MÅN-dag


Jag "städar" igen, kikar igenom juli-bildarkivet och hittar mån-foton att dela med mig av. Vad passar väl bättre än att visa dem en måndag, som då blir en riktig mån-dag. 
Supermåne var det den 4 juli. När jag vaknade i tidig timme, alltför tidigt, kom jag ihåg att nu borde månen synas över Atlanten...men si så där bara..


Men skam den som ger sig, en stund senare skingrades molnen och mångubben tittade fram, lite luddig..


Där fick jag den, supermånen...en stund senare var den skymd av nattmolnen som gav sig av ut över Atlanten, just innan solen tog över

Enligt mytologin , den nordiska, så är måndagen uppkallad efter den fornnordiska guden Måne, på fornsvenska manadagher, på latin dies Luna, alltså efter mångudinnan Lunas dag.


  
    Den 27 juli var det dags igen....där sken månen över Lobo Marinho...


Jag insåg helt plötsligt att den här vyn snart är ett minne blott. Så snart byggfirman på andra sidan gränden har murat upp väggar, så kan  månen och jag inte se på varandra genom "gallret" längre.
Allt förändras

Lite mera mytologi kan väl vankas när jag nu en gång håller på...
Månen är ju någons barn också..

Månen är son till Mundilfare och Natt. (hämtat från Internet) 
Tillsammans med sin syster Sol jagas han fram över himlavalvet. 
Liksom sin syster Sol är han skön och vacker. Måne åtföljs på sin färd av två barn som han tog upp från jorden som bar namnen Bil och Hjuke. "De barnen följer Måne som man kan se från jorden.

Måne jagas fram över himlavalvet av vargen Hate, liksom vargen Sköll jagar hans syster. De båda vargarna härstammar från jättinnan i Järnveden "Järnskogen". Härifrån kommer också Månegarm, den mäktigaste av alla, som mättar sig med blodet från alla människor som dör. I Ragnarök kommer han att sluka månen och sprida blod över världen.

Völvans spådom strof 5 skildras månens skapelse: "ej visste Månen/ vad makt som var hans" . Asarna gav namn åt "nedan och ny", det vill säga tidräkning efter månens faser.



    Igår morse när jag satte mig på Kettlern (roddmaskinen) och började ro, så såg jag månen igen,
    denna gång redan en augusti-måne
    

    Den flöt liksom på i en egen bana under lyftkranen...


   för att slutligen lägga sig ner på en av vajrarna. Månen behöver kanske vila lite grann, den också? 😏
   Jag rodde vidare under tiden utan att komma fram. 
   Så är det med roddmaskiner, man ror och ror och kommer aldrig fram.
   Man kan liksom se sig i månen vad gäller det😉

   För övrigt så heter måndag segunda-feira på min ö i världen. 

   En glad måndag önskas er alla! 

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

åsa sa…
Go morgon 🤗
Jag kan förstå att månen behövde vila en stund, den har ju en lång väg att gå… ett mycket informativt inlägg med mycket jag inte visste och en del jag glömt att jag hade lärt mig 😅
Just nu är jag och månen inte på samma våglängd ☺️ antingen undviker vi varandra eller möjligen är vi aldrig på Sanna ojats i rätt tid 🤔
Gillar bilden när månen tittar på Dig genom gallret 😄
Ha en fin mån-dag 👋/åsa
femfemman sa…
Månen visade sig någon sen kväll hos oss. Annats har den dolt sig bakom molnen mesta tiden, under senaste tiden.
Är inte mycket för vinter, men månsken en kall vinternatt/kväll med snötäckt mark, det är vackert. Långa månskuggor! Ha en fin måndag!
Månen har lyst upp nätterna fantastiskt här, nästan som dagsljus. Bra när jag spanar ut i trädgården efter de nattaktiva katterna :) Måndagskram!
åsa,

Godmorgon! 🤗
Så brukar det vara för min del också emellanåt med månen men alltsedan vi möttes här vid Atlanten träffas vi varje månvarv ungefär. Vi kan inte undvika varandra tycks det som.
Snart är gallret ett minne blott och vi får se på varandra, månen och jag just innan den försvinner bakom den igenmurade väggen. Allt har sin tid.
Ha detsamma du med Åsa!🤍
femfemman,

jag har förstått att vädret hos er inte är till månens fördel precis.
Mångata på skare, finns det något vackrare, mera magiskt?
Ha detsamma du med!
Anna i Portugal,

Så härligt landskapet hos er måste vara när månen tar över ljuset på natten.
Här har vi nattmolnen som stökar till det lite grann, molnen som drar iväg ut över havet när månen är som störst ovanför oss.
Måndagskram till dig med!
LillaSyster sa…
Glad måndag!
Fina bilder på månen, läckert när dem vilar sig på vajern. Ha det gott!
LillaSyster,

Tack detsamma!
Ja, ibland får man se en vilande måne också..
Ha det gott du med!
Tove sa…
De två första bilderna på månen är som akvareller! Suddig bild ger den känslan som är helt underbar!
Bild 4 - 5 så stilla och fina på varsitt sätt - den 5:så nästan sorgvacker.
Sista månbilden på tråden där är fri och läcker!
Mån- dag måndag och texten till gör det till en finfin dagmåne :-)
Kram
Ditte sa…
Så passande med fina månbilder just på en måndag. Och visst är det roligt men ack så knepigt ibland att få kameran med objektiv att vara stilla (om en inte har stativ) för att få till bilderna.
Tycker du lyckats så bra.
Roligt också med alla varianter på månen och i olika omgivningar.
Kram och trevlig vecka.
Tove,

javisst är de som akvareller, så tycker jag också. Tack!
Sorgvacker, ett så passande ord.
Tack Tove!
Kram
Ditte,

ja, jag tyckte att det skulle passa bra med månbilder en måndag. De hör ju ihop. Tack! Jag använder aldrig stativ, det får bli som det kan bli. Borde kanske ha stativ men är lite lat av mig, lite otålig..kanske båda delarna? ;)
Tack detsamma med kram från mitt håll också!
BP sa…
Oerhört läckra bilder. Månen bakom "gallret" - tänkte osökt på ett fängelse där med gallerfönster. Sedan är det frågan om det är du eller månen som sitter bakom gallret;-)
Sedan är jag (såklart) väldigt förtjust i månen tillsammans med lyftkranens arm och kabelspaghettin på det. Underbart:-)
Susjos sa…
Fullmånen är så vacker! Fina foton du har fått, och den sista bilden när månen får vila lite, sååå fin!
En roddmaskin låter som en bra maskin att få lite motion på!
Ha det fortsatt gott!
Kram
Vilket trevligt mån-dagsinlägg. Det lät härligt att se månen över atlanten. Här har supermånen gömt sig bakom moln så inga bilder har det blivit. Rolig bild med månen som lagt sig att vila på en av vajrarna.
BP,

tack! Haha, fängelse, javisst ser det så ut. Förmodar att det är jag som sitter inburad...månen går ju sin runda ban
Kabelspagetti, aha, så lärde jag mig någonting nytt igen. Tack!
Susjos,

tack! Är lite mångalen också, kan inte sova när månen är full, ungefär. Jag blir så full-i-vaken då! Ja, här ror vi varje dag..utan att komma varken fram eller back men vi ror.
Kram
Anita,

tack! En viss tid varje natt, när det är fullmåne så vet jag har månen är, ovanför Lobo Marinho, fartyget som går till Porto Santo.
Den vilade bara en liten liten sekund...sen drog
den vidare igen.
Anki sa…
Läckra bilder på månen och intressant läsning! Tack för det Karin!
Nu tisdag och jag önskar dig en trevlig dag!
Anki,

tack! Tack själv!
Önskar dig detsamma också, ha det så bra du bara kan!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio