Hoppa på tåget/ 12/ Pikant


Idag tuffar tåget på igen med Tove som lokförare vilket betyder att vi, som åker med, ska tänka till om ordet Pikant. 

Pikant har flera synonymer, som t.ex kryddad, smakrik, smakretande, raffinerad, piffig, snitsig, vågad, raffig, djärv, frivol, skandalös etc. Listan kan göras lång. 


  " Men det här ju verkligen pikant", tyckte Uffe och jag, när vi åt en god efterrätt gjord på pitanga. 

***********


Mina tankar går flera år tillbaka i tiden. Vi skriver slutet på 1980-talet och jag var tillsammans med min dåvarande granne H. till hennes en avliden släktings hem för att städa ur en potatiskällare. Meningen var att den skulle tömmas helt och jag blev ombedd att hjälpa henne. Trots åldersskillnaden oss emellan (drygt 30 år)  så var vi ändå väldigt jämnåriga i sinnet och hade ofta  mycket roligt tillsammans. 

Till historien hör att H. aldrig drack någonting med alkohol i, det fanns inte på hennes karta att ens ta ett litet glas vin eller så. Hon var helnykterist. 

Men så blir det som det blir ibland. I potatiskällaren fanns mängder av saftflaskor och syltburkar. En del av god kvalitet, andra av mindre god. Sylten som var bra togs tillvara, resten slängdes men så kom vi till saftflaskorna.Vad göra? Många flaskor var gamla enligt etikett, "men saften ser ju bra ut",tyckte H. 

Vi smakade oss försiktigt fram...och blev på lyran båda två. Vi måste ha sett väldigt pikanta ut där vi låg på rygg, hejdlöst skrattande, på grästunet utanför potatiskällaren med många flaskor runt omkring oss.  Pyttepyttelite saft ur varje flaska hade haft sin verkan. Många bäckar små blir en stor å...

Ett mycket pikant minne blev det. Pikant var smaken i varje flaska också. Vi hällde ut saften under ett äppelträd i närheten. (undrar hur äppelträdet mådde dagen efter?) 

Det räckte gott och väl att vi som hade städat var yra i mössan. Flera behövde inte bli det. 

" Det här trodde jag aldrig om mig själv" sade H och skrattade glatt. "Men kul har vi haft" och så skrattade vi igen...

Den som inte klarar av att läsa detta ska inte göra det. Spola historien bakåt nu och se glad ut. Det här har du aldrig läst. 

För min del är det ett kärt och glatt minne av det mera pikanta slaget. Du och jag H. 💚💛💜

Sens moral? Ingen som helst...


 För att återgå till pitanga så ser bäret ut så här: 


Pitanga, Eugenia uniflora L, kommer ursprungligen från Brasilien hit till Madeira. 

Träden finns nästan i allas trädgårdar ungefär så där som vi är vana 
med att det finns äppelträd i Norden. 
 
Ibland får man köpa marmelad av pitanga när det är marknader. Restaurangerna och glasstillverkarna har förstått att man kan använda det goda bäret även i livsmedelsbranschen.  
Ibland ser man det också i någon av de små privata "Hortorna" fruktaffärerna. 
Träden kallas pitanqueiras.

Pitanga har en bittersöt, pikant smak. Om den skördas när den är orange till röd  i färgen är den surare, väntar man tills frukten får en mörkröd till nästan svart ton är den mycket sötare.
Denna mångsidighet gör att frukten används på olika sätt i matlagning, från sylt och chutney till traditionella  alkoholhaltiga drycker som poncha.

En mycket pikant frukt. 

 *******************
Lite pikant av det mindre trevliga slaget är att min dator har fått nojan...den stänger av sig själv med jämna mellanrum, jag öppnar den igen och så där håller vi på. Jag hoppas att vi ska få ordning på den men är det så att jag inte finns här på bloggen de inkommande dagarna  är det för att datorn är hos doktorn eller på skroten och jag är på väg efter en ny. Det återstår att se hur pikant slutet av det här äventyret blir. Håll tummarna gott folk att det slutar utan ett alltför stort hål i plånboken! 

********************
De andra som brukar delta i temat Hoppa på tåget har jag länkat till här: 


Titta gärna in hos dem och se vad de skriver om Pikant

Vill du vara med och Hoppa på tåget så tag kontakt med antingen Tove eller också med mig i kommentarsfältet. I instruktionen kan man läsa mera. Välkommen med!

Tove fortsätter som lokförare ännu en gång under april med följande ord: 

29 april    sjunga

I maj tar jag, Karin, över vid spakarna och har valt följande ord för den vårliga månaden: 

06 maj    Fluga
13 maj    Kruka
20 maj    Nyckel
27 maj    Staket

I juni får vi följande ord av Tove: 

03 juni    Betong
10 juni    Rost
17 juni    Sko
24 juni    Hav    Anna i Portugal gästspelar med ett eget ord. Välkommen! 😃

I juli kommer jag men nya ord igen! 

introduktionen kan du läsa mera om du vill vara med!  
Kom gärna med! Vi har både hjärterum och stjärterum. 
Vagnarna väntar på att bli välfyllda! 
Varmt välkommen med för att ha roligt tillsammans med oss! 

                                                 




Kommentarer

Tony sa…
Kul historia om saften :-)
Åke sa…
Viken fantastisk glad och minnesvärd story med dig och H i huvudrollen, och så det kan gå :) Efterrätten sätter jag högt betyg på också, tack för förklaringen om frukten. Dator som stänges av... hoppas du inte fått in något virus? Men hav tröst och för hopp, allt går att laga :) Annars ett tipps: Blås den. En fortsatt trevlig helg!
femfemman sa…
Absolut kul historia. Inte så farligt att bli lite på lyran. Iaf inte tillsammans med en god vän.
Funderar på om jag någon gång använt ordet pikant. Tror inte det.

Men för mej betyder ordet annorlunda, med mer positiv än negativ betydelse. Skulle kunna använd ordet ihop med rn speciell smak...som jag aldrig tidigare smakat.

God lördag!
Jag tycker historian om potatiskällaren är underbar. Vilket kul minne för er. Pitanga-frukten ser verkligen pikant ut, så det passar ju bra att smaken är densamma. Roligt att få gästspela med ett ord, tack för förtroendet :) Jag kunde ju valt ett mer pikant ord, som passar midsommarhelgen t.ex., men det var hav som kom till mig (som vanligt) så ser fram emot både att se andras tolkningar och göra min egen. Lördagskram!
Lena i Wales sa…
Oh, så många förklaringar det finns på ordet pikant.
Kul historia med saftflaskorna😊.
Intressant också om frukten.
Trevlig helg!
Veiken sa…
Vilken härlig historia om potatiskällaren, eller ska man säga saften?? Så roligt för er att tänka på och minnas. Jag har aldrig hört talas om Pitanga, så nu har jag lärt mig något nytt idag också! Det låter nästan som Petanque, som är en form av boule! Det gäller att se skillnad på bär och klot! :)
Ha det bäst!
Lisbet sa…
Tack tack! Allt gick så bra, även med mitt igår.
Ha en superlördag där på din ö!
kram
Guldkryckan sa…
Saften där, påminner ju om historien om Emil där alla djuren sken-dog pga bären som jäst, haha, ja jösses, men kul hade ni ju iallafall. :)

Ha nu en jättefin lördag.
Znogge sa…
Ja, som det kan bli! Många bäckar små och ett härligt minne :D
Det var helt nya bär för mig men man lär så länge man lever.

Önskar en god lördag!

wiper sa…
Det var verkligen en glad och minnesvärd historia. Vilka fantastiskt vackra bär, dom röda.

Härlig och intressant läsning och jag skall gå in och kolla länkar mm

Ha en härlig helg
Kramar!
Karin sa…
Vilka pikanterier! Som när Emil i Lönneberga blev berusad av jäst körsbärssaft!
Och en intressant frukt, som jag aldrig hört talas om. Kanske påminner lite om tamarind (syrligheten, smakrikedomen, även om tamarind väl snarare är en baljväxt).
Härligt pikant inlägg i alla fall!
Ditte sa…
Stort tack Karin för härlig läsning! Kan framkalla bilden av er på näthinnan där ni liggandes på gräset skrattar för fullt-
Härliga minnen att ha med sig. Och det bästa med glada minnen är ju att de inte heller är tunga att bära med sig.
Härliga bilder!
Varm kram
Åke,

tack!
Efterrätten är verkligen god, pikant i smaken.
Vi har kommit så långt att det är Windows 7 som kraschat...det blir en ny dator, nu går jag in och skriver fort fort innan den slänger ut mig igen. ;) Det ordnar sig helt säkert. Gammal dator gör så gott den kan...
Jodå, den är blåst också ;).
En fortsatt trevlig helg till dig också!
femfemman,

nej då, inte alls. Vi nyktrade i rätt snabbt. Men kul hade vi ...
Jag använder pikant nu och då men väldigt sällan, ett ord på utdöende?

Också för min del är ordet positivt.


God lördag önskar jag dig också!
Anna i Portugal,

tack! :) Ja, det är ett minne för livet, verkligen!
Du gick säkert förbi en hel del pitangaträd och buskar när ni var här men den tar ju paus i fruktbärandet, bär frukt två gånger i året, så jag gissar att ni knappast hann se det. Nu är det i full gång.
Givetvis, det är bara kul att du vill vara med och gästspela. Hav är hur spännande som helst att skriva om.
Lördagskram!
Lena i Wales,

ja, väldigt många, överraskande nog.
Tack!
Tack detsamma! Ha det bara braaa!
Veiken,

tack! Ja, det var saftens fel! :) haha...
För min del var det också första gången jag hörde talas om pitanga, när jag kom hit. Du har rätt, det låter som petanque. Skillnaden är ganska stor.
Ha det bäst du med!
Lisbet,

underbart att läsa, grattis hur många som helst!
Ha detsamma på din ö!
Kram
Guldkryckan,

helt rätt, jag tänkte också på Emil och alla djur som skendog, haha...vi levde dock och mycket skrattande och kul var det. Riktigt pikant!
Tack detsamma!
Znogge,

ja, ibland blir det som det blir. Ett fint minne är det! Absolut!
Pitanga är inte så vanligt annat än här och i Sydamerika!
Önskar dig detsamma!

Wiper,

ja, det är ett fint minne för min del.
Bären är goda, riktigt goda, lite syrliga och ja, pikanta.
Tack detsamma!

Kramar!
Karin,

ja, exakt! Jag hade glömt bort att även Emil blev berusad, tänkte mest på alla djuren.
Jadå, den påminner om tamarinden, som också finns här. Mycket smakrik och syrlig.
Tack! :)
Ditte,

tack! :)
Ja, vi måste ha sett för dråpligt pikanta ut..H med förkläde på sig och tjocka yllestrumpor, skotskrutiga tofflor med tofsar på och så jag då, som inte minns vad jag hade på mig. En syn för gudar var vi helt säkert. Tur att ingen såg oss dock! ;)

Varm kram! :) sådana är vi ålänningar men det vet du förstås ;)
Anki sa…
Skrattade gott åt historien om källarstädningen! Har ett liknande minne tillsammans med min mamma, när vi städade ur mormor och morfars jordkällare för många, många år sedan :)
Vilken häftig frukt ... en frukt jag inte visste något om, så tack för lektionen :)
Egensinniga datorer är inte alls roligt! Hoppas den går att bota!
Anki,

:), ja ibland blir det inte som det är tänkt men som minne är det ett roligt sådant.
Datorn lever sitt eget liv, måste nog bytas ut. Jag försöker svara och skriva så snart jag kan men blir lika fort utkastad och måste börja om på nytt. Det är ett mera eller mindre pikant litet problem. Få se hur det blir...kanske en tillfällig bloggpaus mitt i allt :) Men värre saker kan hända en. Tack Anki!
Vilket trevligt och pikant inlägg :) Det var riktigt roligt att läsa om saftäventyret. Mindre roligt var att läsa om datorproblemen. Datorer är bra tills dom börjar krångla. Jag håller tummarna att det löser sig på bästa sätt.
Ha en fortsatt fin helg!
Tove sa…
Det är njutbart roligt pikant och alldeles underbart att läsa texten och se bilderna! En sann saga!
Lokförarkollegan applåderar
Tove sa…
kramen kommer här :-)
Linköping sa…
Vilken underbar historia om dig och H ♡
Anita,

tack! :)
ibland blir det roligt även om man inte har tänkt det så från början. Men jäst saft är bedräglig :)
Datorn krånglar men fungerar tillsvidare...stänger av sig, jag knäpper på och så där håller vi på men det ordnar sig bara vi har bestämt vad jag ska ha istället för den här gamla "knölen" ;). Hoppas den inte kan läsa...;)
Tack Anita!
Detsamma önskar jag dig också!
Tove,

tack bästa lokförarkollega, och för ditt ord för dagen, väldigt pikant blev det med tanke på alla som har varit med och skrivit "härligheter" .
Jadå, H och jag är en sannsaga, ett fint minne för livet!
<3
Tove,

tack, jag fångade upp den, såg att den var på väg!
Kram till dig också!
Bloggblad sa…
Det där bäret har jag inte smakat - vad jag vet.

Roligt saftminne! Jag har ett liknande från när min mamma vägrade tro mig när hon och pappa hälsade på mig när jag sommarjobbade i Bayern som 18-åring. Min kompis hade gjort bål hemma hos sina föräldrar dit vi var bjudna. Jag sa att det var vin, sockerdricka och jordgubbar. Men mamma visste ju hur äckligt fyllegubbar luktade, och det här var ju god och läskande LÄSK. Det luktade bara jordgubbar!
Det var en varm kväll … mamma drack, fnittrade på och sen fick pappa hjälpa henne uppför trappan … Jag drog förstås upp det här lite då och då senare - och mamma hövdade med bestämdhet att det var sockerdricka och jordgubbar.
Märtha sa…
Pitanga... Där lägger jag in en önskan till nästa eventuella Madeira-resa! Och så fick du in Inge Löök också, hennes pikattanter... Hon är förresten trädgårdsmästare också, Inge alltså. Hoppas nu verkligen att du får ordning på din dator. Att skicka dit min guru Micke blir lite för dyrt, men vet att han skulle gilla det! han tycker att alla datorproblem är intressanta, och han hjälper alla pikanttanter med stort tålamod...
Bloggblad,

det finns här och i Sydamerika har jag förstått men jag brukar förstå fel ibland så ...:)
Tack!

Haha, vilken underbar berättelse du bjuder på Marianne. Men man ska inte ge sig, givetvis var det så som din mamma hävdade med bestämdhet. Sockerdricka och jordgubbar var det. Så härligt minne du har!
Märtha,

ja, du kan inte missa pitanga nästa gång du kommer hit...det där med eventuella kan du glömma, nästa SKA du tänka och inget annat.
Inge Lööks pikanttanter är så härliga så de måste ju vara med.
Ja, det kan bli lite onödigt dyrt med Micke från Finland fastän jag tror att han gärna skulle komma förstås. Får försöka få ordning på detta ändå. Tillsvidare går det rätt bra. Datorn och jag har lite förståelse för varandra. Den stänger av och jag knäpper på. Vi är liksom ett arbetsteam kan man säga. Men den håller ut längre nu än tidigare innan den stänger ner så jag hinner nästan alltid skriva klart det jag vill skriva.
BP sa…
Så jag skrattade åt er provsmakning av olika "safter". Hahaha! Det enda jag absolut inte förstår är att ni - eller åtminstone du - inte tog med er flaskorna hem. Ama skulle ha sagt "vilket slöseri med doga drycker". Hahaha:-)
Den frukten har jag aldrig hört talas om, men formen ringer en klocka. Desserten må ha varit pikant i smaken, men till utseendet var den det då inte;-)

PS. Hoppas datorn repar sig. Eller så håller jag tummarna att du snart får en ny kompis. DS.
BP,

:). pst..jag bara viskar nu...jag tog med mig två flaskor hem. De som smakade allra bäst.
Desserten var jättegod och pikant. Men BP, den är ju orange desserten! :)
På ett eller annat sätt så fixar sig detta med datorn. Troligen blir det en ny kompis! Det lutar åt det...:) Tack för tumhållningen!
Paula sa…
Godafton! Sitter och ler med hela kroppen när jag läser om the tipsy ladies! Så det kan bli. Min förra granne tiggde ifjol körsbär av en annan granne och gjorde körsbärsvin. Den 6-liters flaskan stod sedan i köket tills den var tom, hade en kran som man kunde öppna vid behov, den var säkert också pikant, smakade dock inte då sockrat inte är min melodi! Datorn ja, det var ju förargligt! Vad har ni för affärer där som handhåller den typen av varor? Om det skulle behövas...min stänger också av sig titt som tätt, sen kan den gå som klockan i en vecka o sen strejkar den igen. Då är det bara att starta om, men man är tvungen att tvinga den, o det sa dottern att man inte får göra, men vaddådå? Alternativet?? Natti från pörtet
Paula,

😉,ibland blir det så som det blev.
Jag tillverkar också licor de laranja nu och då. Idag gav vi bort en flaska...jag sockrar inte så mycket men är dålig på att dricka öikör själv.
Här finns många affärer att vända sig till . Worten t.ex....
Radio populär...m.fl.
Nu svarar jag via telefonen. Hör att datorn knäppte på sig själv nu. Kanske de är släkt med varandra våra datorer ,Paula ?
Min dator gör som den vill den knölen.kanske den vill bli tvingad den också?
Nattinatti från gränden
åsa sa…
Alltså 🤷‍♀️ jag vet att jag kommenterade i lördags och skrev om Emil i Lönneberga och hans griseknoe men hittar inte min kommentar 😅 skulle ju kolla om Du skrivit svar…
Kanske inte vara Din dator som stänger av 😵
Nu hoppas jag denna kommentar kommer fram och att Du har en Glad Måndag 🤗
åsa,

jag tycker själv att jag har svarat på din kommentar dessutom men den finns inte, varken den eller mitt svar. Antagligen hände något just då, kanske, när jag blev utslängd..Märkligt men nu ser jag din kommentar och nu har jag just svarat. Glad måndag önskar jag dig också!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio