Skyltsöndag /415

Bloggvännen BP är den goda förvaltaren av temat Skyltsöndag som nu är inne på sitt 415:de inlägg. Otroligt men sant. Jag tog foton av skyltar senaste tisdag då vi var på utflykt med vår granne som höll bil medan vi höll matsäck. Vid första stoppet såg jag denna skylt. När det står Socicorreia Engenharia på en skylt är något stort på gång...men vad vet jag inte. 

Vi låg bakom en betongbil ganska länge.Mitt i ärttörne-buskaget stod en skylt med namnet Bica da Cana på. En skylt med finare text står där också men vi låg ju på vägen i ganska hård fart så...


   

    Vindkraftverken ståtar med namnet Vestas, allihopa. Danmark har intagit högplatån på Madeira 😉


   Åhå, ja, nu ska vi se upp för kossor....

 
 
Exakt, det ska man göra men alla gjorde det inte. Vi plockade upp ganska många fimpar från marken.
   

    Två stycken Det stora äventyret på Madeira-jeepar hade parkerat i Fanal....

    På bilen fanns det skyltar..bl.a. Madeiravin och kakor

och en äventyrare-chaufför-reseledare-företagare som bjöd på sig själv. Han behöver ingen terapi; han behöver bara fara ut och campa. Han och hans kompanjon i bilen bredvid väntade på sina gäster som var ute och rekognoserade för sig själva i naturen. När de kom tillbaka fick de helt säkert ett litet glas madeiravin och några madeirakakor att förtära. 



Som avslut idag, skjuter jag byggkranesalut för BP! :) Jodå, det fanns många flera än dem på bilden men jag hann inte...Fotot visar var det nya stora sjukhuset håller på att byggas i Funchal. Vi körde förbi på vägen hem. Det blir så stort att det inte finns tillräckligt många patienter för det på Madeira, men man räknar med att det ska flygas in patienter hit från fastlandet (Portugal) också. Hospital Central e Universitario da Madeira

De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här nedan: 

Kommentarer

Gunnel sa…
Vilken variation på dins skyltar. Men det gäller också att ha "skyltögonen" öppna annars bara swishar allt förbi. När jag ser chauffören med de framdukade glasen på bilen tänker jag på när jag var på bussresa i Danmark. Så fort vi kommit över Öresundsbron stannade chauffören och det var dags för "en lille en"......kanske för att demonstrera att i Danmark är de inte lika glada för förbud som i Sverige. Kram
En drös med skyltar, när en är så uppmärksam som du så finns det ju skyltar överallt. Spännande med sjukhuset, minskar befolkningen på ön eller ökar den? Vet ju att många som är födda där ger sig ut i världen men flyttar det dit tillräckligt många andra? Kram
Det händer en hel del där på ön . Alltid intressant att se . Mina bekanta kommer dit i två veckor nu ,så jag hoppas vädret blir bra för dom . Ha det bra , kram Nette
Gunnel,

det blev variation denna gång.
Skrattar åt din berättelse om den danska chauffören. Känner igen det där från mina besök i Danmark också. En lille en skulle tas redan i tidig morgonstund minns jag. Helt rätt också en liten demonstration om att man inte alls är så lagom i Danmark som man är i Sverige.
Ha en fin söndag! Kram!
Anna i Portugal,

Här finns det ju skyltar i parti och i minut. Tänkte på det själv härom dagen.
Befolkningen ökar sakta mak, många flyttar in också och många är på G. Siffran är ungefär densamma som den har varit under flera år..med en liten stegring.
Storleken på sjukhuset är ett medvetet val för att kunna flyga in patienter även från fastlandet, har jag läst någonstans.
Kram
Nette Cecilia.
Ja, här händer det någonting hela tiden.
Jag tror att dina bekanta får stora möjligheter att vädret är bra. Våren är sådan här den här tiden på året. Blomsterfestivalen är på gång också. Ha det bra du med Nette!
Kram
Guldkryckan sa…
Fint skyltat igen, verkligen bra jobbat. :)

Madeira har jag inte druckit på många år, minns det som ganska gott, hoppas jag minns rätt. ;)

Byggkranar tycker också jag är kul att se i arbete, ju fler desto bättre.

Ha en fin söndag nu.
znogge sa…
En snygg och varierad skyltning från er utflykt.
Ja, naturen ska vi vara rädd om men tyvärr är inte alla det. Även här skräpas det ner en del även om jag generellt tycker att Sverige är betydligt renare jämfört med södra Europa. Hur det såg ut längs med vägarna i Egypten vill jag inte ens tänka på...

Önskar en fin söndag nu!
Guldkryckan,

tack!
Ja, madeiravin är gott, finns förstås många olika sorter beroende på men ett vällagrat sådant smakar riktigt bra. Här fanns det säkert ett femtontal byggkranar på plats.

Ha detsamma du med!
Znogge,

tack!
Så är det tyvärr, många tror att naturen består hur de än hanterar den. Tyvärr. Du har absolut rätt i ditt påpekande om, skulle jag i min tur säga; att Norden, inte enbart Sverige är betydligt renare än här. Däremot är det många turister som skräpar ner också förstås men det är skillnad på i det här sammanhanget. Vi har ett annat tänk vi som har "fostrats" i Norden. Åtminstone vad gäller de senaste 20 åren.

Önskar dig detsamma!
Karin sa…
Den där skylten med kossan påminner mig om något som brorsan (aka Skogsgurra) berättade från Spanien. Han hamnade på en väg där en skock kor masade sig fram i långsam takt. Han tog det med ro, men några andra bilister blev otåliga och tutade vilt. Då kom någon slags gendarm på motorcykel och körde upp till de olika bilarna (även brorsans) och förklarade att trafikreglerna är sådana att bilar ska vänta på boskap på vägen. Vägarna var från början boskapsstigar, kossorna var där först. Bilarna får alltså vänta. Rätt fint, tycker jag!
Bloggblad sa…
Det är spännande att följa ditt/ert nya annorlunda liv!
Karin,

Exakt så ska det vara; korna var där först, vi andra kom sen. Ordning och reda ska det vara. Det fanns även ko-broar, det som ni kanske kallar ko-ribba i Sverige. Är inte säker men det gällde att ta det varligt med bilövergångandet...
Ja, det är rätt fint att de värnar om djuren, kossorna går fritt omkring på högplatån så givetvis ska det vara så.
Bloggblad,

härligt att du tycker så och att du följer med , tack för det! :)
LillaSyster sa…
BP kommer att vara lyrisk över dina byggkranar =)
Tråkigt att behöva städa efter andra i naturen, hur svårt kan det vara att ta hand om sitt avfall.
Snyggt skyltat!
Geddfish ♥ sa…
Jättetråkigt när folk inte respekterar naturen!
Det var ett gott gäng skyltar som vi fick se under er utflykt. Stora sjukhus lär väl behövas, folkmängden ökar och vårdbehoven ökar och vi blir äldre.
Lyftkranar är häftiga och särskilt i mängd.
God söndag.
Kram🌺
LillaSyster,

jag gissar det! :)
En fråga som jag ställer mig rätt ofta, här finns mycket att plocka upp efter folk. Tack!
Geddfish,

så är det!
Vi kommer att få ett toppenmodernt och fint sjukhus här om ett par år. Mycket bra är det givetvis.
God söndag till dig med Gerd!
Kram
byblixtra sa…
En sån härlig bild på reseledaren vid bilen och kul text på tröjan.
Många byggkranar på ett och samma ställe. Intressant att man bygger ett för stort sjukhus, här gör man tvärt om och får bygga ut efter ett antal år.
byblixtra,

reseledaren hör till min favorit också. Jag blev så glad när han ställde upp på det sättet som han gjorde.
Här har man större kostym än man behöver för tillfället...men troligen räknar man med att Madeira ska växa sig större med tiden.
Åke sa…
Hoppar direkt till Madeira skylten, nu blev jag sugen på Plommon i Madeira (brukar göra det med skörden) Tycker det är dålig stil av människor att man måste läsa på en skylt att plocka bort/med sig skräp ute i naturen, ser att det tydligen gäller i hela världen. Reseledaren såg lycklig ut :) Berättade di kanske att hans inställning skulle spridas världen över :) Vestas går bort för mig... ställer till med så mycket oreda ute i naturen. En fortsatt trevlig söndagskväll nu :) Jag njuter til din varma skyltning för här blev det vinter igen,
Åke,

låter urgott det där. Nu kanske jag måste pröva när det är plommontider här :)
Det gäller i hela världen och handlar om vanligt hyfs egentligen att ta vara på sina sopor och sina fimpar.
Reseledaren var lycklig, bättre ord kan man knappast säga om honom. Han trivdes som fisken i vattnet.
Tack detsamma i vinterkylan, sug åt dig värmen från vårlig skyltning här på denna ö. 25 grader varmt har vi nu för tillfället.
BP sa…
En sådan avslutning av en Skyltsöndag älskar jag:-) Den är ett bevis på att du tänker på mig när du ser byggkranar. Och ärligt talat, så ligger jag gärna på ett sjukhus på Madeira istället för på Danderyds Sjukhus från 1960-talet om jag behöver vård...
En härlig skyltresa blev det verkligen. Min favo är helt klart den glada (och snygga) reseledaren bredvid bilen. Även vinet hade jag inte tackat nej till. Killen påminner mig om någon, men jag kan inte komma på vem...
Vindkraftverk gillar jag skarpt, men ingen annan här verkar vara så förtjust - typ jag gillar dom men inte just här hos mig...

En toppen (i dubbel bemärkelse med tanke på Bica da Cana) Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
BP,

det kan du lita på! När jag ser en byggkran så tänker jag på dig och det ser jag alla dagar :). Ser jag riktigt många samtidigt så tänker jag riktigt mycket på dig.
Reseledaren tog priset även för min del, han bjöd på sig själv till tusen. Jag kan inte heller komma på vem han påminner om. Det känns ju nästan som om man känner honom på något sätt. Tänk om han är svensk mitt i allt? Måste nog klura ut mysteriet, för precis som du så tycker jag att jag känner igen honom. Tv-kändis? Hmmm
Byggkranar, vindkraftverk, vi har gemensamma nämnare du och jag.
Tack! Jag förstår att du gick in på Bica da Cana när du skriver så. Dubbel bemärkelse ja!
Tack själv BP!
Åke sa…
Aha du kände inte till plommon och Madeira, till det kan jag rekommendera helt vanlig vaniljglass. Jag föredrar ren smak där så Madeiran och plommonen framträder (recept går att googla) Lycka till! En glad måndag önskas.
Åke,

jag kände till det men har aldrig testat så tack för tipset! :) Ska absolut få till det så småningom. Önskar dig detsamma!
Paula sa…
Jag kan anmäla mig som frivillig patient och komma och göra lite provtagningar på nya lasarettet, kanske också lite sjukgymnastik, tsssss...skulle passa perfekt!
Du hade fullt upp under er bilresa med att dokumentera allt ni körde förbi. Alltid spännande med exotiska skyltar, naturreservatet skulle jag gärna traskat i ett par timmar, har ni vandrat där?
Nu ska jag ta en betydligt enklare vandring i kyligt 4-gradigt sverigeväder. Har dragit på det länge nu, men som tur är måste hunden rastas, annars hade jag nog hellre dragit täcket över huvudet.
Ha en fin måndag, kram från kyligt Dalom
Paula,

jag ska lämna ett meddelande till Saude här på ön, så mitt i allt får du kallelse;). Daniel ska väl också ha en bädd i samma rum kan jag tänka mig!?
Vi har varit där för många år sedan och även på andra liknande platser högre upp i den madeiranska periferin. Nästa gång vi kommer dit ska vi absolut stanna längre än den här gången, undersöka, tryna och ha oss.
Ja, det är en lycka att du har Daniel, så du kommer dig iväg ut på vandring varje dag flera gånger.
Ha en fin måndag du med Paula! Kram från ett varmt Madeira!
Christian Lehmann Gisler sa…
Som vanligt en rolig samling skyltar hos dig å härligt att du får med en hel del av den vackra naturen samtidigt!
Kosseskylten är ju toppenkul, en sån skulle jag vilja ha, bara för skojs skull.
Sen gillar jag träskylten, det är nåt speciellt med naturmaterial tycker jag å sen har de ju lyckats med att få till roliga gubbar också :)
Reseledaren verkar vara rätt man på rätt plats, fick du smakar nåt?

Ha en fin vecka!
Christian,

tack !:)
Kossor finns det gott om på platån så skyltarna är verkligen behövliga. Kossorna äger stället.
Nej, då jag fick inte smaka alls, hörde så att säga inte till det gänget, men rätt man på rätt plats är han absolut. Jag har klurat ut att han heter Paulo!

Ha detsamma!
Christian Lehmann Gisler sa…
Underbart att kossorna "äger", like it . . . å nu när du vet vad han heter kan du väl smajla dej in . . .

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio