Bankfröken, sista delen



I mitt förra inlägg om Bankfröken befann jag mig i slutskedet av att vara t.f. sekreterare hos chefdirektör Thusse när hans eminenta sekreterare M. var på kärleksresa. Jag befann mig nu och då även på reklamavdelningen men det fanns planer på gång igen för min del, mig ovetandes, som vanligt. Jag började få en viss vana..


Ålänningar har alltid varit praktiska och sett möjligheter, tagit vara på dem och jag var den där lilla schackpjäsen som man kunde använda än här, än där och jag hade inget som helst emot det. Jag gillade läget. Jag är lite sådan. Jag vill ju ha liv och rörelse runt mig, nya uppgifter att lära mig osv. 

Så där såg det inte ut där jag satt men nästan...

 










Jag satt plötsligt i datasalen, där den stora datorn  fanns och min uppgift var att knappa in siffror i långa  rader på hålstansen där resultatet sedan gick vidare till datorn. Guido L. chefen på den avdelningen hade  behov av en säker och snabb hand och så kom jag på tapeten. Jag blev förstås testad, skulle jag duga? 

Alla dessa  tre avdelningar fanns på samma plan, i samma korridor så det var lätt som en plätt att förflytta sig antingen till chefdirektörens kansli, till reklamavdelningen eller datoravdelningen. 


Men givetvis, att hatta på som en skottspole mellan avdelningarna var förstås inte optimalt. Allt var i sin linda vad gällde reklamavdelningen och snart så gjorde man en helomvändning. Man köpte tjänster av en redan befintlig reklambyrå utanför banken. Klokt. Proffs ska det vara som gör ett så viktigt jobb.



M. kom tillbaka från sin kärleksresa och tog över sitt jobb hos chefdirektören och jag blev godkänd för att sköta hålstansen med alla siffror som skulle vidare till datorn. Ett viktigt jobb men rätt så enahanda. Så småningom fick jag flytta på rumpan och sätta mig vid den stora datorn tillsammans med Ann-Marie. 

Vi fick nya arbetskläder. Kjolarna byttes ut till långbyxor för under datorn låg Gustafsson och reparerade titt som tätt. Två unga kvinnor med skapliga spiror skulle inte distrahera det viktiga arbetet som utfördes under datorn. I och för sig så tror jag att Gustafsson var mera distraherad av det han höll på med, för stackars karl, svetten syntes i pannan på honom många gånger. Även datoriseringen var i sin tidiga barndom på banken. 


Ja, jag hade det hur bra som helst, trivdes som fisken i vattnet men bestämde mig för att dra iväg till Lappland och cykla en sommar. Min fästman G var med på äventyret.  

Guido var inte helt glad på mig men jag var glad och det räckte för min del. Så jag sade helt sonika upp mig, samtidigt som jag blev lite tokigförklarad för att jag lämnade ett säkert framtidsjobb. 

I och med det var min tid som Bankfröken över.

Det var en bra lärorik tid, en tid som jag inte alls vill vara utan i mitt erfarenhetskartotek. 



Jag fick chans till ett helt annat liv under tiden jag jobbade på banken. Jag fick erbjudande om att fara till England, till en ort utanför Hull för att sköta om hästar . Familjen Cromwell-Morgan ägde ett stuteri där och jag skulle givetvis fostras till att vara hästskötare, få lära mig allt om detta. Helt obegripligt var det egentligen för min egen del. Varför just jag?  Jag kunde ju ingenting om hästar men likväl så var jag väldigt sugen på att lätta ankar och fara iväg. Jag tänkte bara "Vilken chans!

Resan dit, utbildning, bostad, lön... allt betalt.. Yes! 

Jag har många gånger funderat på hur mitt liv hade blivit om jag hade gjort det. Men jag stötte på patrull, min fästman gillade det inte och min mor slog nästan knut på sig själv när hon insåg att hennes dotter var benägen att ändra livet väldigt radikalt. 


Det blev många långa diskussioner, många förevändningar om vad jag skulle klara av eller mera om vad jag inte skulle klara av. Själv var jag inte det minsta rädd; jag var beredd. Pappa var den enda som hejade på mig och jag är fortfarande lite besviken på mig själv för att jag gav efter och lät mig övertalas. Fru C-M såg väldigt ledsen ut när jag tackade nej. 

Naturligtvis så skulle mitt liv helt säkert ha fått en annan vändning, sett helt annorlunda ut än det blev. Men det där med hästarna tar jag i nästa liv, då säger jag inte nej! 😉

Jag satte mig på en cykel istället och skramlade iväg ut på äventyr i Lappland. Så kan det också gå. Då när jag gjorde det hade jag inget arbete alls men jag oroade mig inte för den saken. Vilket jag inte behövde göra heller, men mera om det en annan torsdag. 

Uffe säger att han är glad att jag valde cykeln framom hästen😊! 


                                           

                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira


 Alla bilder har jag hittat på Internet. 

Kommentarer

Stefan sa…
Härlig berättelse. Valet av stålhäst framför en livs levande var kanske klokt :)

Tänk egentligen hur ett val i ens ungdom påverkat resten av livet. Hur hade livet sett ut idag om man igår gjorde ett annat val än det man gjorde? Bostadsort, livssituation, arbete...Allt hade kunnat se annorlunda om jag sagt ja istället för nej, om jag valt en annan gymnasieutbildning eller om jag inte hade gått på krogen just den där kvällen då jag träffade min blivande fru.
Säger som Stefan, en härlig berättelse. Jag förstår din mamma faktiskt.
Så många val vi gör i livet, att tänka "sliding doors" kan vara kul, för vad hade hänt om en valt en annan väg. Samtidigt så är i af jag (och jag tror även du) väldigt nöjd med vad du är i livet och det är ju tack vare de val du gjort hittills. Kram
Stefan,

tack! 😊
Antagligen var det så, för mitt liv har kanske inte varit en dans på rosor alla gånger och för vem är livet det egentligen ?, men det har varit bra, omväxlande och rikt på upplevelser, lärorikt. Det kunde förstås ha blivit lika bra allra minst om jag hade valt England den gången men jag gjorde mitt val och naturligtvis så har jag inte ångrat det.
Ja, vi talade om det senast igår kväll när jag skrev inlägget. Uffe fick också spännande utmaningar och erbjudanden men valde annat. Vilket jag är glad för nu förstås.
Det kändes verkligen som ett avgörande livsval den gången och det var det ju också. Livet är spännande för oss alla.
Ha det gott och tack för in kommentar! 😊
en vanlig man,

tack! 😊 Faktum är att jag förstår henne jag också, nu i efterhand.
Anna i Portugal,

just det, att tänka "sliding doors" är smått spännande. Livet kunde ha blivit bra, men också ett litet helvete. Det där får man ju aldrig veta eftersom det aldrig hände, men visst har jag funderat ibland. Det var ett livsavgörande vägval den gången. Jag var tjugo år, jisses, rena barnungen.
Naturligtvis så blev vägvalet det jag inte skulle vilja vara förutan, jag har det så bra jag bara kan ha det.
Kram
LillaSyster sa…
Jag håller med Uffe. Hästar är opålitliga....bits fram, sparkas bak och är obekväma på mitten.
Ha nu en härligt torsdag och absolut måste du ha några penséer på bordet=) Kra
LillaSyster,

haha🤣, jag gillar din syn på hästar, så klar och enkel. 😂
Tack, ja, jag är på väg ut på stan så vete gudarna vad jag kommer hem med mitt i allt.
Kram!
Jag inser att jag missat dina tidigare inlägg om dig som Bankfröken så nu har jag haft en härlig stund och läst ikapp. Har väl sagt det förut men säger det igen. Du berättar så levande och jag njuter av dina berättelser från verkliga livet. Och vilket erbjudande du fick! Förstår att du undrar hur livet skulle blivit om du tackat ja. Men att cykla en sommar i Lappland lät inte heller fel. Och så här i efterhand känns det kanske rätt att du ändå valde cykeln framför hästen.
Anita, de fyra blomsterhaven,

Härligt att jag har förgyllt din stund med bankfrökendelen av mitt liv. Tack !
Ja, erbjudandet var minst sagt spännande, triggade igång mig även om jag sedan lät mig övertalas. Men cyklandet i Lappland är också något oförglömligt, långt ifrån fel. Ja, det känns helt rätt just nu, men visst undrar man lite hur livet hade sett ut om om...
wiper sa…
Vilken härlig berättelse man får ta del av. Du var och är verkligen en tuff brud som inte skyggar för svårigheter och tar vara på livet. Ja du cykeln var nog säkrare ;) än om du är en äventyrare

Det är verkligen lärorikt att prova på många saker och yrken i livet. Jag har själv haft många olika arbeten och ofta flyttat så jag skulle nog inte kunna bo på samma plats hela livet. Fast nu får det vara nog ;)

Kul att få se en bild på gamla datorer och telefoner. Jag har själv ett tag suttit vid en tjockdata ;)

Härlig historik

Ha en fin torsdag
Kram från Malin
Wiper,

Tack!
Tuff och tuff?
Jag vet inte men orädd har jag varit, nyfiken också. Trygg i mig själv kanske. Jag har inte tänkt så mycket på det. Så här långt i arbetslivet hade det gått bra för mig i livet, men givetvis fick jag också känna av livets smockor längre fram, de som fostrar en.
Datorn jag satt vid var stor som bara den, stod på golvet. Vi var två som jobbade vid den på en gemensam bänk. En intressant tid, minsann. Så mycket behändigare nu.

Tack Malin, ha en riktigt fin torsdag du också!
Kram🥰
em sa…
Som jag sa i en tidigare kommentar känns tiden så bekant.
jag tror att det mesta var enklare då, allt ordnade sig — att oroa sig var ingen idé.
Margaretha
Annika sa…
Det är lite som i filmen Sliding Doors, om du sett den. Du vet, vad hade hänt om inte om ...
Det är intressant. Det funderar jag också på ibland, vad hade hänt om jag inte åkt som aupair tex ...
ja vem vet..?
KUL att läsa om bankfröken där i Mariehamn. Dessutom var du en av de första som fick jobba med datorer. BARA en sån SAK! Häftigt ju.

HA! SER att Anna skriver om Sliding Doors också. Läste inte kommentarerna förrän jag skrivit klart själv :-D

Fattar ju att Uffe är glad för att du inte tog den andra vägen. HIHI!

Kramar till dig från ett blåsigt Restonland!!
Margaretha,

så tror jag också, att allting var så mycket enklare då. Någon oro behövde man inte känna. Livet var tryggt.
Alltid ordnade det sig på något sätt. 😊

Annika,

jag har inte sett den men ska göra det om den uppenbarar sig, halkar in i mitt liv.
Ja, man funderar förstås och givetvis hade allting troligtvis sett helt annorlunda ut. Så självklart förstås.
Ja, vad hade du gjort idag om du inte hade aupair-at och träffat Peter?
Banklivet på den tiden, inte alltför längesen ens var så annorlunda då än nu. Då var det roligt att gå till banken dessutom. Nu är det något helt annat. Ja, det var häftigt

Uffe fick erbjudanden om att fara till Maldiverna och till Canada men stannade i Finland. Hans liv hade också varit annorlunda helt säkert.
Kramar från ett soligt men blåsigt Funchal. En blåst som ställer till det för flygen som vill ner och upp.

Znogge sa…
Så härligt att få läsa mer om din yrkeskarriär. Så gott som alla erfarenheter är av god tänker jag.
Kanske var det bra att det inte blev hästarna eller så hade det blivit hur bra som helst. Hästbranschen är speciell och jag tror man behöver ha ett gediget intresse.

Önskar en god kväll nu!
Znogge,

tack! Visst är det så som du skriver, alla arbetserfarenheter är av godo, absolut.
Det var förmodligen bäst som skedde, jag bara 20 år, hade ingen erfarenhet alls av hästar. Men jag känner mig själv, intresset hade vaknat, det är jag säker på och så hade jag gått all in för det så att säga. Givit det järnet. Om det inte hade varit mitt liv så går ju allt att ändra på, så tänkte jag då. Nu tog jag cykeln istället. Bra har det gått.

Önskar dig detsamma och håller tummarna vad gäller miss T.
Susjos sa…
Så kul att läsa allt du har varit med om! Jag förstår att Uffe är glad att du valde cykeln, hihi!
Kram!
Susjos,

tack! Jag dokumenterar på mitt sätt. 😊
Ja, det förstår jag också haha..
Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio