Hoppa på tåget/ 15/ Kruka

Tåget avgår idag igen med mig vid spakarna. Lokförarjobbet är mitt hela maj ut, innan Tove tar över spakarna på nytt. 

Välkomna med ombord på temat" Hoppa på tåget." !

Ditte har meddelat att hon inte åker med oss längre p.g.a. sin bloggpaus. Tack Ditte för de gånger du var med oss på resan, jag hoppas att du står där på perrongen en dag längre fram och vill komma med oss igen! 😊Välkommen åter och ha det bra under din bloggpaus! 

Ordet kruka är målet vi ska nå, ordligt, bildligt och ja, helt beroende på vad tågresenärerna vill skriva och filosofera om dagens ord.

Lite grann som en kruka har jag själv känt mig, lite ynklig; jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva om idag. Men det finns ju gott om krukor på den här ön och mitt bildarkiv är rikt på krukor, så varför inte? 

Jag gör det enkelt för mig, helt enkelt. Välkomna med på min terracotta-krukliga parad! 


Det kanske gick fel redan nu? Om det är krukor jag visar eller om det är amforor är jag osäker på men vackra är de med sin patina. Terracotta är det i alla fall. 

Efter en liten forskning på nätet så får jag svaret att kruka kan vara en amfora, så det blev rätt. 


Att vara en kruka mellan två gamla olivträd med lavendel runt sina "fötter" måste ju vara paradisiskt.  Även jag kan tänka mig att vara kruka för en stund i en sådan väldoftande omgivning. Mitt i allt så plingar det till av nedfallande oliver dessutom.


Som kruka kan man lägga sig lite grann på sin runda mage, rulla runt i allt det vackra och bara vara, kanske låta blåsten som tar sig in genom öppningen sjunga sin speciella kruksång. Det låter lite grann som när man blåser i en flaska. Jodå, jag har själv hört det



Går man i kras, vilket är lätthänt om man är en kruka, så finns det krukhantverkare som kan sy ihop en.. Det är bara charmigt tycker jag som gillar ihopsömmade krukor av olika slag.


      En kruka kan ju vara lite fin i kanten också och ta på sig en tvärrandig kjol ? 


    Ibland händer det att en fågel vill vara med på en krukkant


    Kruk-sextetten ska hålla ett uppförande...Vad står det på repertoaren?

Kanske en familjekonsert a´la Göteborgs Symfoniorkester och Kristina Lugns "Tant Blomma rymmer ur sin kruka"? 

  


    Krukor är som människor, de blir också törstiga


   Naturligtvis så finns det krukor som används som blomkrukor.. 


    Det finns glömska i den krukliga världen också. Lite vatten skulle inte sitta helt fel här


   Även i krukvärlden finns det höjdare


Så där ja, nu samlar jag ihop alla krukor och avslutar dagens inlägg med att berätta vilka andra som brukar finnas med på tåget. Titta gärna in hos dem och läs vad de har att skriva om kruka . 

 AnkiAnna, En vanlig man, Ordodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa 

Är du intresserad av att hänga med på tågresorna som avgår på lördagar så läs gärna Introduktionen. 

I fortsättningen ser ord-programmet ut som följer här nedan: 

20 maj    Nyckel
27 maj    Staket

I juni får vi följande ord av Tove: 

03 juni    Betong
10 juni    Rost
17 juni    Sko
24 juni    Hav    Anna i Portugal gästspelar med ett eget ord 😃

I juli är det jag som åter ger ord inför varje avgång

01 juli    Eld
08 juli    Kram
15 juli    Pusselbit/ar
22 juli    Skugga
29 juli    Vatten



Trevlig helg! 
Bom fim de semana! 


                                             Karin Eklund, Funchal, Madeira





Kommentarer

femfemman sa…
Många vackra bilder på krukor.
Från min barndom dyker mjölkkrukan upp. Metallbehållaren på 20 liter...gissningsvis... som kyldes i en källa på kvällen och sedan kördes till mjölkbordet på morgonen. Där hämtade mjölkbilen. Vid lunchtid var de tomma mjölkkrukorna tillbakaställda.

Ganska snart ersattes mjölkkrukorna av en kyltank. Betydligt enklare och mer hygieniskt.

Får nog hoppa på tåget... men hinner inte idag. Kram//Anna-Lena
Åke sa…
Så många vackra krukor och så snyggt dekorerade. Vackert med vattnet rinnande... där fick jag en ide :) Det här får jag inte visa här hemma så det koms på nåra idéer ;)
Vilka fina krukor du hade i arkivet, där ska de ju inte ligga och skvalpa så det var ju väldigt passande att du fick publicerat dem idag. Och som vanligt så ler jag åt dina ordval. Lite-trött-kram!
Märtha sa…
Jag skulle gärna ha stora fina krukor i trädgården, men då vill jag också ha en "maskin" att köra dem med... Redan de "små" krukorna med pelargoner är ett sjå vår och höst. Snart skall de ut igen... Jag torde också ha en hel del krukbilder i mina "researkiv". Förstås funderar jag på hur de har tillverkats! Ha det gott!
Snygg krukparad ,kramen Nette
Tove sa…
Ynklig - det gick över må jag säga - vilka tjusigheter du visar!
Jag jublar; det är bara så enkelt!
Kram i klänningskrukan med tvärrandig klänning - och förlängande ränder på längden i överdelen!


Guldkryckan sa…
Rejäla krukor här minst sagt, hade vi inte haft en så liten balkong så hade vi nog investerat i en sådan eller två, snyggt och häftigt på samma gång.

Ha en jättefin lördag nu. :)
femfemman,

tack, ja krukorna talar för sig själva, de är vackra.
Mjölkkrukan, så vackert namn för mjölkdunkan som vi kallade den på Åland. Mjölkkruka är trevligare att säga. Jag har vuxit upp mitt emot ett mejeri, dit alla mjölkdunkor/krukor levererades i tidig timme. Dunket från mjölkkrukorna var min väckarklocka varje vardag. En skön musik på sitt sätt. Tittade jag ut såg jag mjölkbilarna med sina mjölkdunkar stå vid rampen där krukorna levererades och så åkte de på band in i mejeriet, där de tömdes, sköljdes av och kom ut på andra sidan för att tas med till bonden igen. Alla var ju märkta.
Det var inte lika roligt med kyltankarna, jag minns när de kom istället för mjölkkrukorna. Men givetvis allt har sin tid och bönderna fick det lättare och alla andra som fanns på linjen mot mjölken, smöret och osten.

Du är välkommen med när du känner för det och du kan, Anna-Lena! Bara ställ dig på perrongen så ordnar det sig! Kram
Åke,

här kryllar det av vackra krukor i olika storlekar. Madeira är känt för att man har många krukor på rad i sina trädgårdar, även jag har börjat anamma metoden lite grann men får visa det i ett annat inlägg.
Se där ja, jag gissar nog att det inte bara är din äkta hälft som får idéer. Mitt i allt får vi se krukor med rinnande vatten i er trädgård också :)

Anna i Portugal,

ja, helt rätt, de ska inte ligga och skvalpa för sig själv och nu är de här exemplaren ute i det fria för påsyn. Tack Anna!
Pigga-upp-kram!
Märtha,

Så sant så, den här storleken av krukor, både tomma och fyllda med jord, kräver maskinkraft. Jag har någon bild på en sådan kraft som kör krukor ...
Du har säkert hur många krukor som helst i dina arkiv, kan inte tro något annat. Även jag har funderat på var de här krukorna som jag visar, har tillverkats. Måste forska vidare i saken.
Ha detsamma!
Nette,

tack!
Kram till dig med! :)
Tove lokförarkollega,

ja, det gick över, så där bara. Mitt i allt..
Klänningskrukan kan man lägga upp och ner och det blir ändå en klänning, tänkte jag.
Kram :)
Guldkryckan,

ja, minst sagt så är det rejäla storlekar på krukorna här. I många av dem växer det träd, inte här i inlägget men i verkligheten ser man sådant varje dag. Vilket jag har svårt att förstå, hur orkar det bli stora träd i en liten kruka även om den är stor?

Ha en jättefin lördag du med! :)
åsa sa…
Ett väl komponerat krukinlägg 👏 terrakottakrukor är så fina och Din omgivning gör ju det ännu bättre 🤩 olivträd känns hyfsat exotiska med tanke på vars jag befinner mig.
👋
znogge sa…
Vilket härligt utbud av vackra terrakottakrukor. "Kruksång" och en rund mage att rulla på låter riktigt mysigt kan jag säga. Misstänker att krukorna avger väldigt olika toner beroende på storlek och öppning.

Önskar en god lördagskväll nu!
wiper sa…
Jag hoppar gärna ombord för att få kolla på alla fina bilder på olika krukor

Ha en härlig helg
Kramar!
BP sa…
Snacka om ett kruk-eldorado här hos dig. Har nog aldrig sett så många krukor samtidigt i ett och samma inlägg. Bra jobbat där:-)
åsa,

tack! :) Jag är väldigt förtjust i terrakotta överlag, vad än det vara må. Terrakotta är terrakotta.
Omgivningen här är ju speciell i jämförelse med de nordiska förhållandena. Här kan krukorna stå ute året om, ingen risk för att de ska brytas sönder av kölden. Det finns inte så många olivträd här när det kommer till kritan men det finns några väldigt gamla exemplar.
Znogge,
glädjande nog hade jag ett gäng riktigt vackra terrakottakrukor på lager.
Jag kan inte tänka mig någonting annat än att det är mysikgt att rulla runt när man är en rund kruka. Jag tror som du tror, att olika toner bildas beroende på storlek och öppning, kanske också vindriktning?
Önskar dig detsamma!
Wiper,

välkommen med och titta på alla krukor av olika slag som finns på tåget idag.
Ha detsamma du med!
Kramar!
BP,

ja, så kan det bli, ett kruk-eldorado. Jag har så många flera krukor på lager att jag inte vet riktigt vad jag ska göra av dem ;). Jag bor ju i krukornas land..
Tack snälla du!
Ditte sa…
Tack, Karin! Väldigt roligt att läsa ditt inlägg och se de fina bilderna på alla läckra krukor. Njöt av att se dem. Tänk vilka historier dessa skulle kunna berätta.
Och visst kan ordet kruka ha olika betydelser. Tycker du visar det så bra.
Visst är krukor många gånger som människor. De kan spricka, vara innehållsrika, berätta mycket, vandra vidare, vara törstiga och de kan också gå sönder. En del av dem kan en då limma ihop och med andra går inte det. De är trasiga för evigt.
Tack, för fin "avtackning" och det var roligt att vara med. Men jag nöjer mig nu och i fortsättningen med att titta in då och då för läsa några av tolkningarna.
Varm kram
Ditte,

tack själv !
Ja, precis så där tänker jag också ibland, tänk om de kunde tala och berätta om vad de har varit med om och vad de har sett.
Det finns gemensamma nämnare, mellan krukan och människan, du radar upp dem bra. Tänker spontant på att de som är trasiga för evigt faktiskt också har en bra användning när det kommer till kritan. Att använda krukskärvor i krukor är ju vanligt för dräneringens skull. Så många trasiga krukor som jag har ägt har fått återanvändning på det sättet eller så har jag krossat skärvorna lite mera och de har fått bli ett med jorden igen. Ekologin du vet, den bara finns där hela tiden :)
Jag saknar dina inlägg men jag har som jag redan skrev åt dig full förståelse för ditt val. Roligt är det att du ändå hänger med på det här sättet. Sen hoppas jag att du ändå får ett infall och gör ett anfall och blir bloggare på nytt. :)
Varm kram!
Ditte sa…
Varmt tack , för dina fina ord.
Vad tiden för med sig får vi se. Finns några skärvor att sammanfoga.
Kram
Paula sa…
Dig slår man inte på fingrarna vad gäller kruksortiment, det är ett som är säkert. Jag gillar dessa stooora vackra krukor, den söta andfågeln måste ju nämnas, nästan som en installation. Lagade krukan är också värdefull men det ser lite spretigt ut i den, kanske har bevattningen glömts bort ett tag? Den vackraste krukan var den med kjolen! Hälsar hon som inga krukor har...i pörtet
Gunnel sa…
Så många olika krukor och alla lika vackra. jag bor ju nära Höganäs, som är känt för sin keramiktillverkning. Har varit där på studiebesök med skolbarnen och det var riktigt intressant. Jag har ärvt en del stora Höganäskrus som jag använder som blomkrukor. Kram
Paula,

jag råkar ha och numera också hade till en viss del, krukorna i inlägget är raderade. Jag bara måste för att kunna röra mig mera fritt ;)
Fågeln på kanten är nog precis som du skriver, en installation.
Det spretiga har inte vaknat till liv ännu, det var bara januari när fotot togs. Även här finns det en vinter:) Borde ta reda på hur spretet ser ut nu , när hortensian börjar blomma alltmera igen.
Kjolkrukan är fin och kvinnlig.
Du fick till ett fint inlägg om krukor, du som ingen badkruka är ! :)
Gunnel,

Höganäskrus har jag också ägt, men vi lät dem gå vidare till försäljning när vi hade loppis, kvalitetsloppis innan vi flyttade hit. Någon annan är lycklig ägare nu. Även hos mig fanns ett H-krus som jag använde som ytterkruka.
Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio