Skyltsöndag 429

 Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagstemat och många är vi som hänger med på det roliga...

Jag har länkat till dem alla här nedan: 

Mina skyltar för dagen har jag "fångat " när vi var till BAM, bananmuseet i Ponta da Sol senaste onsdag. 


Det blev en väldigt fin upplevelse. En bra guide, med glimten i ögat, med stor kunskap om bananens historia gjorde upplevelsen till en fullpoängare. Museét är nytt, öppnades för ett år sedan ...


Skyltarna talar för sig själva mera eller mindre. Jag gissar att alla förstår vad det står ...


                              En fin äldre plansch av bananplantan som faktiskt är en ört och bananen ett bär.



                              Efter skörd kvalitetsklassas bananerna och läggs i olika lådor innan transport



                  Vi fick bananens historia till oss på många sätt


                           i många olika tappningar


                           Några gamla affischer fanns ( jag reagerade...så ser inte den madeiranska kvinnan ut) 


    En vy över hamnen och Funchal


         Givetvis så har ju Carl Linné haft ett finger med i allt detta också, vad gäller kronologin

       

Jag har flera skyltar från detta tillfälle men det kommer en söndag igen eller hur? 
Idag får det bli så här.


                  En trevlig söndagskväll önskas! 


                                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Gunnel sa…
Jag älskar bananer och äter en till frukosten varje dag. Däremot har jag aldrig funderat på att den är ett bär. Stämmer inte riktigt med min föreställning om hur ett bär ska se ut. Ha det gott.
BP sa…
Älskar det museet! Logotypen är enastående - fräck och modern, inbjudande.
Minns alla bananodlingar på Madeira, speciellt de i Funchal. Kul med all info om frukten som alltså är ett bär. Det faktum har jag svårt att smälta så att säga.

Skrattade lite åt sorteringen i olikfärgade kartonger. Så gör man ju också i Spanien med tomater. Och de som spanjorerna aldrig skulle äta själva exporteras till bland annat Sverige. Undrar om man gör likadant med portugisiska bananer;-)

Ett intressant och kul bidrag till Skyltsöndag:-) Tusen tack för det och länkarna:-)
Anonym sa…
Att bananen är ett bär visste jag liksom att jordnötter och ärtor är baljväxter 🍌
Så intressant museum, dit skulle jag gärna gå 🍌
Bra skyltat 👍
/åsa
Vilket kul museum! Är det fortfarande så att Madeira inte kan exportera sina bananer till EU-länder på grund av form och storlek? När vi fick information vid vårt första besök så var det endast icke EU-länder och inom landet (alltså även fastlandet) som kunde ta emot bananerna. Men det kan ju ha ändrats (hoppas det!). Söndagskram
Susjos sa…
Vilken härlig skyltning från bananmuseet, jag äter också en banan varje morgon i min yoghurt, det står Panama på dem som finns här hemma nu. Men att det var ett bär, det visste jag inte!
Ha en bra start på veckan!
Kram
Anni sa…
Hade inte en aning om att det odlades bananer på Madeira, men då är det ju inte fullt så konstigt att där finns ett bananmuseum - för det var min första reaktion! Vilket kul ställe!
wiper sa…
Verkligen många häftiga skyltar du fotat. Bananer är min favoritfruk så jag skivar och äter på goda kex och har oliver, tomater eller annat på toppen

Bra tema!

Ha en fin början på veckan
christian sa…
Så häftigt med ett bananmuseum, förstår att du fick en del skyltar över till framtida bloggning!
Bananen har ju förkommit i konsten å på skivomslag också, det är en tacksam frukt att använda i dessa sammanhang.
De gamla affischerna är alltid trevliga, å tack för upplysningen om den madeiranska kvinnan, affischen är väl "internationell" vill jag tro.... ;)

Ha en fin vecka!
Karin sa…
Ett bananmuseum! Så otippat, men ändå – när man tänker efter – rätt självklart. Kul att få hänga med på ett besök. Och vilka fina affischer!
LillaSyster sa…
En toppen skyltning, tänk att det finns ett museum om bananer. Coolt att vår lille Calle har ett finger med i spelet och coolt att Carls lärling Olof Rudbeck den yngre är en släkting till mig=)
Ha en bra måndag!
Paula sa…
Vilka underbart fina planscher! Får ett stort ha-begär fast jag inte har någonstans att hänga dem! Den med stor bananklase var snyggast, men den med kvinnan på var också toppen. Själv har jag aldrig varit på bananmuseum, inte varit i bananrepubliken heller, var den nu ligger..
Toppenfint och originellt, precis som brukligt hos dig!
Kram från pörtet
byblixtra sa…
Bananmuseum! Ja, så klart att det finns ett sånt. :-)
Museet har riktigt snygga skyltar.
Kände till att bananen är ett bär men det glömmer man så lätt bort.
Roligt att få följa med till museet.
Ditte sa…
Vilket trevligt och givande besök! Och fina bilder och skyltar blev en bonus.
Verkligen speciellt med ett bananmuseum men har besökt ett på Teneriffa där det odlas en hel del bananer.
Ha det gott!
Önskar dig en fin vecka.
Kram
Märtha sa…
Min första reaktion var att det här är ett stort skämt. Sen slog det ju mig att den ursprungliga bananen, som innehåller frön, är rätt så sällsynt, om den alls finns. Följande slag var att egentligen alla vanliga växter borde ha ett museum. Folk klarar ju inte av att känna igen sån som känns som barnlek för en 70-plussare. Nu skall jag skriva om daggkåpa. Växer den på Madeira? Finns jättedaggkåpa där? Minns inte. Jag trodde jag hade en bild på en jättedagkåpa i Reykjavik, men nä. Och de är inte alltför lätta att hitta i naturen här i byn heller. Vart har de försvunnit? Söker vidare. Behöver bilder!
Lena i Wales sa…
Banan, ört och bär, nytt för mig. Allt är inte som man tror.
Ett trevligt museum där det visas att det inte är så enkelt att en banan bara är en banan.
Roligt med lite svenskt i det hela också. Det gör mig lite extra stolt
Ha det fint!
Guldkryckan sa…
Frugans favoritmellanmål, blir vanligtvis en till tre om dagen.
Bananens historia har jag aldrig satt mig in i, intressant.

Ha nu en fortsatt fin vecka. :)
Åke sa…
Här var det skyltar här var det var glatt, en miss jag gjort. Trevlig fredag :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio