Måndagsrosor


Det låter ju lite märkligt att säga måndagsrosor med tanke på att man brukar tala om måndagsexemplar. Men även på måndagar blommar rosor och de är sannerligen inte dåliga exemplar
 

            Jag delar med mig några av skönheterna som vi såg  i Rosenträdgården
            i Sao Jorge i början av juni. 


    Det finns inte ord egentligen för hur sköna de är

 
   Den ena  är vackrare än den andra


    Med lite vattenstänk från himlen så glänser de lite extra


   En bit av himmelriket?


    Med några stänk vitt i


   En vit skönhet


    En ros som ska på maskerad utstyrd till nejlika?

       
          Så underbar, så underbar....


            Jag saknar ord


    Lite laxrosa mitt i allt


    En rodnande ros.

    En Glad Måndag önskas er alla! 

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Guldkryckan sa…
Helt otroligt fina ju, det tackar vi för.

Ha en fin eftermiddag. :)
Jag saknar också ord. Den ena skönheten efter den andra. Jag kan konstatera att det blommade definitivt många fler sorters rosor när du var där än när jag var där i november. Rosen som var utstyrd till nejlika, har aldrig sett något liknande. Vita skönheter är jag svag för, dom lyser så vackert i mörkret. Den lila liknar en jag har som heter "Rhapsody in Blue' men den har inga vita stänk. Finns säkert många olika blålila sorter.
"En bit av himmelriket" var ett passande uttryck!
Tack för en njutbar stund!
Geddfish ♥ sa…
Ett helt ljuvligt inlägg från dig idag! Jag riktigt känner doften av alla de olika rosorna. Finns det något vackrare? I min första brudbukett hade jag en stor mängd med röda rosor. I min andra hade jag självplockade ängsblommor på Öland. Kontraster.
Ha en härlig dag! Kram!
wiper sa…
Vad jag njuter av dina vackra rosbilder. En varierande skara och så vackert

Ha en skön början på veckan
Kramar!
Åke sa…
Vilka fina måndagsrosor, du tog rekord i nyanser här. En fortsatt trevlig måndagskväll :)
en vanlig man sa…
Fina blombilder.
Guldkryckan,

Jag får tacka istället för rosorna, de är ljuvligt vackra! 😊


Ha en fin kväll!

lifeblog,

det är ordet det! 😊 Vackert!
Anita,

ja, man blir lite ordlös när skönheten är så stor. Man tappar lätt andan.
Jag missade många rosor, tog foton på ca 90 st...men som jag redan skrev så var de på upphällningen men hade oerhört många knoppar på gång. Jag ska ta reda på när högsäsongen är, när rosorna är som mest blommande.
En otrolig ros är den nejlikutstyrda, hade vi inte vetat om att det var en ros kunde man lätt ha tagit den för en lite annorlunda nejlika.
Det finns, jag har hört och läst lite olika uppgifter, mellan 1450 till 1700 olika rossorter där.
Det är verkligen en bit av himmelriket att vandra där bland alla vackra rosor.
Tack själv Anita!
Geddfish,

tack! Ett bra sätt att börja veckan på att sprida rosor runt sig.
Det är svårt att tro någonting annat än att de är det vackraste .
I min första brudbukett hade jag röda och gula rosor tillsammans med margueriter. Vi har en gemensam nämnare Gerd i vår andra brudbukett du och jag. Jag knöt också min andra med de vackraste höstväxter jag kunde hitta i skogen. Linnea, tranbär och mycket annat... ( vi gifte oss den 10 oktober) Kram!
Wiper,

tack, det är det som är meningen, att man ska njuta av allt detta vackra.
Ha detsamma du med!

Kram!
Åke,

Bara en bråkdel av rekord, jag lovar...det fanns runt 1500 olika sorters rosor i den trädgården men det blev fina buketter, utan minsta tvivel.
Tack detsamma!
En vanlig man,

tack!😊
BP sa…
Så otroligt vackra dina rosor är. Å vissa hade jag aldrig gissat att de är rosor. Både färgkombon och "utförandet" påminner absolut inte om den "traditionella" rosen.
Vet inte om LillaSyster läser din blogg, men jag skulle tro att hon är lyrisk när hon ser dina skönheter:-)
BP,

De är mycket vackra, muito bonita.
Jodå LillaSyster läser min blogg och jag hennes! 😊
Anna sa…
Vattenstånd måste ändå vara naturens naturliga glitter. Fantastisk
Anna sa…
Vattenstånd ska det ju verkligen inte vara, utan VATTENSTÄNK!
KajsaLisa sa…
Jättefina blommor, tänk vad naturen kan skapa i färg och form. Trodde först dom fått bladlöss, men det var skit på min skärm.
znogge sa…
Wow, så fina biler och tänk så många olika vackra rosor det finns. Den som liknar en nejlika tycker jag är extra vacker!

Önskar en god kväll!

Karin sa…
Tänk att det kan finnas så många varianter på rosor – det är som om de tävlar om att hitta på något ännu vackrare än förut. Och lyckas! Tack för att du delar med dig av överflödet!
Anna,

Faktum är att vattenstånd kan vara vackert det med..ibland högt, ibland lågt men jag förstår att du tänkte ett annat ord.
Anna,

ja, vattenstänk är som små små fina ädelstenar som glittrar så fint :)
KajsaLIsa,

du är för härlig, bara så du vet! Torka av din skärm så mina rosor tappar bladlössen😁🤣
znogge,

den är otrolig den nejlikelika rosen, vi trodde knappt våra ögon vi som var där på besök. Ja, de är så vackra rosorna.

Önskar dig detsamma!
Karin,

kanske det är precis så enkelt? Rosorna tävlar med varandra, har tävlingsskallar allihopa. Givetvis, så här vackra skapelser ska man dela med sig. Det är ens plikt tycker jag.
Jag saknar också ord. Fantastiska helt enkelt, så som rosor alltid är. Godnattkram
Paula sa…
Totalt okunnig inbillar jag mig att man korsar fram olika rosor för att få mer spännande färg och form? Jag föll som en fura för maskeradrosen, den hade attityd! Och så gillade jag den allra första, vilka färger! Ja förstås gillade jag alla, men du fattar...
Lite sämre var det med rosendoften, men vi får skylla på avståndet.
Märtha sa…
Det sista jag gör under den här vakenhetsperioden... Jag har läst att skyltarna i Sao Jorge sakteliga förnyas, men även det tar tid. Det finns garanterat en karta över vilka rosor som planterats, men den är inte för turister. Presidenten själv har skrivit en blogg där han presenterar några av rosorna. Jag har gett upp med moderna rosor, ägnar mig främst åt gammaldags buskrosor som doftar bättre! I morgon tisdag blir det utflykt till Piikkiö/Pikis, Naturresursinstitutet, vars genresursprogram firar 20 år. Vi i Borgå Trädgårdsförening är med, med elva - just det - buskrosor! Mera om det någon annan gång. Utesängen kallar, +13 grader...
Anna i Portugal,

ja, man blir ordlös, de är oerhört vackra. Och ord behövs ju egentligen inte, inte ens namn annat än om man själv vill köpa just den sorten. Godmorgonkram!
Paula,

vi är lika i det fallet, jag har inte heller kunskap om hur man tar fram olika sorter, är inte särskilt intresserad ens, för min del behövs det inte.
Jag är glad att det finns nördar som kan både det ena och det andra om det mesta i den här vägen.
Jag njuter istället fullt ut av skönheten. Dofterna får man tänka sig. Uppriktigt sagt så kände jag inte särskilt mycket doft den dagen vi var där, jag heller, men det kan bero på att det började småregna, vet inte. Är jag där i flera timmar någon gång så kanske jag ger mig tid att snusa på dem var och en . Risken är att jag får en rosendoftnäsa med taggar, de
är ju rätt så många , rosorna.
Maskeradrosen har attityd.
Märtha,

ja, jag såg att det hade kommit upp några nya skyltar, tydliga och tydligen också sådana som inte bleknar av solen. Givetvis det är ett bamsejobb att få ordning på allt detta, så många rosor som där finns, ca 15000 på plats. Otroligt nog. Presidentbloggen intresserar, måste försöka få tag på bloggadressen. Presidenten och jag råkar för övrigt fylla år samma dag, men jag är tio år äldre än vad han är.
Gammaldags buskrosor doftar väldigt mycket mera. Min granne Hilma stal ett skott från en buskros för många år sedan, då hon var tillsammans med mig till en ställe på Germundögård och hämtade kakelugnskakel. Hon lyckades över förväntan, det lilla skottet blev ett stort buskage och himmel och hav så det doftade gott. Himmelskt. Antagligen finns den rosen kvar fortfarande i en övergiven trädgård sedan länge.
Hoppas att utenatten blev fin, du behöver sova gott som är så aktivt med överallt när du inte kryper i rabatterna. Ha det gott!
LillaSyster sa…
Villhöver allihopa ♡
=)
Lyckliga dig som fick komma nära och dofta på dem ♡
LillaSyster,

förstår det! 🤍
Villhöver jag också men jag har inte plats för dem, så jag får fara till dem istället.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio