Skyltsöndag 453

Bloggvännen BP förvaltar det populära Skyltsöndagstemat. 

Jag hänger på idag igen och de andra som brukar göra det har jag länkat till här nedan: 

Idag har jag en ganska tydlig röd tråd i mitt skyltande

Café em Grão/ kaffebönor

"Vi dricker lite kaffe först och så tar vi en runda och passar på att handla frukt samtidigt på vägen hemåt".


    På andra sidan gränden på RIM-bygget var de helt säkert glada för att de hade tak över huvudet igår.
    På mannens säkerhetsväst står det CW Cofra Way, P
   

Så resonerade vi. Så kom störtregnet och det störtade på i timmar, ja hela långa dagen, så efter kaffet bestämde jag mig för att ta en titt in i köksskåpet med torr-varor i medan Uffe satte sig ner och åkte störtlopp framför tv-n. Vi motionerar på lite olika sätt i vår familj. 😉 

    Válido de....giltig under tiden 15 till 21 januari-24
    Este saldo só poderá ser utilizado de ..rabattsaldot kan användas endast under tiden 22 till 28.1-24
    Numa compra no continente..på ett köp på Continente 

Orsaken till min plötsliga inventering, (som egentligen inte alls är plötslig, för jag brukar "inventera" lagret ett par gånger per månad, samtidigt som jag rengör/städar skåpet,) är att Continente erbjuder 15 % rabatt nästa vecka på ett inhandlings-inköp, vilket kan vara hur många varor som helst och då ska jag givetvis passa på att handla det vi behöver. Att de pyttesmå myrorna som brukar ha sina vägar in i köksskåpet tas av daga samtidigt med inventeringen, hör till...


                        Att skåpet är fullt av olika "skyltar" är ju bara en fördel  en regnvädersdag.
                        Basmati-riset är suveränt..extra långt. En indisk affär
                        som heter Buddha har öppnat ett par kvarter ner härifrån oss (i Gamla stan) och säljer 
                        produkter som jag gillar att använda. Att förpackningen är förslutbar är en klar fördel. 

                        

Vetebaserad pasta. Nudlar skulle jag själv kalla dem. 4 kg för 12.99 €. Det är lite lustigt det där med att inte skriva 13 euro. Det låter billigare med 12.99 €, vilket det ju är också. En cent billigare. 🙄

   
Nu gör ni kanske stora ögon? Falu Rågrut här på Madeira i vårt skåp? Jodå, till julen har FASP två dagars försäljning av nordiska matprodukter för nordbor och vi gick förstås dit och handlade smått och gott. Jag äter en skiva knäckebröd per dag så paketet räcker länge. I vanliga fall bakar jag eget knäckebröd men så faller jag i farstun emellanåt...( Uffe äter mitt hembakta bröd och låter mig vara häst i fred; jag får ha knäckebrödet för mig själv) Lyckliga jag! 😋


    Leksands knäckebröd är också representerat i skåpet. Jag överlever 😉

   
   
   Farinha de Trigo /vetemjöl är ett måste att ha hemma i skåpet när jag får lust att baka mitt i allt.  
   På inköpslistan står det att jag ska köpa mera speltvetemjöl och rågmjöl. 
   Madeiramjöl i första hand, portugisiskt i andra hand. 
   Lite rolig prioritering förstås för allt är ju portugisiskt.  Sem fermento betyder utan jäst. 
   Para receitas deliciosas /för läckra recept. Fina- Tipo 65 berättar att det är finmalet. 
   Insular kan ni läsa mera om, om ni öppnar länken. 

   
                              
                                Farinha de milho från Ceifeira. Majsmjöl är också ett måste. 
                                Jag ligger i träning, inte hårdträning dock
                                men jag lär mig att laga mat och baka bröd enligt portugisiska recept. 

                                

                                  Några "matliga" böcker har införskaffats. 

Jag går gärna på bokfestivalen/mässan och handlar billigt, då gärna lite äldre böcker men givetvis så kommer någon nyare med hem också. 
Segredos de cozinha / Kökshemligheter från Madeira och Porto Santo
Bolos da Avó/Mormors(farmors) kakor

 

                                Några portugisiska kokböcker till finns i bokhyllan. 
                                Favoriten är Cozinha tradicional Portugeusa...

                                Jadå, ni ser helt rätt! 
                                Jag blev så glad när jag såg att det fanns en bok om Madeira recept så 
                                den köptes på stående fot. När jag kom hem såg jag att den var på franska. 
                                Det är jag det! 😉😂🙃
                                Tur att det finns översättningsmöjligheter och sen så kan 
                                Uffe franska om det skulle knipa. 


"Men varför ska du lära dig att laga mat på portugisiskt sätt? "
Den frågan har jag fått av flera vänner vid det här laget. 
För min del är det en så självklar sak så jag har svårt att förstå frågan. 
Jag bor ju i Portugal, givetvis vill jag lära mig den portugisiska traditionella matkulturen.
Vännerna ser ut som frågetecken och det gör jag också men av helt andra orsaker. 
"Men portugisisk mat är så smaklös" brukar jag få som ett motargument,
när vi äter middag här hemma hos oss, de har tagit för sig en andra gång och jag just har fått beröm för min goda mat som har serverats. Mat som jag har tillrett enligt portugisiskt recept. 🤣

Då händer det att det faller grodor ur min mun. Men grodlår lär ju också vara goda att äta. 🐸

Jag lagar naturligtvis mat från olika länders  kök. 
Idag ska vi äta en italiensk pasta bolognese tillsammans med vänner som kommer på besök mot kvällen till. 

Jag har många "skyltar " att visa  som finns i vårt matförråd, men måtta med allt. Det kommer flera dagar om livet vill. 

Ha en fin söndag alla!

                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Nej, har ni myror inne, fy vad jobbigt. Vi hade det också i början. Att vi gjöt om golvet hjälpte inte... men lyckades bli av med dem med myrdosor från Leroy och Sverige. Klart du ska lära dig laga portugisisk mat, vad konstig fråga. Önskar er en superskön söndag! Kram
Anna i Portugal,

ja, vi har myror inne. Småsmåsmåsmå...lätta att ta livet av. De är överallt, tar sig in överallt. De är lite korkade tack och lov, de kommer på rad, så...och normalt brukar ödlorna sitta där med öppen mun och myrorna går rakt in men nu syns knappt ödlor till alls i det här vintriga men varma klimatet. Det spöregnar här just nu..
Ska titta efter myrdosor när vi tar oss till Leroy nästa gång. Finns nog.
Önskar er detsamma! Kramar!
Znogge sa…
Myror inomhus är bland det värsta som finns tycker jag. Vanliga myrdosor hjälper sällan men av försäkringsbolaget fick vi andra och vilken skillnad!

Klart att man vill lära sig om landets matlagning. Det hade varit en självklarhet för mig med kan jag säga.

Önskar en fin söndag!
Znogge,

de här myrorna är av det allra minsta minsta slaget. Jag har givit upp på något sätt, förlikat mig med att de kommer och går och vi tar dem av daga i samma takt. De är inte för hemska så att säga. När vi hade myror på Åland var de av annan sort, större ...men givetvis är det inte roligt att ha de där småttingarna i köket. Men in kommer de..var som helst. Allt som öppnas i matväg, ska packas in ordentligt.
Ja, så känner jag det också, att det är en naturligt att lära sig hemlandets matkultur och kultur. Men jag är rätt ensam om den tanken bland våra nordiska vänner. Märkligt nog.

Önskar dig detsamma!
Inventera kan vara bra, mat med kort datum köper vi ofta i mataffären för halva priset. Vi "hamstrar" inte sen barnen flyttade hemifrån, passerar mataffär några gånger i veckan, har min ryggsäck eller liten kasse i handväskan.
Jag lagar gärna något anglofiliskt 🇬🇧
Lisbet sa…
Tack för att du är du! Som förstår :) Exakt så är det att de många små göromålen blir till stordåd och så glad jag blir när jag får ngt gjort!
Intressant att vara och handla med dig. Och dedär sportprogrammen i teve... Uffe är precis som Herr Husse här, huhhuh. Antar jag. Här kunde den som har skidor och kan och tycker om att skida i Lappland fara iväg och sporta lite själv! Här finns en massa möjligheter till idrotter. Brukade jag säga förr. Nåja hundarna får sin motion med honom. :)
kram
christian sa…
Ännu en överraskningens skyltning här hos dig.....matförpackningar från skafferiet....kul!
Att få 15% på ett helt köp är ju ett makalöst bra erbjudande, här får vi 5% som medlemmar på Coop....
Har heller aldrig förstått det där med "99" i slutet, tror de verkligen att folk tror att det är billigare?!? Själv älskar jag när butiker skyltar med raka priser typ 10:-, 20:- ....
Falu rågrut är bland de bästa!
Coolt att du lagar portugisisk mat å även självklart, för det behöver man ju inte glömma sina rötter å den matkulturen....ja, det finns folk till allt!

Ha en fin vecka å lycka till med matlagningen!
Hanneles bokparadis,

För min del är det en vana att inventera matförråden med jämna mellanrum. En relik från min långa tid inom matbranschen antar jag. Det bara ligger i...och bra är det.Jag har alltid velat ha en viss kontroll på vad jag har hemma, får ju mina il ibland, vill baka, laga mat etc.
Vi gör likadant, tittar efter de röda lapparna, söker erbjudanden.
Också jag har en matkasse i min rygga utifall att...

Anglofiliskt har jag däremot inte lagat många gånger. En brist i mitt kunnande..Engelsk fruktkaka har jag bakat några gånger, en sån där som sägs hålla året om. Inte hos oss dock, här äts den upp.
Lisbet,

givetvis förstår jag! 💗
Ett litet steg i taget gäller. Lycka till!
Tack! Jag här sportas det jämnt framför tv-n. Jag tittar ibland när det är skytte på gång, det gillar jag..de är nog sådana de där hussarna. Haha. Bra att era sötnosar får motionen de behöver med herr Husse.

Karin-kram!
Christian,

tack! 😊
Det är ett bra erbjudande som kommer med jämna mellanrum. I februari blir det 10%, sen kommer 15% igen och så där håller det på.
Där är vi lika du och jag, jag gillar också skyltarna med raka priser, hejar inom mig...
Det finns ingen knäckebrödskultur här så jag passar på när det finns knäckebröd att få utan att behöva baka själv.
Att laga mat från andra länder än det egna gamla, är ju bara roligt och intressant och nu bor jag ju här, så det är självklart.


Ha en fin vecka du också och tack för lyckönskningen!
Guldkryckan sa…
Var glad för att det bara är myror och inget annat som kryper in till er.
Fint skyltat här tycker jag, kaffebönor är ju ett säkert kort, godare än färdigmalet.
Knäckebröd är populärt här med, fint att ni periodvis kan köpa det hos er också....gott gott.

Ha nu en fin söndag. :)
Guldkryckan,

ja, vi sade det själva igår. Det kunde vara kackerlackor också men de här myrorna är så pyttepyttepyttesmå så jag ids inte ta stora bekymmer över dem. Några drag med diskduken och de är väck för den stunden i alla fall. Vissa saker kan man leva med.
Kaffebönor är ett säkert kort. Det bästa är att mala själv
Periodare är jag vad gäller knäckebröd, haha...

Ha detsamma du med!
byblixtra sa…
Många skyltar som dök upp i inventeringen av skafferiet. :-)
Men inte trevligt med oinbjudna gäster i skafferiet och ser att du fått tips på att få väck dem. Kanel brukar inte myror gilla.

Kul att du undersöker portugisiska köket.
Karin sa…
Alltid lika spännande att sätta sig in i värdlandets matkultur, var man än hamnar i världen!

Myror jag jag inte problem med för närvarande, peppar, peppar – eller ska man kanske säga kanel, kanel, när det gäller myror? Men mjölbaggar, däremot... Ju mer ekologiskt mjöl jag köper, desto fler mjölbaggar, vilket väl är naturligt. I de alltför besprutade spannmålssorterna trivs de tydligen sämre. Jag löser det så att sanerar skåpen och låter mjöl och andra specerier byta plats med porslin och glas med jämna mellanrum. Det hjälper, men jag kommer aldrig ihåg vad jag har i vilket skåp. Kanske borde skaffa glasdörrar:)
byblixtra,

ja, så kan det bli! 😊
De oinbjudna är snudd på omöjliga att hålla stångna. De finns överallt men jag upplever dem ändå inte som ett stort problem..utan mera något som man får lova att lära sig att leva med. Det går bra att hålla efter dem i vardagen och att se till att söta saker är väl inpackade. De är ju små sockergrisar de där pyttepyttesmå...
Kanel ska jag testa med, tack för tipset.

Ja, för min del är det helt naturligt att bli bekant med den kultur jag lever i. Tack Byblixtra! 😊
Karin,
Visst är det så, det hör till helt enkelt.

Glasdörrar nästa, haha..jag känner igen det där med att inte veta var man har sina saker, sina varor. Jag byter plats jag också med jämna mellanrum.
Till all lycka har jag klarat mig utan mjölbaggar här men en av mina vänner har haft stora problem. Inte roligt alls.
Det är naturligt att naturligt finns i naturligt😊
Sist och slutligen så är det ju bara små petitesser detta när det kommer ifråga.
Annat slag av problem skulle det vara om vi hade misiler flygandes över våra köksskåp.
Ha det!
BP sa…
Det är ju det jag sagt så många gånger - det finns skyltar precis överallt. Man behöver inte ens gå ut. Det räcker med ett skafferi. Perfekt för en innehållsrik Skyltsöndag:-)
Det märks att du är intresserad av matlagning, så det är ju självklart att du vill laga portugisiska rätter som du gillar. Och då är ju gamla kokböcker att föredra, för där finns ju "originalrecepten".
Att det sedan verkar finnas hur många olika mjölsorter som helst - ja, vetemjöl är nog mjölet jag har i skafferiet. Och 1 kilo brukar hålla i minst tre år...
Nu hoppas jag att det har slutat regna hos dig, för jag minns hur fuktigt och oskönt det blev när det ösregnade i Funchal.

Men en toppen Skyltsöndag fick du till ändå:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
åsa sa…
Jag blev nog mest förvånad över vilket genomslag det blev och hur Åke blev försvarad trots jag egentligen inte sagt något om honom mer än att jag funderade att lägga ner mitt Hoppa på tåget 🚂 engangemang. Nåväl det var gårdagen.
När jag bodde i en by utanför samhället hyrde ett PerAlbin torp så kom det in myror och nu pratar vi alltså om myror 🐜 stora som små hundar 🐕 och till slut drömde jag mardrömmar om att bli utburen under natten och vakna i en myrstack 🙄 jag hörde ju hur myrorna tuggade inuti väggarna och när jag fuskade kom det en bataljon marscherande direkt ner i diskbaljan.
Det var tider det 😅 när vi köpte detta torp i skogen så slapp vi myror men har återkommande besök av möss - därför har vi katt 😅

Att laga mat inspirerad av där man bor med lokala produkter låter ju vettigt. Intressant att lära sig något nytt. Kreativitet är bra för hjärnan även om man inte handarbetar så är även matlagning handarbete.

Ha det så bra 👋/åsa
BP,
exakt, det finns skyltar överallt. Det ser man ju bra hos oss alla som deltar i temat.
Så är det, originalrecepten hittar man i äldre kokböcker. Jadå, jag tycker om att laga mat, att skapa och så vidare. Jag mår bra när jag får hålla på med det.
Oj, ja, det finns mjölsorter hur många som helst. Här varar mjölet så länge jag kan hålla mig borta från att baka. Vill alltid ha några kilo på lager, för mitt i allt så ...
Nu har det slutat regna, vi har ca 25 grader varm...
Tack BP! 😊

Åsa,

Jag är glad att du inte hoppar av utan hoppar på även i fortsättningen, som jag redan skrev.😊
Jag förstår att det är utrett nu, bra!

Jag förmodar att det var s.k. hästmyror som du hade med att göra. De här är så små att de knappast syns, de måste vara flera för att man ske se dem. Nästan så. Vi har termiter här också men de får genast äta gift...de tuggar ner allt i trä om de kommer åt och det får de inte göra.
Möss har vi klarat oss förutan...jag är rätt mordisk av mig själv när det kommer till sådana djur..har ju inte katt.
Exakt, kreativitet är bra för hjärnan...språkinlärning matlagning etc..håller igång mina små grå..båda två😉

Ha det så bra du med Åsa! 😀
Märtha sa…
Jag hade ohyra - inte myror - i mjöl- torrvaruskåpet en gång i mitt förra liv. Efter det sätts alla förpackningar i supertäta plastburkar, och det har fungerat. Knäckebröd äter jag också varje dag, nästan. Många sorter. Men här är det ju obegränsad tillgång. Här känns varmt idag, "bara" - 6,1... Jetströmmen ovanför polen rör om ordentligt i väderförhållandena. Tronskiftet i Danmark var rörande och familjärt, kungen Frederik torkade tårarna flera gånger...
Susjos sa…
Va du är duktig på portugisiska, anar att du är bra på att öva öva öva! Kul att se de olika portugisiska förpackningarna, men roligast är ju att se hårt bröd från både Falun och Leksand minsann! Kul!
Vilka superfina skyltar denna dag!
Ha det gott!
Kram!
Härligt att du kunde köpa Falu rågrut på Madeira - det är något vi alltid har hemma, Maken skulle börja gråta annars!
Jag vet inte mycket om portugisisk mat men bacalao undviker jag, alltför likt vår lutfisk ...
Susjos,
njaaa, men jag blir bättre för varje dag som går. Tack!
Jag tänkte förstås på dig när jag lade ut knäckebrödsfotona.
Tack och ha det gott du med!
Kram!
Märtha,

det är viktigt med supertäta burkar här också, i all synnerhet när man har öppnat förpackningarna. Tack och lov så har jag bara småsmåsmå myror som är på spaning i mitt skåp, tillsvidare.
Jag bakar eget rågknäckebröd, ett riktigt hästbröd, nu och då. Jag ska se om jag kan se tronskiftet nu i efterhand. Har varit full rulle här...
Klimakteriehäxan,

under två dagar i december brukar det gå att få tag på Falu rågrut här...jag är först på plan.
Bacalhau, hör inte till min favorit men jag äter förstås om jag blir bjuden. Det är olutad lutfisk ...
En stapelvara här året om.

Oj då du är duktig du som tränar att göra portugisisk mat. Tänker att den gamla vanan kunde vara svår att ändra på gamla dar. Detta till trots så blir man ju rätt less på att äta ett och samma som man ätit år ut och år in. Tyckte att det alltid var intressant på våra resor att testa nya maträtter, dock inte att göra dem själv. Gäller ju att du får översatt allt rätt också så jag säger lycka till. Klokt att testa.
Åke sa…
Det är så roligt att se skyltar från världen över :) Trevligt att det går att få tag i Svenska produkter. För lite över ett år sedan var jag in på Leksands Bröd i Leksand. Oj vad jag handlade :) Och just det där paketet med havsflingor vart det 4 st utav. Jag har dom som kund dessutom.
Hantverkarglädje,

Tack!
Jag känner inte mig särskilt duktig alls, men jag är nyfiken, jag vill veta mera om allt det "nya" för min egen del.
Jag har nog alltid testat och tagit till mig andra länders maträtter vad jag själv minns. Iransk mat var också något jag lagade rätt ofta
ett tag i mitt liv, p.g.a att jag hade vänner som kom därifrån. Men nu bor jag ju här och vad är då mera naturligt än att också lära sig det nya hemlandets matkultur? Översättningen är inte särskilt svår och jag har ju tillgång till en lärare som kan hjälpa mig om jag behöver.
Tack snälla du! Ha det gott!
Åke,

ja, i december har ett svenskt/portugisiskt företag julöppet för nordbor och då går de flesta av oss dit och inhandlar nostalgi från hemländerna.
De äter inte knäckebröd här, jag har inte hittat något sånt i affärerna alls, annat än fröknäcke i väldigt små förpackningar.
Så kul att du har dem som kund! 😊
Paula sa…
Här kom visst allt från ätbara grodlår till myror som ju kittlar så härligt i kistan enligt Baloo, har du inte testat? Fulla av proteiner! Alltså vilka konstiga vänner du har, MAASSA MAAN TAVALLA säger jag då, det är väl klart att man vill testa lokal mat, det gäller ju även om du turistar i olika länder. Så tycker iaf jag...Många paket blev det där i skafferiet, kaffekoppen på första bilden vållade problem, hade jag inte läst texten hade jag aldrig begripit vad bilden föreställde! Jag handlar ibland på Matsmart på nätet, bara billiga grejer som inte gått åt i handeln. Torrskaffning förstås. Brukar bli mycket knäckebröd, bönor och andra skafferivaror, annorlunda kryddblandningar osv. Ja nu har du inte långt till skylt-skafferiet! Kram från pörtet
Paula,

ja, allt möjligt kan man hitta här inne hos mig. Vet du, jag har helt säkert ätit några myror också. De är verkligen så pyttesmå att de inte kittlar i kistan..Det måste nog till något större i myrväg för det.
Oj, så bra jag gillar ditt uttryck Maassa maan tavalla. Exaktamente, så tänker jag också.
Jag tittade själv på kaffepåsens bild, det ser ut som en grådaskig soppa...Jag tittar alltid efter röda lapparna och erbjudanden och tar vara på tillfällen då man får rabatt.
Kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio