Skyltsöndag / 425

 Bloggvännen BP är förvaltaren av det roliga temat Skyltsöndag. 

Mitt bidrag den här söndagen är ett plock av lite dittan och dattan under senare tid på våra promenader här i stan 


    Pinacolada såldes nere i hamnen när vi gick förbi...ananas i långa rader. Det såg läckert ut
    

    Man spelade basketboll där också...

    

   En äldre gatuadress ....snygg i mina ögon

   

    En gammal trafikskylt måste förstås förevigas 

   

                      Ja, säg det, säg det...men texten blir en extern presententation av Maria. 
                      Antagligen har allt en annan mening men ....


                           Marilyn finns i den här staden också...min arm syns...och stör.

                           

                        Leodecor tillhandahöll bysten av Marilyn

 
  

Uffe har köpt ett teleskop...fast via Dechlaton, men vissa andra delar måste också inköpas.



Någon har lämnat en skvätt kvar i Coca Cola-flaskan


    På väg att försvinna.


Något som inte försvinner i den här stan är BP:s lyftkranar. De finns överallt precis som om de skulle vara fotbollsspelare, svänger sig än hit, än dit, skulle du kunna så sprang de säkert också. Att få se tre på samma gång måste ju bara rent bildligt dokumenteras. 

De andra som brukar delta i temat Skyltsöndag har jag länkat till här nedan: 



                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

 

Kommentarer

Guldkryckan sa…
Var ju inte igår direkt jag och frugan drack Pinacolada, börjar ju nästa dreggla här. ;)

Tre lyftkranar på en gång hör väl inte till vanligheterna, bra där.

Fint skyltat här idag...också. :)

Ha en fin söndagskväll.
LillaSyster sa…
Du tog väl en Pinacolada nu när det var så snyggt uppdukat. Snyggt skyltat och BP kommer jubla åt sista bilden ♡
Geddfish ♥ sa…
Vilka härliga och en del riktigt gamla, nästan uttjänade skyltar! Wow!
Pinacoladan, där, du smakade väl??
Gamla gatunamn i original, ack ack. SÅ mycket snyggt. Bra fångat, som alltid hos dig. Skyltar finns det gott om på Madeira, förstår jag. Men man behöver strosa i lagom takt, inte hänga med i en turistgrupp, som jag gjorde 😁

Önskar en fortsatt fin söndag! Kram!
byblixtra sa…
Ja, ovanligt och läckert stånd för försäljningen av Pinacolada.
Fin gammal gatuskylt även gamla trafikskylten var fin.
Gillar bilden med Coca Cola-flaskan i fönstret. Det blev nog för mycket att klämma i sig en 1½-liters Cola. ;-)
Det var en vindpinad skylt men ändå fin på något sätt.
Snyggt med tre lyftkranar på en bild. BP kommer att bli nöjd. :-)
Anki sa…
BP blir extraglad för dina lyftkranar!
Pinacolada ... det var längesen ... gott var det!
Härligt blandad skyltmix!
Guldkryckan,

nej, just det, det var inte direkt igår och inte blev det av den här gången heller. Vi hade en träff som väntade på oss så ingen Pinacolada men nästa gång kanske...
Tre på en gång, det bara måste tas med i Skyltsöndag.
Tack snälla du!

Tack detsamma!
LillaSyster,

neeej, jag gjorde ju inte det, var lite försenad till en träff...men nästa gång så. 🤍
Geddfish,
tack, ja här finns det skyltar och precis som du skriver så ska man strosa på i lagom takt, inte hänga med i en turistgrupp.
Nej, jag smakade inte pinacoladan den här gången men kanske nästa gång jag har vägarna förbi.
Tack!

Detsamma Gerd! Kram!



byblixtra,

ja, vi var på väg i ganska snabb fart förbi men jag bara måste stanna till för att ta foto av den härliga skyltningen.
1½ liter är mycket, så tänkte jag också. Men snygg skyltning blev det. Flaskan var borta följande dag.
Jag gissar att BP ler stort när hon får se tre lyftkranar, faktiskt med skyltar på.
Anki,

pinacolada hör till de goda minnena också hos mig. Men den här gången smakade jag inte, rusade vidare..
Tack! 😊
BP sa…
Återigen - tusen tack för skönheterna i sista bilden:-)
Piñacolada är kult. Den drinken drack man ju jämt utomlands under 1980- och 1990-talet. En riktig party drink:-)
CocaCola flaskan i det ovala fönstret med gallret är en absolut höjdarbild. Otroligt bra fångat:-)
Tycker inte att din arm stör. Du typ "stöder upp" Marylins torso;-)
Basketbollförbundets loggo är riktigt snygg med fina färger:-)

Som alltid - en härlig Skyltsöndag här hos dig. Tusen tack för den och alla länkar:-)
Susjos sa…
Wow vilka fantastiska ananaser- heter det så? Mums med pina colada! Tjusigt att Marilyn finns på Madeira också. Så några coola lyftkranar dagen till ära för BP! Fint skyltat!
Ha det gott!
Kram
BP,

Pinacolada hörde till och visst är det kult. Tydligen på gång igen.
Tack BP, jag gillade Coca Colaflaskan själv. Följande dag var den borta.
Tack själv!
Susjos,

jag tror att det heter ananas även i pluralis, en ananas, flera ananas.
Jodå, Marilyn finns nog överallt, skulle jag tro.
Lyftkranar måste det till förstås när BP är med och håller i trådarna.
Ha detsamma du med!
Kram!
Så kul med ett teleskop! Svärsonen är väldigt fascinerad av astronomi så vi har lärt oss lite.. i går läste jag det finns fler stjärnor än det finns sandkorn på jorden. Det gav mig ett perspektiv! Kram
znogge sa…
En snygg och varierad skyltning som vanligt och din arm fick vara med på ett hörn den med. Pinacolada var det en evighet sedan jag drack kan jag säga!

Önskar en glad måndag nu!
Karin sa…
Mycket fint skyltat, som vanligt! Den där skylten som försvunnit till hälften är så vacker – bilden blir som en välkomponerad tavla med gult, nästanvitt och mörkgrått och så bokstävernas grafiska accenter. Snyggt!
Paula sa…
Måste le när jag ser lyftkranarna som BP vurmar för, mig stör de bara. De stör utsikten, de förstör skönheten i omgivningen, de visar på att inget får vara ifred, som det var, utan det ska byggas och förstöras...Blev du snopen? Det blev även jag när jag formade meningen. Men det är faktiskt så jag oftast känner det, en riktig bakåtsträvare är jag...haha
Teleskop! Skan ni skåda stjärnor på himlen? Så otroligt spännande! När jag växte upp i Helsingfors bodde jag vid Observatorieparken där det låg en rund byggnad där man skådade stjärnorna. Jag tyckte det var så spännande även om jag aldrig var in och tittade där. När ingen roman ska det bli, fina skyltar! Kram från ordbajsande Paula i pörtet

Anna i Portugal,

ja, det är kul och i all synnerhet för Uffe som inte kan hantera en kamera längre som tidigare. Ett teleskop var önskedrömmen som nu är uppfylld. Han kan se falkarna i träden långt borta när de sitter och rengör sin fjäderdräkt, fartyg och båtar på havet..vi har skämtat om att han kan bli valrapportör etc.
Jisses, vilket perspektiv jag också fick nu med den jämförelsen. Uau! Kram!
Znogge,

tack! det är en evighet sedan jag också drack pinacolada, minns inte ens när det hände längre. Jättelängesen!

tack detsamma!
Karin,

tack!
Jag tycker också att den är väldigt vacker, den nästan försvunna skylten.

Paula,

Nej,ei, njet, no, nao, jag blev inte alls förvånad eller snopen över dina tankar om byggkranar. ☺😚 Du måste ju få ha dem..vet inte om du är bakåsträvare för det. Här finns byggkranar hur många som helst just nu, byggboomen är enorm.
Det är Uffe som har köpt teleskop och skådar in i himlen, fågelriket, båtar på havet och in i framtiden 😉 Han kan ju inte använda kameran på samma sätt längre sedan han blev enarmad efter stroken men det här fungerar. Jodå, jag tittar jag också någon gång.
Paula, för min del får du gärna skriva en novell om det känns så..Tack!
Kram från gränden!
Åke sa…
Så fint Marilyn skyltade. Colan sån fängslad ut :) Rostiga skylten såg ut att ha hängt med ett tag.
Åke,

ja, Marilyn dör aldrig, hon hänger med både här och där och överallt.
Haha, fängslad cola, exakt!
KajsaLisa sa…
Pini Colada nu blev jag sugen, häftig Marlynskylt.
KajsaLisa,

kan tänka mig det. Det är väldigt längesen jag drack en pinacolada. Få se om jag får till att göra det när jag har vägarna förbi där nere i hamnen.
Marilyn träffade jag igår igen, t.om. två stycken i just den affären. Nej, hon kom inte med hem till oss☺🙂

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio