Skyltsöndag /422

Bloggvännen BP är förvaltare av temat Skyltsöndag och vi som hänger med söndag efter söndag är förstås väldigt glada för det. Tack BP! 
(De här fotona togs samma dag ( 3 juni) som vi gjorde vår lilla vandring till La Vie, så det här är en liten fortsättning på den) 


Igår är det en vecka sedan vi tog en långpromenad längs gatorna i Funchal. Vi gick ner för rua Santa Luzia och på håll såg vi att det fanns gratis öl att få på Valhalla. Haha..vi skrattade gott när vi kom närmare. Vilken fiffig reklam! Den sticker ut, den märks. Asagudarna kan man inte lita på.😉
Hur i all världen håller de till i Funchal av alla ställen i världen? 
En liten stund senare kom ett tyskt par gående samma väg som vi nyss hade gått...Bier, frei bier! Sen kom skrattet och alla leenden, skakningar på huvuden och så gick de glatt vidare. 




Naturligtvis så måste vi ju se efter var Valhalla ligger här i stan. Odin håller sig med egen snackbar. Det var stängt just då men vi måste givetvis gå dit och hälsa på alla gudarna vi känner igen. Ibland blir man glatt överraskad. 




   Till ett stort modernt hus på en annan gata välkomnar de folk så här😏

   

   Ja, det går inte att komma undan tankarna på Ama 🧡
   Ovanför skylten till ingenjörsfirman som gör konstruktioner blommade det så vackert. 

   
   
   Till Amas minne! 

    

En dörrprydnad? Skyltar den för någonting särskilt, är det ett budskap ? Vi har gått där förbi tidigare man aldrig sett någon dörrprydnad. 


    En bit ifrån hittade vi en Devil...





                        Åh hej och hå BP, en lyftkran, med skylt.


                        

                            och en till. Här vimlar det av lyftkranar..

                           

I hörnet av en liten mataffär, "ett hål i väggen " såg vi att de har glömt bort att julen är slut för länge sedan. Annars är de ute i god tid.. Uffe kom med på fotot, helt oförhappandes...


       Dagens bästa enligt mitt eget förmenande är denna korsstygnsbonad.
       Så talande så...katten bestämmer ingen över.
       Bilden är Silje Amundsens, inte min men jag bara måste låna den...

      De andra som brukar delta i skyltsöndagstemat är: 

      

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira
       

Kommentarer

Znogge sa…
Snyggt skyltat hos dig som vanligt och härliga bilder.
Ja, gratis öl skulle garanterat locka många men det gäller att läsa det finstilta.
Nog saknas Ama i bloggvärlden och för oss som följde henne i alla år blev det väldigt tomt.

Önskar en fin söndag nu!
Anonym sa…
Härlig skyltning hos Dig 🤩
Valhalla skylten fick mig att tänka på två helt olika saker 😅 jag har bott på Valhallavägen i Örnsköldsvik och Elin brukar sjunga:
För jag vill till Valhalla, Valhalla då jag dör
Ta mig till Valhalla när det hela är ö'er
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör
Höj ditt glas, inget mas, bara evighet i kalas
Jag vill till Valhalla, Valhalla när jag dör.

Ha en skön söndag 👋/åsa
Znogge,

Tack! 😊
Det var verkligen dråpligt för på håll såg man tydligt att öl serverades gratis. Många skratt blev det från andra och från oss. Valhalla glömmer ingen förbipasserande bort.

Ama har lämnat ett tomrum, hon är saknad.

Önskar dig detsamma!
åsa,

Tack! 😊
Du förstår att vi hajade till mitt i denna portugisiska stad när vi kan läsa att det finns ett Valhalla här.

Haha, härlig sång din Elin sjunger. ...bara evighet i kalas. Underbart!

Ha detsamma du med, en riktigt skön söndag!
LillaSyster sa…
Ååå vilken härlig skyltsöndag! Sista skylten är ju så sann!♡

Ha en underbar söndag, hoppas att du fått solsken igen.
LillaSyster,

Tack!
Ja, den sista skylten måste med för sanningen måste fram 😉
Tack detsamma, solen har kommit men också försvunnit igen, idag regnar det men det klarnar upp...😊
Susjos sa…
Vilken härlig skyltning, och visst tänker man på Ama då man ser flamingos, fin röd minnesblomma också <3
Sista skylten med broderiet, så sant så!
Ha en fortsatt fin söndagkväll!
Kram
Susjos,

tack!
Flamingo och Ama är förknippade för eviga tider känns det som.
Ja, katten äger alla och ingen äger katten.
Ha detsamma du med!
Kram
Karin sa…
Oj vilken skyltning, gudar och djävlar och jag vet inte vad – kul! Du måste rapportera från Odins bar, när ni varit där på studiebesök. Och om Tor dyker upp någonstans måste du hälsa från min son med samma namn.
byblixtra sa…
Så lurig första skylt man tror ju att det bjuds på gratis öl.
Ovanlig "välkommen-skylt", det kommer nog inte så många besökare.
Jo, Ama tänker jag på ibland.

Det ser ut som en torkad majskolv som hänger på dörren och det kan man ju undra över varför den hänger där?
Snygg bild på lyftkranen mellan husen.
Det är frågan om butiken är sent eller tidigt ute med julskyltningen. ;-)
Härligt broderi!
Karin,

ja, så kan det bli ibland i den här hålan😊Överraskningarnas by...
När vi kommer dit och det är öppet så ska jag se till att Tor får hälsningen från din son via dig .
byblixtra,

på lite håll i backen neråt så ser det faktiskt ut så...gratis öl.
Tror att de med dödsskallen inte vill ha så många gäster eller så har de galghumor.
Ja, Ama minns vi som har varit med om henne 💗
Ja, jag funderar också varför en torkad majskolv hänger där...måste gå förbi och se om den hänger kvar. Vad är det för signal var min första tanke...
Just det, ibland kan man vara tidigt ute.
Broderiet är fint, gillar det, för sådan är ju katten.
BP sa…
Så fint gjort av dig att nämna Ama i samband med "flamingosarna" som hon brukade skriva. Tycker det är rätt ofta när man ser nåt roligt och fyndigt att tankarna automatiskt går till Ama. Hon triggade många idéer hos mig...
Första skylten är nog den fräckaste och fyndigaste jag sett på länge. Hoppas dock att det är många som gå in och tar en öl, inte bara skrattar och går förbi...
Tusen tack för alla läckra byggkranar och den fräcka motorcykeln som inte bara har en "devil" på avgasröret utan ett roligt märke på ramen också:-)
Har aldrig haft katter, men alla som haft katter är nog helt överens med texten på broderiet.

En glädje att kolla ditt bidrag till Skyltsöndag:-) Tusen tack för det och alla länkar:-)
BP,

tack, Ama finns fortfarande på sitt sätt, i gott minne. Hon var en solstråle, skojig och bjöd så mycket på sig själv, givetvis så sitter hon kvar inom en.

Vi skulle ha gått in men det var stängt just då men när vi har vägarna förbi nästa gång ska vi se till att vi har det när de har öppet. För givetvis så måste vi se hur det ser ut på Valhalla.

Katten styr, så är det bara.

Tack BP!😊
Paula sa…
Så lustigt, jag läste texten på broderade tavlan bara härom dagen, visserligen på svenska men poängen var densamma! Odin och Valhalla, ja Odin verkar ha emigrerat och tagit Valhalla med sig. Texten är ju himla fyndig, jag log brett...
Jag tänker ibland på Ama och minst lika mycket på Anders. Han skrev i Amas blogg i slutet av mars, det var skönt att läsa ett livstecken även om det var sorgligt och hans saknad är så stor. Och alla vi hennes bloggvänner saknar henne också. O BP har du gjort glad med lyftkranar, du är snäll du!
Paula,

tydligen är den populär den texten just nu. En bekant visade den på sin Fb-sida och jag i min tur norpade den. Tycker den är fin.
Jadu, här huserar de, Valhallagudarna om man får tro reklamen. Ska nog ta reda på sanningen 😉
Så är det, när Ama dyker upp inom en så gör Anders det samtidigt. De var ju ett enda, Anders otrolig vid hennes sida.
Lyftkranar ja, jisses så många det finns här nu för tillfället. Överallt, överallt..byggboomen är stor här.
Minnet av vår vän Ama lever vidare 💕
Ja, den där skylten med "gratis öl" var fyndig!
Carita,

så är det, Ama försvinner inte 💗
En väldigt fyndig skyltning, som förstås ska undersökas lite närmare när de har öppet.
christian sa…
Fiffig reklamskylt minsann, synd bara att det inte var tvärtom.... ;)
Är fortfarande fascinerad över hur mycket som blåvitt, man kan tro du är i Grekland ;)
De där kaktusarna på balkongen såg inte precis välvårdade ut :(
Det är nåt visst med kranar, håller med bp där faktiskt, mäktigt på nåt sätt!
Julskyltning på sommaren...onekligen oväntat, å visst är det häftigt när man inte förrän efteråt upptäcker att någon speglar sig i bilden....
Katter tämjer man inte sägs det, ligger nog mycket i det och det är väl det som jag gillar hos katter allra mest!

Ha en fin vecka!
Christian,
Det finns en hel del blåvitt här, helt rätt, men grekerna är mycket värre eller bättre på den saken. Samma sak reagerade jag på vad gäller kaktusarna som har en benägen vildhet i sitt växande. Men jag såg först o främst den vackra blomman.
Ja, julskyltningen, haha...vet inte vad jag vill säga om den egentligen, låter bli
Det är därför man inte kan låta bli att älska katter, de låter sig inte ägas.
Tack desamma!
KajsaLisa sa…
Alla sätt att skapa uppmärksamhet är bra, misstänker att många nordiska turister rör sig i området. Men jag saknar Tor. Jättefin bild på blomman, till minne av Ama
KajsaLisa,

visst är det så. Det är lite på sidan om turiststråkena...men rykten går och antagligen så känner många till Valhalla även om vi inte gjorde det. Vi ska se om vi hittar Tor när vi besöker stället då det är öppet.
Tack!
Märtha sa…
Lite lämpligare i Australien: Valhalla där tycks vara en glassfabrik. Om jag inte minns fel fanns det en vikingahjälm i logon...
Märtha,

se där, Valhalla har många områden tycks det som. Glass och asagudarna var någonting helt nytt.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio