Färggrann fredag / 40

 Det är dags för LillaSysters färggranna fredag igen. Så tiden behagar rusa iväg !!

 Jag bidrar med färger av den här karaktären idag...

Det har varit karneval och här kan folk verkligen roa sig kungligt, trots att det är en republik vi lever i. 






    
    Alla foton har jag inte tagit själv som synes.


Färggranna halsdukar/sjalar som jag stickade när vi var i El Palo i februari-18. De får hänga med idag. Sedan sålde jag halsdukarna i gassande soligt sommarväder.. Tänk att de gick åt trots värmen/hettan.🤔


    Utsikt mot Medelhavet, då vi bodde i El Palo. El Palo är en förstad till Malaga. 

    

    Jag avslutar den färggranna dagen med frukt och grönsaker som inhandlades igår...


                                          En fin fredag önskas er alla!



                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Åke sa…
Men så himla läckert! Mycket har vi på Nacka men inte karneval :) Och sedan medelhavet ligger där i sin vackra blåa nyans, jag tror jag smälter till den vackra utsikten med den fint fångade himmelen :)
Åke,

ja, det är läckert med all färg och all glädjeyra man blir färgad av här i karnevalstider. Nu är den tiden förbi för i år men jag gissar att många lever på detta rätt länge. Ja, de har redan börjat förbereda sig för nästa års karneval. För vissa är det heltidsjobb.
Tack Åke, ha det gott!
Guldkryckan sa…
Fantastiska färgglada bilder, grönsakerna och frukterna där såg ju jättegott ut minst sagt.
Medelhavet är allt fint det. ❤️

Ha en fin dag. 😀

Guldkryckan,

ja, det bjuds på färger här hur mycket som helst. Karneval är karneval.
Tack, ha det fint du med! 🤗
De är verkligen bra på det där med karneval här! Vi har dock inte besökt någon.. hahah. Skördat egen blomkål för första gången i mitt liv, det är lyxigt värre det! Hoppas jag hittar en bra sålåda för paprikan i år, för det tidigare år har den fått värmeskador. Ha en fin helg, kram till er båda
Anna i Portugal,

ja, de är ju det. Proffs uti fingertopparna.
Underbart med egen blomkål, inte helt enkel att odla minns jag. Paprika, den hemodlade är godast så lycka till, här får man tänka till på annat sätt vad gäller odlandet. Spännande är det eller hur?
Ha detsamma ni båda också. Kramar från oss!
LillaSyster sa…
Vilket lekfullt sprak du bjuder på idag, jag känner karenvalstonerna ända hit =) idag behövs det verkligen färg då regnet öser ner på snön - det är bra för då kommer snart den gröna gräsmattan fram och som sagt hellre regn än snö! Fina grönsaker ni ska kalasa på. Tusen tack för färgen och länken. Kram
Susjos sa…
OjOjoj! Vilket härligt färgsprakeri inne hos dej idag, ljuvligt, så glad man blir, för här hemma ,när man tittar ut är det väldigt grått och spöregn!!!
Ha en fin fredag!
Kram
LillaSyster,

ja, här har det karnevalats så det har stått härliga till .
Jag har förstått det att ni har regn nu, regnet som ska ta bort snön..våren är på gång. Grattis! Säkert blir det backslag men det hör ju till melodin.
Kram😊
Susjos,

ja, nu behöver ni få lite färg har jag förstått. Spöregn men nödvändigt förstås med tanke på att vintern ska försvinna.
Ha detsamma du med!
Kram
Annika sa…
Närpå som i New Orleans på karnevalen där!
Snacka om festande.
Så roligt.
KUL för er att se det, att få ta del av allting.
De där fotona passar perfekt på ert färgtema.
Kramar och ha ett fint veckoslut!
Znogge sa…
Åh, så läckert och färgsprakande hos dig i dag! En riktigt härlig tolkning :D Fina halsdukar i glada färger de med och inte illa att du sålde dem. Fast efter regn kommer solsken men också tvärtom ;-)

Kram och god fredag!
Annika,

Här kan de festa och gillar att festa. Har de inte karnevalen så hittar man på olika festivaler istället. De är otroliga ...
Tack!
Kramar till dig med! Tack detsamma!
Znogge,

tack, ja Madeira hjälper verkligen till att få färg på mitt inlägg idag 😊.
Ja, halsdukar är ju aldrig fel och som sagt det blir kallt efter att det har varit varmt.

God fredag med kram!
Anki sa…
Verkligen färgsprakande! ser fantastiskt ut! Dina halsdukar är också fantastiska!
Önskar dig en trevlig kväll!
Anki,

tack! Det var väldigt roligt att sticka halsdukarna.
Önskar dig detsamma! 🤍
BP sa…
Helt underbara kostymer och vilken glädje! Älskar "balongfigurerna", det var verkligen innovativt. Inte lätt att gå iklädd i ballonger. Visste faktiskt inte att man firade karneval i Portugal/på Madeira. Trodde det var först och främst en tysk tradition. Sedan har man ju "karnevalpromenader" i Spanien också fast då på de mest märkliga datumen, typ Trettondagen till exempel.
Grönsaksstilleben var en fröjd för ögat:-)
BP,
karnevalen är stor här..riktigt stor, precis som i andra katolska länder. Den firas före fastans inträde, samtidigt som vi äter fastlagsbulle/ fettissemla men här håller de på en vecka innan och lite efteråt också beroende på väderlek. Barnens karneval gick av stapeln idag..Karneval kommer av carne, fläsk, griskött...Skolorna har ledigt, många arbetsplatser har ledigt i flera dagar. Det är Stort..
Nu börjar de genast jobba på nästa års karneval..syr upp de mest otroliga kreationer, regeringen går in och ger ekonomiskt stöd, för det är ju en stor turistattraktion också.
Här firas trettondagen av samma anledning som vi gör i norden men lite mera festligt, med de tre vise männen, kungarna, Balthasar och allt vad de nu heter. Kanske inte lika stort firande dock som i Spanien. Jag har förstått att det är avslutet på julen där... Jag kan för lite om den dagen här men jag förstod på vår lärare härifrån att det är tradition att man äter ett speciellt fruktbröd som man kallar Rei de bolo. God i mitt tycke.
Grönsaksstillebenet är gott också.
Härliga färger med hela denna paraden! :)

Trevlig helg!
Angelgirl,

ja, karneval är färger, minsann. Tack och tack detsamma!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio