Skyltsöndag/ 424

Bloggvännen BP håller i trådarna för det populära temat Skyltsöndag.

Mitt bidrag idag ser ut som följer: 


Vi har ju levande skyltar här dagligen...Betocam sköter om "betongandet"på andra sidan gränden. Grå hjälm hör till, den ena av plast, den andra av mera äkta vara


   Det är inte alla dagar som en hel last med bajamajor kommer på besök


Artur stannade till en dag och gick in till grannen och bar ut allt möblemang till bilen. Flyttlass efter flyttlas blev gjort i regnet som syns som stänk på fönsterrutan


När jag "slaktade" min gamla dator innan bortförandet av alla delar till rätt typ av återvinning, så hittade jag Kingston som förstås måste förevigas


            När jag letade efter Hav-sbilder så hittade jag åländsk nostalgi. Så snyggt de hade det i sina
            kök förr i världen. Bilden är från Pellas skeppargård i Lemland. 




    Lite mera nostalgi...en vy från Mariehamn, lite grann från ovan

   

    Där befann jag mig. Uppe i tornet på Sjöfartsläroverket med utsikt åt alla håll och kanter. 
    Lunchen var serverad, kaffet var på gång. 
    Vi höll catering där på uppdrag av en miljögrupp som höll konferens i någon av salarna under oss.
    En brandsläckare till höger, en honungstub till vänster får stå för skyltandet.


    Annars så körde skyltarna på nere i Västerhamn


    Som ni själva kan se, så ställde de sig nästan på rad för att de skulle synas


   Lade till och kastade loss

   
    Körde längre in i Svibyviken


    Flera av fartygen har seglat bort från Åland till främmande länder..sålts..somliga finns kvar


    Nostalgi är ordet för dagens skyltar, åtminstone de allra senaste i den långa raden.

    De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här: 



                                                             Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Anonym sa…
Jag googlade tidigare texten till månsken över ångermanälven då min faster i Tyskland ville ha texten;
Befälhavaren på bogserbåten Ångermanälven

En sjömanshjälte i det tysta det var kapten Wickström
en hedersman av gammelsorten uppå böljan blå.
Långt innan Norrland ut ur Vattenfall fick kraft och likström
han inomskärs gick traden Nordingrå - Sollefteå.

/åsa
Anonym sa…
Uppläggningsfatet på bilden skulle jag icke tacka nej till.
Jag gillar porslin och kör med udda dukning 😜 jag har inte en komplett servis.
Levande skyltdockor 😅
Bra skyltat 👍
/åsa
christian sa…
Du är väldigt duktig på röda trådar när du skyltar, bra jobbat! Första bilden är riktigt cool, med åtminstone en cool gubbe.... ;)
Bajamajor på besök?!? Jo man tackar....eller inte!
sen måste jag bara beundra porslinssamlingen, hade mon mor också, men dessvärre tog vi inte hand om det efter henne.....det är ju tyvärr så när man själv har fullt överallt i hemmet, men så här efteråt ångrar jag det varje gång :(
Avslutningsvis: det var en utsikt som hette duga, du måste haft koll på mycket (allt?) därifrån!

Ha en fin vecka!
Anni sa…
Föredrar skafferiburkarna före bajamajorna, men det är ju jag det ;-)
LillaSyster sa…
Mmmm mycket finare i köken förr, köper gärna udda fat på loppis.
Snyggt skyltat, men jag blev lite nyfiken på vad som finns bakom hänglåset♡
BP sa…
Hemlängtan så där i sommartider kanske;-) Jättefina bilder. Så bra att ha bilderna kvar som minnen. Någon av Viking Line båtarna har jag åkt till Mariehamn med, eller bara "mellanlandat" för vidare färd till Åbo respektive Helsingfors. Det är några år sedan, så nostalgin gäller även för min del.

Sedan undrar jag ju lite försiktigt hur lång tid det tar att bygga klart huset mittemot ert. Här smäller de upp "skokartonger" med fem till åtta våningar på cirka 18 månader. Hos dig har de ju hållit på i minst tre år vid det här laget. Där byggs allt från grunden. Eloge för det. Kvalitet mot prefab...

Tusen tack för ditt nostalgiska bidrag och alla länkar:-)
byblixtra sa…
Han med hjälmen med äkta vara får vara extra försiktig. ;-)
Det är ju toppen med skyltar som kommer rullandes utanför fönstret. :-)
Roligt att få se bilder med båtarna från Åland.
Susjos sa…
Fint med lite nostalgi, så fint du skyltar med det gamla porslinet i köket, och så bilder från Mariehamn, de båtarna känner man igen!
Ha det fint!
Kram
åsa,

ja, men visst ja, beffälhavarn på Ångermanälven...så var det ju med betoning på beffälhavaren istället för befälhavaren. Tusen tack för hjälpen!

Den gick jag och sjöng på ett tag, precis så där som det kan bli ibland då någonting fastnar på hjärnan😉😉
åsa,

inte skulle jag heller tacka nej till det oerhört vackra fatet.
Här har vi inte heller någonting komplett, lite dittan och dattan.
ja, levande skyltdockor, har vi många av varje dag här utanför oss.
Tack!
christian,
tack! Hela livet är fyllt av röda trådar.
Den coola gubben tog hjälmen på sig senare, så det coola försvann eller inte?
Bajamajorna for iväg igen utan att hoppa ner från flaket. Bara lite toapapper lämnades..
Så där är det alltid, man förstår inte när man borde förstå utan först efteråt förstår man vad man inte förstod.
blev det rätt det där? ;)
Jag hade mera eller mindre koll på hela Mariehamn och lite till. Det du, ibland får man känna sig som en höjdare.

Ha detsamma du med!
Anni,

men hur kan du vara sån då? Haha...bajamajor som är så fina😉🤣
LillaSyster,

javisst var det det, mycket finare och jag gillar också udda porslin.
Vi var också nyfikna på vad som fanns bakom hänglåset. Hittade ingen nyckel🤍
BP,

jag har ingen som helst hemlängtan, jag är ju hemma! Det som var det har varit men foton finns det kvar att använda. Efter det här raderar jag dem, rakt av. Nostalgi är det givetvis men nej, nej, nej, den tiden är förbi men Åland finns alltid i mitt hjärta och varför inte det? Det är ju också min ö i livet.
Husen på andra sidan gränden tar lite längre tid än det tar i Norden att bygga upp. Ingen skokartong här inte. Nej, de har inte hållit på så länge, bara 1½ år, men det tar kanske tre år innan allt är inflyttningsklart. Det tog det ett år att "gräva" grunden. Resten av tiden har de byggt och jisses så de bygger. Ska göra ett inlägg om nuläget endera dagen/veckan. Vi är oerhört imponerade över arbetet som utförs på andra sidan gränden. Jisses Amalia...

Tack själv BP!
byblixtra,
ja, han är nog det också. Det var bara tillfälligt han luftade sitt gråa hår. Sen åkte hjälmen på igen.
Bekvämt är det verkligen, vill jag inte gå ut på stan och söka skyltar, söker skyltarna upp mig istället. Bra ordning på dem.
Tack!
Susjos,

det gamla köket är så vackert med allt det fina porslinet och båtarna de var en gång. Inte alltför längesen dock men mycket har ändrat sedan pandemin tog över.
Tack detsamma!
Kram!
Paula sa…
Visst doftade det nostalgi i mångt och mycket hos dig idag! Och det är ju ett av livets glädjeämnen när man kommit så långt i sin levnad. Fast, min dotter är nostalgisk lite nu och då och hon är ju bara förtisch...
Visst är det fint med allt kökspynt, det var ju innan plasten gjorde sitt segertåg,,,och det kan ju aldrig ersätta porslin! Jag blir alltid så glad åt dina annorlunda skyltar, man liksom slängs iväg över haven till en helt annan värld...
Karin sa…
Visst är det intressant det där med nostalgi, kontra hemlängtan! Man kan vara hur nostalgisk som helst, utan att man för det vill vara i någon annan tid, eller på någon annan plats. Som jag uppfattar det är nostalgi en slags intensiv, ibland vemodig, men alltid varm känsla.

Det där fatet från Pellas skeppargård ...
znogge sa…
En snygg, fin och varierad skyltning sam vanligt med härliga bildet.

Önskar en god kväll nu från Danmark.
Jossu sa…
Så vackert porslin. Förutom Iittalas Teema-design så är det den sortens porslin som faller mig i smaken.
Paula,
ja, ibland blir jag sån och i all synnerhet när jag ser äldre foton. Jag har ju en hel del kvar ännu ...så bereden väg för min nostalgi lite längre fram också Paula😉
Nostalgisk har nog inte så mycket med ålder att göra, jag var det när jag var åtta så där, det minns jag bra.
Gammalt Arabiaporslin sitter alltid rätt. Gustavsbergs också..
Tack Paula, nu gör du mig glad, släng dig gärna hit över haven..
Karin,

Just så, ingen hemlängtan men nostalgisk som bara den, det händer nu och då.
Varm känsla känner jag för de här minnena men nja, gamla båtar, haha...men de representerar ju Åland och då blir jag lite blödig, givetvis. Med stolthet.

Vi är många om det där fatet nu...😊
Znogge,

tak skal du have! 😊
Hav en god tid i Danmark!
Jossu,

ja, porslinet är väldigt vackert. Stora fatet, säger bara det!
KajsaLisa sa…
Vad många bjamajor, skall det bli rockfestival. Kul färjekavalkad.
KajsaLisa,

festival blir det nog nästan alltid här, kanske byggarbetarna känner för att rocka till livet lite grann😉
Tack!
wiper sa…
Det var verkligen många bajamajor ;). Kingston- skylten var häftig. Porslinet var sånt min mormor och morfar hade. Har inte sett sånt hos mina föräldrar. Det är tidlöst ändå och man ser en del sånt på second hand.

Det var en både frestande och fin bild med utsikt "Sjöfartsläroverket"

Fina stora båtar som man känner så väl igen

Härliga teman

Ha en fin tisdag
Kramar!
wiper,

de kör runt till de olika byggplatserna och förser dem med bajamajor, rengör dem, fyller på toapapper etc.
Ja, jag har också sett liknande porslin här med portugisisk text.
Tack Malin, sent omsider, jag har inte haft tid att läsa bloggen på flera dagar. Plötsligt så blev det så.
Ha en fin fredag imorgon!
Kramar!
Ditte sa…
Trevligt med en blandning av skyltar från Åland och från din nuvarande ö. Och tänk, visst är det "nödvändigt" med vatten. Att ha det nära sig. i alla fall för mig och jag tror helt klart du instämmer- Även skyltar blir det där lilla extra när vatten finns med.
Ler lite och tänker på att en "semester" för mig alltid på något sätt inkluderar vatten och allra helst hav- Men så är jag också delvis uppvuxen vid havet Norge, något som satt sina spår.
Önskar dig fortsatt fina dagar.
Kram
Ditte,

tack! Sent omsider får du svar; jag har plötsligt bara inte hunnit med...helt oväntat.
Nödvändigt är det med vatten, sådana är nog både du och jag.
Givetvis har du havet i dig, man har det med sig hela livet.
Önskar dig detsamma!
Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio