Regnet det bara öser ner....

och har så hållit på i många timmar redan. Vid halvsextiden i morse vaknade jag av att det vräkte ner vatten, så jag steg upp och tittade ut..


     Så gott det nu gick...vattnet stod som en ridå framför fönstret


Tack vare gatlampans sken så lyckades jag fånga vattnet som rann ner för trappan i en snabb strid ström


    När man står torrskodd på insidan så är det  t.om. riktigt vackert att se ut....

    

     

    i den mån man kan och lyckas. Stundvis så gick det inte alls...men vackert var det ändå

    


    Gatlampan blev som en sol som glittrade till...

    

 

    Den korta minut som regnet höll upp så fick insekterna att sätta fart ...


Så brakade Tor med sin hammare loss, hårt, hårt och med ett annorlunda ljud än vad vi är vana med hemma från Åland. Regnet kom tillbaka på stubinen


På vägen tillbaka till sängen fick jag se att Älgen hängde lite grann på sniskan..och så hänger han än. Uppriktigt sagt så gillar jag den hängningen bättre än den förra, mera prydliga. Hos oss är det bara det som har hänt utöver det vanliga. När jag lade mig i sängen dundrade Tor över huset med alla sina vagnar. Det lät annorlunda det också men givetvis här är det ju över madeirastenarna, de små kullriga, som han åker fram. 

Vi har klarat oss bra så här långt men givetvis så har inte alla det lika bra, tyvärr. Jordskred har skett på många olika ställen,  byar har blivit instängda, stora klippblock har stängt av vägar, träd faller...jag får återkomma med mera om det senare ..

I nuläget har det regnat mera än 300 ltr per kvadratmeter. Basvärdet för röd varning är 60 på 6 timmar. Det är flera gånger dubblerat vid det här laget och regnet fortsätter ösa på , i kväll blir det blåsigare och imorgon fortsätter det regna enligt senaste väderbulletin.  

Röd varning gäller förstås, alla flyg är inställda, alla skolor, daghem och serviceinstanser, kommuner etc är stängda, föräldrar stannar hemma med barnen....Samhället ligger nere mera eller mindre i väntan på att Oscar har dragit vidare från ön. Nu är det bäst att stanna hemma..Vi kan leva utan bananerna som blev ohandlade igår. Vi får äta hallon och blåbär istället, äta ur förrådet så att säga. Att ge sig ut nu helt i onödan är att kanske ställa till det för räddningspersonal och annan beredskap som behövs där de verkligen behövs. 


Ha det gott alla! 


                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Oj, har väntat på nyheter från dig. Usch då, då har det blivit dramatiskt med jordsked nedfallna träd mm. 300 l per kvadratmeter låter ju oerhört mycket. Och så ska det dessutom fortsätta. Ja det är nog lugnast att stanna inomhus. Hoppas att det lugnar ner sig lite så att det inte uppstår fler skred.
Ha det så bra som det går och var försiktiga!
Guldkryckan sa…
Tackar för denna rapport, jösses säger jag bara, alltid bäst att stanna hemma i denna situation förstår jag.
Samhällen stannar ju upp vid en sådan här, i min värld,katastrof för många.

Ta hand om er och ha det så bra ni kan.
Anita, de fyra blomsterhaven,

faktum är att det har regnat så pass mycket nu på ett dygn så man har mätt upp det till ca 500 liter per kvadratmeter. Det lär ska fortsätta ända fram till torsdag eftermiddag. Det är som det är men jobbigt för väldigt många med alla avstängda vägar och liknande.
Ja, man ska inte utmana ödet sådana här stunder, inte stjälpa för dem som gör allt för att hjälpa. Beredskapsteamen har mera än fullt upp just nu.
Tack! 🤍
Guldkryckan,

ja, det öser på...det öser på...500 liter per kvadratmeter är uppmätt just nu , på ett dygn. Det är mycket vatten som förorsakar skada . Visst är det en slags katastrof men likväl har du bra koll på den. Men hemma och inne ska man vara för att inte ställa till det ytterligare.

Tack och ha det bra ni också!
LillaSyster sa…
Fy vilket oväder ni har. Ni gör helt klart rätt i att stanna inne.
Anki sa…
Oj ... vilket oväder! Regn behövs såklart, men inte i såna massor som kommit hos er. Klokt att stanna hemma!
hoppas att det snart ger med sig!
Ha en fin fortsättning på dagen!
LillaSyster,

ja, Oscar han kan han! Det är röd varning och alla uppmanas att vara inne i mån av möjlighet, bara att lyda nu och man vill inte gå ut.
Anki,

ja, nu är det väder! Just nu fick vi veta att man har uppmätt 600 liter per kvadratmeter, så vatten har vi fått och det fortsätter regna fram till torsdag mitt på dagen enligt dem som vet.
Tack detsamma!
Har inte kikat in här på senaste tid men ser nu vad regn o blåst ni haft. Som du säger nästan vackert att se på bara man får vara inomhus. Inte att leka med i era trakter, här går ju inga större varningar på land åtminstone men peppar peppar. Vi har bara kallt o svalt här ännu men får ge oss till tåls. Dessutom har jag för en vecka sen fallit och brutit lårbenshalsen så livet står nästan stilla. Återhämtningen har börjat efter fruktansvärd smärta så jag bara väntar på värmen så jag kan gå ut på verandan. Har ingen glädje av den när termometern visar på 10. Ha det gott.
Ditte sa…
Verkligen ett rejält oväder och med ostadig berggrund kan ja tänka mig att en del hus kan vara i viss fara.
Verkligt vackra bilder som du fångat men nog känns det läskigt med allt regn och oväder. Men naturens krafter är starka och mäktiga.
Skönt att regnet nu upphört.
Kram
Måste säga att det är väldigt vackra bilder du publicerar. Det kanske är förmätet att skriva så när det öser ned, men det är ett faktum.
I Sverige längtar vi efter regn...fast det kommer väl om två veckor. Just precis, då inleds nämligen min semester.
Hantverkarglädje,

vi har det som allra mest nu, ovädret. Det ändrar skepnad förstås men på torsdag lär det mesta vara normaliserat igen, då med många skador att ta vara på, reda upp etc. Vi själva har det bra här på vår lilla gränd. Jag var nyss ut och det börjar blåsa upp ...hård storm har lovats och mera regn. Just nu har man mätt upp 600 liter per kvadratmeter på topparna. Och allt ska ta sig neråt..Men tillsvidare har jag inte hört någonting om att någon har skadats.

Oj, snälla rara du, lårbenshalsen bruten, stackars dig, så ont du måste ha det! Jag förstår att livet har tagit paus för dig, må det snart vända och du kan känna dig mera alert än vad du gör just nu. Hemska öde, allt kan hända!
Lycka till med återhämtningen och hoppas att du blir smärtfri. Många kryapådigkramar! 🧡
femfemman sa…
Ur led är vädret! Gissar att ni har det rätt säkrat i stan.
Här är det badväder... Har tagit en simtur i sötvatten idag.
Önskar att vi kunde få en bråkdel av ert vatten!
Ditte,

ja, orkankillar kan man vara förutan men det bryr sig inte Oscar om. Husen i sig är i fara när jorden släpper från grunden, på grund av de enorma hårt kommande vattenmassorna. Nyligen uppmätte de 600 liter per kvadratmeter på höjderna. För vår del har vi det bra men samhället ligger nere mera eller mindre. Röd varning gäller och folk tar det på allvar. Beredskapsmänniskorna ska orka och räcka till...för visst händer det saker.
Naturen är stark och mäktig, utan minsta tvivel om det.
Regnet har inte upphört, det har regnat hela dagen. För en stund sedan så kunde man gå ut fastän mera regn är utlovat tillsammans med hård blåst. På torsdag mitt på dagen lär detta vara över, sägs det.
Kram
christian sa…
Förstår att man upplever sådana här fenomen med (i ordets rätta bemärkelse) skräckblandad förtjusning...mäktigt att titta på (dina bilder är fantastiska) men samtidigt otäckt med tanke på förstörelse och fara för människoliv....
Hoppas allt blir till det bästa för er...här lider vi ju för närvarande av torka :(
Annika sa…
Men Karin, vilket oväder ni har haft!!! Jag brukar gillar oväder och dramatik, men bara om jag vet att det inte sker stora missöden. Det verkar det ju ha gjort på andra ställen med jordskred (fy tusan så otäckt, en SKRÄCK!!!).
Vädret är konstigt, här i Denver där jag är nu brukar det vara torrt och soligt under sommaren. Men nu under den tiden jag varit här har regnet vräkt ner under flera dagar. Nu sol och fint igen, men de vi talat med här säger att det är supermärkligt med alla de regn de haft på sista tiden.
Vädret ÄR konstigt.
det är en orkan alltså som ställt till det så här. Oscar. Måste kolla in det hela. Brukar ni vara utsatta för orkaner hos er?

Ja, stanna inne nu. OCH jag hoppas, hoppas att ni inte ska behöva drabbas igen när nästa orkan ska formas över Utlandet. Orkaner är vidriga.

Kramar från mig!!!!
Stefan Karlsson,

tack!🙂
Det är inte förmätet, tycker jag. Det finns alltid någonting vackert i det mesta.
Ja, jag vet att ni har det torrt och varmt nu, önskar att ni får en liten gnutta av allt detta ni också. Idag mätte de upp 600 mm..otroliga mängder.
Vi får hoppas att regnet kommer före din semester! Håller tummarna för det i alla fall!
christian,

ja, så är det man ser det på olika sätt. Själva har vi det på det torra så att säga men alla har det inte. Tillsvidare har ingen människa kommit till skada verkar det som. Kanske för att man uppmärksammade den här Oscar i god tid, kanske för att Oscar själv var ganska långsam innan han nådde Madeira. Jag tror att myndigheterna var ute i god tid den här gången och att det är en av förklaringarna.
Tack! 🙂
Nu önskar jag att Sverige får regn, ordentligt med regn så allt orkar växa och grönska. Boa sorte!
femfemman,

ja, ur led är vädret, jag håller fullständigt med dig om det.
Jag önskar detsamma, att ni kunde få lite grann av allt det vi har fått och får. just nu 600 mm...det är mycket det, så mycket har de aldrig någonsin mätt upp här tidigare. Ojämn är fördelningen!
Simma lugnt! 😊
Annika,

ja vi har haft och vi har fortfarande men aningen bättre än tidigare. Det stöper inte ner vatten på samma sätt längre men däremot har det börjat blåsa hårdare...och mera vatten väntas. Men vad jag har förstått så ska alla öppna upp i morgon igen, skolor, instanser etc. Jag är som du , gillar väder..är ju ö-flicka med vana av att vara mitt i stormen. Här är det otäcka jordskreden..verkligt otäcka.
Vädret är ur led helt enkelt, så här har de inte varit på sextio år här och då inte i den här storleksordningen. Naturen slår tillbaka, hårt!
Oscar, ja. De räknar honom till hård storm ibland, ibland till orkan. På utsatta ställen upplevs han absolut som en orkan. Det är han som har föst regnvädret hitåt ...Nej, jag har inte upplevt att vi har varit utsatta, bara av hårda stormar men vi har ju varit här knappt två år på raken, tidigare under vinter och vår. Då har vi jordbävningar istället. I år var de så små så de inte märktes alls.
Nu har jag varit ute på terrassen och tvättat den. UJ, så smutsig den var...nu kommer snart nästa regn, sen går jag ut igen och tvättar. Så där håller vädret och jag på 😉.


Kramar från mig till dig !
BP sa…
Läskigt och skrämmande ändå, även om ni klarar er mera eller mindre bra och oskadd. Du lyckades verkligen ser "det positiva" med ovädret tack vare kameran.
Håller tummarna att det långsamt men säkert blir bättre, eller fel - fortast möjligt och säkert menar jag:-)
Oj vad mycket regn ni fått! Det är ju mer än naturen kan ta tillvara på så det är bra onödigt. Bra ni håller er inne och äter ur förrådet. Fina bilder blev det i alla fall. Vi får se hur mycket Oscar släpper över oss, eller om han håller sig till kusten. Än har han inte visat sig. Vet ni tar hand om er på bästa sätt! Kram
Märtha sa…
JestaneM! Även om det där måttet "liter per kvadratmeter" låter främmande i mina öron. "millimeter" kort och enkelt har jag vuxit upp med. Visst förstår jag att det förstnämnda är mer åskådligt. Vi har vattentankar för vårt bevattningssystem i växthusen, de rymmer en kubikmeter och är förstås 1 x 1 x 1 meter stora. Lätt att kolla hur mycket regn det har kommit i era trakter. Här kom det just några droppar, det blev t.o.m. mörkt på gårdsplanen! Hoppas att förstörelsen inte blir värsta möjliga, att folk har mat och hus och hem på holmen efter det här... Ni är med i våra tankar! Har burit ut alla blomkrukor idag, och sen kom biskop emeritus Erik Vikström med hustru på oanmält besök. Roligt! Vi har inte varit speciellt bekanta med dem förr. Andra tidigare biskopar har varit mer bekanta. nu ska musklerna vila. Till i morgon. Om ni inte sänder Oscar hit...
BP,
det har svängt till det bättre, nu kan man se trasig himmel med lite blått som blänker till ibland. En försvagad Oscar är på väg mot fastlandet...men givetvis så lämnar han svansar efter sig. Flygplatsen har det tufft med alla plan som inte kan landa eller lyfta. Imorgon får de det svårt ännu för då blåser det för hårt..men på torsdag börjar det normalisera sig igen. Sen finns förstås allt efterarbete att ta hand om men madeiranerna är vana..snart är allt som det ska vara igen. Men vattenmängderna har varit så stora som de aldrig någonsin har uppmätt någonsin tidigare, ca 600 mm...rödvarning tio gånger om alltså.
Tack BP! 😊

Anna i Portugal,

ja, massor av regn och det fortsätter regna men nu betydligt lugnare. Ca 600 mm har man mätt upp...mera än någonsin.
Ja, det ska bli spännande att se om Oscar kommer till er, säkert försvagad vid det laget men lite regn kan han väl fixa åt er tycker jag 😊
Kram
Märtha,

ja, du har rätt och jag har också vuxit upp med millimeter och inte liter per kvadratmeter som de säger här. Idag uppmätte man ca 600 mm, rekord för den här ön...
Som det ser ut enligt nyheterna så har människor och hus klarat sig bra, troligen för att man kom ut med varningar så långt i förväg denna gång. Sen har de ju byggt ut, säkrat upp ordentligt och det visar sig nu vara bra när vattnet rusar ut till havet via ribeirorna. Jag ska visa foton imorgon..
På vår gränd har vi klarat oss hur bra som helst..men alla har vi varit lydiga och hållit oss inne. Nu när himlen började spricka upp lite mot kvällen till var vi alla i huset ute och tvättade...vattnet som kommer ner är allt annat än rent. Sahara har nog en del i detta också. Nu regnar det igen men mycket lugnt och med mindre mängd, det börjar normalisera sig.
Tack Märtha och Bernt!
Så roligt med biskopsbesök, så där mitt i allt!
Vila ut, slappna av. Jag har sagt åt Oscar att han ska ta ett drag över era marker...men ja, han verkar inte särskilt lydig den där killen som nu är på väg mot Portugals fastland.
Znogge sa…
Vilket oväder ni råkade ut för. Naturens krafter är starka och då är vi människor rätt små. Förstår att det blev en hel del materiella skador för sådana vattenmängder kan verkligen ställa till det.

Znogge,

ja, när man bor mitt i havet, i oceanen, får man räkna med det ena och det andra. Ändå var det här inte vad man räknade med alls..juni brukar vara lugna månaden med solsken men så kommer det en Oscar och då blir det som det blir. Det regnar av och till ännu idag..blåser friskt men är lite mera vanligt än måndag till tisdagsvädret. Det har på det stora hela gått bra den här gången.
Paula sa…
Det låter som ni har klarat er bra, men inte alla...
Tor är en mäktig herre som gör lite som han vill och känner för och sitter väl o gapskrattar på en molntuss och tycker det är kul att se människor små som myror fara runt och försöka rädda det som räddas kan! Skämt åsido, glad att ni klarat er bra trots avsaknad av bananer
Paula,

alla klarade sig hyfsat bra den här gången. Inget dödsfall i alla fall.
Tor är som han är han, dundrar på med sin hammare.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio