Den senaste veckan...

Ja, tänk om jag för en gång skull tog tag i det som har hänt nästan just nu...Jag har , mitt i mitt julstädande hittat så mycket nostalgi, så dagen ägnas åt den senaste veckan idag

Senaste lördag blev det julfest, en tapaskväll med julig betoning på Valhalla här i Funchal för nordbor på Madeira. Jag har varit med och fixat till att festen blev av tillsammans med Christel Kull-Vieira som är admin för  den privata FB-gruppen Nordbor på Madeira. Det blev en jättefin kväll med många glada ansikten runt borden. Allt smakade gott, riktigt gott.

Christel Kull-Vieira tillsammans med dottern Carolina bakom det fint uppdukade tapasbordet, som Valhallafolket står för från början till slut. Well done! Muito bom! 


Så här ser stället ut där vi alla 37 anmälda personer bänkade oss....Valhalla? kanske någon tänker? Det är norrmannen Odd Björn och hans fru Soraia ( Portugal) som har köpt stället och nu har de boenden, pub och restaurang här i Funchal. Klicka på Valhalla så får ni veta mera...



Det mångsidiga paret Soraia (här i köket ) och Odd Björn ( här med trumpeten)  Han spelade julsånger för oss , vi sjöng med efter bästa förmåga, stämningen blev jättefin.


    Nästan alla hade en egen liten klapp med sig som vi sedan lottade ut...


    Jag var inte ensam om att fotografera. Soraia och Christel var också i farten. 
    Jag tog många foton men jag har inte frågat lov av några andra att få visa dem här på bloggen
    så det blir så här den här gången. 
   
    En fin kväll blev det hur som helst! Vi som var med och arrangerade det hela kan vara nöjda. 
    Nu har stafettpinnen gått vidare...
    Nästa gång det blir en träff är om ca 3  månader för dem som vill vara med. 
    Det ska bli spännande att se hur Nina och Anna-Maria fixar till det. 
    
    *****************

    Och vad händer på andra sidan gränden då? Uppriktigt sagt så har jag inte riktigt koll på dem nu 
    längre. De syns knappt alls, men de hörs av inne i husbyggnaderna..
    Det är knack hit, det är knack dit...


Ibland åker de låda i luften. Att de inte fattar att jag också vill...😉. Nå, hur som helst så tog de bort
alla attiraljer på väggen..


Mitt  i allt så var de nästan i spenaten. De skrattade högt...Men killar det är gott med spenat!😉Och nyttigt. Det är inte helt lätt för Gruakillen/kranföraren att se bortom väggarna. Men givetvis så ordnade det sig. Som alltid. De kan de där på andra sidan gränden.


    Bönsyrsan har kommit och gått, eller kört..varit lite hängig av sig stundvis..och vem är nu inte det
    nu och då ? 

    


Så grävs det också förstås...struten fylls på och åker iväg än hit, än dit och tömmer ut sin jord där det behövs. Den går i skytteltrafik. Här tas varje litet gruskorn till vara.  

Så här långt RIM för den här gången. 

*******************************


    Om man bortser från alla trådar kors och tvärs i luften utanför våra fönster så har vi en otroligt 
    vacker utsikt. Kvällshimlen och adventsstjärnorna tävlar om att vara granna. 

   

BP-älgen har fått julspatt. Jag hänger älgen på rätt bog nästan varje dag men haha..mitt i allt så hänger Helge där igen, precis som den vill . Nu får han hänga där så blodet åker rakt ner i hjärnan på honom. 
God Jul BP-Helge! 


    Det finns stunder i vardagen som känns så stora att de inte går att beskriva. 
    Tala om att ha ett himmelskt sken. 
    
     Som sagt, bortse från trådarna, dem får vi leva med. 


    Jag hoppas att ni alla får vara med om liknande stunder, andlöst vackra.

                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Annika sa…
Vad trevligt med Valhalla för alla nordbor på ön.
Det ser ut att vara jättemånga godsaker där, mums för er! Kan tro att allt smakade så bra. Valhalla kan man alltså bo på om man kommer till ön, trevligt!!
Det är ju trevligt att hänga med andra nordbor nu och då, det tycker jag också. Vill inte vara utan det.

Sen bygget. Den där lådan ser sjukt osäker ut, hjälp.
Men klart du vill hänga med där, haha. Usch tänker på hissolyckan i Sundbyberg. Fy fasiken alltså ...
Jaja, må nu allt gå bara bra för alla på ditt bygge, men det gör det säkert.

Du har bästa utsikten!!

Kramar från mig!!
LillaSyster sa…
Fina stunder i vardagen behövs och vad mäktig sista bilden är.
Ha en fin liten lördag=) Kram
Gunnel sa…
Så trevligt att hjälpas åt vid anordnandet av fester och att det skiftar så det inte alltid är samma personer som står för det. Helge verkar väldigt uppspelt inför julen. Ha det bra.
BP sa…
Kul med Valhalla-festen! Nordbor har en tendens att "hålla ihop" när det gäller högtidsdagar typ Midsommar och jul. Torrevieija är ett exempel. Är förvånat att det finns så många nordbor på Madeira. Skoj!
RIM-byggnaden - nu får du faktiskt fråga "killarna" någon gång när bygget beräknas vara klart. De kan väl inte hålla på två år till. Eller det kanske de kan;-)

BP-älgen har sitt eget liv, precis som hans "skapare" - hahahaha:-)

Bönsyrsan ser minst sagt lite trött och aningen avslagen ut. Vet inte riktigt om jag skulle lita på den. Troligen inte...
Annika,

ja, det är trevligt, utan minsta tvivel.
Tapas är gott och praktiskt..
Ja, exakt så är det. Valhalla är ett bra ställe att ta till.
Nu och då är det riktigt roligt att träffa folk från Norden.
Ja, jag vill gärna åka låda..haha. Sån är jag.
Det har inte hänt en olycka på de två år som bygget snart har pågått..ja, först gropen då som det tog drygt ett år att få till och sen bygget av två stora konstruktioner.
Ja, jag har bästa utsikten. Jag håller med!

Kram från mig till dig!
LillaSyster,

De behövs, absolut. Ja, den sista bilden, utsikten är mäktig. Mycket mäktig.
Tack detsamma!
Kram!
Gunnel,

ja, det är så det ska vara, man ska hjälpas åt. Det är mycket viktigt att andra tar över nu och då, hjälper varandra på bästa sätt.
Helge är en glad typ, utan minsta tvivel.
Ha det bra du med!
BP,

ja, det var riktigt kul och stämningsfullt.
Det bor rätt många svenskar här, drygt 300 personer och övriga nordiska länder finns också reprenseterade...vi är kanske allt som allt ca 500 nordbor tillsammans.

RIM-byggnationen har inte tagit lång tid. Konstruktionerna har inte tagit ett år ännu. Det var grunden, gropen som tog lång tid. De bygger som bara den på insidan innan nästa skede är på G. Allt är hantverk..med hjälp av bönsyrsan och lyftkranen. Jag är väldigt imponerad. Men idag när jag gick över med färskt bröd åt dem, som extra energi såg jag hur trötta de är. De behöver få julledigt..Jag önskar att jag hade haft ett trollspö som jag kunde ha svängt med och givit dem lite mera geist, mera färg i ansiktena. Tack och lov att det blir julledigt snart. Men jag gissar att det ca 1 år till innan allt är inflyttningsklart. Kanske jag är optimist? Tomt blir det hur som helst när gänget lämnar gränden...så är jag BP, haha..

BP-älgen, är nog som sin matte i Täby tror jag. 😂

Bönsyrsan piggnade i när betongbilen kom. Den längtade nog bara...
Karin sa…
Aha, det är där Valhalla finns nuförtiden! Jag hoppas att ni sjöng Schottis på Valhall också under allsången! Annars får du ett par verser här till nästa gång:

Upp och hoppa Tor, slå på trumman bror
Det är dans här på Valhall i natt
Uti Frejas sal står vår asa bal
Upp och hoppa fast Oden har spatt

Slå i mera mjöd, det får bli min död
Ja, se där är du, Idun, min skatt
Min valkyria kom hit, till vår midvinter-rit
Upp och hoppa på Valhall i natt

Jag vet inte om den här länken fungerar, men schottisen finns i många inspelningar på Youtube. https://youtu.be/dWudhz8RNUg?feature=shared
Karin,

Tack, det där tar jag till mig...nu ska det bli dans,schottis på Valhall. Tack för länken och schottisen känner jag väl igen. Jag har dansat till den några gånger.

Upp och hoppa på Valhall i natt. Här började de nyss regna..
En supervacker utsikt har ni! Kul med en liten sammankomst i juletid med de andra som kommer från Norden. Det är skönt och avslappnat att kunna tala sitt eget språk emellanåt. Här är det ju mest engelska när vi träffar någon annan, för utöver oss och portugiserna är det folk från England och Irland som är i vår närhet. Kram
Anna i Portugal,

ja, vi har en väldigt vacker utsikt.
Visst är det skönt att få prata sitt eget modersmål emellanåt. Det är ju hemma på sätt och vis, inom en själv om inte annat.
Ha det gott Anna!
Kram
Så trevligt med träffen på Valhalla och bordet med godsaker får det att vattnas i munnen. Tänk att ni är så många nordbor nu på ön. Bilden på julstjärnan är jättefin och stjärnan matchar perfekt den vackra himlen.
Anita,

ja, visst är det trevligt att träffa sina nordbor..norrmän, svenskar, finländare, danskar..kanske det finns flera nationaliteter som jag inte känner till också.
Vi är allt som allt ca 500 nordbor här på ön, därav svenskar drygt 300 ...
Tack!
Ditte sa…
Vad trevligt med en nordisk sammankomst och under så lättsamma och "goda former". Och visst är det fint att bryta av och tala sitt eget språk också.
Vi hade liknande träffar i Torrevieja och minns dessa med glädje.
Ja, att njuta av god utsikt, fina omgivningar och en vacker himmel är njutbart.
Upplever det ofta hemma och även här nu på Teneriffa. Lycka.
Roligt också att följa bygget tvärs över er gata.
Passar på att önska dig och Uffe en riktigt God Jul från mig och Bosse och Teneriffa.
Kram
PS Bp-Helge är så fin!

Ditte,

ja, det är roligt att träffa nordbor ibland och att få prata sitt eget språk.
Tack för att du följer med från Teneriffa om vad som händer här på Madeira, eller på vår gränd mera rätt sagt.
Tack och vi önskar förstås er också en riktigt God Jul . Njut av allt det goda livet bjuder på.
Kram!
BP- Helge är en personlighet har vi kommit underfund med..haha..

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio