Oops..


Nu är inte fotot av bästa kvalitet, det blev lite dimmigt, disigt eller vad man nu vill kalla det men vi blev smått intresserade av att köpa affischen som visar flera av de fina konstfulla dörrarna i Gamla stan här i Funchal då vi var till Art Center Careval och tittade på bl.a. Marcos Milewskis konst. 

"Äh, köp den!" sade jag åt Uffe som stod där och tittade på den länge och väl. "Hmmmm"...blev svaret. "Ja, var ska vi ha den i så fall ? Vi funderar på saken, kom vi överens om. Det är rätt dyrt undlät vi oss också..det är ju bara en liten affisch, men vi funderar. Vi vet ju var den finns."

Så gick vi därifrån och till en keramikverkstad ( som jag återkommer till i ett annat inlägg) en parallellgata uppåt i Gamla stan, där vi stannade till en stund. Efter det "gjorde" vi nästa galleri en trappa upp från Lillies Ceramic. 

Där hängde samma affisch ! Priset var 4.50 €! Bara ett kvarter högre upp från rua Santa Maria där Art Center Careval ligger.  Det var skillnad det, 15.50 € billigare. Vi köpte den rakt av, för tänk om killen i detta galleri kommer på att han kan ta ett högre pris helt plötsligt. Art Center Careval får bra vinst på affischerna de säljer...och säljer gör de helt säkert till många turister som tittar in där. 

Vis av erfarenhet tar vi nog en runda runt i stan och kollar priser innan vi köper någonting så där rakt av i fortsättningen. Nu slog vi till och kände nästan att vi förtjänade på affären. Sen återstår frågan om var ska vi ha affischen? Och gjorde vi en bra affär när vi egentligen inte hade tänkt göra en affär, utan bara bestämt oss för att fundera på saken? Det är frågan det...

                                             Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

BP sa…
Det var ju nästan en storvinst. Vilken prisskillnad! Affischen är väldigt fin och jag skulle gissa att den gör sig bäst ensam på en vägg, typ i sovrummet eller vardagsrummet. Eller varför inte i badrummet. Jag antar att ni ska rama in affischen. Kan bara säga - den hade jag också köpt, rakt av:-)
åsa sa…
Säger som BP det var ett fynd 👏 fin som den är men bäst blir det nog ifall Ni ramar in den.
Märkligt att priset kunde skilja så mycket 🤔
Där Ni bor, är det en turistort eller bor det mest infödingar 😅
🤗
BP,

ja, det kan man helt klart konstatera. Med det priset så blev det köp rakt av. Vi tvekande inte alls. Vi funderar var vi ska hänga den, har faktiskt tänkt på badrummet men troligen blir det en vit vägg någonstans i lägenheten. Men man vet aldrig med oss vad som händer...:)
åsa,

ja, det blev ett fynd, med tanke på vad de tog längs turiststråket.
Vi bor bland infödingarna men i kvarteret längst mot stranden/hamnen vimlar det av turister, bara ett par kvarter från oss. Därav det dyra priset där. Turister är lättlurade tror de nog. ;)
Haahah, ja det är frågan, blev det en bra affär när ni gjorde av med pengarna. Hoppas ni hittar en riktigt bra plats så ni kan njuta av dörrarna även hemma! Kvällskram
znogge sa…
Det var en rejäl prisskillnad det! Man får väl säga att det var tur att ni inte köpte den på första stället i alla fall. Priserna kan skifta rejält beroende på var man rör sig. Det finns pengar att tjäna alltså :D


God kväll!
femfemman sa…
Nästan värt att bara ha den, ha köpt den, med tanke på den goda affären ni gjorde! God kväll!
Ditte sa…
Bra köp! Bra pris! Och inte minst om ni tyckte om affischen. Säkert finns en plats hemma hos er-
Ibland är det lika bra att slå till-
Kram
Anna i Portugal,

ja, man kan inte annat än att skratta åt sig själv. Plötsligt så slår vi till bara för att förtjäna lite pengar på något som vi troligen inte skulle ha köpt ändå. Tala om att bedra sig själv. Men nu har vi en affisch som vi ska försöka få upp på lämpligt ställe.
Kvällskram till er båda!
Znogge,

verkligen en rejäl prisskillnad.
Det skulle verkligen ha harmat oss rejält om vi hade köpt den för 20 €. Nu köpte vi den fastän vi kanske inte alls skulle ha köpt en affisch, men kände att vi förtjänade pengar, haha..den som förtjänade dem var killen som sålde billigt. Ja, man ska ha ögonen på skaft när det handlar om affärer. Nå nu har vi många dörrar här hemma ;)

Får nog önska godnatt nu vid det här laget!
femfemman,

jag gissar att det var så vi tänkte spontant.God kväll! :)
Ditte,

ja, vi får nog tänka så, även om det blev väldigt spontant, inköpet. Men ibland blir det så här, man slår till. Nånstans ska vi säkert hitta en plats för den, bara vi får tänka till lite först.
Kram
Lena i Wales sa…
Ett fynd!
Jag är fascinerad av gamla dörrar.
Ha det bra!
Anki sa…
Jättesnygg! Grattis till ett bra köp! Den skulle jag gärna ha här hemma!
Ha en fin onsdag!
LillaSyster sa…
Det var en bra affär! Ni hittar/skapar en plats. Så är det när jag står i blomsterhandeln och blir stört förälskad i en växt.....det är bara att gräva ett nytt land. Ni kanske kan sätta den på en dörr om ni inte har lust att sätta upp en ny vägg =)
Och att surfa runt eller som o ert fall titta runt gör ofta en del på priset.
Karin sa…
Så fin och vilket fynd. Och vad bra att ni köpte! Jag blev lite orolig när jag läste "Vi vet ju var den finns..." Jag ångrar bittert några köp som aldrig blev av, för att jag tänkte att äsch, jag kan ju handla sen. Det händer att det inte funkar, det där "sen". Svårt att ta sig tillbaka, hinner inte, affären har lagt ner, eller var stängd just den eftermiddagen innan avresa då jag tagit mig dit, etc. Grattis till ett gott kap och en jättefin affisch!
Lena i Wales,

ja, på sätt och vis så blev det ju det :)
De har en gata i Gamla stan här i Funchal, rua Santa Maria, där de har målat så gott som alla dörrar längs den rätt så långa gatan med konstnärers hjälp. Det var ett års konstarrangemang för många år sedan och som skulle vara bara ett år, men det blev så populärt så nu är de etablerade, dessa dörrmålningar.
Ha det bra du med!
Anki,

ja, den är fin! :)
Tack!
Någonstans ska vi hitta en plats åt den...men just nu vet vi inte riktigt var. Det sätter sig...
Ha detsamma du med!
LillaSyster,

Visst gör vi det. Nu låter vi tiden jobba lite åt oss, plötsligt så hänger affischen där den ska hänga. Så brukar det bli. Vi lever med den lite varje dag nu, tittar på väggar, tittar på den..
Tror som du att det är enklare att använda en befintlig dörr innan vi sätter upp en ny vägg, haha...du är för härlig du! Har man inte plats så skapar man plats. En bra filosofi! Allt är möjligt!
Här får man se upp, är man i turistregionerna så är det dyrare, går man lite högre upp bakom de kulisserna blir det infödingspriser. Vi räknar oss till infödingar nu, även om vi är inflyttade sådana.
Karin,

det blev ett fynd som vi egentligen inte var säkra på att vi skulle köpa över huvudtaget. Men så tjänade vi på kuppen, så där bara så det blev ett köp.
Ja, det har hänt mig också, att jag har tänkt att jag ska fundera lite först och när jag har kommit tillbaka har någon annan hunnit före. Det grämer mig fortfarande att jag inte köpte de vackra julgransprydnaderna senaste december, till ett väldigt nedsatt pris. De var så vackra. Nu är de vackra hos någon annan som hade förstånd att slå till!
Tack Karin!
Det var en rejäl prisskillnad och vilken tur att ni tvekade på första stället. Dörrarna i gamla stan i Funchal har jag själv bilder på. Dom är ju riktiga konstverk och när jag har besökt Madeira så har dörrarna varit ett måste att se. Nu återstår bara att se om ni hittar en plats för den fina affischen.
Anita, de fyra blomsterhaven,

ja, verkligen en stoor prisskillnad. Bara ett stenkast ifrån varandra finns gallerierna dessutom. Det ena mera välbesökt, det dyrare än det andra som är billigare på allt. För varje plånbok med andra ord.
Dörrarna är fina, jag har också en hel del bilder av dem, numera också på affisch:) Ja, nu återstår det att hitta rätta platsen.
Annika sa…
Tänkte först, de borde köpt den ju! SÅ fin!
Och den skulle passa så bra hemma hos, tänkte jag :-D
Desto roligare sen att ni köpte den till ett SÅÅÅÅ mycket bättre pris.
Absolut, rama in den, det blir mkt finare så!
BRA gjort!
Kramar över havet i samma fart som du skickade din :-*
Annika,

Den är fin men som sagt det blev som det blev, vi var väldigt osäkra på om den hittar sin plats här men så dök den upp så mycket billigare bara tio minuter senare ungefär och så blev den vår. Lite kul blev det på något sätt.
Tack!
Kramar!
Ja, de kommer ser jag...därute på havet, runt udden på Ponta da Pargo ;)
Märtha sa…
Osökt kommer jag att tänka på kvinnan som cyklade till en butik för att köpa kaffe: "Inte för att jag dricker kaffe, och om jag gör det, inte alls den här sorten, men det var ju så billigt!" Jo, historien är sann, verklig! Men den gäller inte er i det här fallet, precis. Fina gallerier och turiststråk är dyra... Dörrarna är ju också lite svårfotograferade på grund av trängsel på olika sätt. OrdOdlaren är glesare nu, Runda Rabattkryparen dominerar i tankarna och handlingarna. Vädret är nästan bra! ha det gott!
Märtha,

egentligen blev det ju lite så som den cyklande kvinnan som köpte kaffe för att det var billigt. Vi var inte alls på det klara med om vi ville köpa affishen, vi gjorde det för att vi fick den billigt. Det blev onekligen lite komiskt. Ett glatt minne blir det när vi ser affischen, bara vi får upp den någonstans också.
Ett kvarter högre upp i Gamla stan gick vi och så stor var prisskillnaden!
Ja, sånt är livet, turiststråken är dyrare...så även vad gäller matställen.
Förstår att du har övergått till att bli Runda Rabattkryparen nu. Fortsätt så och ha det bra bland maskar och grästorvor!
Tove sa…
Var skulle den annars hänga än hos er?
Vad är konst och vad vill jag ha mina väggar - råd att köpa typ? Byta ut en tavla med någon annan - åter hänga upp? Eller knö in?
Men vad jag lyckas se på bilden så - den ska vara hos er :-)
Konstens vägar är oransakliga! Får en råd tråd under oransakliga - då är det troligen konst :-)
Må gott och du kommer väl med en bild tydligare.... ��
Tove,

kanske att det är så , att det är här den ska hänga, också! Den kommer säkert att hänga både här och där i världen tror jag.
Det blir nog att knö i, tror jag.

Må gott du med Tove, titta in på Så konst-igt i inlägget här innan så får du se mera konst utifall att du inte har sett den redan :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio