Stöveldans...

så heter det förstås inte men när vi skrev om ordet Sko i Hoppa på tåget märkte jag att jag hade samlat på mig en hel del stövlar...

I maj, under blomsterfestivalen här, så bjuder många olika folkdansslag på dansuppvisningar och vi hamnade mitt i en sådan på vägen till Bokmässan. 


Jag visste ju att Tove i Hoppa på tåget hade ordet Sko i juni, så praktiskt lagd som jag är tänkte jag slå två flugor i en smäll. Bokmässan och fotografier av skor, men tji fick jag. Skodonen på bilderna räknas till stövlar och inte till skor.



    Men fotona är tagna och nu ska de användas tycker jag, så där lagom till midsommar då 
    de flesta i Finland och Sverige brukar dansa runt midsommarstängerna. 
    I Sverige kallas de väl till majstänger? 


Att mattan de dansade på är gulfläckig har sin förklaring. De gula blommorna i träden släppte sina kronblad. 


    Uppställning vid Zarco-statyn, hälsningsceremonin och så satte de igång..


   De är tillverkade här på Madeira alla dessa stövlar..så vackra i mina ögon


    Tillverkade för att dansa i


   Detaljer...


    Lite snurr i kjolen blir det i dansens virvlar..


   Hmmm. skor eller stövlar? 


             De är så vackra...
            

Huvudbonaderna är typiska för Madeira, naturligtvis. Stolta och glada är de att få visa upp sin folkdans och så sjunger de till. Många turister sökte sig till Avenida Arriaga, där "alla" höll till denna dag.

Så där ja, nu har stövlarna kommit till användning här och även i dansens virvlar när det begav sig. 

Ha en fin onsdag alla!


                                          Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Anna sa…
Verkligen f7na stövlar. Skoj när traditionen får leva vidare till den yngre generationen. Många svenska tradioner dör ut för de uppfattas som mesiga och festerna hägrar med alkohol istället. Jaja.
Fina bilder du fått med tillhörande stövlar och snurrande kjolar!
femfemman sa…
Väldigt fina stövlar. Undrar dock över fotvänligheten.
Traditioner är det av intresse att hålla kvar. Kanske fick åskådarna vara med i någon enkel tur.
Ha en fin onsdag!
Anki sa…
Så fina stövlar ... och så fint att traditionerna fortsätter!
Majstång - ja, så säger man och det betyder majad stång, alltså klädd stång :)
Härliga bilder!
Ha en fin dag!
Lena i Wales sa…
Häftiga bilder!
Härligt med traditioner när de inte är alltför knasiga.
I Sverige säjer vi både midsommarstång och majstång, beroende från var man kommer. Jag använder alltid ordet midsommarstång.
Trevlig helg!
Annika sa…
Jag använder alltid ordet midsommarstång själv.
Kul med alla skodon, eller stöveldon. Hoppas de är dansvänliga, de kanske är lite uppbyggda inne i själva skon.Visst är det roligt med traditioner, gillar det verkligen.
Kramar!
Aldrig använt ordet majstång. Midsommarstång är det jag sagt. Nu säger jag inget alls :) Kul med det kulturella, att se det genuina Madeira. Dans och musik är stämningsfullt värre! Kram
Anna,

ja, det är riktiga dansstövlar. De har dem enbart till dans när de uppträder men de har säkert en föregångare på något sätt. De vill ju så gärna visa upp sina traditioner här. Här tar de yngre med sig, så snart de börjar gå..härligt att se.
Tack!
femfemman,

ingen åskådare var med och dansade, de har olika grupper från olika städer, byar som visar upp sina genuina danser. Jag har aldrig sett att de har tagit med någon från publiken under alla dessa år som vi har varit här ( sedan 2007). Inte som i Grekland där man får vara med och dansa Zorba.
Ha detsamma du med!
Anki,

ja, de är fina stövlarna, vackra.
Majstång från att maja, löva, nu minns jag. Har förstått nu att det också finns ställen i Sverige där man talar om midsommarstång.
Tack, ha det bra!
Lena i Wales,

Ja, här dansar de ofta, olika grupper, vid olika tillfällen.
Härligt är det att se hur viga de är, så mjuka i sina rörelser, det ser så lekande lätt ut.
Ja, jag har förstått det nu att ni säger både majstång och midsommarstång i Sverige,
Tack detsamma Lena!
Annika,

se där ja, du säger midsommarstång du med, liksom Lena i Wales säger. Och som jag säger som är från Åland.
Traditioner av det här slaget gillar jag också.
Jag tvivlar inte på att stövlarna är dansvänliga, de är tillverkade enligt gammal modell för dans och lekande lätt dansar de. Däremot ser man dem inte gå med sådana stövlar i vardagslivet.

Kramar över havet!
Anna i Portugal,

sådana har vi alltså blivit du och jag, vi säger inte midsommarstång längre. Vi firar inte heller midsommar. Här firas den ju inte och där är där och här är här, tänker vi. Nu är vi portugiser, nybörjare men likväl...vi är inte i Norden längre.
Det är kul med det kulturella livet, man får se lite grann av hur det var en gång men också är.

Kram
BP sa…
Nästan som balettskor, fast i stövelformat;-) Och för mig är stövlar absolut skor, eller skodon då;-)
znogge sa…
Så många härliga stövlar du hann föreviga. Så trevligt att få vara med om lokala traditioner dessutom. När det gäller stövlar är de en form av fotbeklädnad så jag tycker de hade varit godkända även när det gällde "sko".

Önskar en god kväll nu!
Susjos sa…
En hel massa stövlar som fastnade på bild, snyggt! Fint med folkdanser och dess dräkter!
Ha en fin torsdag!
Kram
Anonym sa…
Nu säger ju vi midsommarstång, men nog har jag hört majstång oxå. Det finns många ord för samma sak beroende på vars vi bor och då behöver det ju icke vara olika länder. Vi säger ju majbrasa eller valborgsmässoeld, eller varför inte sista april brasa 😅 vad kallar Ni den på Åland, gör nog tände väl Ni en brasa sista april?
Yes box för försvann jag i en egen tankegång.
Jättefina stövlar. Jag kände jag villhöver 😜
👋/ åsa
BP,
du säger nog en bra sak där. Det är nog på sätt och vis en slags balettskor , fast i stövelformat. Stövlarna de bär har modellen av de stövlar som man använde förr här på Madeira. Här är det ju inte kallt i den bemärkelsen att man behöver vinterstövlar typ dem man har hemma i Norden.
Så tänkte jag också om skor men så läste jag var gränsen går (vid ankeln) för att få kalla stövlar till skor och vice versa. Sen kan man förstås göra som man själv vill ändå.
Znogge,

ja, det är fint med traditioner och kulturella begivenheter av det här slaget.
Antagligen är det så som du skriver, jag läste någon beskrivning på vad sko är och gick efter den, troligen wikipedia. Nu hade jag tillräckligt med skor till mitt inlägg ändå så stövlarna fick komma nu idag.

Ha detsamma du med!
Susjos,

ja, visst är det fint med traditioner av detta slag. Jag gillar det mycket!
Tack detsamma!
Kram
åsa,

jag villhöver nog jag också. Det finns en affär här i stan som syr upp...
På Åland talar vi om valborgsmässobrasa. Första maj ska den vara slocknad.
Jag gillar dina tankegångar, följer dem gärna🙂
Ha det gott!
Musikanta sa…
Har alltid sagt midsommarstång. En tång, flera tänger, en stång flera stänger och en baryton, flera barytänger. Du har helt rätt i ditt antagande.

Skor eller skodon kan väl vara detsamma. Ditt inlägg hade säkert inte varit lika trevligt om du hade tagit bilder på skor i den allmänna betydelsen.
Kram från Ingrid
Musikanta,

se där, ytterligare en svensk som säger midsommarstång.
Skor och skodon, ja, men skor och stövlar skiljer de åt i Wikipedia, berättar var gränsen går och det var därför jag valde att bara ha skor i inlägget om skor i Hoppa på tåget. Men det blev ju bra så är också. Absolut.
Kram!
Tove sa…
Stöveldans - jag säger då det Karin! Fint komplement till sko och sitter på fötterna gör de ju i dansens virvlar 👌 Ljuvlig samling härliga bilder!
Dansanto kram
Tove,

ja, man kan stövla på till folkmusik, så lätt så lätt. Nästan som om man inte alls har stövlar på. Tack!
Stövelkram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio