Skyltsöndag / 413

 

Bloggvännen BP kör oförtrutet på med Skyltsöndagen som den goda förvaltaren av temat.

Idag, påskdagen ser mitt bidrag till temat ut så här. En liten påskhäxa som heter Petta får börja skyltandet.

Hon var vår egen lilla logo till vårt företag Petta öb, numera nedlagt. Jag knåpade ihop henne själv en dag och märkte hur hon på något sätt fick liv. Ni vet, lite i samma stil så där som Pinoccio fick. Däremot har hon fortfarande en liten potatisnäsa, lite smutsig till och med. Hennes näsa växer inte alls, den förblir liten.


Både Uffe och jag kände att hon fick sin egen plats i vårt liv, redan innan vi startade vårt företag. Senare blev hon också ett frimärke som vi sålde tillsammans med vykort i vårt café,  så hon har flugit på sin kvast över världen, kors och tvärs och gjort reklam för vårt företag. Ja, hon flög runt med räkningar också ett tag innan all fakturering sköttes via datorn. Nu sitter Petta-logon/häxan  här som pensionerad och som ett kärt minne . Under påsken sätter hon sig än här än där...

Just nu tittar hon, vår lilla pensionerade skylt, fram i en vas fylld med vackra blommor som vi fick av goda vänner som kom på påskaftonslunch igår. 


    Det är rätt många år sedan de här karamellburkarna var fyllda av Fazers godsaker. 
    Dottern är ägare av de vackra burkarna, modern har fotograferat dem.


    Barnbarnens påskägg skyltar för sig själva...
    det ena finare än det andra, samlade inom loppet av flera år.


    Det här fotot tog jag i början av januari i år men det kommer väl till pass nu i äggliga tider


     Art center Caravel här i Funchal håller sig med någon slags häxlika prydnader
     som sitter uppflugna i ett fönster ovanför entrén.

     Som ni ser, så försöker jag hålla ett lite påsk-tema, en röd linje i dagens Skyltsöndag. 
     
De andra som också brukar delta i temat har jag länkat till här nedan, titta gärna in till dem för att se hur de "skyltar " denna påsksöndag.


  Jag önskar er alla en Glad Påskdag! 



                                                             Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Sicken fin skylt, logga och tant ni hade (har!). Kul med eget frimärke, jag har fått mina också (kommer inlägg om det så klart). Fint hon finns kvar som ett kärt minne och att hon hittar nya platser att förgylla hos er under påsken. Kram till er!
Anna i Portugal,

tack! :) lite luggsliten och småsmutsig är hon, behöver få en liten upprustning men hon har ju hängt med ett tag.
Ska bli kul att läsa inlägget om dina egna frimärken när det kommer.
Kram till er också!
Åke sa…
Men så vackert och personligt skyltsöndagsinlägg. Pettas påskhäxa gjorde mig varm. (jag vet inte hur jag gör att hjärta på kumpjutorn) Vad läckert med frimärken :)
wiper sa…
Det var verkligen en häftig skyltsöndag med färgstarka, häftiga och roliga skyltar, blommor och häxor. Härligt berättat om logohäxan vilka ljuva minnen

Gillar även Fazerburkarna med tuppar på. Förstår att dottern gillar dom. Det var verkligen en härlig samling påskägg som barnen ställt upp så snyggt.

Fönsterbilden var häftig också. Där verkar det hända en del.

Ha nu en fortsatt fin påsk
kram från Malin
Märtha sa…
Och så är Karin igång igen med skyltsöndag!! Häxan Petta har jag små minnen av när jag besökte dej utan att känna dej. Jag har knåpat med en översättning, gissar att en till kommer innan dagen är slut, och har inte en aning om vad följande blogginlägg skall handla om, tankarna går redan till presentationen på lördag... Ryggslutet jäklas, borde egentligen inte göra annat än stå, sitta och ligga, i lämpliga proportioner. Men solen skiner och snön smälter sakta, så...
Ha det gott!
Karin sa…
Åh, fina lilla Pettas-påsk-häxan! Bästa reklamen man kan tänka sig. Vad härligt att hon får en fin pensionärstillvaro på Madeira!
christian sa…
Tack för en varierad å kul påskskyltning!
Du har lyckats med lilla logohäxan, rätt gullig faktiskt jämfört med andra häxor....
Blir alltid lika avundsjuk när jag ser att andra har kvar sina gamla saker som t.ex. burkar eller påskägg! ;)

Ha en fortsatt fin påsk!
znogge sa…
Vilken snygg och påskinspirerad skyltning som du bjuder på. Kul att få se er logga och historien om den. Vilken fin reklam. För övrigt är dotterns burkar från Fazer verkligen fina!

Önskar en god påskdag nu!
Guldkryckan sa…
Väldigt fin skyltning och med en personlig prägel i form av ett eget frimärke till och med, imponerande minst sagt.

Barnbarnen stod över detta med påskägg i år förstod jag igår, trodde det ingick i en fin uppfostran, fast det så klart, den äldsta är ju 20 nu. ;)

Tillönskar dig en fin kväll så här på påskdagen.
Åke,

tack! :)
Det är något visst med den där lilla häxan, man blir varm i hjärtat av henne.


Wiper,

Tack så mycket!
Detsamma önskas dig också Malin,
Kram

Märtha,

ja, så är det, Karin är igång! :)
Hon, häxan, satt på kakelugnen och blickade ner på dig...eller så hängde hon någonstans i närheten. Hon flög lite omkring även på den tiden.

Oj, hoppas översättningen går som tåget, jag har en aning om vad mitt nästa "Hoppa på tåget" ska handla om, vad jag ska presentera.
Hoppas att ryggslutet slutar att jäklas.
Trösterikt är att solen skiner och snön smälter, snart ligger du där på alla fyra igen. Ha detsamma Märtha!
Karin,

:). Hon måste ju med ut och resa med oss och bo på Madeira. Hon hör ju till oss...nu pensionärar vi tillsammans alla tre.
christian,

tack för titten in här!
Petta-häxan är gullig även om hon behöver en liten tvättning...
Dottern i familjen är en riktigt sparare. Det inte hon har har ingen...ungefär :)


Ha detsamma!
Znogge,

tack! Ja, Fazerburkarna är verkligen fina, jag kan bara hålla med och förstås om lilla Petta-häxan också.


Önskar dig detsamma!
Guldkryckan,

tack! :)
Vårt äldsta är 21 år...så det där med ägg är inte så spännande längre.
Önskar dig detsamma!


LillaSyster sa…
Wow! Påskskyltning deluxe♡ Coolt att ha en egen påskkärring/påskhäxa. Du är så kreativ =) Ha nu en skön söndagskväll =)
åsa sa…
Personligt med en nostalgiskt blinkning.
Så himla söt Er Petta-häxa är, en stor personlighet i litet format.
Egna frimärken, jo jag tackar 🤩 så himla skoj!!
Bra skyltat 🤩👍👏
byblixtra sa…
Så gullig logga till företaget som fortsätter att hänga med er. :-)
Å, jättefina plåtburkar från Fazer.
Jättefin påskäggssamling.
LillaSyster,

tack! :) Nu får det räcka vad gäller påsken för min del i och med det här inlägget. Ja, det är fint att ha en egen liten häxa. Tack!
Ha detsamma du med! <3
åsa.
Ja, så blev det idag! :)
Tack, dessvärre är frimärkena slut nu men mitt i allt så...
Tack!
byblixtra,

ja, loggan hänger med oss.
Ja, de är fina både bukar och påskägg! :)
Tack!
BP sa…
Du skapade absolut en riktigt fin röd tråd i år. Så roligt att läsa om hur häxan Petta kom till och att hon än idag är "still going strong". Vilken rolig och minst sagt annorlunda idé att ha en häxå som logotyp för sitt företag. Jag menar ni hade ju ett café och inte ett företag à la Buttericks;-)
Fazer burkarna är kultiga och fina. Samlingen av påskägg - ja, här har jag bara en fråga - hur många barnbarn har du? Alternativt - hur många påskar har det firats för att få ihop så många ägg?
Fönsterutsmyckningen - förutom att det är den ukrainska(?) flaggan - är väl inte häxlik, eller så har jag inte tillräckligt med fantasi;-)
Tusen tack för din fina "påskiga" Skyltsöndag och alla länkar:-)
Susjos sa…
Vilken härlig påskig skyltsöndag du kommer med! Så söt hon är den lilla häxan Petta. Så fina gamla burkar, och så många vackra påskägg!
Å en underbar blombukett ni fick!
Ha en fortsatt fin påskhelg!
Kram
BP,

tack!
Det som ligger i grunden, vilket jag kanske borde ha skrivit är att jag sålde eget hantverk inom rörelsen som stod på många ben, bl.a. just konsthantverk, catering, café och bagerirörelse, översättningsarbeten, kurstillfällen, konferensutrymmen, konsultjobb inom miljö. Vi hade jobb för oss två året om på det sättet. Buttericks fick vi däremot inte in i rörelsen som så, men det kunde gott och väl ha varit en bra sak det med ;).
Jag har två barnbarn+två bonusbarnbarn.2 pojkar, 2 flickor. Det är pojkarnas påskägg genom åren, det äldsta är nu 21..pojkarna har dubbel uppsättning av oss alla genom skilsmässor och nya äktenskap. Bonus på många sätt :). Bonus som betyder många ägg...
Antalet år har jag ingen koll på däremot
Jag själv kan se de där uppflugna varelserna som något som är på gång att bli häxor, men ser också att det är de ukrainska färgerna som lyfts fram.
Tack själv BP!
Susjos,

tack! :)
Hon är söt, jag tycker det själv.
Vackra fina burkar, många fina påskägg. Japp, så är det.
Blombuketten är så vacker. Vi njuter av den stort.
Ha detsamma du med!
Kram!
Mirre sa…
Hej vad roligt att se lite skyltsöndag med påsktema och så fina berättelser kring grejerna också =D

Gillar plåtburkarna
Mirre,

tack!
Plåtburkarna är fina, håller med dig om det! :)
LillaSyster sa…
Tack för dina ord hos mig idag =) Du har då rätt ♡
Paula sa…
Vilken söt Petta-gumma! Och så härligt med en maskot, som dessutom förklarar namnet på din sida!
De där Fazerburkarna, wow säger jag bara, fantastiskt vackra!
TACK för berättelsen och därtill hörande bilder!
hälsar påskhäxan som snart klär av sig årets outfit
LillaSyster,

jag förstår dig så väl, har varit med om liknande när glasväxthuset exploderade...jisses ja. <3
Paula,

såg dig inte på Blåkulla i år, tittade och tittade men icke sa Nicke. Ingen Paula syntes till.
Lilla Petta-häxan är en söt liten gumma, ingen halloweenhäxa-typ. :) Hon hänger med oss här i våra nya knutar.
Fazerburkarna ja, det är härligare än härliga.
Jag slängde outfiten av mig redan igår. Här firar man inte annandagen alls. Full fart på jobben överallt, endast skolbarnen är lediga.
snygg vit Alvar Aalto-vas
Hanneles bokparadis,

ja, den är fin, dessutom signerad, inköpt i början av 1970 talet. Är väldigt rädd om den.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio