Skyltsöndag/ 451 / Nyårsafton!

Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagen idag igen, på årets sista dag. 

Jag skyltar på mitt sätt och de andra som också brukar göra det har jag länkat till här nedan: 

                                             Tack BP för det här året! Ett extra stort tack! 

                                              Du får en liten bit lyftkran av mig istället för en blomma🎀🎁😉



Vad passar bättre idag om inte Tennyssons nyårsdikt? 
Den är  aningen bister men på något sätt så hör den till varje nyår. 
När vi bodde på Åland såg vi alltid Nyårsfirandet på Skansen i tv-n, efter att vi hade skålat in vårt eget nyår en timme innan och ett par timmar senare följde vi med nyårsfirandet, via datorn, här på Madeira. 
Ett väldigt firande blev det med fyrverkerier i närmsta knutarna, en av grannarna slog på stort varje nyår, vi behövde inte göra det själva för att få väldigt mycket glitter på himlen. 
Jag höll mig till mina sprakstickor..

Ring, klocka, ring i bistra nyårsnatten mot rymdens norrskenssky och markens snö;

det gamla året lägger sig att dö …Ring själaringning över land och vatten!


Mors hem/hus. Inicio betyder början. Där allt börjar..

Ring in det nya och ring ut det gamla i årets första, skälvande minut.

Ring lögnens makt från världens gränser ut, och ring in sanningens till oss som famla.

Släktträd


Ring våra tankar ut ur sorgens häkten
och ring hugsvalelse till sargad barm.

Ring hatet ut emellan rik och arm och ring försoning in till jordens släkten.

Fredens torg


Ring ut vad dödsdömt räknar sina dagar
och forngestaltningar av split och kiv.

Ring in ett ädlare, ett högre liv med bättre syften, mera rena lagar.


Inträde till templet


Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
och ring den frusna tiden åter varm.

Ring ut till tystnad diktens gatularm, men ring till sångarhjärtan skaparglöden.



Ring ut den stolthet, som blott räknar anor, förtalets lömskhet, avundens försåt.

Ring in det rätta på triumfens stråt, och ring till seger mänsklighetens fanor.

 
Ring, klocka, ring … och seklets krankhet vike; det dagas, släktet fram i styrka går!  
Ring ut, ring ut de tusen krigens år, ring in den tusenåra fredens rike!


Ring in den tid, då andarna befrias
ur själviskhetens sammansnörda band.

Ring mörkrets skuggor bort ur alla land; ring honom in, den bidade Messias!


Jag är fortfarande väldigt tagen av Museu familía Teixeira, där jag har tagit de flesta av fotona här i dagens inlägg. Nu, idag, den sista dagen på året, vet jag att museet är ett av mina besöksmål under-24. Dit vill jag fara igen, ta in allt som vill komma till mig och lära mig mera.  

Jag vill vara där en hel dag, bara vara, känna atmosfären, kärleken, sorgen, alltet. Det grep mig så hårt när vi gjorde det första besöket, så jag behöver ge mig tid att ta in allt detta igen som jag upplevde då så oerhört starkt. Bara för att förstå mera, både av det som visas men också av allt som rörde till det inom mig själv på ett djupare plan.

En av de större upplevelserna på flera olika plan blev det för min del under året -23. Kanske också under det inkommande året. Det återstår att se. 




Jag vill också dela ett av de allra vackraste foton som jag tog under 2023 med mig till er. 
Så tycker jag själv. 
Det är juli, det är morgon, det är magi. 
Helt oredigerad magi. 
Jag tog många liknande foton men det här blev bäst.  
Kan ni tänka er hur euforisk jag var? 
De jobbade, jag bara njöt av allt detta vackra som fanns framför mina ögon.
En effektfull andaktsstund bjöds mig en sommarmorgon då ljuset gjorde sitt eget äventyr. 

Alltid samma tid i början av juli månad, varje dag måste jag gå till fönstret för att "skåda ljuset" .  
En kort, kort sekund och så var förtrollningen bruten.
 
Det är de korta stunderna vi ska leva på, idag har inget, inget skett men något sker ändå...
År 2023 klingar ut och går till historien.
 
Ett oförglömligt år har det varit för min del, ett år som jag är så tacksam över att ha fått vara med om. 
Ett år på gott och på ont, så där som det är när livet tar sina ibland märkliga danssteg.
Aldrig någonsin har jag tagit så många danssteg för mig själv till ljuvlig fadomusik 
( Ana Moura) som i år.

Jag har rundat matbordet, dansat i korridoren, i uterummet och så samma runda igen och igen
Känt mig glad och lycklig, men också ledsen/sorgsen över livets tillkortakommanden. 
Alla känslor har jag dansat in och ut; ut och in.
År 2023 har varit händelserikt på så många sätt, fysiskt, själsligt, sinnligt, lärorikt.

TACK från hela mitt hjärta år 2023! Jag känner mig oerhört berikad och stärkt.

Fotot blir inte bara ett tack för det gamla året, det får också bära mig in i det nya...

ETT GOTT NYTT år 2024 önskar jag er alla, alla! 

                                   

Belle Portuguese  (fotot av denna vackra ros tog jag i Alfama /Lissabon-19).

En väldoftande rosenkram vill jag ge er alla som har följt mig och följer mig här på bloggen! 
 Ni är många, många, jag vet det, jag kan läsa av det via statistiken.
Ni är från  många olika länder i alla världsdelar.
Tack och lov att det går att översätta texter med Googles hjälp.
Ibland blir det fel förstås men sånt får man ta med ett skratt.
 Om det går. 

Jag är alltid lika förundrad över att ni är så många🙏
Jag känner mig tacksam, ödmjuk.
Jag skriver ju bara rakt upp och ner och följer mitt hjärtas röst när jag gör det.
Vardagslivet rakt av och rakt på.

Ett stort tack till er alla! 💗
Ett extra stort tack till er som också ger er tid att kommentera! 💗

Nu avslutar jag år 2023, jag gör det tillsammans med Uffe och fem andra vänner
 lite högre upp i periferin här i Funchal.

Sen kavlar jag upp ärmarna och tar tag i år 2024! 
Med hull och med hår, som vanligt.

Ett lyckosamt, kärleksfullt nytt år önskas Er alla! 

 Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Ett fint år har ni haft förstår jag, och vi är glada att få ha varit med på en liten del. Både via bloggen och vårt besök hos er. Kommer tänka på er ikväll när vi tar en slurk av din goda apelsinlikör till vår apelsindessert. Önskar er en fin avrundning på 2023 och så välkomnar vi 2024 med allt vad det för med sig.
Kram till er båda!
LillaSyster sa…
Så fint skyltat! Vi hoppas på att 2024 ringer ut krigen och ringer in freden.
Fortsätt följa ditt hjärta och skriv rakt upp och ner =) gott slut och ett riktigt Gott Nytt till dig och Uffe!Kram
Anna i Portugal,

ja, vi har haft ett riktigt bra år. Vi är lika glada för ert sällskap vi också Anna!
Oj, har ni fortfarande kvar av apelsinlikören?
Önskar er detsamma och vi välkomnar -24 med öppna famnar.
Kram till er båda från oss båda!
LillaSyster,

Tack! Vi får hoppas innerligt för att det ska bli så, verkligen hoppas!
Tack, så blir det också. Rakt upp och ner.
Tack detsamma! Kram!
Vilket härligt inlägg att läsa så här på nyårsaftonens morgon. Ikväll ska vi lyssna på nyrårsklockan som i år läses av Tomas von Brömssen. Vi får besök och snart ska jag börja förbereda dagen.
Tack för bilden du delade med dig av. Visst är det ett magiskt ljus i den. Och så den rosa rosen ... mmm!

Ett riktigt Gott Nytt År till dig också!
Anita, de fyra blomsterhaven,

tack!
Aha, Tomas von Brömssen. Det blir fint, helt säkert. Han har ju det där speciella, den killen.
I år tar vi in nyåret med tre portugiser, med en svensk och så blir vi tre ålänningar. Ser framemot kvällen.
Den rosa rosen doftade himmelskt. Den vackraste rosen som jag tror att jag någonsin har varit med om. Den bara tog över hela mig.

Tack detsamma Anita!
Tove sa…
Vilket varmt färgrikt fyrverkeri av ord och bilder årets sista dag, början på det nya! Så fint sammansatt med stor dikt kopplat till egna upplevelser 👏
Julibilden är årets bästa!
Oredigerad när den är som bäst fångas av seende ögat och knäppet knäpps!
Gott nytt år bloggerskan!💖
Önskar dig många läsare och kommentarer kommande skrivande år!
🍾🎶💃

Tove,

tack, så blev det, kunde det bli just idag. 💗
Julibilden är ju bara wow wow wow. Ljuset, det ljuset. Jag längtar till juli igen bara för ljusets skull.
Tack Tove, Gott Nytt År till dig med!
Nyårskram! 🥂💃
byblixtra sa…
Så läcker bild av lyftkranen som är starkt beskuren. Gillar de tär halva tunnorna i luften.
Tycker om ditt vackraste foto. Det blev väldigt snyggt och originellt. Framkalla det och häng upp det på väggen. Det kallas även att framkalla trots att man skriver ut bilderna, det lärde mig killen som jobbar i butiken som "skriver ut bilderna", så jag får väl lita på honom. ;-)
Ja, jag kan förstå att du blev glad över bilden.
Vacker rosa ros som får mig att längta efter sommaren. :-)
Gott slut och gott nytt år!
byblixtra,

BP måste ju få en bit lyftkran så här på årets sista dag.
Du ger mig en idé, kanske jag gör som du säger...
Rosen är så ljuvligt vacker och den doftar mycket gott.
Gott slut även till dig och Gott Nytt år!
BP sa…
Dina skyltar är som så ofta i en klass för sig. Och din favvo bild med armeringsjärnen är en "once in a lifetime" shot. En helt underbar bild. Åsså tackar jag för "kranblomman" med "polkagrisbommen". Den uppskattas mera än snittblommor om jag ska vara ärlig;-)
Whisky time klockan - hahaha. Har sett en med sushibitar i en restaurang, men aldrig med tolv whiskysorter.
Är så glad att du känner dig nöjd med 2023. Du har trivts med livet helt enkelt. Fortsätt med det även 2024.
Även jag vill gärna tacka dig för alla dina fina Skyltsöndagar. Idag tackar jag för årets sista skyltning. Hoppas du vill fortsätta även nästa år. Stort tack för alla länkar också:-)
BP,

Tack!
Det känns nästan så, ja, en gång i livet...
Jag gissade rätt, du gillar lite kran med polkagris framom snittblommor.
Jag har trivts med livet, helt rätt. Jadå, jag tänker göra det bästa av år 2024, utan tvivel. Sen får vi se...
Jadå, jag är med på skyltandet också nästa år.
Tack själv BP!
christian sa…
Härlig kran, men svår att hitta en adekvat vas..... ;) :)
Att läsa "Nyårsklockan" på Skansen är en vacker dikt å tradition som tydligen är jätte gammal, första gången man läste den därifrån fanns endast 2 bilar i Stockholm!(Von Brömsen gjorde en fin insats igår)
Den "vackraste bilden du fotat" är ju helt magisk, skulle platsa på alla fotoutställningar jorden runt!
TACK för de fina tankar å ord du delar med dig av å jag vill också önska dig ett underbart välsignat å på alla sätt Gott Nytt År!
christian,

ja, det där var något jag inte tänkte på...BP har kanske ingen lämplig vas? 😉
Den hör till denna Nyårsklockan på något sätt, en fin tradition.
Den är magiskt den vackraste bilden, jag kan bara hålla med. Jag får fortfarande rysningar av välbehag av att titta på den. Jag äger den inte ensam, jag har delat den med Mestre på andra sidan gränden och den får delas många gånger om. Skönhet ska man inte hålla i en liten ask för sig, den ska delas.
TACK själv Christian, allt gott till dig och dina kära!
Gott Nytt År!
Märtha sa…
Jag beklagar, men jag har aldrig tänt på det här temat. Man behöver inte och ska inte vara med överallt. Dessutom rör jag mig i små cirklar här på landsbygden, och har inte på länge gått omkring med kamera/telefon och skyltar i tankarna. Borgå är ju inte precis välrepresenterat i temat. Men först måste kölden ge sig. Vi här är bundna av den ännu i en vecka eller så. Nu är klockan 23, -19 grader, mycket varmare har det inte varit på hela dagen.
Märtha,

det finns många teman som jag inte är med i. Man väljer det man väljer...här finns det skyltar hur många som helst men jag ska försöka skriva lite annat än att bara rada upp dem rakt av. Få se vad det blir under året som kommer.
ni har kallt nu, hujedamej, Januari till kanske, innan det blir lite varmare?
Håll dig varm!
Paula sa…
De flesta av oss upplever många känslor, få kan uttrycka dem som du. Och väldigt få har glitterögonen på sig i alla lägen, hittar det lilla speciella som inte alla ser utan bara passerar förbi. Det är faktiskt en gudagåva att äga den talangen. Den gör livet så mycket mer berikande. En medfödd nyfikenhet driver dig hela tiden framåt, det är så man får ett rikt liv.
Och sen kan jag bara säga att den däriga whiskyklockan, WOW, den fick jag nästan ståpäls av....
Paula,

tusen tack för dina ord, jag suger åt mig som om jag vore en svamp. Ja, jag tar det som en gudagåva, absolut. Livet blir rikt ...
Whiskyklockan skulle jag mera än gärna ge dig..nu kan du ta fotot av den och så får vi ståpäls tillsammans.
Innerlig kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio