Hoppa på tåget / 2/ Guld

Jag hoppar på tåget och åker med lokförare Åke till destinationen Guld idag. 

Titta in till honom så får ni veta vilka andra som också är med på tåget.

Jag hittade guld i mina gömmor så jag känner för att visa det som glimrar för er andra tillika som jag "ordstävar". (Det gör väl inget att jag verbaliserar ett substantiv? 🤔 )

        
      Det är bra att väga sina ord på guldvåg
      Jag försöker men det går nog åt pipsvängen emellanåt...det medges. Ibland hoppar det grodor 
      ur munnen på mig så där bara...
      

    

                             Guldet är kungarnas guld... 

    Krubban finns i Museu Familia Texeira här på Madeira.
    Krubban är större än på bilden, men fotografen missade ... tyvärr. 
    Vågen på första fotot är också därifrån.

    

                            I någon kyrka (Igreja) här på Madeira. Jag minns inte var jag tog fotot...
 
                            Tala är silver, tiga är guld

                            

     Tekannan i guld är tillverkad av Arabia i Finland. Jag tog fotot när jag höll på att förbereda för 
     ett Afternoon Tea i Ålands Sjöfartsmuseum för ett antal år sedan.
     Tekannan har sin lilla speciella historia. 
     Jag var tre till fyra år 
     (jag minns att jag inte kunde se över diskbänkskanten, så liten var jag). 
     Min bror Krister kom hem med kannan, 
     som han hade köpt för sin första springpojkslön och gav den till vår mamma. 

     Han hade dåligt samvete för att han hade plockat isär vår stora väckarklocka i tusen bitar
     mot ett självsäkert löfte om att han skulle skruva ihop den igen. Vilket han inte klarade av. 
     Väckarklockan låg i en skokartong i skåpet under diskbänken, i många många bitar. 
     Men tekannan har överlevt ända tills nu och förhoppningsvis länge än. 
     Jag fick den i min tur av mamma men nu har jag givit den till Kristers son Mikael💗
     där jag, som faster, anser att den hör hemma. 

    
Den här bilden måste jag bara ta med för att det hänger tåg runt kannorna...Tillfället är från en annan gång men på samma ställe och med Afternoon-temat. 

     Allt är inte guld som glimmar

    

    Guldarmbandet glimmade till när Britt-Marie visade sin oerhört välgjorda folkdräkts hätta för mig.
    Ett underbart hantverk, guld värt och så rätt att bära när det var bröllopsfest. 

     Frihet väger mer än silver och guld

    

                    Päroncognacen ser ut som rena guld-drycken.

                    Vissa har guld i strupen

                     

     J. A. G. Acke (Andersson) har gjort denna vackra Nymf. Gouache på gips. Önningeby museum på 
     Åland eller Måland som Acke själv lär ha sagt. 

     Visdom är bättre än silver och guld
     

Detta vackra hårsmycke "hittade "jag på ett familjemuseum här i Funchal. Casa- Museu Frederico de Freitas. Det ska till ett kraftigt portugisiskt hårsvall för att kunna bära detta vackra smycke på ett rättvisande sätt. 

Den som sover på silversäng drömmer om guld




                                   I Alfama i Lissabon...

                                   Med en nyckel av guld tar man sig in genom alla dörrar 




                                              Sanningen är tyngre än guld men den flyter på vattnet.
   

Den här vyn hade vi från den balkong till den lägenhet , bara en liten bit härifrån, som vi hyrde och bodde i när vi köpte vår lägenhet här  (11 mars-21) .  Himlen i sig själv stod för guldet den kvällen. 

Sen for vi hem till Åland och sålde allt vi ägde, smått och stort och kom tillbaka hit igen den 14 september-21 för att stanna. Det gick undan det året..


Nu har jag uppdaterat lite grann...här är de andra som enligt Åke kommer att åka med på tåget nu och då eller varje gång: 

AngelgirlBP, Carita ,En vanlig man, LillaSyster, Nalta i NorrlandOrdodlaren, Paula, Stefan Susjos, Znogge, Åke Äventyret framtiden. 

Följande destinationsord ser ut så här: 

20 januari    Knut

27 januari    Fågel, fisk eller mittemellan

3 februari    Fru Fortuna

                                                      Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Tala är silver tiga är guld hade jag hoppats komma fram från någon resenär ;) Glad att just du lyfte guldet så :) Tack för att du visar upp så mycket vackert guld du beskriver. Vilken resa sagolik resa ni gjort dessutom. Jag önskar er en fortsatt trevlig vistelse där ni är hemma. Önskar dig en fortsatt trevlig lördag. Och tack för länken.
wiper sa…
Destination guld, vilket härligt tema och många fina bilder att kolla på. Ett fantastiskt inlägg som vanligt. Vilken utsikt från den lägenheten, verkligen guld värd

Så vackert hårsmycke och vackert guldarmband. Så modiga ni varit som flyttat så långt och så rätt beslut.

Ha nu en härlig helg
Kramar från Malin
Znogge sa…
Vilken fin och bred tolkning av ordet guld! Passande bilder därtill dessutom. Själv hade jag inte många bilder som passade så det fick bli en nytagen men det gick det med.

Önskar en fin lördag!
Åke,

Tack! 😊
Jag hade oanade mängder guld i mitt bildarkiv..
Vi har gjort en resa, guld värd, absolut.
Tack detsamma!
wiper,

Ja, jag är glad att Åke tog över spakarna på Hoppa på tåget. Kanske du hoppar med ombord du också någon gång?
Ja, vi hade en fin utsikt från den lägenheten, sagolik.

Jag vet inte om det handlar om mod alls. Det var bara rätt för oss att ta det beslutet, som hade vuxit fram under årens lopp.

Tack detsamma Malin!
Kramar!
Znogge,

tack!
Jag råkade ha rätt mycket guld i mina gömmor, mera än jag ens kom ihåg.
Tittar in och ser hur du har tolkat Guld.
Önskar dig detsamma!

Många fina bilder du hittat. Hellre grodor än tigande 🙂
Hanneles bokparadis,

ja, det finns mera i gömmorna än man själv kan ana ibland.
Tack, det känns bra det där med grodorna. Ibland får jag riktigt dåligt samvete för allt som hoppar ur munnen på mig. 😊
åsa sa…
Så guldiga glimmrigt glänsande gult och gripande 🤩 tekannan-historien grep mig och allt är inte guld som glimmrar men Du har så rätt i att Thailändska paviljongen finns i Sverige i Ragunda, en bit från Sollefteå på väg mot Östersund ☺️

Anledningen till mitt gnäll 😅 om förra veckans Hoppa på tåget 🚂 http://naltax2.blogspot.com/2024/01/hoppa-pa-taget.html? är att Åke inte kom förbi… jag tycker att föraren av ett tåg ska stanna till och kolla/kommentera om så bara med 👋 för varför ska jag annars delta?

Ha en fortsatt fin lördag 👋
/åsa
LillaSyster sa…
Frihet är viktigaste av allt, det och hälsan! Men lite guldkant på tillvaron är aldrig fel. Fint inlägg. Ha en bra lördag, jag håller på att krama ur det sista av min vintersommar=)
Åsa,

Tack, jag drar på med mina minnen och min bror betydde väldigt mycket för mig så han får sin beskärda del på det här sättet. Också.
Jag trodde först att du hade varit till Thailand men sen fick jag för mig att det finns något i Sverige också. Kul! Tack Åsa!

Åke låg på sjukhuset, han skrev att han visste att han inte hade varit in till alla. Han var inte till mig heller men jag förstår att det kan bli så ibland. Ge inte upp Åsa, jag vill ha dig med på tågresorna. Fortsätt hoppa med ombord!

Ha detsamma du med! 😊
Karin




LillaSyster,
exakt, mycket viktiga komponenter .
Tack! Jag förstår att du är hemma igen...snart, om en månad börjar ni känna av våren. Här störtregnar det just nu, har hållit på i en timmes tid.
Vinterregn.
Tur att det inte kommer som snö. 🙄

Guldkryckan sa…
Finns många ordspråk som innehåller ordet guld
Guld är ju vackert, samlade på sådant förut lite, ska ju vara bättre än att ha kontanter om det strular till sig i världen.
Men jag fyllde sedan mitt prepperskåp med förnödenheter istället. 👌
Tekannan var fin tycker jag och med den historien om den så blir den ju ovärderlig.

Ha det nu jättefint.
Guldkryckan,

ditt bloggnamn är ju bara det i sig GULD! 😊
Ja, det finns en hel del ordspråk med guld i.
Jag gillar guld och kan egentligen inte bära andra smycken än guld, vitt guld och kirurgiskt stål. Ibland silver, beroende på...
Ja, det sägs så att man ska källaren full av guldtackor, haha...
Jag gör som du, fyller på med förnödenheter istället.
Tekannan är fin och jag är glad att Mikael har den nu.
Ha detsamma du med!
Bloggblad sa…
Åh, vad många fina guldbilder! Jag gillar guldgrodorna som hoppar ut ur munnen ... bra tanke! Jag har lite svårt att följa ordspråket om att tiga är guld... jag tycker att det är urtråkigt när folk bara tiger.
Bloggblad,

tack! Grodorna är ett svenskt simmärke.
Ibland är de nog inte av guld men ja, det är svårt att vara tyst..
Skönt att jag inte är ensam om det.
BP sa…
Har sagt det förut, men du är fantastiskt duktig på att hitta hur många tolkningar som helst till precis alla teman:-) Eloge!
Att väga sina ord på guldvåg är ingenting för mig alls. Då håller jag hellre käften helt, just efter mottot "tala är silver, tiga är guld";-)
Gillar den där runda spegeln(?). Minns att just sådana speglar var inne på 1970-talet. Fejk visserligen, men de var rätt snygga i rätt miljö.
Min bästis Yvonne skulle hoppa högt om hon tittade på det oerhört vackra diademet. Hon samlar faktiskt på sådana hårsmycken.
Oerhört bra jobbat!!!
Hej o hå här finner man en som verkligen lägger manken till att i både text och bild. Ja jag må såga att du verkligen har tungan rätt i munnen för att finna alla stigar fram om temat guld!

Men alla dina bilder är fantastiska till dina texter.. :D

Men detta talspråk att "Tala är silver och tiga är guld" Kan vara svårt ibland - speciellt om någon hoppar på ens nära och kära utan en riktigt bra anledning, men för övrigt tiger jag oftast! ;)

Önskar dig en fin helg! :)
BP,

tack! 💗😊
Jag kan sälla mig till din skara. Jag kan inte hålla truten ...det bara ramlar grodor ur den även om de är sanna många gånger. Men man måste ju inte, men antagligen måste jag, haha..Tur att jag har lätt för att be om ursäkt, vilket jag har fått göra nu och då. Måste lära mig att tiga är guld.
Det vackra diademet håller sällskap med många liknande gulddiadem.
Jag får nog ta ett nytt besök inne på det muséet med kameran i högsta hugg. Tack!
Angelgirl,

tack! 💗😊
Det är svårt detta med att tala är silver och tiga är guld.
Jag tycker att man ska säga till ordentligt när någon annan hoppar på utan anledning. Se där, nu blev det silver igen, haha..
Önskar dig detsamma!
Ditte sa…
Roligt att läsa dina tankar om dagens ämne i "Hoppas på tåget" och att läsa din tolkning.
Och uttrycket att "tala är silver och tiga är guld" är tänkvärt. Men ibland, i vissa lägen, kan det absolut vara värt att inte göra det. Jag har svårt att hålla tyst om jag ser eller tycker att något är fel eller orättvist och är inte rädd för att säja ifrån.
Kram!

Förstår att den Guldvyn lockade att ni packade ihop och drog iväg.
Ditte,

Tack !
Jag säger till för det mesta och äldre jag blir säger jag ännu mera till. Man ska inte knyta näven i fickan, det mår ingen bra av, bättre då att prata ut även om det kan vara jobbigt för både den som får ta emot och den som ger.
Kram till dig med!
Susjos sa…
Vilket guldigt vackert inlägg!
Och kors i taket, idag är jag också med på tåget! KRAM
En vanlig man,

jag förstår i min tur att du förstår det. Tack! 😊
Susjos,

tack!
Men så himla kul med det korset i taket. Nu ska jag söka upp dig där du befinner dig på tåget. Härligt!
KRAM
Paula sa…
Dig slår man nte på fingrarna, du har verkligen fått med det mesta om den ädla metallen som gett sådan genklang på hela vår jord. För människan är fåfäng, skönhetsälskande och ha-galen!
Guld i strupen, den hade jag glömt, dock inte honom som hade det, Jussi Björling! Borlängesonen med eget museum i grannstaden. Att frihet väger mest är ju högst aktuellt i vår omvärld. Vi är många som håller med! För vad är våra liv värda om det materiella får bestämma våra val, samtidigt som någon annan styr våra liv. Vilken fin tolkning, jag är inte direkt överraskad! Kram från nattpörtet
Paula,

Åh, så du säger då, slå på du, du kan, jag vet det! 😊🤗 Tack Paula!
Guld betyder så mycket pengar också, inte bara skönhet, Guld betyder makt med allt vad det innebär. Det finns många strängar på en lyra som det heter.
Tänk, jag har aldrig tyckt om Jussi Björlings röst så där speciellt mycket, även om jag har full respekt för förmågan han ägde.
Exakt så är det, vad är våra liv värda om de maktfullkomliga får styra våra val. Nada...
Tack snälla!
Varm kram från gränden där regnet strilar ner.
Märtha sa…
Visst kittlade det att vara med på tåget, men det har nu bara kört ihop sig med skriverier just nu... Jag står på en perrong och ser tågen glida förbi, tillsvidare. En vacker dag hoppar jag på. Tror jag. Guld i strupen, jag erkänner härmed att jag inte heller är stor Jussi Björling-beundrare. Men vi bör ju komma ihåg att inspelningstekniken under hans tid var något annat än idag. Allt guld bör vara in natura, inte förmedlas via teknik, det är min åsikt. Men guldtekannan är bara för söt! Säger en som just nu sysslar med buskar som inte är buskar och en spirea som inte är spirea...
Märtha,

du hinner ju hoppa på när du känner för det och så vidare. Jag tänkte inte alls vara med men tycker att det är fint att hitta ord till foton jag har att använda och så blev det.
Självklart är det som du skriver, inspelningstekniken var inte den bästa förr, gjorde knappast rättvisa åt alla sångare o.d.
Jag håller med om guldet..det ska vara in natura.
Guldtekannan är i lika fint skick nu som den vår då...Arabia-kvalitet.
Syssla vidare med buskar som inte är buskar och spirean som inte är en spirea. Låter som livet självt det där.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio