Färggrann fredag / 31

Fredag betyder LillaSysters färggranna dag och jag är med och färgar den på mitt sätt

Eftersom vi närmar oss jul så försöker jag få till lite extra julstämning 

Så här såg det ut utanför vårt café när det närmade sig jul..


   Åländska äppel i en skål på julbordet. De godaste äppel man kan tänka sig.


    Dörrkransar till försäljning. Gerd Lindblom heter kransmakerskan...


Tomtar på väggen                                 En pepparkakskarusell...


    Det ska glittra när det blir jul

De blå hyacinterna är mina favoriter.

Nötter hör till


                           
                           En hand kan bli en tomte, så fin så fin...

Vid Stadsparken en kväll

                                                         Så här ser tomtenissorna ut, lite alvliknande

         Trevlig fortsättning önskas på fredagen! 


                                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira

 


Kommentarer

LillaSyster sa…
Wow! Vilket sprak!!! Så fint med äpplen och kransar. Synd att min pepparkaksdeg är slut, annars hade jag nog försökt göra en karusell =)
Ha en bra fredag och tack för länken och tack för att du tar dig tid att spraka nu i julstöket.
LillaSyster,

julsprak och julbak. Nu har du en idé till nästa jul!
Ha det bra du med och givetvis försöker jag ta mig tid att spraka även i jultider!
wiper sa…
Det var verkligen en färgstark fredag. Så fina äpplen som man skulle vilja ta en tugga av. Pepparkakskarusellen var häftig och lite annorlunda. Håller med om tomten med handen, fantasifullt

Jättefina tomtenissar och ett härligt inlägg som vanligt

Ha en skön freda
Kram från Malin
Gunnel sa…
Rena färgexplosionen1 Den fick mig att vakna idag. Det var så grått och trist när jag steg upp och humöret var inte på topp. Dina bilder är rena piggelinmedicinen. Tack för det. Ha en trevlig helg.
Annika sa…
PETTAS!!! Det är så roligt när du skriver om ert gamla liv där, och när du bjuder på minne därifrån.
är det marshaller som står till höger på bild ett? Åh vad det måste ha varit fint då de brann i julmörkret.
Men ja, der är ju verkligen sant ... inga äpplen går upp mot de nordiska.

Driver du upp egna hyacinter till jul? Här finns de inte att köpa denna tid på året. En påskblomma som det är här.

Allt så fint i ditt inlägg, Karin!!

Kramar och ha en fin tredje adventshelg!
wiper,

de åländska äpplena är så otroligt goda. De bästa i min mun...
Karusell och tomte, nissar och allt fint som julmånaden bjuder på.
Tack detsamma Malin!

Kram
Gunnel,

Grått och trist, usch ja. Färg behöver vi.
Tack och tack detsamma!
Annika,

ja, just det PETTAS! Det blir nog lite nu och då som jag tar tag i det gamla, beroende på när fotona dyker upp i julstädandet, ständigstädandet.
Ja, det är marschaller, så lätta att ställa på rad, minns att vi hade ett par dussin. Vackert i mörkret.
Jag gjorde det när vi bodde på Åland, men inte här, här köper jag.

Tack Annika, kramar härifrån också . Fattar inte att det är den tredje advent redan. Hujedamej så det går undan.



BP sa…
Här har gått längs "Memory Lane" och verkligen lyckats med att förmedla färgmixen och inte minst "juldofterna". Just äpplen doftar ju såååååå gott. Hyacinter också för den delen.
Bra jobbat:-)
BP,

ja, så blev det idag. Memory Lane...förutom de två sista, som är nästan dagsfärska.
Äppel hör ju julen till..
Tack BP!
Susjos sa…
Vilka härliga färgsprakande bilder, och så ljuvliga julbilder från Åland! Mysigt!
Ha en fin helg!
Kram
Susjos,

Tack! det måste ju till lite jul nu när det snart är jul.
Ha detsamma du med!
Kram
Märtha sa…
Du skriver så många inlägg per vecka, så jag hinner inte med! Åländska äpplen, ja... Och andra färgsprakande bilder har du också hittat. Jag frossar ju i egna äpplen när de kommer, det blir nästan för mycket av det goda. De egna finns nu bara som must och mos. Köper åländska så länge de finns, sen finns det svenska en tid, och så är de slut. Äpplen från andra länder köper jag inte i våra butiker. Besökte jultorget inne i stan idag, visst kändes det lite juligt. Men egentligen var jag där för att köpa nya vedkorgar. Nu blir det plusgrader här, så jag får kanske ta en paus med att släpa in ved, ta ut aska och elda. inte så färgsprakande här i mörkret, men...
Märtha,

jag skriver när jag skriver, ibland ofta, ibland mindre ofta. Just nu ofta. För min del är det att vila..att vila i ordet, i fotot.
Här köper vi portugisiska äppel förstås, ibland från Madeira men oftast från fastlandet. De är goda här också men inte på samma sätt som på Åland. Vi gör som du, vi köper det närodlade, om det inte finns så får det vara.
Variation är fint, även i väderlek, vi är inne i sluttampen på hösten, här har de en särskild datum när vintern träder in, nämligen den 22 december, på fredag. Då blir det inverno.
Ha det bra på alla sätt, väntar på att du ska få tid att skanna artikeln.
Härligt juligt verkligen! Och du påminde mig om att köpa äpplen till
fåglarna. Jag matar dem inte normalt, det finns ju både larver och andra insekter som de kan frossa av. Men lite juläpplen ska jag lägga ut till dem istället för vatten i ett av fågelbaden. Det är ju fint också! Lördagskram!
Anna i Portugal,

tack! äpplen hör ju julen till och bara att lägga ut dem blir ju rena julpyntet. Kan tänka mig att även ödlorna tar för sig.
Lördagskram även härifrån!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio