mig så det var toppen att de så gärna delade med sig, de andra.
Tack detsamma! 🥰
Tove,

tack för det, jag är väldigt glad för det också! 😍
Ja, dålig stil var det men så får det vara helt enkelt. Jag fixar blommorna någon annan gång.
BP sa…
Gissar att kursen var gratis för deltagarna, eller... Men oavsett om det kostade att vara med eller inte så hör man väl av sig när man får sms från dig med info var man håller hus. Dåligt!

Om man vill se det positiva med det hela så hade du troligen inte besökt utställningen och tagit bilder till dagens tema om du varit på kursen.

Tavlorna är minst sagt udda, nästan som målade fotografier och definitivt färgstarka:-)
BP,
Kursen var inte gratis men betalningen skulle ske direkt till konstnären vid start, så hon blev utan min betalning.
Ja, det var dåligt..men det gick ingen nöd på mig ändå.

Ja, du har rätt, det är lite fotokänsla över tavlorna..
Fy o Tvi vilken dålig kursledare! Märkligt att de får bete sig som så att inte skicka en fullständig karta där kursen skall vara. Det dummaste är att inte svara eller ens svara på meddelanden. En Kursledare ska vara tillgänglig oavsett vad.. Speciellt då det är första gången.

Men det blev istället en lyckad utställning med färgsprakande tavlor istället - Vilket var väldigt snygga tavlor, som tagna ur en äkta bostad! :) Vackert!

Ha en fin helg! Kram
Angelgirl,

ja, det kändes märkligt, vi var ju hela tiden på samma område, det hade varit lätt för henne att messa mig men tydligen fungerar hon så där...
Jag hittar andra vägar att vandra vad gäller akvarellandet, jag tar tag i min portugisiska nu med hull och hår istället. Målandet får bli senare i sommar.

Tack, de är faktiskt från en äkta bostad här i Funchal, så hon har helt enkelt målat av det redan befintliga men på sitt sätt. Ja, det är fint, riktigt fint.

Ha detsamma du med Åsa!
Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio