Vacker brukskonst


Lite blandat, keramik, glas och målat


Tiden formligen rullar iväg och det jag tänkte visa er redan förra veckan och som fortfarande är ogjort visar jag nu istället, innan det har blivit en ny vecka igen😏. Vid genomgång av fotona samma dag som vi var till Art Center Careval och tittade på Marcos  konst så fastnade samtidigt lite annat på kameralinsen 

En idé hur man bygger en julgran av en vintunna kanske kan vara bra att få redan nu ...snart är det jul igen🎄


Bilden är inte av bästa kvalitet men man kan i alla fall se hur granen har "blivit till".
Återvinning har ju jag ju alltid vurmat för när jag själv skapar. 
Sen är det förstås inte alla som har en gammal vintunna att ta i bitar men på den här ön 
är det tydligen inte ovanligt alls, här finns många skapelser där vintunnor 
är grunden till det goda ( i dubbel bemärkelse med tanke på det goda innehållet också) 


Att skapa änglar av upphittade träbitar kanske också är en god idé? Materialet ser ut att ha flutit i land, huvuden  har förmodligen inhandlats i en hobbyaffär, vingarna har gjorts av bark av något slag. Jadå, jag gillar dem, men jag köpte ingen, däremot köpte jag idén rakt av.  Nu kommer jag att se på strandfynden med nya ögon, lita på det...


   Jag kanske inte kan kalla det här till vacker brukskonst  men rolig är den. Ansiktena är rätt så stora
   vilket man kan se om man jämför dem med bakgrunden, en gammal fönsterlucka.
   
   
 

Jag tyckte om de här yoga-smyckena. Spontant tänkte jag på någon som betyder väldigt mycket för oss. Jag var väldigt sugen på att köpa ett av dem åt henne, men kunde inte välja.Vankelmodet tog över. Nu var det i den affären där affischen var väldigt mycket dyrare än i affären ett kvarter högre upp, så det var kanske bra att jag fick det där vankelmodet? 😉
Ger jag det lite tid så kanske jag hittar samma smycken någon annanstans och kan köpa två till priset av ett om ni förstår vag jag menar. Om inte så går jag tillbaka till Art Center Careval igen.

Det kommer mera från samma lilla konstrundedag men inte förrän i början av nästa vecka. 
Hoppa på tåget och Skyltsöndag ska först ta plats här på bloggen.

Ha det gott alla!

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Susjos sa…
Kul konst! Och yoga smyckena var verkligen fina ;-)
Ha en fin kväll...själv ska jag strax cykla mot jobbet...
Kram!
Ditte sa…
Härligt med dessa kreativa ådror som florerar. Jätteroligt att du visar och berättar.
Och visst kan det vara både roligt och inspirerande att gå på en konstrunda.
Tack för besöket.
Kram!
Paula sa…
Oh så roligt! Jag kom just på att de har en utställning på Dalarnas Museum som jag tänkt gå o titta på, det ska bli nästa vecka, tack för påminnelse.
Jag rodnar men måste erkänna att jag inte riktigt förstod yogasmyckena. Är det hängsmycken, jag ser juf igurerna men....Hur stora är de i verkligheten, är tanken att det ska hänga en yogaflicka om halsen??Flåt dum fråga. Gubbarna begrep jag bättre, väldigt kyssvänliga röda munnar, haha! Men änglarna, jag måtte ha en livlig fantasi, för när jag såg fotot såg jag vid första anblicken...snoppar...rodnar mindre klädsamt. Hur kan man ens..
Jag kanske ska hålla mig till den fina julgranen, där kan inte ens jag få det till något annat. Oj nu påminde du mig om en....nyckel, jisses, bäst jag börjar fundera
LillaSyster sa…
Perfekt när man kan köpa en idé rakt av och du kan säkert utveckla den=)
Coola konstverk!
Anonym sa…
Kreativitet gillas 👍
Strandfynd och även fynd från skogspromenad kan bli både fint och fantasifullt.
I mitt tidigare liv (innan sjukdom) var jag pysslig och grejjade med både det ena och det andra men med dessa händer som på grund av reumatism inte vill dom jag och med en hjärnttrötthet dom typ sätter P är jag glad att jag ändå faktiskt kan göra vissa saker och inte minst klarar mig själv.
Någon vintunna har jag dock icke tillgång till 😜
Ha det så bra 😊/åsa
Susjos,

ja, jag gillar den. Yogasmyckena är fina, ska nog köpa ett...
Ha detsamma och ha en bra natt på jobbet!
Kram!
Ditte,

ja, det är härligt med kreativa ådror. Det finns gott om dem här och de beivras på många olika sätt.
Vi gick på en konstrunda idag igen men den skriver jag mera om nästa vecka.
Tack själv!
Kram!

Paula,
kul att du blev påmind om utställningen på Dalarnas museum i och med det här inlägget.
Äsch, inte behöver du rodna, jag kunde ha berättat att det är broscher. Så tror jag i alla fall, kanske jag har fel jag också. Nu måste jag gå dit och se efter, haha...tanter ;) vi är kul vi.
Haha, du är för härlig Paula, jag tänkte inte ens på att de hade kyssvänliga munnar. Du borde ju ha en på väggen på lagom höjd för sjuttsingen. Morgon puss och godnattpuss ...
Nu blir du ju bara värre, många skratt blev det här hos mig nu.
Änglarna rodnar tror jag, :) Jag älskar din fantasi bara så du vet. Ska berätta för änglarna vad du tror att de är när jag går dit nästa gång. :) Sisukvinna!
Julgranen fixar du som har nära till skogen, för vintunnor är det säkert inte särskilt gott hos dig. Jag får ta till vintunnan jag i min tur...
Ja du den där nyckeln, ja, snart är det lördag och jag som styr har inte själv något på gång ännu. Ja, nu får jag också börja fundera.
Kram från gränden!
LillaSyster,

ja, det är ingen som helst omöjlighet om jag sätter mig det i sinnet. Mitt i allt så blir det änglamakeri här i stor skala :)
Det finns gott om fantasi här.
åsa,
det berikar livet. Jag mår bra av att se på allt som människor skapar. 👍
Tänkte på det idag när vi gick ut på en museal-runda, på Internationella museum-dagen, då många museer bjuder till med öppna dörrar och gratis inträde. Jag såg en man på gatan, troligen en hemlös, som hade samlat på sig små saker som han hade hittat. I handen hade han ett guldlikt papper, en fjäder, en pinne och någonting till. Jag undrade förstås i mitt stilla sinne vad han skulle skapa av det upphittade. Han var på gång märkte jag, ville nog göra det fint för sig på något sätt. Han såg helt koncentrerad ut när hans blick sökte flera små saker att använda sig av...Spännande.
Jag förstår att du har det jobbigt som tidigare har pysslat och skapat. det. Det är ju så berikande att kunna göra det. Skönt att det finns goda stunder också! Hoppas givetvis på många sådana för din skull.
Jag kan tänka mig det att det är svårt att få tag på en vintunna hos dig. Här finns de i parti och minut. Får skuffa en i havet och lägga adressen på till dig...kanske det blir en tunn-post så småningom 😜
Ha det så bra du med Åsa 😊. (pst. jag återanvänder dina emojisar, kan inte göra dem själv här på datorn, bara i telefonen)
Jag gillar också återbruk, granen var definitivt en variant jag skulle kunna tänka mig, om plats fanns vill säga.. Yoga-smyckena är otroligt fina, hoppas du hittar dem nån annanstans så du kan köpa många!
BP sa…
Återvinning när den är som bäst. Min favo är absolut julgranen, och detta trots att jag inte haft en egen på decennier. Sedan kan jag tycka att man borde ha varierat "julkulorna", dvs. jultomtarna en aning;-)
Änglarna för 16 Euro/st var aningen "stela" - i dubbel bemärkelse. Keramikhuvudena var gräsliga, sorry;-) Yogafigurerna förutom bladen och vinglaset var inte heller min grej.
MEN himla kul att du delar med dig och det är såååå bra att vi alla är olika. Tänk så tråkigt det skulle vara om alla gillade samma sak;-)
Anna i Portugal,

granen är en fin idé. Får jag tag på tunn-virke så vete gudarna hur det går. Mitt i allt så blir vi med gran. Här vare gran...;)
Yogasmyckena är så vackra, så rena ...Tack!
BP,

julgranen är fin,jag gillar den jag också.
Jultomtarna är folkdräktsklädda figurer, har madeirafärgerna på. En turistsouvenir helt enkelt, inte några tomtar alls.
Änglarna är träiga förstås, haha...läste du vad Paula tyckte att de liknande? i sin kommentar här ovan. Dagens skratt gav hon mig.
Keramikhuvudena kommer inte upp hos oss heller men Paula har en idé. :)
Jag delar med mig av det jag ser, allt gillar jag inte själv, men det är kul att se vad som skapas. Lite idéer kan det ge för den som är lite fingerfärdig.
Det är himlabra att vi är olika, tråkigt skulle det bli om vi tänkte och tyckte lika. Det skulle ju inte ens bli en diskussion om någonting.
Viva la diferencia!
Tove sa…
Konst berikar - både det vi tycker om som tilltalar oss och det som inte gör det - underbar utställning! Jag har ju minnen av träkonsten som fanns i Gula alen på pettas bl.annan härlig konst. Nog får njut-och upplevelsefaktorn sitt - så skönt!
Kreativ hälning 👌
Tove, du kreativa!

ja, konst berikar, det är vi nog överens om du, jag och många andra. Vad vore livet utan konst och konsthantverk. Tråkigt.
Du sov ju mitt i allt detta i Gula salen, lyckost! :)
Trevlig fredag!
Något för alla smaker!
Lisbet sa…
Härlig läsning! Jag varit "borta" från blogg igen en stund, men nu tillbaka.
Haha, jag åt en kaka och sedan koncentrerade jag mig på annat :)
Ha en fin fredag!
kram
znogge sa…
Kul och lite annorlunda konst minst sagt. Jag gillar när man tänker utanför boxen och skapar annorlunda!

Önskar en fin fredag nu!
Guldkryckan sa…
Julgran av det slaget skulle passa mig ypperligt, jättefint ju.
Mycket konst som jag uppskattar, tackar för detta.

Ha nu en fin fredag.
Hanneles bokparadis,

Exakt och så ska det vara, alla blir nöjda! :)
Lisbet,

härligt att du är tillbaka igen, jag har saknat dig...
Ja, jag antar att vi är lite sådana både du och jag, koncentrationen ändrar riktning väldigt snabbt :).
Tack detsamma!
Kram!
Znogge,

allt tänkande utanför boxen är kul och många gånger väldigt spännande. Jag gillar det också.

Detsamma önskar jag dig!
Guldkryckan,

ja, det är en fiffig lösning på det här med julgran. Inte barrar den heller. Vill man ha lite julgransdoft så finns det ju på sprayflaska ;)
Tack själv, njut av ledigheten!
Annika sa…
Granen---suverän!!
Har sett likande här också, och jag tycker det är sååå smart. Snyggt också.
Änglarna, älskar dem!! Älskar änglar i alla former. Men visst har du gjort likande änglar? När ni bodde på Åland?
Yogasmyckena är kul också.
Kul att se allting, Karin!!
Önskar er två en finfin helg!!!
Kramar över Altantens svarta vatten!
Annika,

granen är jättefin!
Jodå, jag gör änglar men jag har inte gjort av trä, däremot en vän till mig som är konstnär och jag har visat hennes skapelser på bloggen tidigare. Du kanske minns någonting av detta skulle jag tro. Jag gör änglar av tyg, fjädrar och av papper. Gjorde en senaste höst som grannen fick :)

Tack Annika, önskar er detsamma!
Kram över Atlanten!
Lena i Wales sa…
Festligt inlägg!
Passar mig bra, eftersom jag är mycket för återbruk. Viktigt i mitt liv.
Granen är fantastisk!
Nu snurrar det till rejält här av idéer, så för att stilla mig lite, går jag nu och gör mig en kopp te😊.
Trevlig helg!
Lena i Wales,

tack! Ja, jag vet att du också är mycket för återbruk. Viktigt i mitt liv också.
Granen är fin, jag gillar den mycket och vete gudarna om det inte blir en sådan om jag lyckas få tag på en vintunna som håller på att ge upp
Njut av teét och ha en trevlig helg du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio