Hoppa på tåget/ 5/ Fru Fortuna


   Jag hoppar på tåget idag igen, tillsammans med lokförare Åke och alla de andra som känner för det. 
   Längst ner i inlägget har jag länkat till de andra som brukar hoppa på tåget. 




Så  här lär hon se ut, dagens destinationsord som Åke för oss till.
Fru Fortuna, Fortuna eller Fors Fortuna benämns denna gudinna i den romerska mytologin som är symbol för slumpen och lyckan. 
I Grekland heter hon Tyche. 
Hon är ett slags personifikation av ödet i betydelsen av händelsernas gång. 
Den 11 juni var henne tillägnad. 

Många tempel byggdes till hennes ära i Rom och bland andra fick hon ett tempel i Forum Boarium. Vetskapen om hennes släktskap är det lite si och så med men troligen är Jupiter hennes pappa utifall att någon undrar😉 Om hon hade en mamma låter jag vara oskrivet. Vad gäller gudar och gudinnor är allt möjligt möjligt 😁



Hon byter föremål i sin hand emellanåt, beroende på var hon finns i världen eller vilket humör hon är på. Ibland har hon ett ymnighetshorn i vänstra handen (som på bilden) ibland ett skeppsroder och det händer att hon har en bindel för ögonen och ett Lyckans hjul , obeständighetens symbol i händerna. Ibland är hon tomhänt men står på ett klot eller hjul istället. Hon är helt säkert en kvinna, det kan man ju klart och tydligt läsa mellan raderna.😉 Nyckfull, alltså. Det är ju sådana vi är vi som tillhör det starka könet har man låtit mig förstå.
Till en viss del tog jag Wikipedia till min hjälp.


Jag har absolut haft med henne att göra rent symboliskt sett många gånger i mitt liv. Först och främst så är jag född under en lycklig stjärna och den kan gott och väl heta Fru Fortuna vad mig anbelangar. Jag föddes in i en familj där kärleken fanns, trots så mycket sorg som redan hade landat i den när jag behagade infinna mig. Mina föräldrar bär mig än i denna dag, trots att det är många år sedan de lämnade den här världen ( 1990). Mina syskon inte att förglömma💗




Givetvis så har jag varit med om många jobbiga, ibland riktigt skitjobbiga händelser i mitt liv, många som jag inte ville vara med om just då  när de tog över som de stormvindar/orkanvindar de kändes som. 
Men jag är ändå helt på det klara med att om inte de hade varit, dessa händelser så skulle jag inte känna den glädje och lycka jag känner idag. Jag skulle inte vara den människa som jag är 
Idag är jag lycklig för nästan ingenting. Jag tror inte att jag hade känt det så om jag hade burits fram på silversked alla dagar i mitt liv. Då hade jag antagligen varit missnöjd, för så är det ofta.
Mycket vill ha mera och blir aldrig nöjd, glad och lycklig.

Att ha ett eget sparrisland är lycka

                                                            Att ha parmesan på sparrisen är också lycka

Det är ju en lycka att få vara med om även tuffa puckar, att få erfarenheter, att få vara svag, att bli stark, att få vara människa med allt vad det innebär. Att få möjlighet att växa utgående från allt man har varit med om. Att lära sig att lycka är något man själv kan vara med om att skapa. Den är inte gratis .




Jag har vunnit en hammock på lotteri och det var en lycka om något för min barndomsfamilj. Oj, så vi njöt av att ha den rikedomen på vår balkong. Vi kände oss rika som troll. På siffran 1248 vann jag den. Jag kände att jag hade flyt när jag låg och sov i den rödvita galonbeklädda tingensten under sommarnätterna. Ett tunt tyg höll myggorna borta. Vilken lyx för en åttaåring! Wow! 
                                                             







Det jag ändå förknippar med Fru Fortuna är inte det materiella, utan det som finns på djupet i var och en av oss. 
Det är att få  lära sig att livet i sig självt inte är någonting självklart som så, men om man har livet, kanske också hälsan och tak över huvudet och man får glädjas åt ett par ögon som ser in i ens själ,
    som ger ett varmt leende om ock bara för ett kort ögonblick och kanske aldrig mera
    men som man vet att bär en genom resten av livet. 

    Det är att känna lycka, det är att vara rik för min del, 
    Det är att få vara med om Fru Fortuna. 
    Den känslan går inte att beskriva med ord, den är alltför stor till det.

    


De övriga som brukar vara med ombord på tåget har jag länkat till här nedan: 




                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Nu har jag lärt mig mer om Fru Fortuna. Tack så mycket. Vilken fin tolkning av Åkes ord och vad fint att få läsa om att du har växt upp i en kärleksfull familj. Det finns dom som inte får göra det.
Hannas krypin,

Tack själv!♡
Du har så rätt, det är många som inte har en kärleksfull barndom.

Jag är glad för min egen del att jag hade den turen och lyckan att få ha det och är väldigt tacksam för det.
LillaSyster sa…
Jag gjorde som du och googlade ordet, för jag var inte helt säker på innerbörden.
En trygg och kärleksfull uppväxt med närvarande vuxna det är verklig lycka, kan bara instämma - synd att inte alla får det.
Din sparris ser så god ut, de dröjer ett tag till innan den goda primören finns att köpa i butiken. Ha nu en fin lördag!
Åke sa…
WOW ja säger bara WOW till den fina tolkningen av Fru Fortuna :) Vacker text till passande bilder :) Siffran 1248 har etsat sig fast... det här med tuffa puckar och skapa eget är inte gratis nej. Silverskeden ja exakt...
Tack för att du är med och förgyller resan och verkligen tack för hjälpen med länkarna. Trevlig lördag önskar jag dig.
LillaSyster, Jag märkte det nu när jag var inne hos dig. Vi googlade båda två😊
Till all lycka såg jag häromdagen frusen grön Sparris som såg jättebra ut. Det finns färsk importerad men oftast är den så slapp och hängig att jag inte vill köpa den. Men den frusna ska jag testa. Vi hade rejält med egen Sparris då vi bodde på Åland men det var då det. Men det finns lösningar även hör för sparrisälskare.
Ha detsamma
Åke,

Tack!🚞😊

Tack för alla nya destinationer! Det ska bli spännande att vara med och tolka dem.

Ha en fin och lyckosam resa idag!
Fint! Jag valde att tolka det på liknande sätt som du. Trevlig lördag!
En vanlig man,

Tack! 😊
Är på väg till dig nu,

Ha detsamma!
Znogge sa…
Lycka är så otroligt mycket och viktigt för oss men jag tycker att i det lilla bor det stora. Vi kan vara otroligt rika av många anledningar, anledningar som inte kan mätas i pengar.

God lördag!
Znogge,

Så sant så, det är oftast i det lilla som det stora är som störst. Något att verkligen vara rädd om och tacksam för.

Tack detsamma!♡
Ja vi äro många som tagit hjälp av google denna gången, men inte för att jag ej visste vem detta är - utan mer för att inte jag själv misstförstått budskapet.

Härligt med en fin barndom och kärleksfull familj!

Trevlig helg! :)
Angelgirl,

Det är bra med Wikipedia som hjälp. För det mesta är det rätt
Det som skrivs där.

Det är en lycka att gå växa upp i en kärleksfull familj.

Tack detsamma!
Anonym sa…
Tyche är väl en gud, manliga motsvarigheten till fru Fortuna eller?
Nä jag vet inte 😅 jag kanske bara inbillar mig detta.
Tycker som Du att en fin familj är lyckan och att spel & dobbel kanske inte är det viktigaste.
I jakten på lycka kan man missa hela stycket 😅
Ha en fin fortsättning på denna hoppa på tåget 🚂 lördag 👋/åsa
Ditte sa…
Trevligt att läsa ditt inlägg och funderingarna kring "Fru Fortuna" . Och visst är lyckan att omges av en fin familj. Ja, både på nära håll och på distans. Men just att de finns är viktigt. Minns de fyra år vi bodde i Kina och ä så glad och tacksam för att döttrar och barnbarn kom trots långt avstånd. Och vi var ju hemma i Sverige både jul och sommar och ev. någon bonusresa dessutom. Men familjen är viktig och har gett mig så mycket glädje.
Kram
Åsa

Enligt Wikipedia så var Tyche motsvarande fru Fortuna ,
Men det vete väl gudarna 😉😄
Ska försöka få ordning på mitt icke kunnande 😊
Ja, relationer är det viktigaste, de goda, kärleksfulla

Ha detsamma i din kupé!🤩
Ditte,

Nära,kära är den största lyckan. Utan tvekan.
Kram
Paula sa…
Vilket vackert och eftertänksamt inlägg du har skrivit, och visst kan vi hoppa över silverskedarna även om det var dem jag fick regelbundet varje år som barn. Inte gav just de någon lycka, men att få lite uppmärksamhet på födelsedagen var förstås uppskattat. Visst skulle jag fortfarande önska en drömvinst på lotto, ibland sitter jag och drömmer om vilket fint hus jag skulle köpa...till familjen...för att kanske ha en liten stuga på tomten som bara är till mig. Nu var det längesen jag drömde om något alls, jag tycker att hela det oroliga världsläget påtagligt har stört mina drömmerier. Men jag står stadigt på mina 37:or och lever på mitt inre lugn. Precis som du som är en mästare på att hitta guldkornen! Kram
BP sa…
Jo, nu vet jag också mera om Fru Fortuna. Du skrev nog mest detaljerat:-)
Du har helt rätt - inte vet man vad lycka/det goda är om man inte varit med om nåt som är ont/negativt. Och märkligt nog så är det ofta det negativa som man minns efter ett antal år, och då ofta inte lika negativt.
Materiella saker gör en inte lycklig, men de är bra sömnmedel;-)
Paula,

Tack, så fint du själv beskriver hur det känns idag, få världen utanför oss brinner
och vi känner brandlukten så tydligt.
Det är aldrig fel att vinna en slant, stor eller liten, man kan alltid dela med sig.
Vi står stadigt i våra 37 or,både du och jag, mitt bland alla guldkorn som glittrar till nu och då.
Kram från gränden
BP,

Det där med ett gott sömnmedel skriver jag under på😊
Tack!♡
Märtha sa…
Aaah, du var uteliggare när du var ung! Jag har ju blivit sådan på gamla dar... Och sparris... Det är med dem som med nypotatis, tiden mellan landet och kastrullen skall helst vara endast ett par minuter. Vi har inte överflöd av sparris, men får våra godisstunder... Undrar när jag tar mig upp på tåget igen... Vissa projekt hindrar mig, skriver sådant som är "lättare"... Nu skall vi få en köldknäpp igen, om de utbildade väderprofeterna har tolkat tecknen rätt... OrdOdlaren har nioårsdag på måndag!
Märtha,
Jadå, uteliggare har jag varit på olika sätt. Dels i hammocken, på en skärgårdsklippa och på lemlandsmossen i minusgrader.det sistnämnda ej såå roligt. Tänderna skallrade....
Du tar dig ombord när du tar dig ombord...
Grattis inför måndagen, bästa 9 åring.
Jag är inne på mitt sjuttonde år.
christian sa…
Fortuna är för mig endast något som gäller spel å dobbel.....att bli född in i en kärleksfull familj kan jag inte se som "tur"....det finns en djupare mening i det mesta vad gäller livet, men att vinna på lotter å dylikt är tur.
Underbart att ändå få läsa hur du uppskattar syskon å föräldrar, det är inte alla förunnat att ha det så, det är riktig rikedom!
christian,

jag förstår hur du menar, jag funderade själv på den här saken men bestämde mig för att jag valde lyckosamt när jag valde mina föräldrar. Det kanske finns en djupare mening med att man vinner på lotter också? Det påverkar ju ens liv på sitt sätt det också. Skulle vara roligt att diskutera det här mera ingående😊
Helt rätt, det är inte alla förunnat, jag vet.
Ha det gott! Och mycket tur önskar jag dig!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio